Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:49

Ik ben me een x wezenloos geschrokken. Er was net een pony overleden in de kudde. Ik was 's avonds de laatste voerronde gaan doen en ik mis Caj. Ik zoeken en roepen in de paddock. Niks te zien of te horen. Dus ik loop helemaal naar achteren en daar lag ze, helemaal languit. Dus ik roep haar, loop naar haar toe: niks. Ben vlakbij, roep haar; nog niks. Ik dacht echt dat ze ook dood was. En net toen ik haar door elkaar wilde schudden, komt haar kop omhoog. Pfffff, grapjas! Lag heel diep te slapen. Heb ik daarna nooit meer gezien van haar. Ze was toen nog niet zo heel lang bij ins en begon net te ontspannen. Moest even wat inhalen, denk ik.... :D


goudlokje13
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:20

Ohhhhh dat was ff dom! Ik keek naar de datums waarop jullie begonnen op Bokt, en dat was bij iemand 2004, vandaar dacht ik dat het oud was hahaha. Blond he.. Maar wat hij dan doet is dat hij zich heel sterk maakt in zn nek en gewoon de andere kant opdraait, en er vandoor sprint.. Dit doet hij in de bak meer dan buiten. Heb wel ontdekt dat ik hem echt bezig moet houden, zodra meneertje het saai vind gaat ie zn eigen ding doen.. Qua buiten rijden draait ie niet om, maar loopt ie harder achteruit dan vooruit, en slaat ie met zn voorbeen. Hij is nog erg jong, dus is nog niet fanatiek mee gereden, maar doe er momenteel vooral grondwerk (parelli) mee en wandelen.. Maar wandelen vind ik zelf momenteel ook vrij eng, want heb al zo vaak in de polder/op het strand gestaan, en dat meneer dan in volle galop naar huis vertrok...

goudlokje13
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-06-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:36

Misschien wel leuk om onszelf een beetje voor te stellen:
Dit zijn Rover en ik. Rover is een tinker van 5,5, die ik sinds zijn 2e meemaak, en die sinds anderhalf jaar van mij is. Rover's karakter vraagt om geduld, en laat ik nu net behoorlijk ongeduldig zijn... Ook zijn we beiden erg driftig, en dat werkt niet altijd mee.. Maar buiten dat om hebben we vanaf dag 1 een heel sterke band! We hebben een tijd les gehad in parelli, en ik doe nog steeds veel grondwerk met hem. Rijden doen we erg weinig, ik vind hem nog jong, en als ik probeer te rijden krijgen we ook meestal ''ruzie''. Verder ben ik weer begonnen met wandelen, maar dit vind ik vooral zelf nog erg spannend, en ook hij is dan niet relaxed.. Dat was het zo'n beetje. Hoop dat ik veel kan leren op dit topic :)


Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:40

Maar waarom heb je geen les meer met hem dan? Ik geloof niet dat je helemaal de ernst ervan inziet... dit is geen veilig gedrag, eigenlijk zou je met dit soort dingen helemaal terug naar de basis moeten; grondwerk in de bak. Dan kun je hem leren dat dit niet werkt (en ja, er zijn oplossingen voor) waarna je weer kunt denken aan wandelen en uiteindelijk rijden.
Het is heel herkenbaar hoor, gelukkig heeft mijn Walter nooit geleerd dat dit een optie is, maar alleen buitenrijden is nog steeds ingewikkeld met hem :')
Wat je beschrijft over dat het paard veel geduld nodig heeft, ook herkenbaar. Maar wat bij de mijne de uitdaging is; beslissen wanneer geduld nodig is, of wanneer een aanmoediging op zijn plaats is.
Dat kon bij de jouwe ook wel eens het punt zijn, want losrukken ga je niet oplossen met geduld op zich.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:19

Erg pittig en ook heftig zeg. Klinkt als een uit de hand gelopen iets. Is makkelijk gezegd zo vanaf een scherm, maar ik zou zeker ook weer les nemen met hem.
Vriendin van me heeft 2 instructrices: eentje voor de dressuur een eentje voor het grondwerk. Zij gaat ook mee op buitenrit de volgende keer, omdat het nog vaak fout gaat, m'n vriendin dan weer een flinke deuk in d'r zelfvertrouwen oploopt, etc etc.

Als je wandelt, doe je dat aan een halster of iets anders? Denk dat je hem met wandelen ook meer bezig moet houden en hem proberen voor te zijn.

Denk zo maar dat Mindfull hier jou goede tips kan geven.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:22

Ik ben gister met paard én hond op pad geweest. Tweede keer dat we zo met z'n drietjes zijn wezen rijden en ging prima! Paard was best frisjes en kwamen twee keer iets nieuws tegen. Een keer zo'n grote metalen afvalmand naast het fietspad, die stond er eerst nog niet. Zn ogen puilden al uit op een meter of 50 afstand, haha! Maar waar hij normaal bij zoiets dan hopsend en wijkend er voorbij gaat, of omdraait, nu gingen we alleen beetje hopsend erlangs. Zag toch af en toe oortje naar m'n hond gaan bij hem, hield ie gewoon rekening mee. Aaaahhhhh.
, schattig! (Plus dat het voor mij gelijk bevestiging was dat ie er lekker gebruik van maakte :)) )
Terug door het dorp, ging school net uit. Maar dan loopt ie heerlijk vrolijk met de oortjes erop door al die kinderen, fietsen en auto's heen :#

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:31

Ja leuk is dat, hè? Met honden erbij. Als ik niet te ver en lang ga, neem ik mijn 2 honden ook mee. Ze zijn al bejaard, dus ik moet het ook niet overdrijven met de hondjes. Maar Caj vertrouwt erg op de honden. Zeker bij spannende dingen. Als de hond er dan aan gaat snuffelen, is zij ook wel gerust gesteld. En 1 hond loopt graag voorop, dus dat vindt ze ook lekker. En ik vind het heel gezellig. En lekker makkelijk. Hoef ik niet los de honden ook nog uit te laten. :+

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:42

Hier ook een LBE, en mijn bruikleen paardje is een RBI. Lekker tegenpolen dus, maar houdt mij wel scherp, en ook in training moet ik ze beiden toch wel wat anders benaderen. Kan met beiden fijn werken :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:22

Ik heb sinds kort het working equitation ontdekt. Ik doe natuurlijk al dressuur en ben bezig met endurance, maar aangezien we allebei wel van afwisseling houden, dacht ik: waarom niet. Ik ben zelf al niet zo van de puntjes op de i, maar Caj al helemaal niet. En aangezien ik toch dressuur wil blijven doen met haar, leek me dit een leuke verandering.

Dus op internet gesnuffeld, wat filmpjes gekeken hier op bokt ook en een parcourtje gebouwd. Ben er zo op gaan zitten (even snel zonder zadel) en eens kijken wat ze al kan en wat nog niet.

Nou: pionnetjes keurig, 8en rond de tonnen keurig, sprongetje nou vooruit maar (zij ziet echt het nut van springen niet in := ) L vooruit ging prima, achteruit was wat lastiger, maar viel me niet tegen voor een eerste keer. En toen zijwaards. Moet eigenlijk met een balk tussen voor- en achterbenen, maar dat heb ik maar laten varen. Gewoon zijwaards vond ze echt totáál belachelijk! Woest was ze! Wat móét je van me! -:(- vooruit, achteruit, in mijn benen bijten. Eerst nig laten zien: pas op, ik ga echt bijten hoor! Toen ik toch door wilde zetten, werd ze echt link en moesten mijn benen het echt ontgelden := Ik had gelukkig kistjes aan, dus kon weinig kwaad. Maar ze was echt niet blij. Toch doorgezet. Al vrij snel 2 pasjes links en techts gedaan, beloond en afgestapt. Maar haar humeur was echt onder 0 gedaald _O- ze bleef maar naar me happen. Moest er wel om lachen. Zo gefrustreerd omdat ze niet snapte wat de bedoeling was. Dus daar hebben we nog wel iets te oefenen. Volgende x zal het wel beter gaan. :D

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:14

Zijn jullie left brain extravertjes ook typische bokkers?
Mijn pony vind het erg leuk om lekker te bokken en dan vooral met het aanspringen in galop.
Hij voelt dan ook echt als een bommetje energie.

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:47

Die van mij geeft ook wel eens een bok, ja. Soms zomaar tijdens de buitenrit. Kan in elke gang. Maar ze doet het inderdaad ook bij ansoringen galop als ik echt iets vraag. Dat heeft meer te maken met dat ze het lastig vindt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:58

De mijne bokt maar heel soms, eigenlijk altijd als ie lekker fris is. Joligheid dus

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:32

Hier eigenlijk niet. Alleen als hij weer wat vast raakt in zijn lendenen. En recent ook soms naar het been, maar dit hing waarschijnlijk samen met zijn bronchitis.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:03

Wat interessant dit! Mijn paard is 100% zeker rightbrain introvert.
Heb mij hier eigenlijk niet eerder in verdiept!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:38

De mijne kan ook jolig stuiteren. Maar altijd goed uit te zitten. Soms flikt hij dat ook op wedstrijd. Doet ie om te kijken of hij er meer mee kan krijgen in zijn gedrag. Op dressuur wedstrijden zijn ze daar nooit zo blij mee. Kreeg vorig jaar nog een keer de vraag of hij pas zadelmak was. Neuh, jaar of 6 was mijn antwoord maar dat vergeet hij weleens (paard is 11 dit jaar)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:49

Anne_GTI schreef:
De mijne kan ook jolig stuiteren. Maar altijd goed uit te zitten. Soms flikt hij dat ook op wedstrijd. Doet ie om te kijken of hij er meer mee kan krijgen in zijn gedrag. Op dressuur wedstrijden zijn ze daar nooit zo blij mee. Kreeg vorig jaar nog een keer de vraag of hij pas zadelmak was. Neuh, jaar of 6 was mijn antwoord maar dat vergeet hij weleens (paard is 11 dit jaar)

Hahaha, ik zie het zo al voor me...vandaag had ik ook zo'n stuiterbal. Thuis de stoere hengst uithangen en éénmaal buiten kan hij nergens rust vinden. Hoofd was meestal 2 meter van de grond en briesen, kijken, voorop lopen of achter mijn hielen.
Het was sinds lange tijd dat we weer buiten zijn geweest, er stond ook enorme wind en de kers op de taart was een oudere dame die achter ons kwam met een wapperend plastic zakje :P man man man heb ik afgezien...in Side pass naar huis :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:39

Ik lag er vandaag gewoon naast. Lang leve de airbagvest. Ik weet dat ze onberekenbaar is, dus altijd alert. Maar het ging de laatste tijd zo goed. Leek bijna een normaal paard :+ . Dus ik zat in flinke draf, lekker flierefluitend achterom te kijken of de honden nog wel volgden en madam schrikt (ook) van een plastic zak. Dus die schiet opzij en ik hing er half naast. Daar schrikt ze zo van dat ze zich 180 graden omdraait. Toen lag ik er wel naast. Had de teugels nog vast, maar ze was zo over haar toeren, dat ze zich losrukt en wegrent. Gelukkig is daar nooit iemand. Dus ik baalde al, loop ik daar zonder paard. Maar goed, ik roep haar een paar keer en ze draait zich om en komt weer naar me toe. Braaf paard. Maar met al die wind, paard over de toeren, hond over de toeren en opgeblazen airbagvest die ik niet meer aan kon, toch maar even mijn man gebeld of hij de honden en vest kon ophalen. Zelf langs de drukke weg gaan lopen, want dat werd echt gevaarlijk. Maar later wel weer opgestapt en ook nog stukjes gedraafd. Ze was zelf ook erg onder de indruk.... En ik alleen wat stijf en een blauwe bil <<)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:56

Omg, Fabster :') zo zie ik mijn toekomst ook in mijn dromen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:46

Op de grond met opgeblazen airbagvest? _O-

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:30

Fabster schreef:
Op de grond met opgeblazen airbagvest? _O-

Ja :j dat bedoel ik _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:04

Lijkt me geen goede droom, hoor! :D

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:19

:') Hahahah
Plastic zakjes bijten ook enorm! Wij oefenen met een stick met plastic zak eraan, allemaal prima. Mag zelfs een plastic zeil over hem leggen. Maar was laatst aan het stappen met barebackpad, en iemand haalde een plastic zakje met inhoud uit een rugzak, nou dan moet je toch wel even heel hard schrikken en met 4 benen in de lucht springen (t was net een hert :+ )
Gekke LBE paardjes ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:14

Dat kan die van mij ook allemaal hoor. Geen probleem. Maar zij schrikt buiten van alles: troep in de berm, brievenbussen, tuinkabouters, bloemen of andere lichtgekleurde struiken, mensen die aan komen lopen, andere paarden. Je kan het zo gek niet verzinnen. Meestal kijk ik goed mee, zie ik wat er aan komt, en ben dus voorbereid. Ik val er eigenlijk (bijna) nooit af. Maar dit x niet opgelet, hing achterstevoren om mijn honden te checken en tja, dan gaan dingen snel... :+

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:51

Hahahaha, ja zakjes aan mijn stick hebben 0,0 indruk....maar andere zakjes buiten ow ow ow das wat anders hoor ;(
Ik denk ook al mee van op voorhand en denk dan dat ik alles erger maak...mijn spanning opbouw en doorgeef? Je zit wel steviger int zadel, das waar.
Zou ik dit missen mocht ik plots een ander paard hebben? Misschien wel :+ misschien niet. Het is toch een heel onderneming hoor.
Als ik het goed begrijp ga ik dus nooit zonder grondwerk vooraf een rit kunne maken, laat staan de trailer nemen naar zee bv?
Dan droom ik dat ik in zee lig te drijven met men opgeblazen vest aan +:)+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:25

_O- weet je wat bij mij heel goed helpt? Bij de homeopaat hadden ze ineens rescue pastlles van Bach (had je eerst alleen in druppels/spray). Werkt echt zo ontspannend (voor mij dus, want ik eet ze op. Maar mss moet ik haar ook eens druppels geven :D ) en daarmee ook bij haar. Alhoewel het gisteren tegen me werkte. Ik was net even té relaxt! _O- Ik heb echt een hele mooie zwarte plek op mijn kont :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 78 bezoekers