Jattende paardenmensen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Jattende paardenmensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 05:49

Ik lees/hoor veel dat er zo vaak paardenspullen gejat worden. Nou staan mijn paarden gelukkig aan huis dus heb ik er geen last van, maar die enkele keer dat ik op een manege kwam ben ik ook wel eens spullen "kwijt" geraakt.

Je kunt dus kennelijk niemand vertrouwen en je spullen niet onbeheerd achterlaten. Maar wie jat er nu paardenspullen? Waarschijnlijk geen mensen die van voetballen houden. Dus het moeten paardenmensen zijn. En aangezien het zoveel en overal gebeurt, moeten er dus erg veel dieven onder de paardenmensen zitten. Maar nu vraag ik me af hoe je het toch werkelijk in je botte kop kunt halen om zomaar andermans spullen mee te nemen. Nog wel van een mede paardenliefhebber. Is dan de halve paardenwereld dief? Lijkt er haast wel op als je werkelijk op geen enkele stal je spullen eventjes ombeheert achter kunt laten.

Ik ben (of eigenlijk was) nog al goed van vertrouwen en toen ik een keer voor een avondles naar een manege ging (is zo'n 9 jaar terug ofzo) liet ik mijn borstels en blik met paardensnoepjes voor de stal liggen. Ook mijn Nike gympen had ik voor de stal liggen. Je raad het al, toen ik klaar was met de les en terug liep naar de stal waren mijn gympen en borstels verdwenen. Zelfs de paardensnoepjes uit het blik waren gejat, het blik zelf stond er nog. Het ergste was dat het erg rustig op de manege was en er eigenlijk alleen volwassenen en pensionklanten rondliepen.
Ik was zo kwaad en verdrietig (was een jaar of 12 en had al die spullen met m'n zuurverdiende klusjes geld gekocht) dat ik uit woede de eerste de beste borstel die ik zag liggen terug gejat heb. Achteraf heb ik daar enorme spijt van gehad want ik was op zo'n manier natuurlijk geen haar beter bezig. Dit is dus ook de eerste en laatste keer geweest dat ik ooit wat gejat heb. Het ging maar om een een simpele plastic borstel, maar het gaat om het principe.

Maar wat beweegt iemand in godsnaam om zomaar iets te jatten? Mijn ouders hebben mij nooit hoeven vertellen dat ik met mijn tengels van andermans spullen af moet blijven. En als je dan verhalen hoort dat op concoursen zelfs zadels gejat worden Frusty
De laatste wedstrijd stond zelfs in het programma een waarschuwing om je spullen niet onbeheert achter te laten Scheve mond
Echt triest gewoon. Wie zijn die dieven, gefrustreerde pennymeisjes? Een georganiseerde bende gaat natuurlijk geen handel houden in gejatte paardensnoepjes Haha! wie biecht op? Cool


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 06:23

Sommige mensen zijn makkelijk. Zien iets liggen en gebruiken het, wachten tot de eigenaar rond gaat vragen, zo niet dan missen ze het kennelijk niet en hebben ze er weer een borstel bij. Sommigen komen juist op die manier aan hun spullen. Deze raken bekent en als je iets kwijt bent, kijk dan maar even in de kast van hulpeldepup.

1 keer zweepje vergeten, de volgende dag was hij weg. Zie iemand met een precies zo'n zweepje, maar ja kon het me niet voorstellen dat die dame hem had. En waarom ook niet?

Ze mogen alles van mij lenen, helaas moet ik altijd mijn spullen na een veel te lange tijd zelf weer terugvragen of terughalen. Dus uitlenen doe ik niet graag meer. Ben wel heel veel spullen kwijt en niet alleen paardenspullen, maar weet bijgod niet meer aan wie uitgeleend. Gemakzucht?

Ook heb ik wel eens meegemaakt dat iemand iets ziet liggen en het gewoon meeneemt, kleine dingen dan, met het smoesje, "O, ik ben al zoveel kwijt, dus nu neem ik wat mee". Gelukkig heeft iemand van stal een keer mijn gelsingel in zijn kast gelegd. De volgende dag kwam hij naar mij toe om het mij te geven en drukte mij op het hart goed te kijken of ik alles had opgeruimd. Gelukkig zijn er ook deze mensen.

De moraal van het jatten van "klein" spul raakt ingeburgert, helaas, helaas, maar het heeft gewoon met mentaliteit te maken. Je wordt er naar van hoeveel er kennelijk van de vrachtwagen tegenwoordig valt.

Nog een mooie. Meisje komt met 2 paarden. Eentje staat nog in de trailer. Dieven zetten paardje aan een paal!!! Koppelen trailer af, hangen hem aan hun wage en rijden weg. Dit alles op klaarlichte dag en hebben scheit aan mensen die aan komen rijden en die zien wat er gebeurt.

Heb niets op te biechten, want heb te veel in mijn omgeving meegemaakt dat mensen paardenspullen kwijtgeraakt zijn.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 06:25

de zadeldieven zijn waarschijnlijk lui die het puur voor het geld doen. Je hoort ook veel dat het de ene na de andere manege in de buurt is. Paardenbrokjes zijn waarschijnlijk mensen die zomaar even langs lopen en denken "dat is leuk, kan ik wel gebruiken". Of mijn paard moet even langskomen Knipoog die jat ook altijd alles wat eetbaar is Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 06:47

Helaas gebeurt het niet alleen op concoursen of dmv "lenen" van medepensionklanten...
Een aantal weken geleden kwam een meisje van de overkant (ook weide + stallen) vragen of wij die avond daarvoor iemand bij hun stallen hadden gezien. Al hun zadels + hoofdstellen waren nl. weg. Nog geen week later zijn bij de manege zo'n 500 meter verderop alle dekens gejat.
Mijn paard staat aan huis bij een vriendin, maar maak het hek open en je loopt zo de zadelkamer binnen. Zit er steeds meer over te denken om dan maar onhandig te doen en mijn spullen in de auto te laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:31

dems75 schreef:

Mijn paard staat aan huis bij een vriendin, maar maak het hek open en je loopt zo de zadelkamer binnen. Zit er steeds meer over te denken om dan maar onhandig te doen en mijn spullen in de auto te laten...


...waar vervolgens je achterruit uitgetikt word en je spullen als nog weg zijn.
Je zou niet de eerste bokker zijn die dat overkomt.
Zelf heb ik mazzel dat ik de paarden thuis (bij m´n vader) heb staan, er is alleen wel eens wat onder de hooiberg vandaan gejat (zadelsteun en halstertouw) maar ik troost me maar met de gedachte dat dat onbekenden waren.
Het lijkt me vreselijk als je je eigen stalgenoten niet kunt vertrouwen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:35

Ja, dat is ook weer waar...ik hield me vast aan de illusie dat je spullen veilig zijn als je auto "op slot" staat...maar helaas, dat kan eigenlijk ook niet.
Aan de andere kant, die jatpartijen zijn altijd 's nachts gebeurd. Ik ben altijd overdag bij mijn paarden of 's avonds en kan dan mooi mijn auto in de gaten houden. Maar in de zadelkamer dus niet Boos!
Ik ga maar heel hard sparen voor een mooie zadelkast met een giga slot erop *LOL*

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:49

Oké.... ik beken! Bloos

Ik heb vorig jaar een zweep gejat.... Bloos

Hij heeft een paar dagen in mijn kast gestaan toen ik tot de conclusie kwam dat er 2 dezelfde zwepen in mijn kast stonden en dat ik dus de zweep van mijn stalgenote "gejat" had..... Haha!

En zij maar zoeken.... Frusty

Tja, verder ben ik zelf flink wat keren een longeerzweep "kwijtgeraakt". Die stonden altijd in een hoekje naast mijn kast (vorige stal), waar niemand verder iets te zoeken had. Blijkbaar toch wel, want ik ben daar in 1 jaar tijd drie longeerzwepen kwijtgeraakt.

Sinds die tijd prop ik dat ding in mijn kast, compleet dubbelgevouwen!

Presteerde het laatst toch iemand om dat ding even uit mijn kast te halen om te lenen (Hoe haal je het in je hoofd????) en ik vond hem tot mijn stomme verbazing de volgende dag terug op het erf! Frusty

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:59

Ik heb een keer op de Hollandsche Manege bij een spelletjesdag een singelbontje gewonnen. Even bij mijn spullen gelegd om mijn lieveling gedag te zeggen, 5 minuten later was hij weg.. Boos!

Heb toen uit wraak beugelblokjes gejat, en werd toen gesnapt toen ik ze de week erna weer terugdeed in de beugels. Gelukkig kon de eigenaar er na een uitbrander wel om lachen.

Andere kant van het verhaal is dat ik op Spaarnwoude een keer mijn hoofdstel was vergeten. 2 dagen later kon ik 'm pas halen.. hing hij keurig in de zadelkamer!

Zowel de stal waar ik nu sta, als de stal waar ik zo heen ga hebben een gedeelde zadelkamer. Als je met een klein, te vertrouwen groepje staat is dat echt heerlijk.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:12

Ik heb mijn pony's aan huis staan en zo ook mijn spullen. Ze zijn gelukkig nooit gestolen, maar lijkt mij ook sterk. Ik heb ook op een manege gereden, daar liet ik altijd mijn spullen gewoon voor de box staan. Er is nooit wat meegenomen van mij gelukkig.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:32

Ik sta op een pensionstal met behoorlijk wat jonge kinderen(12 jaar) en daar word ook aan de lopende band gestolen.Gefrustreerde pennymeisjes????? Clown En idd het is een vast persoon die gewoon spullen toeeigend als ze die van haarzelf kwijt is. Scheve mond Ik vraag me eigenlijk af of jullie weleens aangifte hebben gedaan als jullie een bekende met jou spul zien lopen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:41

De gefustreerde mensen zijn dan héél erg vind ik - ik ben dit weekend naar "le salon de cheval, poney en an" geweest in Expo Tournai, en daar lag zo'n mooi showhalster op de grond, er liepen mensen met pony's en paarden, en ik dacht zo van "raap dit even op", dus doe ik dat, en leg 'm op de rand van een emmer die er staat, komt er een meid afgelopen rukt die van die emmer, en gaat 'm aan de stal gespen ... dan denk ik ook van "bedankt hoor" ... had beter die paarden het ding laten in de vernieling trappen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:45

batje schreef:
Ik heb een keer op de Hollandsche Manege bij een spelletjesdag een singelbontje gewonnen. Even bij mijn spullen gelegd om mijn lieveling gedag te zeggen, 5 minuten later was hij weg.. Boos!



Op de Hollandsche Manege was het idd vaak raak Boos!
Er werden hele poetskisten gestolen (met inhoud) en om over halsters, zwepen en losse borstels maar niet te spreken.
Je kon daar echt niets onbeheerd achterlaten...
Mijn schooltas is zelfs een keer gestolen met al mijn schoolboeken er in..(door rotjochies daar uit de buurt, dus geen manege mensen gelukkig..)

Volgens mij is dat jatten na de overname door Filip wel afgenomen Lachen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:47

Walgelijk zeg Boos! Echt verschrikkelijk als je je spullen niet 'n paar minuten kunt laten liggen... Ikzelf ben er juist trots op als ik iets net heb GEKOCHT, maar als je iets hebt gestolen, tsja, je moet ook altijd oppassen dat de eigenaar er niet achter komt Bloos
Hoe laag kun je gaan...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:21

Ach ik ben al een paar keer een zweep kwijtgeraakt die uit de klast is meegenomen. en als je iemand dan met precies die zweep zag lopen (herkenbaar aan bijvoorbeeld een bepaald loszitten tapeje van het handvat, dan was het echt waar haar eigen zweep!
Verder valt het over het algemeen wel mee, je moet wel opletten waar je je spullen legt. Meestal worden dingen alleen geleend, maar dan wel op een andere plek teruggelegd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:26

Ik zou er echt niet tegen kunnen als dat zou gebeuren. Ik sta dan bij een goeie vriendin en wij zijn de enige 2. En alles wat op stal ligt word door ons allebei gebruikt. Zadels gaan wel naar binnen(in huis). En als ik daar geen tijd meer voor heb leg ik er ff een deken over heen.
Het gebeurd wel eens dat er iets kleins kwijt raakt zoals een halstertouwtje(hebben we een giga te kort van). En nu 1x Dennis z'n luxe leren halster. Maar daarvan weet ik zeker dat hij kwijt is en niet gestolen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:59

Ook op paardenkeuringen gebeurt het vaak. Als wij met de welshjes naar de keuring gingen, huurden we altijd een extra box en sloten die af met een slot. Hooi, halsters, hoofdstellen het was roofgoed.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:31

ik rijd op manege pony's, dus mijn eigen kastje heb ik niet. Onze spullen leggen we altijd gewoon tegen de muur waar de pony stands ook zijn. We zijn altijd met een vast groepje, en weeten wat elkaars spullen zijn. Wat wel regelmatig gebeurd is dat we een borstel van een ander lenen en het vervolgens per ongeluk in onze eigen tas steken. Maar de andere weten dat, en meestal als ze het missen word het even gevraagd, of als diegene het bij de volgende poetsbeurt in zijn tas vind, word het vaak gelijk terug gegeven.

Helaas zijn er inderdaad ook mensen die de spullen gewoon menemen. En vaak niet alleen door de kinderen die er rond lopen. Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn vriendin er even niet was. En dat er zo'n moeder van zo'n kindje aan komt en haar zweep van de zijkant pakte. ik zo. "Uhm, pardon, maar dat is de zweep van mijn vriendin!" Zegt die vrouw. "Ja maar mijn dochter heeft een zweep nodig voor in de les." