[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:07

Cas123 schreef:
Ja als ik mijn teugels los gooi dan blijf hij nog in een krulletje. Dus als hij dat doet teugels los gooien en naar voren rijden? Ik vind het best moeilijk omdat hij dit meteen doet als ik opstap.


Jeetje dat is wel erg extreem. Wat doet ie met longeren? En heb je wel eens bitloos geprobeerd? Misschien zit er toch iets lichamelijks achter.


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:30

Bitloos en longeren het zelfde. Ik schaam me er heel erg voor ook als de stalhouder eens komt kijken maar heb een jaar gehad waarbij ik geen plezier meer had in het rijden en nu heb ik een super instructrice die mij daar heel erg bij heeft geholpen en zij zegt zelf dat ik eerst veel overgangen en veel figuren moet rijden en dat we het hoofd met rust laten. Het is inderdaad extreem. Zou ik hier een foto mogen plaatsen? Zo krijg je een beetje een beeld. :)

Edit: hier alsnog een foto:

Afbeelding

Dan krijg je een beetje een beeld. :)
Laatst bijgewerkt door Yenni op 11-10-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:36

Ik kan je een heleboel tips gaan geven. Maar neem eens een kijkje in het discussie dressuur rijkunst foto en film topic. Daar staan heel erg veel nuttige tips in die je kunt gebruiken. Je leert daar precies hoe je het contact weer helemaal kan herstellen door middel van op de juiste manier halsstrekken.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:38

Milkberry schreef:
Ik kan je een heleboel tips gaan geven. Maar neem eens een kijkje in het discussie dressuur rijkunst foto en film topic. Daar staan heel erg veel nuttige tips in die je kunt gebruiken. Je leert daar precies hoe je het contact weer helemaal kan herstellen door middel van op de juiste manier halsstrekken.

Dankjewel! :)

mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:41

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:14

Moon, wat wil je hiermee laten zien ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:36

Hoi allemaal! ik zit met een probleempje; ik zit de helft van de tijd op paarden die makkelijk aanpakken in de les, maar ik vind het lastig om te voelen hoe ik mijn handen moet dragen en vanaf welk moment ik moet belonen voor het omlaag komen.

Mij word gezegd; kneden.
Dit vind ik een vorm van zagen en vind ik belachelijk, want dat is dus een manier waardoor het bit wél pijn doet.

Kan iemand mij uitleggen hoe je in een manegeles goed aan de teugel kan rijden?
Ik bedoel eerder nageven want dat te diep lopen en kin op de borst vind ik nogal aso XD

mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:24

Nageefelijkheid is een vorm van ontspanning en zal enkel dan gebeuren en ook als het paard voorwaarts loopt (achterhand de motor is) en als je paard in balans is en recht loopt kneden vind ik echt geen goede manier er moet wel iets van contact met het bit zijn maar dat is het dan ook je Geeft na wnr je voelt dat hij zeg maar zelf nageeft geef jij ook na

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:36

Cas123 schreef:
Bitloos en longeren het zelfde. Ik schaam me er heel erg voor ook als de stalhouder eens komt kijken maar heb een jaar gehad waarbij ik geen plezier meer had in het rijden en nu heb ik een super instructrice die mij daar heel erg bij heeft geholpen en zij zegt zelf dat ik eerst veel overgangen en veel figuren moet rijden en dat we het hoofd met rust laten. Het is inderdaad extreem. Zou ik hier een foto mogen plaatsen? Zo krijg je een beetje een beeld. :)

Edit: hier alsnog een foto:

[ [url=m/oXPBAz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan krijg je een beetje een beeld. :)


Ik denk dat je zo wel goed bezig bent (goed voorwaarts houden ook). Als je de mogelijkheid hebt, zou ik veel buiten rijden, gewoon zoveel mogelijk zonder contact. In de hoop dat ie dan gewoon lekker voor en naast zich uit kijkt en eraan gaat wennen dat ie dus gewoon lekker zo kan lopen als je met hem bezig bent. En dan langzaam steeds meer contact nemen.

