Tips voor rijden in de regen in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Tips voor rijden in de regen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 09:53

Ik ga dit weekend lekker met een vriendin en de paarden naar het bos. Maar gezien het weer kan ik wel wat tips gebruiken om het voor mij en Maddox leuk te houden in de regen.
Heeft er iemand misschien een waterdichte deken waarmee het fijn is om te rijden of andere dingen die ik misschien nog even snel kan gaan halen.

Ik ben op mijn blote knietjes aan het smeken voor iets beter weer!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:13

Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar ik heb vorige week een lange regenjas gehaald bij Van Rijs in Zevenhuizen. Speciaal voor ruiters, de flappen om je benen kun je vastmaken enzo. Ze hadden verschillende merken, zijn alleen niet echt goedkoop (vanaf 70 euro).

Verder zijn er ook waterdichte uitrijdekens, maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me alleen niet zo prettig als je ook een galopje wil maken.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:20

Ik heb voor mijn paard een echte regenjas voor het rijden. Ik heb die regenjas alleen nog nooit gebruikt. Vorige eigenaar van mijn paard reed daar wel mee. Het gaat helemaal over het zadel heen en je stijgbeugels kun je eronderuit halen. Misschien een goed idee om eens bij de ruiterwinkel te gaan kijken!? Het is een lichtgewicht regenjas hoor Knipoog

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:39

uitrijdeken opdoen !

tenminste al die waterdicht is (die van mij wel)

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:13

Miran schreef:
Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar ik heb vorige week een lange regenjas gehaald bij Van Rijs in Zevenhuizen. Speciaal voor ruiters, de flappen om je benen kun je vastmaken enzo. Ze hadden verschillende merken, zijn alleen niet echt goedkoop (vanaf 70 euro).

Verder zijn er ook waterdichte uitrijdekens, maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me alleen niet zo prettig als je ook een galopje wil maken.


Die regenjas heb ik, is van Kieffer, die van mij tenminste. Wel oppassen met op en af steigen dat je niet blijft hangen, zo is de rits van mijn jas al eens los geweest namelijk Haha! Verder is het ideaal met rijden.
Wel duur nu zeg, vorig jaar betaalde ik er veel minder voor.

Verder heb ik ook zo'n regenrijdeken, met fleece/ wol aan de binnenkant. Het moet niet heeeel hard waaien, want dan gaat ie beetje flapperen, maar verder issie ideaal. Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:52

Naar mijn mening is een paard niet zo'n watje als z'n baasje wat betreft water Haha!, zo'n beest heeft een vacht en meer onderhuids vetweefsel om zich warm te houden dan de mens die erop zit. Voor het baasje: lange waxjas die je om je benen vast kunt maken, lange chaps en al dan niet gevoerde paardrijlaarzen. Voor de echte watjes: de capuchon van de waxjas over de cap en een dikke shawl eronder.
Zo gaat dit watje door weer en wind }> (voel me dan een echte Teletubbie te paard;))

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:58

Denk toch niet dat de spieren van je paard erg blij zijn als ze heel de tijd in de regen en kou loopt terwijl ze normaal gesproken een warme deken op heeft:?
Om spierproblemen en verkoudheden etc te voorkomen, nog afgezien van een rondspringend paard wat het koud heeft en warm wil worden, doe ik lekker die deken op Lachen

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:44

Naar mijn idee is het ook niet echt nodig om een paard iets tegen de regen om te hangen, daar kunnen ze best tegen. Als jij ervoor zorgt dat je je paard goed in beweging houdt, en vooral veel aandacht besteedt aan de nazorg (dus niet zomaar zeiknat op stal/het land knallen), dan komt het wel goed. Ook goed warmstappen van te voren kan geen kwaad.

Poohbeer schreef:
Denk toch niet dat de spieren van je paard erg blij zijn als ze heel de tijd in de regen en kou loopt terwijl ze normaal gesproken een warme deken op heeft:?


Dan staan ze stil, dus is er wel een deken nodig. Nu is het paard in beweging, en houdt het paard zichzelf wel warm. Wij gaan toch ook niet in dikke winterjas hardlopen? Kunnen wij onze warmte ook niet kwijt.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:35

voor jezelf een wind en waterdichte thermobroek is echt ideaal. Ik heb die van mij dit jaar op ijsland uitgetest en het bevalt me super.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 19:55

Ik heb ooit eens een waterdichte rijdeken(van harry's horse) gekocht.Ik dacht dat dat echt idiaal was.Maar helaas...ze werdt alsnog zijknat Boos!
Het werkt gewoon niet.
Nu pak ik mezelf gewoon goed in (ja ik ben ook een mietje Haha! ) en als we terugkomen krijgt chinouc snel dr zweetdeken op.
Ach en het heeft wel wat hoor, zo in de zijkregen rijden.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:48

Marieke22"]
Naar mijn idee is het ook niet echt nodig om een paard iets tegen de regen om te hangen, daar kunnen ze best tegen. Als jij ervoor zorgt dat je je paard goed in beweging houdt, en vooral veel aandacht besteedt aan de nazorg (dus niet zomaar zeiknat op stal/het land knallen), dan komt het wel goed. Ook goed warmstappen van te voren kan geen kwaad.

[quote="Poohbeer schreef:
Denk toch niet dat de spieren van je paard erg blij zijn als ze heel de tijd in de regen en kou loopt terwijl ze normaal gesproken een warme deken op heeft:?


Dan staan ze stil, dus is er wel een deken nodig. Nu is het paard in beweging, en houdt het paard zichzelf wel warm. Wij gaan toch ook niet in dikke winterjas hardlopen? Kunnen wij onze warmte ook niet kwijt.
[/quote]

Maar als we en tijdje hebben gedraafd is ze een stuk warmer geworden en als we dan gaan stappen slaat de kou op haar spieren. Ik heb nou eenmaal een lastig paard wat spieren betreft en als ik geen deken op doe dan zit ze volgende dag muurvast. Die deken zorgt ervoor dat ze niet te snel afkoelt. Maar als jouw paard zo'n makkelijke is qua spieren dan is het vast niet nodig, ze zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde Lachen