[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:33

Ik heb er sowieso 1 waarbij je maar moet afwachten hoe de pet staat. Voorwaards houden is dan wel een zelfmoordmissie. Dan schiet ze ineens een paar meter opzij. Op zich niet zo erg, want ik blijf wel zitten. Maar het is wel vervelend als dat gebeurt langs de weg en er komt net een auto aan. Heb al een paar x auto's en greppels van net even te dichtbij gezien. Ben toen wel veel bewuster gaan rijden en een airbagvest aangetrokken. Ik goef niet mijn nek te breken.

Vandaag toevallig een superrelaxte rit. Zo 1 dat je denkt; ja! Die trainingen helpen tóch! _O- . Superlicht op de hulpen, lekker tempo en heel relaxt.

Dinsdag was ik met iemand gaan eijden en dat was echt een gekkenhuis. Ze kent sat paard, ze kent die route, maar helemaal over de zeik. Ze wou alleen maar hard. Omdat ik niet de hele tijd op de rem wil zitten, heb ik haar op een breed en overzichtelijk stuk even laten gaan. Ze ging echt lóéíhard! Zo lang als ik haar heb, is ze nog nooit zó hard gegaan. Haha! Had ik dus niet zien aankomen. Dus ik heb haar toch maar weer terug genomen. Als er met zo n snelheid iets mis gaat, gaan we straks over de kop.

Maar ook wel eens leuk om te zien dat ze dat gas echt wel kan openen... :D


Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:08

Hahaha wat een boefjes hebben jullie ook!

Ja al die dingen herken ik inderdaad wel, en goed voorwaarts houden helpt inderdaad bij ons ook het beste.
Maar gister met mijn stalgenootje mee was die van mij echt n draak }> dacht echt dat t rustig ritje zou worden samen, maar dat was ook pas toen ik dr echt even had aan gepakt en ze even flink moest werken! 8-)

Ik vind het trouwens wel vet grappig om al die streken te lezen van die van jullie!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:28

Ik meld me ook!:)
Vanaf mijn 6e reed ik jarenlang op een manege met alleen maar Fjorden. Leuke beessies, maar ik had gezworen om er nooit zelf één te kopen... Nu heb ik sinds vorig jaar oktober twee Fjordjes!

Afbeelding
Dit is Olivia, vader Arin moeder Carola, 1.40m. Ze is geboren op 23-05-1994 en model- en stermerrie. Ondanks dat ze al 21 is, loopt ze hier in de beginnerslessen waar ze eigenlijk niet geschikt voor is. Ze is heel lief voor de kinderen en je kan werkelijk alles met haar doen, maar ze is zó koppig! Kinderen krijgen haar geen enkele kant op haha. Ze draait steeds om, galoppeert of heel hard of staat in één keer stil. Wat dat betreft een hele goede reining pony!

Afbeelding
En dit is Knud. Geboren op 25-03-2014, (klop)hengst, moeder Ulysses vader Sven. Eerste premie behaald op de keuring en wordt steeds knapper! Hij is inmiddels al 1.43 m groot..
Het is echt een enorme draak, ontzettend dominant en heel speels. Kan niet stil staan, houdt graag alles vast wat hij kan vasthouden en als ik iets met hem wil bereiken moet ik eerst een 'gevecht' aangaan over wie de baas is. Als hij me genoeg heeft laten zweten, is hij heerlijk om mee te werken :)
Ik moet wel zeggen dat ik heel veel spijt heb gehad toen ik Knud kocht.. Hij was 6 maanden en de eerste twee weken was hij alleen maar aan het steigeren, losbreken, bijten en trappen. De hoeven die naar mijn hoofd vlogen kan ik niet meer op twee handen tellen :')

Leuk feitje, ze komen allebei van de manege waar ik heb gereden! Olivia heb ik als klein meisje Engels op leren rijden en de moeder én oma van Knud waren mijn favoriete paardjes van de manege! De opa van Knud is Sverre, een bekende dekhengst waar ik ook nog eventjes mee heb mogen werken :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:16

@Yacintha: ik weet niet of je iets van parelli weet, maar hij heeft paardenkarakters in 4 groepen ingedeeld. Knud klinkt als een left brain extravert paard. Als je bij Van Nature kijkt op Bokt, kom je daar aardig wat van tegen. Mijn Cajra is er ook zo 1. Hebben een hele apparte gebruiksaanwijzing, maar dan heb je ook wel een supertof paard.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:20

Klopt, ik volg ook de methoden van Parelli al een aantal jaar!:) Ik doe veel NH, vind grondwerk een belangrijke basis voor elk paard.
Hij is vergeleken die eerste twee weken ontzettend verbeterd. Ik kan nu met een simpel halstertje en een lang touwtje langs razend (groot) verkeer wandelen, ook kangs merries zonder problemen! Het is nog steeds wel een tank en hij pakt graag alles vast, maar heeft verder totaal geen hengsten streken meer :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:21

Goed bezig, dus!

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:06

Wat een leuk stel heb je, Yacintha! Mooie foto's!
Ik heb een tijd een Arabier gereden die zo was, had er ook de handen vol aan, gelukkig was hij geen hengst! Ik kon er uiteindelijk wel veel mee, maar hij bleef aardig pittig }>

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:50

Dankje!
Haha, ze zeggen dat de moeilijkste paarden uiteindelijk de fijnste paarden zijn, toch? Eerst zien, dan geloven :')
Ik twijfel nog of ik hem hengst houd. Als zijn gedrag niet erger wordt, dan wil ik er misschien wel mee dekken. Zit een top stamboom aan vast! Maar tot nu toe zijn zijn ballen nog niet ingedaald, dus wie weet moeten ze er sowieso wel uit haha

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:44

Wat een leuk dier Knud herken de ondeugden had ook een klophengst hij is in november in de kliniek volledig gecastreerd en nu een zeer brave ruin.

Olivia is ook een schattige fjord heb zelf ook een nakomeling van Arin in de gra kleur.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:09

Er is dus nog hoop voor Knud, haha!
Heb even snel op je website gekeken, knappe Fjordjes heb je!
Ik weet zelf niet zo veel van Arin af, je bent ook de eerste die ik tegen kom met een nakomeling van hem!

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:12

Er is zeker hoop voor Knud kosten zijn wel hoog maar ik ben blij dat ik het heb laten doen.

Arin heb ik in het echt gezien leuke hengst die van ons wil graag voor je werken.

Dank je wel ja ben trots op mijn paarden.

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:39

Afbeelding

Lekker in de sneeuw slapen :P

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:58

Wauw, die manen! <3

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:27

:o

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:52

Afbeelding

Ik wil jullie voorstellen aan Wieke. Wieke is een 11 jarige merrie. Vader en moeder onbekend helaas. Ze wordt bij mij op stal wel eens een Noorse volbloed genoemd . In de omgang een ontzettend lieve kroelkip, maar onder 't zadel een flinke tank op zijn tijd. Kan in de bak ineens flink plat door de bocht gaan en is buiten soms ook bijna niet te houden. Is totaal niet schrikkerig buiten, maar wel gewoon flink voorwaarts en dan is de rem vaak ver te zoeken. Herkennen jullie dat? Vind het soms flink lastig, want houd graag de controle buiten in eigen handen uiteraard.... Zijn ook momenten dat er niets aan het handje is. Rustig stappen aan een losse teugel, maar de knop kan ineens omgaan.
Verder is ze vanaf morgen volledig van mij. Begonnen als verzorgster, daarna mede eigenaar, nu dus volledige eigenaar. Geen dag saai met haar, dus we gaan zien wat de toekomst ons brengt!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:00

Ze lijkt wel een beetje op mijn Leo. Maar die is al bijna 25, dus zal geen naaste familie zijn.

Leo was buiten in het begin ook zonder rem en zonder stuur. Ik heb het bit er toen uit gehaald en een hackemore erop gehangen. Niet harder of zachter dan een bit, maar wel anders en dus werkte zijn trucjes buiten even niet. Wat mij de gelegenheid gaf om hem uit te leggen hoe ik het wel graag had. Ik werk met een clicker, dus kin hem mooi belonen als hij meteen terug kwam als ik dat wilde. Werkte heel goed. Heel soms komt zijn kop er nog wel eens op. Hij wil nl het liefst gewoon meteen naar huis in volle vaart. Maar 1x een kleine ophouding en hij is weer bij de les.

Ik heb ook een fjordenmerrie die haar manieren wel eens vergeet en in een tank verandert. Maar op de hack is ze zonwerr bij de les, zonder dat ik vreselijk in de teugels hoef te hangen.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

Nou, dat zou dan misschien best het proberen waard zijn! Het is soms echt bizar hoe hard ze op zo'n moment kan stappen. Ze struikelt dan ook echt over elk steentje of hobbeltje (maar ook over haar eigen voeten) in de weg omdat ze zichzelf gewoon voorbij loopt. Ik hoef dan al helemaal niet aan te draven want voordat ik haar dan weer terug heb zijn we 20 mtr verder en moet ik vol in haar mond hangen anders is ze gewoon niet te stoppen. Je zou zeggen, ga oefenen in de bak. Maar daar is het dan lang zo erg niet. Dit is juist iets wat ik buiten voor elkaar moet gaan krijgen. Lastig probleem hoor. Het scheelt dat ze verder wel gewoon echt heel bomproof is. Aparte dieren, fjorden!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje


Marcella

Berichten: 36686
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:11

Heb ook een fjord dat buiten lekker voorwaarts kan zijn, maar dus vroeger ook een keer vol aan de kletter gegaan met hack dus rij nooit meer met een hack buiten mij te gevaarlijk. Snel naar huis wille heb ik afgeleerd door dan gewoon stal voorbij rijden en er nog een rondje aan plakken. Uiteindelijk over gegaan naar een stuk stal voorbij rijden en weer omkeren. Maar zodra hij weer druk werd gewoon weer stal voorbij gaan. Al heel snel is het kwartje gevallen en het laatste stuk naar stal tegenwoordig erg langzaam zelfs. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:18

Dat heb ik inderdaad ook al regelmatig gedaan. Of daarna nog even in de bak aan de slag. Maar wat dat betreft is het een echte merrie die zich daar niet zoveel van aantrekt. Lijkt wel of ze dat niet helemaal begrijpt en alleen maar nog driftiger wordt. Het is ook niet alleen op de terugweg hoor. Ook gewoon als we net op pad zijn. Naar mijn idee is het ook een stuk enthousiasme, maarja.... Ik zit er ook nog op zeg maar.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:28

Simone daar is wel degelijk iets asn te veranderen.
Mijn fjord is met meest vreselijk bit ingereden. Hij ging er verdorie zo met mij vandoor. Ik school hem nu om naar Bitloos. Buiten is hij echt mega vlot. Heerlijk. En ik voel mij geen moment onveilig. Want hij heeft geleerd dat ik de leiderschap heb en niet hij. Hij is nog jong en moet nog leren. Gaat niet elke dag soepel. Ik grondwerk veel met hem.
Misschien geen boeiend verhaal. Wat ik ermee wil zeggen het kan echt anders.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:16

Buiten veel dressuuroefeningen doe helpt ook. Vooral de zijgangen halen de vaart er wel uit.

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:20

Hey Simone, wat een leukerd heb je!
Voor mij ook wel herkenbaar een beetje, de eerste endurancewedstrijd in oktober gehad en daar ging die van mij in het begin ook hard en was bijna niet te houden!
Maar omdat we elke week een rondje van ongeveer 20 km trainen, heeft ze het nu buiten wel een beetje afgeleerd, dan heeft ze er gewoon niet zoveel puf meer voor.
Maar als ik eens een klein rondje wil, moet ik haar ook wel aan t werk zetten en minstens 1x even flink duidelijk zijn, anders maakt ze er echt een potje van, haha!
Idd, apart ras, maar een leuke uitdaging!

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:47

'Goed' om te horen dat ze niet de enige is. Al die mensen die denken dat fjorden van die makkelijke goedsullen zijn, hebben het toch echt flink mis. Daar ben ik inmiddels wel achter. Inderdaad ontzettend leuke uitdagingen, maar makkelijk?? De eerste keer dat ik alleen (toen was ik nog verzorgster) ging rijden, lag ik meteen met m'n gezicht in het zand. Hebben die van jullie ook van die eigenaardige dingen?

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Marcella

Berichten: 36686
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:52

Heb zo'n beetje alles gekneusd gehad wat je kan kneuzen. :=

Moet wel zeggen sinds die van mij op de prascend staat (heeft cushing) is hij een stuk relaxter geworden en niet de fjord die van het een op het andere moment loop te flippen (incl. levensgevaarlijke situaties).

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:11

De merrie van mij kan ook alle kanten op schieten. Mijn ruin is wat relaxter, maar gaat liever niet van huis weg. Fjorden hebben een duidelijke eigen mening en hebben er geen bezwaar tegen om dat met kracht te laten merken. Daarom vind ik ze als (alleen) kinderpony niet geschikt. Ze kunnen erg hun zin doordrijven. Maar ik moet wel zeggen, dat hoe heet mijn merrie zich ook kan gedragen, dat echt niet te vergelijken is met mijn Barick Pinto (met veel volbloed). Zelfs met de gekste kapriolen bij haar, voel ik me niet echt onveilig. Terwijl ik bij die bonte gek echt wel uit kijk om daar buiten op te rijden. Ik hoef niet mijn nek te breken. Bokken, plotseling wegschieten, ik val er eigenlijk nooit af. 1x scheelde het niet veel. Toen schrok ze van een paard die in een wei kwam aanrennen. Ik had dat beest niet gezien, dus ik was lekker rond aan t kijken. Ineens draait ze zich 90 graden om met een vliegende snelheid! _O- . Toen hing ik wel even half aan de zijkant. Was al aan het bedenken hoe er zonder knal af te vallen, maar bleef hangen, dus kon et zo weer op. En dat vind ik dus wel een verschil met echte heethoofden; ze gaan echt niet zomaar aan de kletter. Het is een snelle reactie en dan staan ze ook stil, zodat je de boel weer bij elkaar kan rapen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers