Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:43

Sodeju zeg, voor dat bedrag zou ik echt het risico durven nemen, als ik plek had. Met 2 pony's die al op pension staan, is dat helaas geen optie. Ik hoop dat ze goed terecht komt.


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:07

Ik zou het risico ook wel willen nemen, maar er mag echt geen tweede paard bijkomen tot mijn opleiding afgerond is. Met mijn stages heb ik ook de tijd er niet voor helaas. -O-

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:34

JoSav schreef:
Fenrir: liet het vriendlief lezen en hij moest lachen. Je mag wel bijrijder zijn. Deze hengst is wel flink aan de maat voor een ponyliefhebber of niet? :P Toch vind ik dat ie een pony uitstraling heeft. Ik weet niet goed waarom.


Daarom zal ik hem ook wel zo leuk vinden :D Hij is idd erg groot, maar ach, alles went :Y)

Leuk dier die Chili. Hoop dat ze goed terecht komt!

Piekosjj

Berichten: 5427
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:16

Alle paarden van Shael zijn toch zo ongelooflijk mooi <3 Staat die schimmelhengst niet nog in NL?
Jorieke ik ben hier inderdaad voor stage bij een paardenvoer bedrijf :)

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:12

Wow Jorike wat een gave plaatjes heb je weer gepost, echt genieten.
Echt heel gaaf dat je vriend verliefd is geworden op dat mooie paard, echt een gave hengst zeg.

Beterschap ermee! Hier zijn we ook allemaal ziek geweest, echt vervelend.

Gaaf Retjehorse dat je oom ze ook zo mooi vind.

Dat paard voor 1000 euro is echt een koopje ja, ga proberen mijn man over te halen, maar zal ook wel niet lukken helaas, droomt hier ook verder van akhal teke fokkerij, en dan breng ik mijn merries naar die grote knappe hengst van jou vriend Jorike!

Thioro

Berichten: 3981
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:00

Wat een prachtige paarden weer. Vooral idd die van Shael.

Chili is ook een pracht en 2de paard zou op zich hier wel kunnen maar de prijs vind ik wel raar. Ja paarden van 1000 euro kunnen ook gewoon goed zijn. Hele kuddes volbloeden en dravers worden hier aan die prijzen verkocht. Maar voor een Teke, en dan zeker een merrie met gewilde kleur?

Laatst was er hier een uiteenzetting over karakter wat ik wel interessant vond. Is het te vergelijken met engelse volbloeden?
Vooral het aspect dat een teke z'n mensen uitkiest intrigeert me.
M'n merrie bvb zet geen bokkepruik op als ik niet alle dagen kom. Ik ben ook niet haar favoriete mens, maar het feit dat haar favoriete mens diegene die voert is en ik de enige ben die haar aan het werk zet laat me denken dat ze niet helemaal objectief is in haar mening :+ .
En ze laat dat dan wel blijken maar ze blijft ten allen tijde respectvol en mensgericht (ook naar mij, het onmens dat haar afbeult). Gevoelig, snel beledigd maar tegelijk zeer vergevingsgezind en ze is een beetje een border collie, ze wil goed doen en heeft daar ook bevestiging in nodig.
Als ik het zo lees lijkt een teke zekerder van z'n stuk te zijn, minder afhankelijk?
Nu zijn niet alle volbloeden zoals mijn merrie maar ze heeft bvb wel het typische onmiddelijk groots reageren *laten we het hysterie noemen* als ze het niet snapt of kan verwerken en dan duurt het weer even om het kopje weer op aarde te krijgen. En dat heb ik al bij meerdere volbloeden opgemerkt.

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-16 21:40

Ooit komt er hier een AT hengst. Zelf gefokt of zelf gekocht, maar die komt er. Qua kleur is het moeilijk te voorspellen, want ik heb wel gemerkt dat ik door al het kleurgeweld dat bij dit ras voorkomt daar totaal blind voor ben. Een mooie zwarte of een mooie goudvalk of een hele donkere valk of en mooie bruine, of toch een schimmel. Ik vind een paard mooi of niet en dat staat meestal los van de kleur, al kan dat een hele mooie kers op de taart zijn. Maar ooit... ooit komt die hengst er.

Wat betreft Chili: de eigenaar heeft vaker AT voor een appel en een ei verkocht. Ze hebben paarden in alle prijsklassen van minder dan 5000 tot meer dan 50.000. De goedkoopste paarden (minder dan 3.000 wat, laten we wel wezen, heel weinig is voor een AT) was vaak iets mee zoals bijv. een piephak, sarcoide of stress gerelateerde onvruchtbaarheid. Dergelijke zaken maakten het dier meestal niet volledig onbruikbaar voor fok en/of dagelijks gebruik. Geloof dat er ooit 1 zat die waarschijnlijk zijn leven zou moeten slijten als grasmaaier en die zou ook naar de slager. Die is toen opgehaald door de eigenaar van de hengst waar het dier in kwestie een zoon van was. Die is daarna trouwens heel erg opgeknapt.
Elk jaar worden bijna alle merries gewoon gedekt en dat betekent dat er paarden moeten worden verkocht, ondanks de vele hectares. Ze hebben momenteel 12 paarden staan in de categorie 1-5000 euro. Daar zitten paarden met een elite graad tussen, zoals de goudpalomino merrie Bibikhanum. Die merrie heeft meerdere resorpties gehad en enkele zwakke veulens, maar ook bijv. een kampioensveulen. Als ze echter steeds leeg blijft kost ze sowieso alleen maar geld. Bijna alles staat daar momenteel te koop. Ze hebben ook gewoon wel erg veel paarden en die kosten veel geld.
Een echte red flag zou ik het dus niet direct noemen, maar er zijn wel een aantal dingen om rekening mee te houden inzake aankoop en daarbij is enige terughoudendheid of voorzichtigheid zeker niet verkeerd. De stoeterijmanager is dezelfde persoon die de grote verkoopsite AT pro runt, maar zij woont in Rusland en heeft daardoor niet op alles wat er op de stoeterij gebeurt zicht danwel inspraak. Dat is iets om rekening mee te houden. Zij houdt zich vooral bezig met de verkoop, adviseert over fokbeleid en is nog het meest begaan met de paarden zelf voor wie ze altijd in de eerste plaats op zoek is naar passende forever homes. Zij wil namelijk dat paard en koper helemaal in hun nopjes zijn met de aankoop. Wat zij weet over de paarden zal ze melden. Maar ze heeft dus niet overal zicht op.

Dan het karakter: Teke zijn idd (wat paardenrassen betreft) nog het beste te vergelijken met andere volbloeden. Het grootste verschil zit erin dat Teke én slimmer én zelfbewuster zijn. Russen noemen ze aristocratisch, anderen vinden het arrogante paarden. Ze weten dat ze bijzonder zijn.
Ik heb geen ervaring met Berbers, maar wel met AV, EV en dravers. Ook met Iberische paarden, die ook als gevoelig en zeer mensgericht te boek staan. De mate van zelfbewustzijn, zelfzekerheid en intelligentie van de Teke ben ik zelf in die rassen nog niet op zo'n niveau tegengekomen - dat ken ik eigenlijk alleen van ezels.

Het zijn heel erg troste paarden die heel goed het kaf van het koren kunnen scheiden. Die weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Mijn paard weet vanaf het eerste moment dat ik haar mens ben. Degene die voert is degene die voert - en dat is al 8 jaar dezelfde persoon. Ik heb haar ook acht jaar. Als ze moet kiezen zal ze mij kiezen. Als ze moet kiezen tussen mij en de kudde zal ze mij kiezen. Ik kan haar wegroepen van haar voer, ik kan haar wegroepen van een kudde die aan de kletter gaat. Ik roep en ze zal zich omdraaien.
Mijn vriend en ik hebben een soort grapje onderling: als er op tv iemand van zijn paard valt of diens paard wordt gestolen (kortom: paard gaat ervandoor) zeggen wij altijd tegen elkaar of tegen de tv: had je nou maar een AT gehad! Aan de kletter gaan? Ik kan het me van mijn paard gewoon niet eens voorstellen.

Als iemand mij van mijn paard zou werken en er met mijn paard van tussen zou willen komt diegene namelijk van een koude kermis thuis. Ik roep en madame komt. Sterker nog, ze zal waarschijnlijk op mijn aangeven de ruiter in kwestie eraf werken. 8-)

Teke zijn enorm mensgericht en inderdaad vergevingsgezind - mits je ze eerlijk en met respect behandeld. Dan mag je fouten maken. Ze geven gewoon heel duidelijk hun grenzen aan en als je je fouten toegeeft of ze bevestiging geeft bij iets dan zie je ze groeien. Mijn Teke kan gewoon echt genieten van een "goed zo!" :') Dat is iets dat dit soort gevoelige rassen zeker gemeen hebben.
En Teke hebben inderdaad bevestiging nodig van hun mens want ze willen het goed doen voor hun mens. Het is ook alleen voor hun mens dat ze alles geven en meer. Ze werken heus graag en iedereen die een beetje handig is met karakterpaarden krijgt er wel een pirouette uit maar de echte magie is voorbehouden voor als ze met hun eigen mens werken. Dat maakt ze ook zo speciaal. Dat maakt de band die je ermee krijgt ook zo bijzonder.

Vanuit mijn ervaring met de EV zijn daar zeker raakvlakken mee, maar op sommige fronten gewoon net even wat tandjes meer. Een soort uitvergroting. Ik vergelijk ze daarom ook met ezels. Teke zijn geen paarden. Ik heb genoeg ervaring met paarden en met Teke om te kunnen stellen dat het soms lijkt alsof Teke van een geheel andere orde zijn, alsof ze van een andere planeet komen. :')

Daar moet je mee om kunnen en willen gaan, want niet iedereen krijgt dat eruit. Ik heb namelijk ook genoeg Teke gezien die gewoon staatsgevaarlijk of totaal afgevlakt waren. Door onbegrip.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-16 11:53

Chili is verkocht. Met een dergelijke prijs was het te verwachten dat ze heel snel zou worden verkocht. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:38

hopelijk heeft ze een goed plekje gevonden. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:41

Ik had het deze voormiddag ook al gezien. Hopelijk heeft ze een fijne eigenaar gevonden. :j

Astrid_Brann

Berichten: 460
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:24

Ik volg dit topic nu al een aantal jaar met plezier en enorme interesse en nou kwam vanmiddag ineens een vraag in mijn hoofd op toen de hond mij aan het uitlaten was.

Waar komt het bijzondere karakter van de AT vandaan? is er een verklaring voor hun enorm mensgerichte, gevoelige en kieskeurige karakter? Is daar op gefokt? Is dat 'zomaar' ontstaan?
Die vraag bleef rondspoken en ik kwam zelf niet verder, dus vuur de ik vraag hier af!

Rafi Tarzan

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-16 20:40

Ik hoop ook van harte dat Chili een fijne nieuwe eigenaar heeft. :j Het leek me een lief dier.

Astrid_Brann: het karakter is een resultaat van selectie. Al zeker 3-5000 jaar worden er in de geïsoleerde valleien in Centraal-Azië dit soort hoogbenige, grote paarden gefokt. Het is een onherbergzaam gebied, grotendeels woestijn - de rest steppe of halfwoestijn en omringd door hoge bergketens. Het gebied is omsloten door zee in het westen en bergketens o.a. het Kopet-Dag gebergte in het zuiden, de Hindukush en de Tien Shan in het oosten. In dit gebied is ongeveer 3 maanden per jaar vers ruwvoer. Dat betekent dat, behalve als je rondtrekt zoals de echte nomaden met hun kleine steppepaardjes (de nomaden die de AT/Turkoman fokten waren semi-nomadisch), de paarden volledig van de mens afhankelijk waren. Het was in feite een soort symbiose want de mensen waren ook afhankelijk van deze paarden en dankten hun succes als rovers en krijgers aan deze paarden.

De paarden werden traditioneel dichtbij de mens gehouden. Bij de Turkmenen waren ze onderdeel van het gezin en hun status was hoger dan die van hun kinderen of vrouwen. Regelmatig waren er zandstormen en dan ging het paard naar binnen in de tent. Alleen de allerrijksten hadden meer dan 1 of 2 paarden en die hadden vaak zelfs niet meer dan vier van dit soort paarden en verder alleen wat werkpaardjes. Dat kon ook niet anders want de paarden werden met de hand gevoerd vanaf dat ze zes maanden waren en waren dan dagelijks in handen. Meer was niet alleen onpraktisch maar ook onbetaalbaar want de paarden werden gevoerd op o.a. luzerne en granen en dat is in een woestijngebied duur spul.

In de woestijn gold bovendien dat een fout je dood betekende dus samenwerking tussen ruiter en paard was absoluut essentieel. Je kon namelijk niet zomaar aan een nieuw paard komen. De fokkerij was ook een kunst op zich en combinaties werden heel bewust gedaan, zelfs zo bewust dat eigenaren honderden of zelfs duizenden (!) kilometers aflegden met hun merrie voor de juiste hengst. Een mensgericht, intelligent paard was essentieel voor de harde manier van bestaan, het meevechten (vandaar ook de eenkennigheid) en het deel uitmaken van het gezin. Dat is dus gedurende vele eeuwen zo ontstaan door de omstandigheden en door bewuste selectie. Een rotpaard werd gewoon verkocht en een paard dat de manier van bestaan niet aankon ging dood. De paarden waren het resultaat van strenge selectie en hoorden dus hun hele leven bij hun gezin. De beste paarden bleven hun leven lang bij hun mens en werden dan ook nooit verkocht - hoogstens geroofd (en dat was overigens niet makkelijk).

Er werd ook van ze verwacht dat ze meedachten en meevochten. De ruiter paste op zijn paard en het paard op zijn ruiter. Daardoor ontstond dit typische karakter. Daarom staan ze ook als moeilijk te boek want minder dan die symbiose, die gelijkwaardige, hechte band dulden ze niet.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Astrid_Brann

Berichten: 460
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:44

Wat enorm fascinerend! Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg :o
Zoiets had ik al bedacht maar omdat ik de geschiedenis van waar ze vandaan kwamen niet helemaal correct terug kon halen wilde ik geen aannames doen.

Rafi Tarzan

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:56

JoSav schreef:
De paarden werden traditioneel dichtbij de mens gehouden. Bij de Turkmenen waren ze onderdeel van het gezin en hun status was hoger dan die van hun kinderen of vrouwen.


Doe je ze dan niet tekort als je ze na 4000 jaar selectie nu gewoon in een landje houdt? Eigenlijk is het een tuinpaard toch?
Niet naar bedoeld hoor. Ik zie gelijkaardige eigenschappen bij onze Spanjaarden. Die kunnen goed schakelen tussen 'wild' en 'zichzelf redden' maar zijn even goed ook helemaal in hun sas 'op de tuin' en ruilen dan eigenlijk zonder problemen ruimte voor aandacht en mentale uitdaging.

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:19

Ja Einder dat vraag ik me ook af.
Weet jij hoe dat zit Josav?

Ze zijn jarenlang geselecteerd om dicht bij de mensen te leven , en vroeger hadden rijke families er dus maximaal 2 tot 4, zodat ze alle aandacht konden krijgen om die sterke band op te bouwen.
Maar nu zie je grote fokkerijen zoals in Slowakije en Estland waar ze wel meer dan 40 teke's hebben, bouwen ze daar dan wel een band op met hun mensen als ze zo weinig aandacht krijgen? Of trekken ze meer naar elkaar toe?

En weet jij ook hoe het zit tussen het verschil van jonge paarden en wat meer volwassen paarden. Ik merk nu dat onze jaarling heel erg snel gewend is geraakt hij deed het super bij de hoefsmid en is nieuwschierig naar mensen toe.
Maar Guli is nog steeds veel afwachtender, en veel meer op zichzelf. Heeft dit meer tijd nodig omdat ze ouder is en het daardoor moeilijker is om zich aan een nieuwe situatie aan te passen?

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-16 09:29

Dat is een goede en terechte vraag, Einder. AT zitten wat dat (en veel dingen) betreft in hetzelfde straatje als Iberische paarden. Merries leven tijdens het weideseizoen in taboenes, halfwilde kuddes.

Ook nu nog worden ze op de steppe in halfwilde kuddes gehouden, vaak met een leidhengst die om de zoveel jaar of per seizoen wordt gewisseld.
Een recent voorbeeld is de hengst Satrap. Satrap leefde in zo'n taboene. Bemoeienis van mensen is er nauwelijks, behalve als het tijd is om de veulens te scheiden. Tijdens de jaren dat deze hengst een eigen kudde had sneuvelde er geen enkel veulen door toedoen van roofdieren. Satrap verdedigde zijn kudde o.a. tegen roedels wolven. De hengst zat dan ook onder de littekens, getuige van zijn vele gevechten.

