Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
EmmaVZ

Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:23

Ah nee, net nu ik geen geld heb! Lijkt me een prachtig boek.

*kruipt wedr terug in meeleesmodus*


ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:57

Heb hier ook bijna alles vanaf pagina een bijgelezen. Josav je schrijft echt te verslavend!
Ben echt een paar dagen super saai geweest voor man en zoonlief.
Echt zo mooi dat jij je er zo zorgvuldig in verdiept hebt echt knap zeg.
Hier zullen de meeste Akhal-teke's je wel dankbaar zijn.
Grappig ik las halfverwege ook een post van iemand die Kobus de kruising groninger maal AT heeft ingereden.toen hij drie was
Daar zijn wij bij wezen kijken twee jaar later.
hij reed echt heerlijk maar helaas afgekeurd.
En die foto van het zwarte hengst veulen van Guli-Star had ik ook nog niet gezien.
Fijn dat je die geplaatst hebt Aniek.
Ben erg benieuwd naar dat boek.
Duurt vier a vijf werkdagen kan echt niet wachten!
Daar zijn wij du

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:56

Heb het boek binnen, en het is echt een aanrader.
Wow wat is die man een topfotograaf zeg.
Echte kunst!

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:06

Mooie foto's he Iris? :D
Sla 't boek regelmatig open en geniet 'r nog steeds elke keer van, topplaten van een stel prachtige Tekes!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-15 22:51

Een hele korte reactie van mij; ik reageer volgende week even wat uitgebreider.
Het boek is echt een aanrader voor mensen die een eerste kennismaking willen met het ras. Er staan erg mooie foto's in en ook informatie over bloedlijnen. De geschiedenis kan ik als historicus wel eea over opmerken, maar in grote lijnen klopt een groot deel. Het boek is natuurlijk ook niet bedoeld als geschiedenisboek maar meer als prachtige introductie. Dus, wie van mooie foto's houdt, vooral van paarden en landschappen, en nieuwsgierig is naar dit ras: ik kan dit boek van harte aanbevelen.

Later zal ik een echte update doen, heb het nu nog te druk met de laatste puntjes op de i voor mijn boek. De kopij is voor 99% ingeleverd, maar juist die laatste kleine dingetjes moet ik deze week afronden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:17

Sorry ik heb niet de tijd genomen om het gehele topic door te lezen. (momenteel op mn werk :Y) )

Persoonlijk ben ik onwijs weg van aparte rassen. Akhal Teke is daar 1 van!! Ik werd ooit verliefd op een gouden hengst. De kleuren van dit ras zijn bijzonder mooi! <3

For Always I will be with you

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:06

Ja zeker dat zijn ze vind het echt gewoon kunst hoe sommige paarden op de foto zijn gezet.
Josav als jij nou op jou boek een foto plaats van een hoofd naar links dan kunnen ze mooi naar elkaar kijken op onze schouw!
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 15:15

*blaast lagen stof van topic*

Het is een drukke periode geweest, dat is een ding dat zeker is. In de afgelopen periode dat het hier stil is geweest zijn er diverse artikelen van mij gepubliceerd, waaronder een bundel. Ook heb ik een artikel mogen schrijven voor de Her&DER van de endurancevereniging van de KNHS. Dat is, hoe kan het ook anders, een artikel over de Akhal-Teke. Ik zal het nog even kortsluiten met de redactie van het blad maar zodra het kan zal ik het artikel hier plaatsen. :j

Persoonlijk vond ik het een mooi artikel geworden, dat heel goed de essentie van het ras laat zien; een intelligent, mensgericht paardenras dat in alles al eeuwenlang is gefokt als familiepaard, oorlogspaarden en paard voor (soms uitzonderlijk) lange afstanden.

Goed, afgelopen tijd heb ik nog enkele keren de vraag gekregen wat te zeggen over het boek dat ieris zo mooi op haar schoorsteenmantel heeft staan. :D
Daar zal ik nu dan eindelijk even kort op in gaan.

In de eerste plaats is het boek bedoeld als een koffietafelboek met mooie foto's. Daarin is het ook zeker geslaagd en zeker het standaard formaat is zeer aan te raden met mooie full spread foto's die echt de aristocratische trots van deze paarden laat zien. Op veel foto's is de intelligente oogopslag gevangen. Je ziet gewoon dat deze paarden heel goed weten wat ze zijn. Dat is ook Akhal-Teke eigen. Ze hebben een zelfbewustzijn die ik nog niet bij een ander ras ben tegengekomen. Ze trekken ook heel erg naar elkaar toe, alsof ze te arrogant zijn zich te willen associëren met het gewone gepeupel. :+

Het boek is tegelijk een introductie voor mensen die het ras willen leren kennen. Niet alleen qua beeld maar ook in woord. Het geeft een korte geschiedenis van het ras. Het is echter door een bekende fokker geschreven met een groot archief aan historisch materiaal die bovendien in de leer is geweest bij de legendarische 'redder van het ras' Vladimir Schamborant. Het is echter niet geschreven door een historicus en is toch wel gekleurd wat betreft de Russische geschiedenis van het ras. Het mist daardoor enige nuance. Dat is niet erg, want het boek is niet bedoeld als geschiedenisboek, maar als introductie voor beginnende liefhebbers van het ras, maar ook een echte aanwinst is in de bibliotheek van ervaren kenners en fokkers.

In het boek wordt bovendien een introductie gegeven in de verschillende bloedlijnen. De merriestammen worden niet behandeld, maar de hengstenlijnen wel en dat is, zeker in het Engels, absoluut een aanwinst. Het geeft een heldere introductie voor wie zich wil verdiepen in dit ras. Dat staat nog los van de over het algemeen adembenemende foto's die dit ras echt recht doen.

Qua geschiedenis geeft het wel in grote lijnen de historie van dit ras en paarden in deze regio weer. Veel geschiedenis hangt echter van los zand aan elkaar. Over het algemeen zijn de beweringen wat sterker dan de onzin dat paarden op Egyptische wandschilderingen Arabische paarden zijn omdat ze een posters uiterlijk en hooggedragen staart hebben maar een historicus kan nooit 1 op 1 hard maken dat het voorouders zijn van dit of dat ras. Er kan hoogstens worden gezegd dat er in het gebied waar het ras vandaan komt al eeuwenlang, ook ver voor de geschreven geschiedenis al paarden van dit type gefokt werden. Meer dan dat kun je gewoon niet hard maken. Daar zal ik echter niet zo snel over vallen.

Het Russische deel van de geschiedenis heb ik meer moeite mee. Ik hou echter in mijn achterhoofd dat het door een Rus is geschreven en bovendien niet door een historicus. Westerlingen kijken ook met een heel andere bril naar de geschiedenis van dit ras en daar wordt ook een terechte opmerking over gemaakt in het boek zelf. Wat mij betreft ligt de waarheid iets meer in het midden. Russen hebben veel voor dit ras betekent, echter zowel in positieve als in negatieve zin; ze hebben het zowel (bijna) vernietigd als gered. Dat ligt echter voor velen gevoelig en tegelijk kun je je afvragen of dit boek wel het juiste boek is om daarop in te gaan. De geschiedenis is immers langer en complexer dan de paar pagina's die het boek eraan wijdt. :j Als introductie kan ik het zelfs alleen maar aanraden.


Bambiliny: als die gouden hengst een palomino was, dan was dat ongetwijfeld het renpaard Kambar. :j Een ietwat controversiële dekhengst die in het westen nog steeds een van de bekendste AT is en het paard dat mensen met dit ras associëren ook al is hij al een jaar of dertig dood en is hij ook nu nog niet zonder controverse.

Goed, tot slot, een stoeterij in Slowakije heeft eindelijk een website gelanceerd. De stoeterij heeft destijds veel paarden van Akhalt-service aangekocht, waaronder de grootmoeder van mijn merrie, een bejaarde dame die ontzettend op mijn merrie lijkt, zie. Alleen de kleur is iets donkerder en ze is natuurlijk behoorlijk wat ouder. Maar verder dezelfde fijne uitstraling, hoofd lijkt ook ontzettend, bouw, enz. Best bizar!

Nu weer verder met het werken aan de proefdruk van mijn boek, dat ik dit weekend hoop af te ronden. Voorlopig zal het wel weer vooral erg stil zijn aan mijn kant... druk druk!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:51

Dat boek klinkt erg interessant! Ik zou het ras heel graag beter leren kennen. :j Binnenkort is het mijn verjaardag dus dan weet ik weer wat vragen. xD

Zodra ik mijn studies beëindigd heb zou ik graag een paard erbij nemen. En hoewel dat ten vroegste pas over 3 jaar is, ben ik toch al wat aan het rondkijken naar een ras dat aan mijn eisen voldoet. De AT is zeker een ras dat ik mijn achterhoofd wil houden. :)


Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:05

Leuk weer wat van je te horen! Is het nu wat rustiger rondom je Friese boek?

JoSav schreef:
*blaast lagen stof van topic*

Het is een drukke periode geweest, dat is een ding dat zeker is. In de afgelopen periode dat het hier stil is geweest zijn er diverse artikelen van mij gepubliceerd, waaronder een bundel. Ook heb ik een artikel mogen schrijven voor de Her&DER van de endurancevereniging van de KNHS. Dat is, hoe kan het ook anders, een artikel over de Akhal-Teke. Ik zal het nog even kortsluiten met de redactie van het blad maar zodra het kan zal ik het artikel hier plaatsen. :j

Persoonlijk vond ik het een mooi artikel geworden, dat heel goed de essentie van het ras laat zien; een intelligent, mensgericht paardenras dat in alles al eeuwenlang is gefokt als familiepaard, oorlogspaarden en paard voor (soms uitzonderlijk) lange afstanden.

Toen ik laatst bij Esther Groen was had ik net de editie in m'n handen waar een stuk over de Tekes in stond, en ik zag meteen Muzanna er uit springen! Helaas had ik niet de tijd daar om het uitgebreid te lezen, maar het zag er zeker uit als een mooi artikel :)

En inderdaad wat betreft het boek; het stuk over de hengstenlijnen is zeker heel interessant voor 'beginnende' liefhebbers van het ras zoals ik! :) Erg mooie site van de Slovaken, en inderdaad wat lijkt die merrie op Muzanna zeg! Je ziet 'r er direct vanaf!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:14

Het boek heeft vooral prachtige platen <3

Leuk die grootmoeder van Muzanna. Ik zag bij hun paarden ook deze merrie staan, hoofdfoto deed me ook enorm aan Muuz denken. Is het ook een dochter van Mimoza :D

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:19

Josav gaaf joh dat Muzanna in dat artikel staat ik heb het helaas nog niet gezien, ben wel lid van de her en der hopelijk krijg ik hem nog.
Ja dat zijn echt hele mooie teke's he die in Slowakije, had ze ook gezien de meeste wel erg prijzig helaas.

Ja inderdaad heel mooi verwoord over het boek er staan echte kwijl plaatjes in!
Fotograferen kan hij zeker wel.

Retjehorse leuk dat jij ook interesse hebt in de akhal teke! Hier in Nederland zijn er sins kort twee bij gekomen! Het was wel een hele omschakeling vanuit Estland in the middle of nowere, maar het gaat gelukkig steeds wat beter met Guli en Matsie, ze voelen zich hier steeds meer thuis.Afbeelding

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:22

2 nieuwe Teke's, wat leuk !
Wat is de reden van het kleurige halslintje ?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:38

Wat een knapperds ieris! :D
Meer beeldmateriaal is altijd welkom natuurlijk. <3

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-16 13:58

Even kort want ben op locatie bij de KFPS hengstenkeuring: de halsbandjes zijn aladjas. Die brengen geluk en behoeden volgens traditie het paard voor onheil. Het is eigenlijk zoiets als bij verkoop een oud halster meegeven of 25 gulden op de aankoopprijs teruggeven :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:47

Complimenten voor dit razend interessante topic, dat ik net pas heb ontdekt.. :o
Mijn interesse is gewekt voor dit prachtige ras!
_/-\o_

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:28

Ja inderdaad heel leerzaam topic ook!
Fijn dat je altijd zo veel schrijft Josav!

De bandjes kreeg ik inderdaad van de fokster mee, had ze alleen even omgedaan voor de foto vond ze wel leuk staan.

Het is hier nu echt zo nat, heb net nog wat foto's met telefoon gemaakt.
Matsie het anderhalf jaar oude ruintje vind ik zelf een wat rastypischer hoofd hebben dan Guli.
Ben echt benieuwd hoe hij er uit gaat zien als hij volwassen is.
GuliAfbeelding
Matsie
Afbeelding
Afbeelding

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:44

Wat een schatten!
Bijzondere, wijze ogen hebben ze.. En ik ben fan van hun forse oren :')

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:43

Die wijze blik in hun ogen is inderdaad zo bijzonder! :))

Hihi dat hooi op Matsie haar hoofd. :P

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:20

Jeeeeetje wat begint Mertlik op z'n papa te lijken zeg :oo Die luiige blik in z'n ogen en dan die gebolde neus. Bizar hoe Myrat dat toch aan al z'n veulens mee weet te geven

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:35

Ik heb onlangs deze site ontdekt: http://akhalteke-sale.com/forSale. Daar staan ook knappe AT's tussen!
Ik heb de site eens aan mijn moeder laten zien en ze vond het ook een prachtig ras. :D Ik zei dat het jammer was dat het zo ver is, maar haar reactie was meteen dat je die kon laten overkomen. _O- Als het aan haar lag, zou ze wel een AT willen kopen, maar mijn vader werkt niet mee. :')

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:01

AT's zijn gewoon mooi, ahum 8)7

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10


Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:16

Wie zie ik daar nu voorbij komen? Mijn grote kleine liefde uit Estland, Persiyanin <3 Wat is die op z'n papa gaan lijken!

Afbeelding

Als kleine beeb <3
Afbeelding


Moet zichzelf nu inhouden om een berichtje te sturen met prijzen etc :oo

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 17:25

Momenteel voor de verandering weer erg druk. :Y) Dus geen uitgebreide update met foto's. Het is inderdaad heel goed te zien dat Muzanna familie is van Mimoza en haar dochters. Best bijzonder, kun je zien dat zij best haar stempel drukt op haar nakomelingen.

Leuk, retjethorse! Ik kan het ras alleen maar aanraden. Het zijn echte gezinspaarden - maar niet voor iedereen geschikt. De meeste staan in Rusland te koop maar ook in NL en Duitsland staan regelmatig enkele jonge paarden te koop. In Frankrijk, Tsjechië en Slowakije zijn ook diverse fokkers. Ook dat is qua afstand goed te doen, maar bij de aanschaf van een AT is het aan te raden een kenner in te schakelen. Het zijn wel echt paarden voor het leven, die zich heel erg hechten aan hun mensen.

Ieris: ze hebben zo te zien al aardig hun draai gevonden bij jullie? Ze zien er goed uit!

Pocca_Locca: ik vind hun oren geweldig! Het eerste wat mijn vader zei toen ik hem veulenfoto's van de merrie die ik op het oog had (en uiteindelijk ook koos) was: die oren! Het is net een ezel!
:))

AlwaysH: _O-

Mizora: dat is moeilijk te zeggen. De prijzen kunnen enorm uiteen lopen en wat ik een goed paard vind is bij de ene fokker goed betaalbaar, maar bij een ander betaal je voor een minder paard (qua bloed, qua type, noem het maar) veel meer. Het eerste veulen (jaarling) komt van Dubna. Zij vragen meestal rond 10.000 euro voor een veulen, maar het is ook sterk afhankelijk van de situatie en onderhandelen is daar vrij normaal. Het andere veulen komt van een particuliere fokker die het veulen graag kwijt wil ivm de nieuwe lichting veulens die eraan zit te komen. Dat zal de prijs iets rekbaarder maken. In de Russische advertenties staat ook bij de prijs notk.

De prijs voor veulens en jaarlingen varieert over het algemeen tussen de 10 en 15.000 euro. Heel af en toe wat goedkoper, voor een lelijke naarling die toch wel een beetje in de weg staat, maar vaak ook wel duurder voor een dier waar de fokker wat in ziet voor bijv. sport of kampioenschappen, als ze ze dan al niet liever zelf opfokken om ze met een titel op zak voor een veelvoud (50 of 100.000 plus) te verkopen. Maar een leuk allround veulen zit qua prijs meestal tussen de 10 en 15. Vera adverteert zelf trouwens dat ze AT verkoopt vanaf 150.000 roebel (nog 1500-2000 euro).

Persiyanin ontwikkelt zich leuk, vind ik. Vooral een erg mooi hoofd!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers