Heel veel spanning voor de koets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:57

Ik heb mijn pony nu 4 maand en ik heb eerder al 2 topics gehad:

Hete pony met heel gevoelig mondje
Pony met mondproblemen - wat nu?

De mondproblemen zijn nu zo goed als opgelost. Ik heb zijn mond een tijdje rust gegeven, daarna ben ik voorzichtig gaan zoeken naar het juiste bit voor hem. Het is een liverpool bitje met vaste scharen en een iets dikker mondstuk geworden, lichtjes naar boven gebogen. Nu zijn mond hersteld is loopt hij hier goed op. Door de leidsels anders te bevestigen kan ik de inwerking aanpassen aan de situatie.

Geleidelijk gaat hij beter wachten en beter naar me luisteren, de stap is veel verbeterd en ook in groep rijden lukt heel wat makkelijker :) We hebben vorige week eerste keer indoor gereden en daar was hij heel rustig en fijn te sturen.

De pony blijft echter spanning opbouwen, vooral bij het vertrekken of op zwaardere ondergrond. Het lijkt wel of hij gaat stressen als hij moet gaan 'trekken' aan de koets.
Het valt me vandaag extra hard op omdat ik hem voor de eerste keer onder het zadel heb gereden. De lesgever en ik merkten onmiddellijk op dat hij veel ruimer en rustiger stapt/draaft, dat zijn tempo beter onder controle te houden valt en dat hij makkelijker gaat ontspannen. En dat voor een pony die nog nooit een ruiter op zijn rug had gehad. Voor de koets loopt hij na 4 maand bij mij nog steeds alsof het de eerste keer is dat hij ervoor loopt. (Hij liep bij z'n vorige eigenaren al 8 jaar voor de koets trouwens :') )

Wat denken jullie, kan het zijn dat er de pony iets gigantisch stoort als hij in de koets loopt? Iets waar hij zich heel erg in opwindt?

Wat er anders is voor de koets en onder het zadel:
- Voor de koets heeft hij een hoofdstel met oogkleppen, onder het zadel een gewoon rijhoofdstel.
- Zijn menbit is een liverpool en zijn rijbit een dubbelgebroken bustrensje.
- Het gewicht van de koets? Hij is een C-pony van 1m32 en de koets weegt 175 kg.

Iemand een idee? :)

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:18

Hoi,

Is het mogelijk om de vorige eigenaar advies te vragen? Als diegene al 8 jaar heeft gemend kent hij / zij de pony door en door.
Heb je nu een ander tuig, of wagen en wat zijn de verschillen?
Misschien is het iets kleins waar je op het eerste gezicht niet aan had gedacht.
Of laat Paul Versluis even kijken, dat is een paardentandarts en menner die ook heel goed les geeft en je advies kan geven, echt een topper.

Succes.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:33

Met de vorige eens. Overleg eens met de vorige eigenaar.
Het kan van alles zijn.

Ik herken het beetje bij mijn ene pony. Bij vorige eigenaren moest hij juist wat zwaarder trekken dan bij mij en dan met name zodra hij op zandbodem kwam (strand of berg opwaarts). Gevolg, zodra ik hem van de straat een bospad instuur, wil hij liefst direct vertrekken. Maar dat mag hij niet van mij en dus begint hij ook met dribbelen en verzet leveren. Oplossing is hem even flink te laten draven tot hij zijn energie kwijt is. Maar dit kan niet altijd (drukte in bos of wat dan ook).
Als hij dat eenmaal kwijt is, is het ook over met zijn gespannenheid.
Misschien is het zoiets ook bij jou pony, omdat je eerder schrijft dat hij nogal heet is.

Ik heb de mijne nu 4 jaar en hij is dit gedrag nog altijd niet afgeleerd, zeker niet als hij een tijdje stil heeft gestaan. Het is dan veel rijden en hem er weer op wijzen dat hier toch nog altijd andere regels gelden zodra er zandgrond onder zijn hoeven komt dan dat wat hij vroeger mocht :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:37

Hoi, bedankt voor je reactie!
De vorige eigenaar heeft hem helaas verkocht juist omdat hij spanning opbouwt voor de wagen. Hij werd gebruikt voor de vierspansport maar paste qua temperament niet bij de rest van het span.

Hij is bij mij terecht gekomen omdat ik geloof dat de pony in enkelspan wel moet kunnen functioneren.

De tip van Paul is een hele goeie trouwens ;) Ik heb les van hem gehad op de instructieweek vorig jaar en als dit niet opgelost raakt roep ik zeker eens zijn hulp in.
Helaas woont de man bijna 400 km bij me vandaan :') dus dat houd ik echt als back-up achter de hand. Of tot ik nog eens daar in de buurt ben met Magic.

Isapaardje, heel hard laten draven heb ik al geprobeerd, maar dan blijft hij gewoon hard gaan. Ik merk dat hij rustiger wordt als hij weet dat hij gewoon écht niet harder mag.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:10

Mogelijkheid om hem een paar keer in het teespan te zetten?
Misschien dat een ervaren spanmaatje hem kan leren om te ontspannen voor de wagen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:07

Hij heeft altijd in vierspan gelopen toch? Denk niet dat tweespan dan veel gaat toevoegen?
Lastig probleem

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 11:56

Kan het niet zijn dat hij zich net zo opwindt omdat hij ineens het werk alleen moet gaan doen?

Voorop in het vierspan moeten ze toch net wat minder hard trekken, of zie ik dat verkeerd? Ik zal eens overleggen met mijn instructeur of tweespan eventueel een goede aanvulling zou zijn.

Wat de druk op de borst betreft, kan een frans gareel eventueel een oplossing zijn?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:41

Even goed zijn borst navoelen, echt even goed duwen en masseren. Ik heb er eentje die dat ook had en op slot er vandoor ging.
Pas toen ik een warmtebron foto liet maken kwam daaruit dat de spieren bij haar borst helemaal vast zaten. Nooit aan gedacht omdat je meestal van rug of been blessuren uit gaat bij paarden. Maar druk van het borsttuig gaf dus pijn bij haar wat een vlucht reactie teweeg bracht.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:30

is je wagen niet te zwaar voor je pony zodat hij overdreven wil / moet aantrekken om de wagen in beweging te krijgen.
en onder het gewone rijden moet hij dan misschien ook te hard eraan trekken.
kan zijn dat hij daarom druk is omdat hij teveel wil of moet doen.

en je zegt dat je koets 175kg weegt. heb je dat ooit nagewogen?
hij kan zomaar veel meer wegen wat meestal het geval is.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:35

In het vierspan is het lastig als eentje een ander temperament heeft dan de andere 3: jouw paard zal veel ingehouden zijn, terwijl de rest actief gereden werd. Jouw paard heeft zich blijkbaar altijd erg opgewonden voor de wagen en werd daarin bevestigd. Koets = stress, inhouden, etc.

Ik denk dat hem zou moeten omscholen en aanleren dat de koets ontspanning betekent ipv stress.

Zelf denk ik dat het fijn zou werken, als je hem naast een ervaren rustige pony in het span zet en dan kilometers maken buiten, alleen gericht op rust en ontspanning. Rust rust rust
De andere pony kan hem dat leren.

Iets 'fouts' afleren is altijd lastiger dan iets 'goeds' aanleren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:37

Waarschijnlijk is de kans groot dat hij juist harder wilde werken dan de rest van het span. De werkwilligheid uit zich in het opbouwen van spanning omdathij zich moet beheersen. Een duidelijk gevalletje ho-paard.
Als je hem niet in het meerspan hebt is dit makkelijker de controleren. Een paard leren zich te beheersen kost geduld en heel veel oefening. Hij moet leren alles klein te doen, altijd en overal terug komen op commando. Laat hem nooit maar dan ook nooit even lekker uitrazen voor de koets. Alles moet gericht zijn op beheersing in welke gang dan ook bij welke oefening dan ook klein houden. Dattie hard kan dat weten we wel... hij moet ook zacht kunnen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:15

De koets is effectief gewogen op 175 kg, en is exact dezelfde als de trainingswagen van Magic's vorige eigenaar.

janouk, zo was het inderdaad :) Dat is ook de reden waarom hij verkocht is, omdat hij zich altijd heel erg opwond in het vierspan. Ik ben me er heel erg van bewust dat iets fout afleren veel moeilijker is dan iets onmiddellijk goed aanleren, maar ik wil het heel graag proberen omdat ik echt geloof in hem :)

mrie, bedankt voor je duidelijke uitleg! Zo probeer ik hem ook wel te werken, echt de rust erin krijgen en hem leren om te wachten in plaats van vooruit te schieten.
Ik vermoed dat hij de koets op een bepaald moment geassocieerd heeft met heel hard rennen, en dat zou ik er nu weer willen uit krijgen.
Het verbetert wel en ik heb goeie begeleiding, maar ik blijf steeds zoeken naar ideeën of tips :)

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:57

Wij hebben ook zo'n Wipkip. We hebben haar inmiddels 7 jaar, en in de loop van de tijd is het steeds beter geworden. We hadden ook vliegende starts en voor een wedstrijd zo nerveus dat er bijna niets meer mee te beginnen was. Maar door rust te creëeren en geduld te hebben gaat het steeds beter. We hadden haar ook in span gezet en dat ging ook fout. Inmiddels een paar jaar verder, een jong paardje ernaast gezet en ze doen het super. Dus geduld hebben en lekker gaan rijden en mijdt moeilijke situaties een beetje, die kan je later wel opzoeken als het goed gaat. We rijden inmiddels samengesteld klasse 3 met succes, Z dressuur en Z vaardigheid, en zijn reservekampioen geworden op het district west tweespan klasse L dressuur. Succes met je pony!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:03

Ik vroeg me ook af of je wagen niet te zwaar is of te zwaar loopt waardoor hij te hard moet trekken en/of misschien (spier-)pijn overhoudt aan het trekken.
Pijn kan stress en angst geven.
Misschien helpt het om een bontonderlegger onder je borsttuig te proberen?

Verder zou ik het mennen rustig opbouwen en zolang die spanning er is geen indoors gaan rijden, daar komt vaak al spanning op zich bij kijken, waar je na zo'n wedstrijd weer last van kunt hebben.

Unleash

Berichten: 1050
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:14

Hoe gedraagt hij zich als je gaat lange lijnen? Dus gewoon hetzelfde tuig op doen als met mennen maar de kar er niet achter doen. Is hij dan ook zo druk?

(Mijn eigen pony misdraagt zich altijd enorm aan de lange lijnen op de weg maar zodra de kar erachter zit is hij veel braver. Ik heb dus een totaal andere situatie maar misschien is het te proberen of hij ook gaat stressen aan de lange lijnen?)

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:30

En eens een magnesiumsupplement of vitamine E proberen?
Mijn pony wordt gauw zuur de dag na het werk, vitamine E heeft dit helemaal opgelost, kennelijk had hij spierpijn.
Als je pony mogelijk gevoelig is op zijn spieren het proberen waard.
Wat ik ook altijd doe is genoeg longeren, bijvoorbeeld na twee keer mennen aan de longe lang en laag, en stretchoefeningen.
Ook zijn schouders stretch ik dan en ik voel of ik ergens knopen voel of gevoeligheden.
Laatst was hij ineens vrij stug voor de wagen, nagevoeld de dag erna en hij had een spierknoop bij de overgang naar zijn hals.
Losgemasseerd, stretchen en een dagje rustig gelongeerd en toen was hij 'ineens' niet meer hangerig op mijn hand. :)

Een bit maakt hier ook veel verschil.
Hij liep/loopt bijvoorbeeld niet graag op een liverpool op de eerste sleuf.
Nu heeft hij een dunner bokkebit met sealtex en kinketting beschermer en daar laat hij wel op los op de meest milde stand.
Je hebt neem ik aan al eens gekeken of meer of minder hefboom verschil maakt?
Mijn pony werd er gewoon dwars van vond ik, op de eerste sleuf.
Hij was toen ook erg scheef en onbespierd nog, dus ik moest relatief veel corrigeren en dat kan hij niet waarderen met liverpool.
Nu hij veel beter bespierd is kon ik zo wegrijden met de liverpool als ik voorzichtig ben met mijn hand. Ik hoef amper te corrigeren nu.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:50

Ik volg. Heb hier precies hetzelfde probleem met 4 jarige Welsh a ruin. Rijdt nu jaar aangespannen in 2-span. Normaal bomproof en super relaxte pony, bijna luiïg, maar zo snel hij ingespannen staat loopt de spanning extreem op. Ook met men-instructeur geen verbetering in al die maanden. Nu paar weken rust gehad, dan op advies van Paul versluis opnieuw de basis starten. Maar zie zo'n extreem verschil bij hem, dat ik ook ben gaan twijfelen over het misschien lichamelijk niet aan kunnen.
We zijn hem toch gaan doorlichten en deze week uitslag uitgebreid bloedonderzoek.
Dus begrijp je probleem, zeker nu je erop gereden hebt en dat hij dan zo'n stuk relaxter is voor je.
Gewicht van je koets het probleem geloof ik niet, 175 kg moet heel goed te doen zijn voor c pony.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:57

Kun je in voeding misschien nog wat winst behalen? Misschien teveel krachtvoer? Longeren met dubbele lijnen, even vanaf 0 terug beginnen met sleepje daarna en weer langzaam aanspannen? ( uiteraard als pijn uitgesloten is ;-) )

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:32

Ai Eline, dat is een vervelend probleem.

Niet dat ik helemaal hetzelfde heb meegemaakt maar bij mij heeft het toch ook 6 maanden geduurd vooraleer ik in stap het erf af kon.

Zoals reeds gezegd hier denk ik ook dat je met 175 kg niet te zwaar zit, dat moet voor een C haalbaar zijn.

Ik zou het erg rustig houden. Zeker niet laten uitrazen. De vorige eigenaar had ons gezegd dat we de pony de eerste 100m maar moesten laten draven. Mooi niet dus!
Anders moet je een paar passen terug zetten? De pony bv optuigen, even vast gebonden laten staan en weer aftuigen. Dat herhalen. Dan er de koets aanhangen maar niet vertrekken, hem laten wachten en weer uitspannen en dit weer opbouwen. Vervolgens een klein stukje enkel stappen en weer uitspannen. En pas wanneer je in een ontspannen stap een toertje kan gaan wandelen, een drafje vragen, steeds onder zijn tempo. Mss is dat een idee?

Als ze maar eens konden aangeven wat hen stoort ... Mss is het spanning, mss heeft hij idd last van het borsttuig, of gaat hij lopen van zijn menbit?

Wel knap dat je zo gelooft in je pony, naar hem luistert en blijft zoeken naar oplossingen. Chapeau!!

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:47

Bij onze Snuitje bleef dit ook een probleem. Op het laatst dat ik hem had draaide hij zelfs helemaal door. Hij is toen als gezelschapspony naar iemand anders gegaan. Die hebben hem toch weer ingespannen. In het begin ging het goed, maar uiteindelijk werd hij daar ook helemaal 'raar'. Zij hebben toen een keer bloed laten afnemen na inspanning. Bleek dat hij helemaal verzuurde. Ik had daar zelf nooit aan gedacht. Uiteindelijk is het met de pony niet goed afgelopen. Hij heeft zich zo opgewonden voor de wagen / werd zo 'gek' dat hij zich kapot heeft gelopen, tying up heeft opgelopen (maandagziekte zeg maar maar dan andere oorzaak) en uiteindelijk moest worden ingeslapen.

Ik heb dus geen oplossing voor je, maar bloed onderzoek nadat hij zo flipt / flink ingespannen heeft kan wellicht een andere kijk op de zaak geven.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:59

Bedankt voor de reacties!

Ik zie voorbijkomen dat het gewicht van de kar een probleem kan vormen, maar ik heb hem de afgelopen weken een paar keer aan de lange lijnen gehad en daar doet hij het ook. Ik kan hem aan de lange lijnen wel iets makkelijker rustig krijgen dan voor de koets, maar in principe is het in het begin even erg :o

En wat bitten betreft, ik ben al maanden aan het zoeken :o Ik heb nu eindelijk iets gevonden waarop hij durft los te laten, dus voorlopig laat ik dat er in hangen.

Lukasje, ik heb al vaak gewenst dat hij het me kon vertellen! Ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat, maar ik vind het een beetje moeilijk om te bepalen hoe veel ik mag vragen omdat ik nog steeds niet met 100% zekerheid kan zeggen dat hij geen pijn heeft.
Ik werk nu een aantal weken met hem onder begeleiding van iemand die probleempaarden opleidt, en ik zie hem echt week na week verbeteren. We hebben inderdaad een flinke stap terug gezet. Optuigen en inspannen heeft hij niet echt spanning van, dat komt pas als hij moet vertrekken. Dus we zijn veel bezig geweest met stilstaan en weer vertrekken, rustig stappen. Hij staat nu sinds zondag daar op stal, zodat we hem wat regelmatiger kunnen werken :)
Het geeft me veel voldoening om hem te zien verbeteren, en ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het gaat lukken :) Bedankt voor de tips!

VanHuisUit, het wordt beter als ik eventjes aan het rijden ben. En aangezien hij het aan de lange lijnen ook doet vermoed ik dat de spanning niet van het mennen zelf komt, maar van een associatie die hij maakt. Hij heeft vorige week een bloedonderzoek gehad en dat was goed. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden, het is misschien toch zeker de moeite waard om eens te laten onderzoeken.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:15

Interessant geval. Ik heb je vorige topic ook met veel interesse gevolgd. Heel fijn dat je de pony een kans geeft en op zoek wilt gaan naar mogelijke oplossingen.

Je zou misschien nog kunnen proberen om het hoofstel + bit te vervangen voor de versie die je ook onder het zadel hebt gebruikt.

Misschien een brutale vraag, maar wil je het 'probleem' een keer filmen? Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet.

Verder zou je een keer kunnen trainen met hartslagmeter. Het kan namelijk zijn dat het inderdaad stress is (waardoor de hartslag verhoogd), maar het zou ook een vorm van aangeleerd gedrag kunnen zijn ( dan blijft de hartslag redelijk stabiel). Als je dat weet, dan is het ook makkelijker om een passende oplossing te vinden.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Heel veel spanning voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:38

sakvis, interessant! Waar vind ik een hartslagmeter voor paarden?

Het bit van onder het zadel heb ik al gebruikt voor de wagen, dan krijg ik wel minder spanning maar het grote probleem is dat ik dan geen enkele controle meer heb over het tempo:/

Ik wil zeker eens vragen aan iemand om een filmpje te maken, dat kan voor mijzelf ook interessant zijn. Dan kan ik eens terugkijken wat hij doet en hoe ik reageer.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:54

Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar misschien wel..

Mijn wel eens waar jonge pony had iets soortgelijks, of iig, hij werd heel bang als hij moest gaan trekken. Op straat ging het wel, maar in de bak trok die elke keer hele kleine sprintjes met echt staart tussen zijn benen, billen geknepen.
Toen: wagen van 188 kg (pony van 1.15), anatomisch borsttuig, ongebroken utrechtstangetje

Dit deed hij in het begin niet, maar later ook met droog mennen. Door de stress werd ie ook super schrikkerig, en wou dan voorruit en leek dan wel soort van in paniek te raken door het gewicht wat ie mee moest trekken -> stress stress stress.

Na prof gestuurd, bij terug komst ander bit mee gekregen (dubbel gebroken liverpool) en was daarna zeker minder, maar begon ook snel weer te komen, wel iets minder dan eerst.

Toen eerst paar maanden niets (ik bang) en toen nieuwe wagen gekocht (110 kg)
Pony weer met anatomische borst en dubbel gebroken liverpool. Het was hiermee wel bijna weg, alleen echt lopen bleef hij niet doen en overgang voorwaarts bleven gestressed. Hij bleef doen alsof hij op zn minst 1000 kg moest versjouwen....
Uiteindelijk ander borsttuig (gewoon normaal) ineens alle problemen weg, onzekerheid weg, stress weg.

Dus ja, combi van zware wagen, niet passend borsttuig (ik las iets over drukplekken?), en misschien toch niet het juiste bit zou iets kunnen betekenen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:03

Eline91 schreef:
sakvis, interessant! Waar vind ik een hartslagmeter voor paarden?


Ik heb ervaring met de hartslagmeters van Polar voor paarden. Zijn wel prijzige dingen. In de endurance sport en de cross maken mensen er vaak ook gebruik van. Wellicht dat je er 1 kan lenen. Je woont helaas niet echt bij ons in de buurt anders hadden we wel wat kunnen regelen.
Probeer er wel een te zoeken die je later op de computer uit kan lezen. Mooiste is om het ook te filmen. Dan kan je de hartslag aan bewegend beeld koppelen. Ik heb filmpjes gezien van paarden die de trailer niet op gingen. Een aantal hadden echt 'angst' en een verhoogde hartslag. Maar er zaten er ook een paar tussen die gewoon met een basis hartslag voor de trailer stonden. Op basis van de filmpjes zonder hartslag was niet af te leiden welke het echt 'eng' vonden en welke er 'gewoon geen zin in hadden'.

Overigens, je zegt dat de pony minder spanning heeft op zijn gewond rij-bit. Dit klinkt alsof er toch ergens sprake is van discomfort.