Heb je zijn rug wel eens na laten kijken? Door zo rond te lopen zonder contact, hoeft ie z'n rug niet te gebruiken. Misschien dat iets?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:24

Met zijn rug is niets mis. Ik heb dat laatst de da gevraagt en ik controleer het ook regelmatig met mijn vingers. Hoe bedoel je precies dat hij zijn rug niet hoeft te gebruiken? Heb net een topic geopent met de vraag of het geen scheefheid kon zijn.
Bedankt voor veel tips!


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:31

mooneye15 schreef:
Nageefelijkheid is een vorm van ontspanning en zal enkel dan gebeuren en ook als het paard voorwaarts loopt (achterhand de motor is) en als je paard in balans is en recht loopt kneden vind ik echt geen goede manier er moet wel iets van contact met het bit zijn maar dat is het dan ook je Geeft na wnr je voelt dat hij zeg maar zelf nageeft geef jij ook na


Moon, wat wil je hiermee laten zien ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

bestbuddy
Berichten: 50
Geregistreerd: 03-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:58

Kleine ophoudingen maken met je handen maar ook direct weer los laten. Vooral niet zagen!
Ook moet je gewoon gaan werken met je pony niet alleen willen dat die alleen maar aan de teugel loopt. Dit wil dus zeggen. Veel overgangen rijden (snel achter elkaar), overdreven stelling naar links en naar rechts, voltes rijden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:41

Blijf je pony vooral voorwaarts rijden met lichte gelijke teugeldruk. Probeer vooral niet te veel aan de voorkant te sleutelen. Blijft die motor activeren.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:14

Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:40

Ik weet niet zeker of jullie allemaal op mij hebben gereageerd of iemand anders maar als ik hem naar voren rijd bouw ik alleen maar spanning op. Voor ons werkt dit dan ook niet helaas. Ik ben nog op zoek naar een fijne manier om weer contact te krijgen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:15


Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:35

[quote="Geryon"]Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.[/quote

_/-\o_

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:17

Geryon schreef:
Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.

_/-\o_ _/-\o_

JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:30

LisaFaded schreef:
Geryon schreef:
Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.

_/-\o_ _/-\o_


Precies!! _/-\o_
Je begindoel is dat het paard je gaat dragen, en dit werkt niet als hij als een malle over zijn tempo heen rent.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:11

Voorwaarts betekend ook niet dat het paard harder loopt. Voorwaarts betekend dat het paard ruimer loopt en beter onder stapt. Als je het zo bekijkt, is voorwaarts dus helemaal niet zo overrated.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:11

Milkberry schreef:
Voorwaarts betekend ook niet dat het paard harder loopt. Voorwaarts betekend dat het paard ruimer loopt en beter onder stapt. Als je het zo bekijkt, is voorwaarts dus helemaal niet zo overrated.


_/-\o_

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:25

Wanneer je voorwaarts vraagt zoals je omschrijft en het paard is niet ontspannen, heeft een angespannen rug, draagt het hoofd hoog, dan zal het niet verruimen maar versnellen.
N° 1 is dus de ontspanning.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:13

En hoe krijg je een paard ontspannen?

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:14

DarkoFoitzik schreef:
En hoe krijg je een paard ontspannen?

AMEN
Dit lukt me dus gewoon niet.
Zelf heb ik vaak lol, werk ik er aan, ben in ontspannen, blabla, maar lukt niet :o

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:20

Door te stoppen met willen, te stoppen met doen.
Je aan te bieden aan je paard, te wachten op zijn reactie en van hier uit voorzichtig, kalm te vragen of hij naar je toe wil komen (figuurlijk).
Met andere woorden het eerste vereiste is kalmte, vertrouwen, respect en tijd.

Van hier uit ga je je paard leren de hals te strekken, dat en niets meer.
Je paard zal nu gaan ontspannen.

Probeer dit topic door te worstelen, het gaat hier over in al zijn aspecten:

[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers