Dringend vraagje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 09:21

Ik kan me heel moeilijk ontspannen (niet alleen te paard maar in het algemeen) en ik merk dat ik hierdoor af en toe toch word belemmerd in het rijden. Nou heb ik gisteren zitles genomen (wil ik regelmatig gaan doen, maar meer dan 1 keer p/w is te duur Knipoog) en daarbij heb ik aan de longe een heleboel oefeningen gedaan aan de longe (spierpijn!) Maar wel goed, want zo kon ik echt merken dat mijn lijf op heel veel plaatsen vast zit, waardoor ik bijv. niet zo goed met mijn zit kan werken als ik zou willen. Nou denk ik niet dat 1 keer in de week aan de longe me snel vooruit help dus ik vroeg me af of jullie misschien oefeningen voor me weten (te paard of aan de grond) die ik zonder hulp kan doen om wat losser in mijn rug en alles te komen, en om een betere balans te vinden. (Ik kan bijvoorbeeld al niet normaal op mijn tenen staan zonder dat ik me ergens aan vast houd, dan sta ik vreselijk te "wankelen") Als jullie met mij mee willen denken, dan graag!!! Alle tips en suggesties zijn welkom! Heb er immers alles voor over om nog beter te kunnen samenwerken met Escala. Party!! Alvast bedankt!
Groetjes, Jasja



Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:31

Een goed massage doet wonderen.. en is ook errug lekker Lachen Verder; als ik erg stijf in mn rug ben dan ga ik meestal ff aan de deur hangen in huis (let op; wel een stevige nemen hehe) dan rek je alles eventjes. Ok, ik ben misschien maf Knipoog
Met rechte benen staan en proberen je tenen aan te raken is ook een goede rek oefening. Verder weet ik niet zoveel eigenlijk.. misschien yoga ofzo? chijnt ook goed te zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:14

Op je knieen en handen zitten en dan je rug hol en bol maken.
Met je hoofd "rollen" rugr-schouder-borst-schouder rug enz... allebei de kanten op.
(dit kan ook op je paard)

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:38

Je onderrug kun je goed losmaken met een oefening die ze "kwispelen" noemen. Beetje genant, doe 'm alleen met gesloten gordijnen en de deur op slot!

Ga op handen en knieen zitten, knieen beetje uit elkaar en je handen recht onder je schouders. Beweeg je heupen (rustig!) naar links en rechts, ongeveer twintig keer. Rustig bewegen. Je probeert dus ahw je heup richting je schouder te bewegen.

Verder voor je onderrug:

Op je rug op de grond gaan liggen, met je knieen omhoog en je voeten een klein stukje uit elkaar; lekker stevig op de grond.
Je merkt nu dat je een kuiltje in je onderrug hebt (is normaal hoor).
Probeer nu beurtelings je rug helemaal tegen de grond te drukken en even vast te houden (ZONDER dat je je voeten verzet!) en daarna probeer je je rug zo hol mogelijk te maken.
Totaal ook zo'n twintig keer.

Als je deze twee oefeningen dagelijks herhaalt, merk je binnen een week al dat je losser begint te worden!

Succes!

Sonja

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 18:21

Wat bij mij goed werkt is: Op je rug liggen met je benen opgetrokken,knieen tegen elkaar, en dan je allebei je benen tegelijk langzaam naar links en naar rechts laten omvallen. Het is de bedoeling dat je dan vanuit je taille draait.Je tikt even met je knieen de grond/het bed aan en zet dan langzaam je benen weer rechtop. Dit doe je dan zo'n 10 keer aan elke kant(afwisselend dus hè) Het kan zijn dat je de eerste keer/keren een soort"TONK"-geluidje hoort in je rug. Het doet geen pijn. Als je dit hoort: niet schrikken, dit is een pees die goed schiet en het teken dat je rug inderdaad flink vast zat. Succes ermee.

jolly
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 04:48

wat dacht je van 6 keer per week goeie sex jas en dit komt natuurlijk niet van johad je kunnen weten he arme jan moet toch meer ze best doen moet ik een keer met hem praaten .geintje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 07:54

Wat dacht je van Yoga?
Er bestaat ook een boek voor Yoga te paard.
Het helpt echt....hihihi ik had ook zitles en verwacht spierpijn te hebben, niet dus...
Ik ga na 17 juli 2x in de maand Centered Riding prive les krijgen, dat zal veel goeds doen ook qua ontspanning...dat is daar een bepalend onderdeel van.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 06:25

ik heb sinds kort Tai Chi les en dat helpt heel goed ontspannen. Ik merk ook dat het met paardrijden goed helpt, want je wordt er niet alleen ontspannen van maar ook heel soepel Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:36

Ga op een of andere fitness les en leer daar dan rek en strek oefeningen en die pas je dan toe voordat je gaat rijden. Ben je helemaal los in je spieren en kun je lekker ontspannen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 22:24

Of ga er mee naar de huisarts en vraag om fysiotherapie. Dat heb ik ook gehad. Nadat ik was vergeten om te bukken toen ik door een poort reed en met mijn kop tegen de rand aan knalde, kreeg ik heel veel last van mijn schouders en nek. Dat hield ik heel erg vast. Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar fysiotherapie. En ik heb nog steeds heel veel aan de oefeningen di eik daar kreeg, doe ze nog steeds regelmatig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:02

Ik ben bij een manueel therapeut geweest die me losgekraakt heeft. Maar ik ben ook paar x op fysiotherapie geweest. Die kunnen je veel leren over het hebben van de juiste houding en hoe je die aan kunt nemen. Bij paardrijden moet je goed erop letten dat je rechtop zit met lichte aanspanning in de buikspieren MAAR met losse bekken. In de bekken moet je namelijk mee bewegen met het paard. Doe je dat niet, vangt je rug te veel klappen op, en de rug van het paard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:21

Als je naar een manueel gaat, ga dan naar de mijne, die zit op de Rozengracht en is heel goed. Bovendien vindt hij paardrijden goed voor je (smart). Aanrader hoor.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 12:59

Hoi Vikky, ja ik ken het probleem en dat heb ik dus ook. Wat ik probeer te doen voor het rijden is in elkgeval wat oefeningen. Bijvoorbeel de rug rond maken en bukken en dat 10x en dit 2 a 3x doen. Op het paard doe ik het ook alleen dus de rug af en toe even helemaal rond maken en weer strekken. Wat ook wel een goed is even op de rug liggen, knieen opgetrokken en naar je toe halen die ook een stuk of 10 keer doen. Mij helpen de oefeningen wel goed, de rug is in elkgeval niet meer zo stijf. Succes. groetjes Margaret.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:51

Er schijnt zelfs een boek te zijn yoga voor ruiters ofzoiets met ontspannende en losmaak oefeningen speciaal gericht op paardrijden misschien via amazon ofzo. Hier heb ik hem
Yoga for equestrians heet het. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 2-5684620L

Lijkt mij wel interessant, door yoga hebik in ieder geval wel een beetje leren ontspannen, als het me ook nog kan helpen paardrijden..

Legor&Jacq

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: 030

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:50

Hai meisje,
Weet je wat ook wel eens wil helpen om je balans(op de grond ) te verbeteren?
Plaats je voeten stevig op de grond op heupbreedte.
trek je buikspieren aan en span je bilspieren. (blijv rustig ademhalen) strek je armen opzij en ga heel voorzichtig op je tenen staan (hoofd rechtop). Ga net zo langzaam weer plat staan en herhaal dit 10 keer.

om wat losser te worden:
Wanneer je sevig staat met billen en buik aangespannen en je armen wijd. kun je rustig van links naar rechts draaien met je bovenlijf. je armen zwiepen dan mee en zorgen voor de snelheid. Dat maakt je rug buik en bekken stukken losser. Hopelijk heb je er wat aan,mi helpt het altijd wel.
Veel Succes, groetjes Jacqueline.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers