Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:26

Ik wissel bij Nash af. Over het algemeen loopt hij op een Myler level 2 12 mm dun mondstuk. Maar soms wordt hij daar een beetje hangerig op en pak ik hem even op een dubbelgebroken watertrens 16mm dun mondstuk van HH. Daar kan ik hem dan net even op doorpakken. Daarna zet ik hem weer terug op de myler. Dan gaat hij weer een hele poos heel fijn.

JN82

Berichten: 204
Geregistreerd: 13-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:32

In principe "moet" ieder paard goed lopen op een simpel gebroken trensje. Degene die de touwtjes (lees teugels) in handen heeft, heeft meer invloed dan welk bit dan ook.

Geloof niet te veel in alle zogeheten wonderbitten. Is vaak makkelijk de schuld te geven aan het bit als het even niet wil maar 9 van de 10 keer is het je eigen rijtechnische probleem.

En anders bitloos rijden, dan zit je ook niet met al dat "bitten gedoe" :D

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:42

JN82 schreef:
In principe "moet" ieder paard goed lopen op een simpel gebroken trensje. Degene die de touwtjes (lees teugels) in handen heeft, heeft meer invloed dan welk bit dan ook.

Geloof niet te veel in alle zogeheten wonderbitten. Is vaak makkelijk de schuld te geven aan het bit als het even niet wil maar 9 van de 10 keer is het je eigen rijtechnische probleem.

En anders bitloos rijden, dan zit je ook niet met al dat "bitten gedoe" :D

Mee eens maar denk wel dat het veel uitmaakt als je paard een probleem in zijn mond heeft en dan bedoel ik niet iets met de tanden,en ik kan me voorstellen dat een dik of dun bit ook wel verschil maakt

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:10

Ben ik in principe met je eens Japke, mits je geen megadikke trens in een klein bekkie propt :+ maar zo te horen is iedereen hier zich daar wel bewust van. Mijn ruin liep altijd wel fijn op het bit, ondanks dat hij 2 dikke wolfskiezen had, en nog heeft. Vond het onnodig om ze er nu nog uit te halen, omdat hij weinig meer gereden word, en er nooit verkeerd op liep. Vlien had er 1tje, die is er wel van opgeknapt dat die is weggehaald. Die is wel ook gevoelig op dr tanden, ivm diastases. Bij haar is het vooral de spanning bij moeilijkere oefeningen, die ze wegkauwt :+ soms best lastig om dan een rustige hand te houden, met een hoofd vol beweging! (En daarom is een dubbelgebroken bij haar ook minder, omdat dat veel meer onrust veroorzaakt, door de beweeglijkheid, doorberedeneerd vraag ik bij spanningsopbouw misschien wat teveel, maar je moet ook grenzen verleggen, best lastig waar de grens ligt!)

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:13

Ik rij op een simpel Harry's horse enkel gebroken. Normale dikte. Merk bij Ella dat ze met een hele lichte hand het fijnst te rijden is. Alleen de galop vindt ze nog moeilijk en dan wordt ze sterk.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:46

Hoi,
Ik ben een tijdje niet actief geweest omdat mijn telefoon kapot was.. Heb dan ook niet op jullie kunnen reageren. Sorry.
Starlight is vandaag bij de hoefsmid geweest. Superbraaf was ze :). Ook staat ze sinds vandaag in een andere kudde omdat in haar oude kudde een merrie telkens haar deken kapot beet.. Nu is ze onafscheidelijk met een fries. Als ik starlight pak blijft hij net zo lang bij het hek wachten tot ze er weer is :P (anders om trouwens ook).
Ik rij starlight trouwens met een dunne dubbelgebroken watertrens, en op buitenrit en springen een dubbelgebroken kneveltrens.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:00