Na een aantal jaar werd de hengst geruild met een andere stoeterij, iets dat in Rusland vrij gewoon is. De hengst kwam toen op een stoeterij terecht waar de hengsten dagelijks in handen kwamen. De omschakeling was geen enkel probleem en alle stalmedewerkers waren helemaal weg van Satrap, want het was een extreem lieve, mensgerichte hengst die aan een los touwtje naast merries kon staan en te leiden was. Andere hengsten was een heel ander verhaal, maar als er gedoe was hoefde de stalhulp maar zijn stem te verheffen en dan was het klaar.

In de tijd dat hij nog in een halfwilde kudde zwierf kwam hij meteen aan zodra er mensen kwamen en was dan altijd de vriendelijkheid zelve. Het scheiden van de veulens was dan ook geen probleem, want voor mensen was hij heel lief (en ook een gentleman bij de merries).

Wat dat betreft dus zeker te vergelijken met je Spanjaarden. :j
Waar je ze een groter plezier mee doet durf ik niet te zeggen, want Teke zijn net zo goed gewend voor zichzelf te moeten zorgen indien nodig. Door de eeuwen heen kwam het namelijk ook voor dat de paarden uit noodzaak moesten worden losgelaten in de woestijn om vervolgens maanden of zelfs jaren later pas weer terug te gaan onder de mensen.

Ieris, het is inderdaad normaal dat je jonkie zich sneller hecht. Jonge Teke zijn minder gevormd en hebben hun mens nog niet gekozen. Een ouder, volwassen Teke heeft vaak wat meer tijd nodig. Ze hebben vaak moeite om te worden gescheiden van hun mens(en) en moeten weer vertrouwen opbouwen dat de nieuwe mens(en) ook echt hun familie blijven en ze niet weer ergens anders heen gaan. Ik ken zelfs verhalen van Teke die meer dan drie eigenaren hebben gehad en daarna echt een hele tijd nodig hadden voor ze zichzelf durfden geven en beseften "hier mag ik blijven."

De jonge paarden zijn vaak ook nog niet zo eenkennig en opener naar vreemden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:33

Jeetje JoSav ik zou haast gaan denken dat mijn Tennesse een verdoken Teke is. :D Die wordt 10 en staat sinds augustus bij mij, daarvoor altijd van dezelfde eigenaar geweest. Nu pas begin ik het gevoel te krijgen dat ze toenadering zoekt - en dat is nog steeds maar af en toe. :)

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:21

Jokari, een Tenesse lijkt me ook een apart ras,die zie je niet zo vaak, grappig dat ze teke trekjes vertoont!

Josav bedankt voor de uitleg, dat is voor mij dus ook gewoon veel geduld hebben met Guli.

Ja dat boek gouden paarden is inderdaad mooi om mensen een inzicht te geven van het ras.
Een van onze pension paarden vrouw, had het aan haar nichtjes van 9 jaar verteld, ze zij Iris heeft twee
gouden paarden, en die meisjes de hele wei door kijken, waar zijn die gouden paarden dan?
Toen dachten Guli en Matsie o dat is niet zo moeilijk we gaan even onze naam eer aan doen, even rollen
en dan heb je zo twee gouden akhal-teke's :D

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:06

Perfecte integratie van de buitenlandertjes. :) <3


JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-16 11:04

Denk dat er zomaar individuele paarden zijn die ook die eigenschappen hebben. Vind het ook niet gek dat een paard dat tien jaar dezelfde eigenaar heeft gehad, zeker een merrie, moeite heeft met een dergelijke ingrijpende verandering.

Haha, zie je Iris, je wordt al hun mens dat ze je zo op je wenken bedienen. :+
Wat zien ze er tevreden uit zeg. Het wordt eigenlijk eens tijd om ook weer eens wat foto's van mijn AT te delen maar daar komen hele pakken haar af dus ook die rolt de hele tijd en die wordt dan van goud juist bruin. :P

Voor mij is de term gouden paard voor dit ras eigenlijk zowel letterlijk (metallic) als figuurlijk (karakter) van toepassing. Moet trouwens altijd een beetje grinniken als mensen hun paard goudkleurig noemen als paard in kwestie geel is of vos. (Bijv. een champagne is een ander verhaal al wisselt het daar zelfs...) Zet daar maar eens een metallic AT naast. := En dat is de mijne niet, want meer dan licht metallic is die ook niet en zelfs daarvan hoor ik soms mensen tegen elkaar roepen "Wauw kijk die lijkt wel parelmoer!" _/-\o_

En die was ik trouwens nooit, want dat vind ik zo'n gedoe. Als ze hard heeft gewerkt gaat de lauwwarme tuinslang erop en dat was het dan wel weer. Net als de setjes en matchende kleurtjes trouwens. Net als mijn half-gevlochten-maar-nog-steeds-niet-klaar Aladjas die zullen wel nooit af komen en als dat wel het geval is zullen ze ergens in een la belanden ben ik bang. Een heuse AT is gewoon genoeg om mijn Penny gevoel op te botvieren, denk ik. /3 :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Thioro

Berichten: 3981
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:22

Ach, zelfs van mijn merrie zeggen ze dat ze een glimworm is en dat is een doodgewone bruine.

Champagne kan idd ook wel mooi glimmen. Komt champagne voor bij teke's? En pearl? Ach met al hun kleuren zou je bijna zeggen dat een gewone bruine Teke aparter is dan al de gouden versies :P .

Mensen die hun vos of bleke valk goud noemen, nja. Ze doelen misschien ook op het karakter.
Zo was er eens een kennis aan het opscheppen over haar paard, prachtige kleur, echt gouden gloed in de zomer. Ik nieuwsgierig wilde daar wel een foto van zien (denkende aan een flink doorgekleurde palomino of eventueel valk, en heeeeeeel misschien wel een teke?). Blijkt het een doodgewone henson te zijn -O- .

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-16 11:36

Haha, lekker misleidend. Meestal doelen ze net als jouw kennis toch echt op de kleur en dan denk ik "met de beste wil van de wereld kan ik er niks anders van maken dan oranje of geel maar misschien ben ik wel verpest..." Pearl en champagne komen niet voor bij de AT. Vanwege de aparte veulenkleur van mijn Teke (parelmoer) is ze destijds wel getest op pearl. Welk gen de metaalglans bij de AT veroorzaakt is nog niet helemaal duidelijk. Er is duidelijk waarom ze zo glanzen, maar niet welke genen erachter zitten. Het vererft zich ook ietwat grillig dus gedraagt zich niet zonder meer dominant.

Haha, kan me je teleurstelling best voorstellen. Ik heb het ook op bokt als ik zie mijn gouden paard dit of dat... "ajb geen haflinger, ajb geen haflinger... uiteraard een haflinger..." -O- :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:42

Wil jij mijn haflinger eens niet beledigen ja. :P :D

Een echt gouden paardje, dan denk ik dat je toch bij een amber champagne uitkomt.
Pearl, champagne en metallic zijn wel ongelooflijk mooie glanzende extraatjes. :j

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-16 11:52

Jij hebt duidelijk nog nooit een echte metallic AT in het echt gezien, Jokari. :+
Maar inderdaad de champagnes die ik gezien hebben glansden ook echt met goud kleur die vergelijkbaar is met die van de AT. Vandaar dat ook werd gedacht dat de beide aan elkaar gelinkt waren of dat AT champagne zijn. :j Maar ik ben het met je eens dat de amber champagne het dichtst in de buurt komt alleen al omdat ook de manen en staart dezelfde kleur hebben als de vacht. :D

Haha, niks tegen Haflingers! Glanzende exemplaren te over, maar een die te vergelijken is met een metallic AT of champagne? Die moet ik nog tegenkomen. :P Maar ja, stiekem hoop ik gewoon elke keer bij gouden vriendje of gouden dit of dat dat het een AT is.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:22

Ik heb nog nooit een AT in het echt gezien, laat staan een metallic. :D

Wel champagnes en idd, geen haflinger, hoe blinkend ook, die daar kan aan tippen. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 5 bezoekers