Staldeur open of dicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Staldeur open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 10:10

Mijn pony's komen in een stal te staan waar zij de mogelijkheid hebben, wanneer de deur openstaat om in een ruime paddock te staan (20 bij 25?) met zand.
Zouden jullie de deur altijd open laten staan?
Of alleen overdag naar buiten?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:14

De mijne hebben een uitloopje van 8x5 ongeveer, delen ze met twee, hoe klein ook, het is goed en gezond dat het dier kan buitengaan, ook afwisselend en aan te raden om stalondeugden te vermijden. Ik sluit alleen af als er sterke wind staat of hevige regen, anders altijd open.

Even bijvoegen nog, de uitloop van mij is pal in de regenrichting en we hebben "last" van een "windtunnel" (bomendreef die de wind echt bij ons doorzend) dus vandaar dat we dan afsluiten, anders is al het stro een een hoekje geblazen en alles nat.
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 25-10-02 10:59, in het totaal 4 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:14

Altijd open! super toch!
Als je paard het koud heeft gaat hij vanzelf wel naar binnen hoor.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:08

Imker gebruikt zijn uitloop (3 bij 8) alleen als het regent (is nl. overdekt!). Verder mag hij zijn stal naar believen in- en uitlopen als hij achter het huis staat. 's Avonds gaat wel alles dicht. Al is het alleen maar voor het idee, maar ik vind het maar een eng idee als alles openstaat.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 12:12

Maar volgens mij heb ik niet zulke slimme pony's.. Die blijven altijd buiten staan.. Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:05

Sommige zijn gewoon liever altijd buiten, als je binnen gaat voeren komen ze wil binnen hoor, daar moet je echt niet mee zitten! En als het buiten niet "lekker zacht" is om te liggen zullen ze wel binnen komen zien of het daar niet beter is, zelfde met harde wind of regen, mijn merrieveulen heeft een hekel aan regen (had 'r moeder ook!) en rent zo naar binnen dan, de tink blijft gewoon staan ... te lui denk ik om z'n kont te draaien! Haha! Je er geen zorgen om maken vooral en de stal aantrekkelijk maken (hooinet gebruiken of hooizak, hebben ze meer werk aan), een steen in de voerbak leggen (moeten ze meer zoeken om hun brokjes te eten) of wat stro erbij doen (zelfde reden) en voor de rest gewoon z'n eigen keuze laten maken.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:27

ik heb ook een inloop box.
ze kan dr uit en dan op de wei.
ik doe alleen snachts wel de deur dicht.
als het regent blijft ze gewoon buiten staan..Haha!
maar als het warm is staat ze meestal toch wel in de boxje..

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:39

als ik jouw was zou ik de deur overdag open doen en 's nachts dicht, want mijn pony heeft dat ook eens gehad en die hand een paar hele erge koliek aanvallen gehad en die was er bijna niet meer geweest. en over dag zijn er mensen die (misschien) de paarden in de gaten kunnen houden zo dat ze geen zand gaan eten, maar daar is s'nachts niemand voor.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:42

Of ... uitloop zonder zand hé, die van mij is nu HET MODDERPARADIJS (zware kleigrond + regen maakt ... JUIST BLUBBER!!!!!!), hebben nu een deel tegels gelegd (zullen er nog meer leggen, m'n merrie 'r hoeven groeien nl veels te snel en dat helpt dus in twee manieren!). Als er anders te eten is zullen ze geen zand eten hoor, vaak is het omdat er anders niets meer te halen valt volgens mij.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:45

sonjabelgium,de pony van giesam is mijn pony geweest en heeft die koliek gehad toen ie nog van mij was
De DA zei dat ie niet een beetje zand had binnengekregen maar echt zand had staan te eten(terwijl er wel kuil beschikbaar was,de sul!),ze hadden toen een nacht met z'n tweeen in de bak gestaan omdat het in t land even niet kon toen,nou ik heb er van geleerd hoor,ik zal mn paard nooit onbeheerd weer in de bak zetten een nacht lang want het was met giesam's pony toen echt kantjeboord.