patricia73 schreef:
ik heb het zelfde bittenprobleem. Ben er nog niet overuit wat ik nu het fijnste vind. Heb een dubbelgebroken d trens van harry horse. Daar rij ik hem al vanaf het begin mee. Maar omdat hij ook graag een drammer is ging hij op een gegeven moment met zijn mond een klein stukje open lopen. Op zich had ik er niet echt een probleem mee maar het is geen mooi gezicht en het hoort natuurlijk ook niet. Heb een myler overgenomen van stalgenoot en daar reageert hij goed op. Ik kan hem dan met 2 pinkjes rijden en heeft hij een enorm schuimmondje alleen als ik de oefeningen in zet en hij (en ik ) het moeilijk vinden en er dus meer druk op de teugels komt duikt hij er snel achter. Hij is erg gevoelig met het mylerbitje en ik vind het dus lastig om aanleuning er mee te krijgen. Dan heb ik 2 verschillende stangen geprobeerd. Had de bemelmanstang van sprenger. Maar die boog er in vond hij nix. Toen had ik een ander dunner stangetje van harryhorse met kleine tong boog. Maar vond hij ook niets. Nu heb ik een ir stang vrij dun voor 10 euro gekocht bij tentjes kamp en daar loopt hij prima op. In combinatie met een sprenger dubbelgebroken onderlegtrensje. Alleen wil ik niet te vaak met stang en trens rijden. Dus ben nu nog aan het verzinnen wat ik ga gebruiken in mijn gewone hoofdstel.


Welk level heb je

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:02

plutolover schreef:
Ik rij Stanley nu op een thiedemann bit en met wedstrijden een correctiebit. Aangezien Stanley goed is in hangen.. Nu ik les krijg via andere manier en dit goed aansluit. Is mijn doel om hem weer op mijn myler bit te kunnen rijden zonder dat hij weer gaat hangen.

En Stanley heeft kwa maat bit 13,5 maar dikke bitten vind hij niet fijn.



Ik heb ook correctie bit maar nu ook Pessoa magic kijk daar eens Naar watertrens dubbel gebroken

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:04

Stang en trens is bij ons een onderleg met plat tussenstukje en een stang licht gebogen geen tongboog

Afwisseling doe ik wel heel veel
Kk dynamisch gevormd loopt hij ook fijn op

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:01

Zijn er hier nog mensen naar tentenkamp geweest?

Ik ben nu onderweg maar huis vanuit Den Haag.

Ik heb nieuwe peeskappen en springschoenen, zadelvet en een springzadeltje gekocht.

Afbeelding

Als het zadeltje niet past mag ik hem weer terug brengen gelukkig :)

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:09

Yup, ben naar Drachten geweest. Een regendekentje en een wedstrijdrijbroek en een dralon meegenomen.
Mooi zadel! Duimen dat ie past! ;)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:12

Ja, ik ben er ook aardig gecharmeerd van! En dat terwijl het een merkloos zadeltje is, is het toch behoorlijke kwaliteit! Nette rechte boom, goede kussens. Dus ik durfde de gok wel te nemen. Hopelijk vanavond passen :D

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:14

Was het qua drukte een beetje te doen in Drachten, maessie?

Zou mooi zijn als 'ie past peelie :)

Bitten kan ik niet echt over meepraten. Marena loopt gewoon op een simpel dubbelgebreken bustrens van Sprenger.

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:19

Ja was rustig in Drachten.. denk dat de meesten het weekeind al zijn geweest :D

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:21

Hm ja, daar heb je gelijk in! :=

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:56

Ik ben ook naar de tentenkamp geweest maar niks gekocht :')

Amino en Fey lopen beide op zo'n goud kleurig dubbel gebroken trens van HH...
En voor de buitenritten heb ik voor Amino een Pelham stang...
Verder ben ik niet zo van het wisselen, wel verschillende geprobeerd maar dit bevalt het beste.
Laatst bijgewerkt door silby op 30-03-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:57

Het was in Den Haag ook erg rustig. Nou ben ik natuurlijk wel overdag geweest. Het zal van het weekend veel drukker zijn geweest.

Nu ik thuis ben toch nog even de "schade" goed bekeken. Ofwel het zadel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben oprecht verbaast over de kwaliteit van het zadel.

Mooi leer, goede boom (uiteraard even getest), rechte kussen, mooi breed kussenkanaal. Knap vierkant lepeltje (wat ik zelf persoonlijk bij een springzadel vind horen :P) goede stoten.

Positief verrast ben ik :)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:32

Leuk peelie al uitgetest..

Drama met mijn menkar moet ik zondag starten ligt me lagers eruit van me wagen echt chips
Moet oefenen schrrr
Nu binnen twee dagen alles bij mekaar gesprokkeld en hij word gefixt
Ik wilde vanmorgen oefenen mocht ik een kar lenen van iemand van stal
Wat is dat eng zeg hihi
Zijn nieuwe proeven. Toch ff oefenen

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:55

Dus toch iets stuk gegaan. In december hebben Paul en jouw man nog naar jouw koets gekeken, omdat er een hard knal was in jouw wagen in jouw rondje. Maar ze konden niets raars vinden. Blijkbaar toen je lager kapot gegaan. Balen zeg. Ik hoop dat het lukt om alles voor elkaar te hebben voor het weekend

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:16

Even een vraagje voor degene die ervaring hebben met manen eczeem...
Toen ik Amino kocht zeiden ze dat hij dat licht last van had,maar tot vorig jaar had hij daar bij mij geen last van.
Eind vorige zomer heeft hij toch een stuk van zijn manen geschuurd, wat nu gelukkig al weer een beetje bij is gegroeid, het is alleen erg dun :\

Voor jullie idee heb ik even twee vlechten gemaakt om het verschil te laten zien.
En een foto van de onderkant, waar het dus niet groeit lijkt het wel.
Er zitten wel wat schilfertjes in ook...
Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee dus wat denken jullie is het eczeem of wordt hij gewoon kaal :')

Afbeelding

Afbeelding

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:42

Ik denk niet dat het eczeem is. Even wassen met Tea Tree Shampoo. Dat werkt vaak wel. En erom denken wat je voert (herken dit van onze vorige Haf).

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:00

Hm krijgt hij ook zwarte schuurplekjes op zn hoofd? Dat hadden die van mij wel. Het kan ook irritatie van de winterdeken zijn, ik heb dat onderop ook altijd, vooral met een hals erop. Teatree shampoo is wel fijn spul om de jeuk te verzachten inderdaad!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:09

Die zwarte vlekjes die maessie noemt herken ik wel van paarden met zomereczeem. Vooral rondom de ogen.
Mijn schimpie (=absoluut geen zomereczeem) heeft ook een aantal van die kalere plekken op haar manen. Komt bij haar echt door de deken. Kortom: hoeft dus geen zomereczeem te zijn bij die van jou Silby.

Heb je misschien eerder iets gewijzigd in het voer? Zijn Haffies vaak toch ook heel gevoelig voor. Wellicht wat teveel eiwitten of suikers waardoor hij iets is gaan schuren?

Trouwens: vraagje: wanneer doen jullie bij de Haffies mét zomereczeem de eczeemdeken weer op? Ik zit een beetje in dubio of met het lekkere weekend in aantocht de eczeemdeken al op moet, of dat we het nog even kunnen redden zonder deken (ze staat nu onder de winterdeken, maar dat is een beetje overkill met 20 graden straks).

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:18

Zou inderdaad ook eerder richting voer kijken. Marena schuurt bijvoorbeeld met Pavo, verder nooit. Floor had zomereczeem en die had ook echt die kale plekjes rondom de ogen en zo..

Assie, als 'ie echt heel gevoelig is zou ik het er niet op wagen en voor alle zekerheid gewoon de eczeemdeken maar op doen. Zou zo zonde zijn als je het niet doet en alle manen er straks afgeschuurd zijn..

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:28

Ah wat zonde voor z'n mooie manen! :(
Bij ons op stal staat er een al een paar weken met exceemdeken.
Heb een paar jaar geleden een haflinger gereden die had echt heeel erg last van zomerexceem, die schuurde z'n hele hoofd, manenkam en staart open :(

Flicka aan de longe vanmiddag :)
Afbeelding