[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:38

Je zou je mischien af moeten vragen waarom iemand die er verstand van heeft het onderstaande gezegde geschreven heeft.
"Een slofteugel in de handen van een beginnende ruiter is als een scheermes in de handen van een aap."

Voeg dat dan samen met het gezegde:
"Wanneer de kennis van de ruiter ophoudt dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."

Iedereen hier raadt je aan je problemen op een andere manier op te lossen, daarvoor moet je je wel eerst geestelijk inspannen.


iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:06

Simpelman schreef:
Je zou je mischien af moeten vragen waarom iemand die er verstand van heeft het onderstaande gezegde geschreven heeft.
"Een slofteugel in de handen van een beginnende ruiter is als een scheermes in de handen van een aap."

Voeg dat dan samen met het gezegde:
"Wanneer de kennis van de ruiter ophoudt dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."

Iedereen hier raadt je aan je problemen op een andere manier op te lossen, daarvoor moet je je wel eerst geestelijk inspannen.


Misschien ben ik geen beginnende ruiter en heb ik goede begeleiding, en aangezien de osteopaat ook de Slofteugel heeft aangeraden en mijn intructrise mijn goed helpt en er vordering is te zien in het lopen van de pony dan zie ik geen reden waarom het slecht zou zijn of ik ermee zou stoppen

Relente

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:09

Misschien. ... heel misschien dat die mening wel veranderd door meer kennis vanuit de anatomie en biomechanica op te doen.

Maar doe vooral waar jij blij van wordt en als je ergens achter staat waarom daar nog vragen over stellen toch?

Ik hou niet van de slof omdat deze juist op druk werkt en dwingt af.
Deze druk vind ik geen contact teugel meer. Dus niet vriendelijk en mee gevend maar terug werkend.
En dat staat mij tegen.

Want je wilt niet terug. Maar vooruit.
Je wilt geen ontwijk gedrag op het bit. Maar dat t paard zacht contact zelf zoekt.
Elk paard die zoekt balans onder de ruiter waardoor het paard niet 1.2.3 stil tegen het bit kán leunen tegen het bit.
Hij zal zoeken door zijn hoofd te verplaatsen.

Een slof zal een paard altijd zijn hoofd dwingen of zijn hoofd op bepaalde plaatsen niet toe staan.
Denk hierbij aan neusje voor de loodlijn.

Vraag jezelf óók eens af waarom er ruiters zijn die de neus liever voor de loodlijn hebben willen lopen??
En wat n negatief effect is van neus er achter??
Met de spieren door het hele lichaam??

Nogmaals... het is jouw paard. En je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen als jij er achter staat. Verwacht echter niet dat andere mensen er ook achter hoeven staan.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:23

maralyn schreef:
Misschien. ... heel misschien dat die mening wel veranderd door meer kennis vanuit de anatomie en biomechanica op te doen.

Maar doe vooral waar jij blij van wordt en als je ergens achter staat waarom daar nog vragen over stellen toch?

Ik hou niet van de slof omdat deze juist op druk werkt en dwingt af.
Deze druk vind ik geen contact teugel meer. Dus niet vriendelijk en mee gevend maar terug werkend.
En dat staat mij tegen.

Want je wilt niet terug. Maar vooruit.
Je wilt geen ontwijk gedrag op het bit. Maar dat t paard zacht contact zelf zoekt.
Elk paard die zoekt balans onder de ruiter waardoor het paard niet 1.2.3 stil tegen het bit kán leunen tegen het bit.
Hij zal zoeken door zijn hoofd te verplaatsen.

Een slof zal een paard altijd zijn hoofd dwingen of zijn hoofd op bepaalde plaatsen niet toe staan.
Denk hierbij aan neusje voor de loodlijn.

Vraag jezelf óók eens af waarom er ruiters zijn die de neus liever voor de loodlijn hebben willen lopen??
En wat n negatief effect is van neus er achter??
Met de spieren door het hele lichaam??

Nogmaals... het is jouw paard. En je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen als jij er achter staat. Verwacht echter niet dat andere mensen er ook achter hoeven staan.


Nee dat snap ik ook wel ieder zo zijn mening!

Relente

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:24

maralyn schreef:
Misschien. ... heel misschien dat die mening wel veranderd door meer kennis vanuit de anatomie en biomechanica op te doen.

Maar doe vooral waar jij blij van wordt en als je ergens achter staat waarom daar nog vragen over stellen toch?

Ik hou niet van de slof omdat deze juist op druk werkt en dwingt af.
Deze druk vind ik geen contact teugel meer. Dus niet vriendelijk en mee gevend maar terug werkend.
En dat staat mij tegen.

Want je wilt niet terug. Maar vooruit.
Je wilt geen ontwijk gedrag op het bit. Maar dat t paard zacht contact zelf zoekt.
Elk paard die zoekt balans onder de ruiter waardoor het paard niet 1.2.3 stil tegen het bit kán leunen tegen het bit.
Hij zal zoeken door zijn hoofd te verplaatsen.

Een slof zal een paard altijd zijn hoofd dwingen of zijn hoofd op bepaalde plaatsen niet toe staan.
Denk hierbij aan neusje voor de loodlijn.

Vraag jezelf óók eens af waarom er ruiters zijn die de neus liever voor de loodlijn hebben willen lopen??
En wat n negatief effect is van neus er achter??
Met de spieren door het hele lichaam??

Nogmaals... het is jouw paard. En je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen als jij er achter staat. Verwacht echter niet dat andere mensen er ook achter hoeven staan.


Er zijn altijd voorstanders en tegenstanders

Relente

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:32

Wat zin volgens jou de voordelen?
En dan vraag ik nogmaals om vanuit dr anatomie en biomechanika te beantwoorden.
Want die heb ik nog niet gelezen.

Waarom vraag ik dit?
Je schreef osteopaat. Tja... mijn osteopaatwordt juist kriegel van hulpteugels. En zo zijn er meer onderzoeken gedaan wat voor effect het rijden heeft op manier van aan de teugel --vragen-- in plaats van het hoofd naar het bit toe te laten strekken op basis van uitwaaien vanuit de schoft.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:09

maralyn schreef:
Wat zin volgens jou de voordelen?
En dan vraag ik nogmaals om vanuit dr anatomie en biomechanika te beantwoorden.
Want die heb ik nog niet gelezen.

Waarom vraag ik dit?
Je schreef osteopaat. Tja... mijn osteopaatwordt juist kriegel van hulpteugels. En zo zijn er meer onderzoeken gedaan wat voor effect het rijden heeft op manier van aan de teugel --vragen-- in plaats van het hoofd naar het bit toe te laten strekken op basis van uitwaaien vanuit de schoft.


Ik ga er niet op in er zijn voor en tegenstanders dus heeft het weinig nut

Relente

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:12

Mag ik vragen waarom dit weinig nut heeft?
Misschien kan ik zélfs mijn mening bijschaven als deze lichamelijk verbeterend overtuigend genoeg is op welke manier van rijden?

Ik sta gráág open voor nieuwe dingen mits goed en overtuigend onderbouwd

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:49

Goed en geduldig bezig Maralyn.

Sta er helemaal achter wat je hier aanreikt, zet hopenlijk de meelezers wel aan het denken.
Je hebt het over de pure belangrijkste basis, die door bijna iedereen wordt overgeslagen of verstopt onder prestatie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:24

Ben het topic even helemaal aan het lezen ook vooral het begin. Mijn paard is behandeld door een ostheo en zit links vast. Dat kenmerkt zich door naar buiten te kijken. Op de voorhand lopen. Moeilijk vinden lang en laag te lopen maar ondertussen doet ze dat aardig. Dat is zo'n beetje het punt waar we nu blijven hangen. Alleen in de draf komt regelmatig het hoofd weer naar boven en aangalopperen is lastig. Wanneer ze gedwongen wordt op de achterhand te lopen en daarbij van voren gedwongen wordt verzameld te lopen gaat ze bokken. Dat is ook absoluut niet mijn stijl maar zo is ze wel gereden.

Wat ik nu doe; op de grond veel stretchoefeningen.
Tijdens rijden: van voren loslaten. Echter wanneer ze ontspant raak ik het contact regelmatig kwijt. Pak ik iets meer dr teugel op gooit ze haar hoofd weer omhoog. Ze volgt mn hand keurig als ik dat vraag naar voren/beneden. Maar zodra ze weerstand voelt gooit ze op.

Ze gebruikt haar achterhand niet, bij het voorwaarts eisen gooit ze het hoofd omhoog. Er is geen/weinig impuls. Mijn gevoel zegt dat dat hoofd omhoog gooien eerst niet erg is. Dat ze eerst voorwaarts moet zijn en de rest later komt. Maar krijg dan vaak te horen dat ik van voren korter moet pakken. Als ik dat doe komt ze enorm tegen mijn hand en wordt ze kort, chag en krijg ik kramp. Als ze traag mag lopen ontspant ze wel van voren, lang en laag maar geen achterhandgebruik. Op dat punt blijven we hangen.
Om nog maar niet te spreken over de galop. Ze kan er nauwelijks inblijven tenzij ze snel mag en als een ei door de bak kan. Maar dat heeft alles met die achterhand en geen balans te maken denk ik.

Wat voor tips hebben jullie voor het een stap verder komen qua impuls en dan voorwaarts-neerwaarts?

Wat ik door te lezen hier opgestoken heb:
- Basis; meteen reactie eisen (impuls)
- van voren loslaten
- de kant die ze vast zit, juist geen stelling naar binnen eisen omdat je het aan kracht toch nooit wint en hiermee geen probleem oplost. Maar juist zorgen dat ze niet vast kán pakken door los te laten voor zij vastpakt. (Maar dan kijkt ze wel naar buiten).
-schakelen/schijnovergangen/balkjes
-loswerken/ veel figuren zonder aan de voorkant te zitten.

Nogmaals ik krijg toch vaak te horen dat ik van voren strakker moet pakken, als ik losser laat, en wanneer zij lang en laag loopt maar wél ontspant en ik al blij ben, hoor ik: dan loopt ze op de voorhand. Is ook zo, maar mijn gevoel zegt dat het van voren begrenzen niet de oplossing is. Dat ik juist vanuit die lang/laagontspanning impuls moet gaan eisen. Alleen dan raak ik dus wel het contact kwijt want komt haar hoofd omhoog. Als ik dan strakker pak tot een minimaal contact, wil ze niet meer laag. Maw; moet ik blijven spelen met de lengte van de teugels en die steeds bijstellen? Ik probeer ook wel met mijn armlengte te spelen om dit op te lossen (als ze naar voren wil ontspannen meegeven met mijn armlengte zodat ik de teugels niet hoef aan te passen maar wel contact hou als ze wel weer omhoog komt) maar dat is ook niet wat men "wil zien" volgens een mooi plaatje.. ik wil haar erg graag van achter naar voor krijgen maar loop dan tegen bovenstaande problemen aan. En ik ben iemand die niets wil afdwingen door van voor te begrenzen alsof je een bijzetteugel van je hand maakt die het hoofd op de gewenste plek eist door alle actie van achter in de teugel te "trekken" zodat het voor het oog leuk lijkt. Dat lijkt me een schijnverzameling..

Alle tips welkom!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:58

Door blijven oefenen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Paard moet dr eigen balans nu gaan vinden en daar sterker worden. Als ze de rust en de balans gevonden hebben, vinden ze het makkelijker om voorwaartser te worden.

Dat het hoofd af en toe omhoog gaat, is dan maar zo. Dan kan het paard het nog niet aan om laag te blijven. Contact met de mond blijven houden in elke houding. Dan krijgt het paard vanzelf het vertrouwen in de ruiterhand. En gaat hij/zij aanleuning nemen.
Voor nog veel meer informatie over het begin van het voorwaarts neerwaarts, zou ik als ik jou was het dressuur rijkunst film en foto discussietopic eens doorlezen. Daar ga je heel veel aan hebben!!

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:51

Ok daar ga ik kijken, bedankt!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:55


Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:00

Dankje! Heb er 2 filmpjes op gezet!
Ben alsnog wel benieuwd naar jullie tips en ideeen wat dit probleem aangaat :)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:05

Bin:

Op de voorhand lopen.

Kort maar krachtig.
Hoe staan ze in de wei?
Hoe zijn ze gebouwd?
En hoe lang duurt het eigenlijk voordat ze echt hun gewicht op hun achterhand verplaatsen?
Hoe lopen ze in de wei?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

JudithGigiJarig

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:37

Je zou op de grond kunnen oefenen door eerst in stilstand links en rechts buiging te vragen, misschien eerst op een snoepje voor het vertrouwen en daarna met druk. Als dat goed gaat (hoofd in een keer soepel naar de flank zonder vast te houden) het hoofd op druk helemaal naar beneden vragen en met het hoofd omlaag achteruit, hierbij moeten ze namelijk wel op de achterhand komen. Daarna kun je ernaast gaan stappen, zorgen dat de hals los en laag blijft en de achterhand een beetje stimuleren door de benen of buik rustig aan te raken/tikken.

Voor mijn paard hebben deze oefeningen goed geholpen om bewust te worden van de buikspieren, en dus ook de achterhand :)

Edit: heeft natuurlijk wel een hoop oefening en tijd nodig voordat je écht resultaat gaat zien
En de stelling inderdaad niet eisen, maar gewoon rustig tijdens het stappen eens vragen. Hoeft maar een kleine buiging of stap te zijn, zolang het maar los blijft :)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:44

JudArthos schreef:
Voor mijn paard hebben deze oefeningen goed geholpen om bewust te worden van de buikspieren, en dus ook de achterhand :)


*\o/* *\o/* *\o/*

Ding ding ding ding..... Magnetron of koelkast!

Hier word ik blij van!

Zodra ze hun buikspieren optrekken, en hun rugspier in lengte kunnen laten gaan (Ofwel hun rug optimaal en ontspannen gebruiken bij aanspanning, zo hele mond vol!)
dan trekken ze automatisch hun kruis aan.

En door dat aantrekken van het kruis, maken ze hun passen vanuit hun achterbenen ruimer.

Wat ook fijn werkt, tevens voor ontwikkeling van kracht is cavaletti lopen (Op totaal hoogte van 20 a 30 cm incl balk) zodat ze hun been moeten optrekken, en naar voren moeten zetten, anders gaan ze op hun snoet.
Plus dat dit extra kracht kost.

Wel kort maar krachtig, 5 a 10 minuten is voldoende en stoppen op het juiste moment.

Vergeet nooit, en dat is wat ik in mijn omgeving veel zie, en dat is zooooo jammer, BELONEN! Maakt mij niet uit hoe. Als het dier maar de oortjes naar voren heeft en een voldaan gevoel er van krijgt. Al kriebel je hem onder de buik ;)
Sorry, ben wat melig vandaag.

Wat ook goed is voor kracht, is het échte zwemmen.
Maar met dit weer, raad ik dat niet aan.
En ik denk niet dat zwembaden zitten te wachten op een paard. :+
Doe je dit toch? Graag filmen en op youtube zetten. Met genoeg views verdien je daar ook nog geld aan ook!

Edit:
Met genoeg kracht opbouwing en werken met verruimen en verzamelen op zit, gaan ze zelf meer op hun achterbenen lopen. Euhm... nouja, hun gewicht verplaatsen waardoor de voorhand geheven wordt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:30

De oefeningen die JudArthos geeft doen we dagelijks op advies van de ostheo! Vindt ze ook helemaal leuk om te doen. Eigenlijk geniet ze van alles wat we doen. Nu de cavaletti erbij pakken, en proberen veel te verruimen zonder perse van tempo te wisselen. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat op zit kan doen.:)

Haha.. ik kan het zwembad eens vragen :D

JudithGigiJarig

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:06

Aah super :)
Ha belonen inderdaad, als ik Gig iets oppak en ze verzet niet zit ik rondes lang "JAA GOEDZO BRAAF" te roepen. Ziet er belachelijk uit maar het werkt :+

Caveletti's en verruimen inderdaad ook heel belangrijk, wel erop letten dat de rug bol blijft :) (mijn jonkie wil zich nog wel eens hol maken en dan verdwijnt het effect een beetje)

Edit: kriebel onder de buik heeft zelfs nog een pluspunt, dan trekken ze vaak ook de buikspieren aan. Vond mn fysio goed om wel eens te doen *D

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:28

Bedankt! :)

ElkeBr
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:53

1 ding wat heel belangerijk is is dat je aan de achterkant moet beginnen. Dit word vaak vergeten en zelfs door jury's in vooral de B. Aan de teugel is mooi voor het plaatje maar je moet eerst je paard scherp aan de achterkant krijgen. Het moet vanuit je been komen en niet blijven prutsen aan de voorkant.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:20

ElkeBr schreef:
1 ding wat heel belangerijk is is dat je aan de achterkant moet beginnen. Dit word vaak vergeten en zelfs door jury's in vooral de B. Aan de teugel is mooi voor het plaatje maar je moet eerst je paard scherp aan de achterkant krijgen. Het moet vanuit je been komen en niet blijven prutsen aan de voorkant.


Uiteraard wel met een constant vederlicht contact van voren. Wat je van achteren in rijd, moet wel van voren worden opgevangen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:05

Mijn schimmel heeft zoveel moeite met ontspannen, ze is heel snel afgeleid. Nu met tips van m'n instructrice gaat het stukken beter. Vandaag liep ze top, en dan is het belonen ook: jaaaaa braaf, goed hoor ;)

Let niet op mijn veel te grote opgeblazen trui haha
Afbeelding

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:05

Sanne96 schreef:
Mijn schimmel heeft zoveel moeite met ontspannen, ze is heel snel afgeleid. Nu met tips van m'n instructrice gaat het stukken beter. Vandaag liep ze top, en dan is het belonen ook: jaaaaa braaf, goed hoor ;)

Let niet op mijn veel te grote opgeblazen trui haha
[ [url=m/ctmQ4v.png]Afbeelding[/url] ]


Mag ik je een tip geven?

Relente

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:10

Tips mag altijd ;) we zijn er nog lang niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers