opfok in natuurgebied?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

opfok in natuurgebied?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 20:08

Wie kan mij de voor- en nadelen vertellen hiervan? Misschien heeft iemand een tel.nr voor mij? Geeft niet waar in Nederland. Alvast bedankt }>

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:25

Hoi ik weet wel iemand in zeewolde, Piet v.IJzerdoorn, doe je wel even een pb'tj

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:54

Ik kan je geen telefoonnummer ofzo geven. Maar ik kan je wel een aantal voordelen geven. Alhoewel... ik kan je de voordelen geven die IK ondervind, want dat zal wel per natuurgebied verschillen.
Udinde staat in een natuurgebied, in een kudde van ongeveer 25 paarden. Meeste enters en twenters, maar ook een aantal oudere merries.
Zij hebben een grote vlakte tot hun beschikking, omringd door lage en hogere duintjes waar ze beschutting kunnen vinden en eventueel een droog plekje om te liggen.

Voordelen zijn voor Udinde dat ze kan rennen/spelen etc. Veel heeeeel veel frisse lucht (soms een beetje te fris voor haar baasje Haha! ) veel contact met veel verschillende paarden en door de duintjes krijgt ze ook nog een redelijke bespiering en evenwicht. (merkte ik als jong paard ook bij Isolda)
Op dit terrein lopen ook koeien en schapen, er is een herder aanwezig die bijzonder goed zijn werk doet en direct contact opneemt met eigenaar/ verzorger als het paard onregelmatig loopt of bv. koliekverschijnselen heeft.

Nadelen.... ehm... ik heb er geen kunnen bedenken. Nou ja, dat ik wat ver moet lopen soms, maar dat is mijn probleem Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:24

ze staan lekker op de kudde met paarden van 1 tot 4 jaar oud(bij de ijslanders dan)
ze kunnen lekker spelen rennen etc, worden lekker sociaal opgevoed door oudere en jongere kuddegenootjes, er is toezich door een beheerder

als er droes oid.heerst word er overlegt met de eigenaren wat te doen.
hoefsmid en ontwormen word gedaan
al koop ik een ijslander veulen gaan ze bij mij zo het natuurgebied op, heerlijk
groetjes sonja

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 08:00

is zoiets er ook voor een shethengstje?? Klinkt verder super!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:55

Skjoni een IJslander waar ik vaak op reed, is daar vroeger geweest. Ook Vindur is er tot zijn 4e geweest.
Voor een paard is het natuurlijk heerlijk een natuurgebied met vriendjes.
Ik vind dat er niet veel nadelen aan zitten, alleen natuurlijk dat je hem niet vaak ziet. Tis iig wel erg leuk!