Wervels rechtzetten?? Uh....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Wervels rechtzetten?? Uh....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 06:00

Ik wil jullie even uit je droom helpen (voor degenen die dat nodig hebben) wbt. krakers. Paardenkrakers wel te verstaan. Ik moet altijd zo lachen om die slimme zogenaamde "krakers" die elke keer weer met hetzelfde verhaaltje van scheef zittende wervels aankomen! Bestel een kraker en dit is wat je te horen krijgt. Het klinkt natuurlijk heel interessant allemaal en het ziet er indrukwekkend uit als de "kraker" met z'n rubberen hamertjes in de weer is om de boel weer eens eventjes recht te zetten, maar helaas helaas, dit is absoluut onmogelijk. Wervels zitten ingekapseld in ligamensten, spieren en de hele zooi en dit samen vormt een geheel dat zo sterk/onbeweegbaar is dat je het kunt vergelijken met cement. Alleen bij bv. een zwaar ongeluk is het mogelijk een wervel te breken of verschuiven. Dus met gewoon rijden zal dit niet gebeuren. Een rontgenfoto kan dan aantonen of een wervel scheef zit en zo ja dan zal daar een operatie opvolgen om die wervel weer op de plaats te krijgen. Zonder operatie, van buitenaf met een rubberen hamertje rechtzetten is onmogelijk.

Als je dit hele verhaal niet gelooft, ga dan maar naar het slachthuis met je rubberen hamertje en ik zou zeggen, leef je uit op de wervelkolom van een kadaver.

Let wel, ik heb het hier alleen over de zogenaamde krakers met hun standaard verhaaltjes van "scheve wervels" waar je tegenwoordig doodgegooit mee wordt.
Fysiotherapie/sport begeleiding (trainingsadviezen) kan wel heel zinvol zijn, maar hier richt je je dan ook op de spieren.

Die krakers zijn slimme mensjes want tegenwoordig wil iedereen graag zo succesvol zijn met z'n paard en als het dan even tegenzit denk je al snel dat het paard een lichamelijk probleem heeft. Veearts vind natuurlijk niets (want het paard mankeert ook niets, heeft in de 9 van de 10 gevallen gewoon spierpijn of is de training beu) en dat is het moment waarop de krakers inspringen. Je wilt kosten wat het kost een verklaring (en het liefst dat het paard wat mankeert, niet dat er wat aan jouw manier van rijden ligt) en dan neem je al snel bullshit aan. De kraker duwt en hamert een beetje en geeft een trainingsadvies van de eerste dagen alleen rustig voorwaarts neerwaart en hopla, paardje is geholpen. Paard zal idd beter gaan. Maar niet door dat gehamer maar door het trainingsadvies. Veel paarden die een beetje stijf zijn en last hebben van spierpijn hebben zijn gebaat bij een paar daagjes relax vwnw. Bovendien zit de ruiter er ook niet meer gefrustreerd op want het paard is immers geholpen door de wonderman. En wat gebeurt er? Het paardje gaat weer beter lopen en de ruiter gelooft dat dat door de kraker kwam. Terwijl als je eens goed naar je paard en je trainingsschema had gekeken je er zelf ook wel achter had kunnen komen wat er werkelijk aan de hand was.

En tot slot nog; niet iedere wervelkolom zit perfect recht, maar daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn. Het lichaam past zich aan de beperkingen aan en is zo evengoed prima in staat te presteren. Daarom verander je ook niets aan de hoefstand van een 8 jarig paard die voor het plaatje iets stijl staat maar er als een zonnetje mee loopt.

Ik weet nu zeker dat ik een hoop cometaar over me heen ga krijgen, maar ik vraag me gewoon serieus af waarom mensen altijd zoveel klakkeloos aannemen. Als de kraker weer eens met z'n interessante verhaaltje aan komt zetten, snap je dan eigenlijk wel waar ie het precies over heeft? Als je je er in verdiept had kun je weten dat dat gelul over wervels rechtzetten klinklare onzin is. En dit is nu precies waar de kraker van profiteert, de onwetendheid van zijn klanten.

Okee barst maar los!


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 08:29

Nee hoor Pril, ik ben het roerend met je eens!
Snap niet dat mensen niet eerst hele goede informatie inwinnen voordat ze iemand loslaten op hun paard met zo'n hamer..............er zijn genoeg andere methodes om je paard "los" te krijgen en dit is toch al een hele omstreden methode........
Laatst bijgewerkt door napoleon op 28-10-02 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:07

Ik heb geen idee. Ik weet alleen dat mijn vriend ook iets met een wervel heeft en zijn fysio mept hem ook niet met een hamer.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:07

Ik ben het dus niet met je eens, en het levende voorbeeld daarvan is Fitz. Ik heb zijn ruggegraat voor en na de behandeling gevoeld en het rijden voor en na de behandeling en beide dingen zijn een wereld van verschil.
En dat verhaal van relaxen gaat helaas bij mij ook niet op, Fitz is donderdag behandeld en ik heb hem gisteren (zaterdag dus) in nog zwaarder werk gehad dan ooit tevoren.
Bovendien is deze man een gerenommeerd chirurg uit Utrecht, dus van amateurisme is geen sprake.
En ik neem ook niet aan dat GP-ruiters zo maar iedere kwakzalver aan hun paard laten zitten.
Als je meer wilt weten, Pril mag je me PB-en. Meer zeg ik er hier niet over.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:36

Fitzroy schreef:
Ik ben het dus niet met je eens, en het levende voorbeeld daarvan is Fitz. Ik heb zijn ruggegraat voor en na de behandeling gevoeld en het rijden voor en na de behandeling en beide dingen zijn een wereld van verschil.


Dat is niet de ruggegraat die je hebt gevoeld maar het bovenliggende kapsel. Bij een paard kan je namelijk niet de wervels voelen zoals je dat bij de mens voelt. De wervels liggen namelijk veel dieper. Je hebt dus waarschijnlijk kapsel of bindweefsel gevoeld maar geen wervels!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:39

Ik ken enkele paarden die enorm geholpen zijn d.m.v. fysiotherapie.
Die fysiotherapeut is ook nog eens DA en paardentandarts.

Wat dat vwnw-relaxen betreft: vwnw hoeft niet alleen maar relaxen te zijn. Haha! Het is een andere manier van trainen en er kunnen! wel zeker spieren bij worden gebruikt. }> En goed ook!

Mijn vriendin bijv. heeft een paard die altijd enorm de rug wegdrukte sinds hij een keer gevallen was in de gang van de stal.
Paard heeft enkele behandelingen van fysio gehad, met tussenperiodes.

Na elke behandeling moest zij paard vwnw longeren, liefst met gogue o.i.d., eerste dag gewoon, daarna met balkjes, zodat vooral die achterhand gestimuleerd werd en rug goed werd gebruikt.
Paard knapte goed op en wil tegenwoordig niet meer sterrenkijken en rug wegdrukken... Lachen

Ander paard had rechtsachter in de heup wat vast zitten Verward
Heb hem lang verzorgd en ALTIJD als de smid hem vroeg dat been OP het paaltje te zetten, was hij loei-shagrijnig en verzette zich.
Andere benen geen probleem...
Rechterbeen goed onder treden tijdens rijden kon hij ook niet.
Na de behandeling kreeg de eigenaresse oefening-tips mee, en hij liep weer super! Party!!

Je hebt gelijk Pril: er zit veel kaf tussen het koren.
Maar 1 : de klacht van het paard is er vaak 'ingegroeid met de jaren', dus niet van de ene op de andere dag zo gekomen, tenzij door val o.i.d.
En 2 : niet elke fysio kraakt het paard en laat ze weer terug komen als de klacht terug is. Degene die ik ken geeft de eigenaar adviezen mee voor het paard maar ook voor de manier van rijden door de ruiter zelf, zodat ze in de toekomst niet of bijna nooit hoeven terug te komen.

Pril, ik leef zelf in dat wereldje van 'vage genezers'.
Peter en ik geven Reiki-behandelingen, ook aan paarden.
Wij zeggen nooit dat we de klient kunnen genezen of van 't probleem afhelpen. Wel zeggen we dat we voor 100% ons hiervoor in willen zetten, en mocht het zinloos zijn dan geven we dit eerlijk toe.

Voordeel van het behandelen van dieren met reiki: zij willen ZELF beter worden, willen veranderen indien nodig.
Een mens heeft vaak twijfel, wil wel beter worden maar niet veranderen.
En 9 van de 10 x moet er een levens-instelling ietsje veranderd worden wil degene zichzelf uit een dal kunnen helpen. Haha! Bloos

Maar goed, de fysio die ik dus ken is een hele goeie. Pluimpje voor hem!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:43

Ik ben het ook totaal niet eens met je.
Er zullen vast kwakzalvers tussen zitten maar is dat niet met alles.
Levend voorbeelden heb ik er genoeg.
Neem Graaf 2 jaar lang vreselijk kreupel geweest (zij trainde bij dezelfde instructeur als ik en er word heel veel vwnw gereden)
paard verstapte zich en daar begon het mee: peesblessure maar die ging maar niet over.Goed toen zou het hoefkatrol zijn foto's maken maar daar was niets op te zien dus dan toch maar een peesblessure.
Na 1.5 jaar zou het dan hoefbevangenheid zijn.
We zijn dus met hem naar een kraker geweest.
Paard kwam stokkreupel de trailer uit en stapte 3 kwartier later nog wat stijfjes de trailer in.
Dit paard liep ook kreupel in de wei.
De volgende dag moesten we beginnen met rijden niet vwnw alleen aan een lange teugel.
we zijn een uurtje weggeweest veel gestapt ook gedraafd en gegalopeerd dit was in juni dit jaar en nu (bijna november) heeft het paard nog steeds geen pas kreupel meer gezet.
Of lodewijk.
Ik mocht net als Fitz voelen waar het zat daar zat idd een uitgestoken wervel duwde je erop dan ging ie door de grond.
Ik had ook moeite op de sb rechts maar daar nu totaal geen problemen meer mee.

Ik ga 'm maandag weer bellen de ene hengst houd zijn rug helemaal vast en loopt ook een beetje stram als je op die plek duwt voel je een hobbel en zakt hij ook helemaal na de grond.

Daarnaast vind ik deze man vreselijk eerlijk.
de gewone paardenarts vond niet dat ons veulen te redden was en ondanks dat hij dat niet had gehoord zei hij dat ook kraken hielp er echt niet bij.
Als hij toch zo'n kwakzalver was geweest dan zou hij toch wel zeggen dat het jaren van kraken nodig had en dat het dan wel goed zou komen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:00

Ik stond ook heel erg sceptisch te kijken toen mijn instructrice me aanraadde Lois naar een chiropractor te brengen. Maar dat Lois toen niet helemaal lekker in zijn lijf zat daar was ik het zeker wel mee eens. Spierpijn of overwerkt kon hij niet zijn want Lois krijgt van mij regelmatig een maandje rust waarbij we alleen wandelen an heel relaxed wat longeren aan alleen een halster, daarna pak ik hem dan heel geleidelijk weer op.
maar goed, ik besloot toch maar naar de chiropractor te gaan. Ik kwam aan met Lois en zonder dat ik ook nog maar iets had verteld wist hij me al te vertellen welke kant zijn moeilijke was en welke oefeningen problemen opleverden. Nou ja, dat kan nog toeval zijn, 50% kans natuurlijk.
Na wat getimmer met rubber hamertjes werd ik naar huis gestuurd met het advies hem over een periode van 6 weken geleidelijk weer op te pakken. Zo argwanend als dat ik was besloot ik de rekening niet te betalen voordat ik echt resultaat had gevoeld. En in de eerste week dat ik op mijn paard zat wat Lois een stuk slechter dan daarvoor dus mijn vermoeden was bevestigd. Na overleg ben ik wel braaf verder gegaan met het oppakken van zijn training en na 4 weken had ik een compleet ander paard onder mijn kont. Oefeningen die voorheen moeizaam gingen leverder nu geen enkel probleem meer op. En wat de reden exact is dat mijn paard nu stukken beter loopt vind ik eigenlijk niet zo interessant.
Feit is en blijft dat hij er enorm mee geholpen is en ik ook ondanks dat ik er zeer sceptisch tegenover stond.
Die rekening heb ik na 6 weken ook snel voldaan Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:51

Ik weet gewoon niet wat ik er van moet vinden, ik zou het eigenlijk gewoon eens willen ervaren mits de meeste chiropractors, osteopaten en de hele reut niet zo enorm duur waren. De prijzen die ik heb gehoord liggen een stuk hoger dan een consult van mijn dierenarts, iets waar ik bij voorbaat dan al mijn vraagtekens bijzet. Toch heb ik ook opmerkelijke verhalen gehoord van mensen met hamertjes, dat brengt mij dan weer aan het twijfelen.
Ook ik vind het erg onwaarschijnlijk dat er zomaar even een wervel goedgezet kan worden. Het wervelkolom is idd zeer stabiel en ligt niet aan het oppervlak. Ik heb een rugoperatie bijgewoond van een paard en gezien hoe ze tegelijkertijd kracht moeten gebruiken en nauwkeurig moeten zijn om een wervel te verschuiven. Het ruggewervel is net als bij mensen zeer gevoelig en er moet ook voorzichtig mee worden omgegaan.
Overtuigd van het één en het ander ben ik dus niet, ik zou graag eens een kraker willen uitnodigen en dan ook veel vragen stellen en zijn mening willen weten over de rug van mijn paard. Maar het prijskaartje houdt mij tot nu toe tegen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Anoniem

Re: Wervels rechtzetten?? Uh....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:58

Pril schreef:
Ik wil jullie even uit je droom helpen (voor degenen die dat nodig hebben) wbt. krakers. Paardenkrakers wel te verstaan. Ik moet altijd zo lachen om die slimme zogenaamde "krakers" die elke keer weer met hetzelfde verhaaltje van scheef zittende wervels aankomen! Bestel een kraker en dit is wat je te horen krijgt. Het klinkt natuurlijk heel interessant allemaal en het ziet er indrukwekkend uit als de "kraker" met z'n rubberen hamertjes in de weer is om de boel weer eens eventjes recht te zetten, maar helaas helaas, dit is absoluut onmogelijk. Wervels zitten ingekapseld in ligamensten, spieren en de hele zooi en dit samen vormt een geheel dat zo sterk/onbeweegbaar is dat je het kunt vergelijken met cement. Alleen bij bv. een zwaar ongeluk is het mogelijk een wervel te breken of verschuiven. Dus met gewoon rijden zal dit niet gebeuren. Een rontgenfoto kan dan aantonen of een wervel scheef zit en zo ja dan zal daar een operatie opvolgen om die wervel weer op de plaats te krijgen. Zonder operatie, van buitenaf met een rubberen hamertje rechtzetten is onmogelijk.

Als je dit hele verhaal niet gelooft, ga dan maar naar het slachthuis met je rubberen hamertje en ik zou zeggen, leef je uit op de wervelkolom van een kadaver.

Let wel, ik heb het hier alleen over de zogenaamde krakers met hun standaard verhaaltjes van "scheve wervels" waar je tegenwoordig doodgegooit mee wordt.
Fysiotherapie/sport begeleiding (trainingsadviezen) kan wel heel zinvol zijn, maar hier richt je je dan ook op de spieren.

Die krakers zijn slimme mensjes want tegenwoordig wil iedereen graag zo succesvol zijn met z'n paard en als het dan even tegenzit denk je al snel dat het paard een lichamelijk probleem heeft. Veearts vind natuurlijk niets (want het paard mankeert ook niets, heeft in de 9 van de 10 gevallen gewoon spierpijn of is de training beu) en dat is het moment waarop de krakers inspringen. Je wilt kosten wat het kost een verklaring (en het liefst dat het paard wat mankeert, niet dat er wat aan jouw manier van rijden ligt) en dan neem je al snel bullshit aan. De kraker duwt en hamert een beetje en geeft een trainingsadvies van de eerste dagen alleen rustig voorwaarts neerwaart en hopla, paardje is geholpen. Paard zal idd beter gaan. Maar niet door dat gehamer maar door het trainingsadvies. Veel paarden die een beetje stijf zijn en last hebben van spierpijn hebben zijn gebaat bij een paar daagjes relax vwnw. Bovendien zit de ruiter er ook niet meer gefrustreerd op want het paard is immers geholpen door de wonderman. En wat gebeurt er? Het paardje gaat weer beter lopen en de ruiter gelooft dat dat door de kraker kwam. Terwijl als je eens goed naar je paard en je trainingsschema had gekeken je er zelf ook wel achter had kunnen komen wat er werkelijk aan de hand was.

En tot slot nog; niet iedere wervelkolom zit perfect recht, maar daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn. Het lichaam past zich aan de beperkingen aan en is zo evengoed prima in staat te presteren. Daarom verander je ook niets aan de hoefstand van een 8 jarig paard die voor het plaatje iets stijl staat maar er als een zonnetje mee loopt.

Ik weet nu zeker dat ik een hoop cometaar over me heen ga krijgen, maar ik vraag me gewoon serieus af waarom mensen altijd zoveel klakkeloos aannemen. Als de kraker weer eens met z'n interessante verhaaltje aan komt zetten, snap je dan eigenlijk wel waar ie het precies over heeft? Als je je er in verdiept had kun je weten dat dat gelul over wervels rechtzetten klinklare onzin is. En dit is nu precies waar de kraker van profiteert, de onwetendheid van zijn klanten.

Okee barst maar los!


AMEN!! mijn gedachte alleen beter verwoordt. Echt helemaal mee eens. En super dat je het gewoon eens zegt

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:18

Ik ben wel benieuwd, vinden jullie het alleen bij paarden oplichterij of ook bij mensen Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:28

Is het eigenlijk bij paarden ook al mogelijk om een discografie te maken? Weet iemand dat? Of kan dat alleen nog maar bij mensen?

Nulla tenaci invia est via

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:56

napoleon"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik ben het dus niet met je eens, en het levende voorbeeld daarvan is Fitz. Ik heb zijn ruggegraat voor en na de behandeling gevoeld en het rijden voor en na de behandeling en beide dingen zijn een wereld van verschil.


Dat is niet de ruggegraat die je hebt gevoeld maar het bovenliggende kapsel. Bij een paard kan je namelijk niet de wervels voelen zoals je dat bij de mens voelt. De wervels liggen namelijk veel dieper. Je hebt dus waarschijnlijk kapsel of bindweefsel gevoeld maar geen wervels!
[/quote]

Je voelt onder de huid en weefsels de doornuitsteeksels van de wervels zitten! Net zo goed als je dat bij je eigen rug en hals kan voelen kan je dat bij een paardenrug voelen!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:57

Ik denk dat je niet de fout moet maken dat wat de chiropractor zegt ook letterlijk te nemen, natuurlijk kan hij die wervels niet recht zetten!
Maar de gemiddelde ruiter weet weinig van de anatomie en heeft het geen zin om uit te leggen wat je daadwerkelijk doet!
Ik heb stage gelopen bij een manueeltherapeut (voor mensen) en heb gezien en zelf gemerkt dat het zeker geen kwakzalverij is en dat sommige effecten bewezen zijn en als je iets van de anatomie af weet dat je die zelf ook wel kan verklaren!
Als ik dit forum lees komt in mij de vraag naar boven als mensen er baat bij hebben waarom paarden niet....
Natuurlijk zitten er in deze branche kwakzalvers Scheve mond
Mijn mening is dat sommige paarden best baat hebben bij chiropractie en of fysiotherapie.

En inderdaad bij paarden kan je ook de processus spinosi voelen (doornuitsteeksels)
Laatst bijgewerkt door ukkie op 27-10-02 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:59

Volgens mij hoort dit eigenlijk bij medisch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:06

Volgens mij wordt er ook niet gezegd, dat paarden geen baat hebben bij fysio's, maar dat er veel kwakzalverij in de wereld is, en daar ben ik het volledig mee eens. Het gaat hier ook om krakers. Fysio's hebben zich inmiddels bewezen.

En er lopen een aantal hele goede rond, die absoluut aan mijn paard mogen komen, maar er lopen teveel slechte rond.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:38

Mooi, dan is mijn toekomstige beroep bewezen... BIj mij op mijn oude manege heb ik een keer een kraker aan het werk gezien... Elleboog tussen de wervels en daar in een keer even hard duwen... Vond het er lichtelijk onprettig uit zien, maar het paard stond er helemaal relaxed bij...
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken, dat kraken, maar ik wil uiteindelijk parttime dierenfysio worden dussssss...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:41

Pipo schreef:
Het gaat hier ook om krakers. Fysio's hebben zich inmiddels bewezen.



Ha ha, ik heb afgelopen zaterdag het resultaat gezien van wat 1 bahandeling van een kraker bij een paard kan doen en ik moet zeggen dat dat voor mij voldoende bewijs was. Dat is ook het enige geval wat ik ken dus ik ben vooralsnog overtuigd van de positieve mogelijkheden van in ieder geval die persoon.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 18:54

Ik lees hier nu een aantal berichten van mensen die het met me oneens zijn omdat ze na een behandeling van een kraker hun paard hebben zien opknappen. Wat ik hierover wil zeggen: wat die kraker dan ook gedaan mag hebben dat het nu beter gaat met het paard, het is in ieder geval niet het "rechtzetten" van de wervels geweest. Dit is onmogelijk. Period. (Bovendien, na het operatief rechtzetten van een wervel heb je een revalidatie proces van hier tot sint juttemus, dus meteen weer aan het rijden zit er al helemaal niet in).

Dat niet alleen slimme amateurtjes maar ook reputabele veeartsen zich wagen aan het krakerschap is logisch. Veearts is een leuk beroep maar een echte vetpot is het niet. Als een veearts daarnaast gaat kraken verdient ie een leuk extra centje bij. Want zeg nou, rubberen hamers slijten niet snel. Je ramt en duwt hier en daar een beetje, houd je standaard "scheve wervel" verhaaltje en je bent weer fijn een zakcentje rijker waar je weinig voor hebt hoeven te doen. Bovendien is het met je status als veearts ook nog eens makkelijker klanten te krijgen dan een kraker die geen veearst is.

De rest staat allemaal in m'n bericht bovenaan, maar ik wil nog even een keer benadrukken: ik heb het hier alleen over het beroemde (beruchte?) scheve wervels verhaaltje. Geen verkeerd woord over Fysio's, sportbegeleiders en de reutemeteut die zich op spiergroepen en trainingsadviezen richten.

Dus mensen, kom van je roze wolk en neem toch niet altijd al die onzin klakkeloos aan. Verdiep je eens in de materie, het gaat verdorie om jouw paard. Het verklaart denk ik al genoeg dat de verzekering dat gekraak niet vergoed Knipoog

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:06

Ik vraag me nog steeds af een discografie mogelijk is bij een paard. Dat zou in 1x het antwoord kunnen geven!

Nulla tenaci invia est via

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 19:29

Margreet schreef:
Ik vraag me nog steeds af een discografie mogelijk is bij een paard. Dat zou in 1x het antwoord kunnen geven!


Ik neem aan van wel, want om alleen te voelen en dan te gaan opereren lijkt me een beetje trickie. Zou handiger zijn als je eerst een foto had.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:38

Discografie is niet echt hetzelfde als een foto hoor...

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:52

Soms vraag ik me af of de gemiddelde paardrijdende mens wel weet hoe het skelet van een paard in elkaar zit en hoe het werkt?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 20:03

Margreet schreef:
Discografie is niet echt hetzelfde als een foto hoor...


nee en een rontgenfoto is ook niet hetzelfde als een foto duhhhhh Tong uitsteken Hoe wil je dat ik het dan noem? weergave?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:27

Tijd voor een korte anatomieles
gevonden op: http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/lag ... chten.html

Bewegingssegment

Om een beter inzicht te krijgen in het functioneren van de rug nemen we als voorbeeld een bewegingssegment. Onder een bewegingssegment verstaan we twee wervels die met elkaar verbonden zijn via de tussenwervelgewrichten of facetgewrichten. Tussen de wervels zit de tussenwervelschijf en aan de zijkant hebben we de zenuwbaan die vanuit het ruggenmerg loopt. De facetgewrichten vormen de verbinding tussen de wervels en zorgen ervoor dat de wervels ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Net als andere gewrichten in het lichaam zijn deze gewrichten gevoelig voor artritis en artrose. De tussenwervelschijf zit tussen de wervels en heeft als belangrijkste taak de schokdemping binnen de wervelkolom te regelen. De zenuwbanen tussen de wervels geven onder in de rug de informatie door vanuit de benen naar de hersenen. Pijnklachten in het been kunnen veroorzaakt worden door irritatie van de zenuwbaan.



De instabiele rug

Het is niet helemaal duidelijk waar de pijnklachten onder in de rug vandaan komen. Het is niet alleen de tussenwervelschijf die een rol speelt maar ook de facetgewrichten of de tussenwervelgewrichten spelen een rol met daarnaast de irritatie van de zenuw. Op het linkerplaatje ziet u een bewegingseenheid waarbij de tussenwervelschijf is versmald en er een irritatie is van het tussenwervelgewricht. De zenuw komt in de knel en het is afhankelijk van de druk op de zenuw en van de bewegingen in dit bewegingssegment in hoeverre u hiervan hinder ondervindt. Daarnaast kunnen de veranderingen in deze bewegingseenheid ervoor zorgen dat de ene wervel ten opzichte van de andere wervel gemakkelijk verschuiven kan. Er ontstaat een instabiliteit die de zenuw kan prikkelen. Afhankelijk van de sterkte van deze prikkeling voelen we de pijn of alleen in de rug of uitstralen naar de beide benen. De uitstraling komt zelden verder dan de knie.

Dit komt dan wel uit de humane anatomie, maar de strekking van het verhaal lijkt me duidelijk.

Op diverse sites kwam ik bovendien de waarschuwing tegen dat met name bij krachtsporten bijvoorbeeld het risico van verschuiven van rugwervels bestaat, als de spieren te sterk ontwikkeld worden en teveel kracht op de wervels komt.

Helaas heb ik nog geen site gevonden waar een en ander echt duidelijk genoeg op een rijtje staat..........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers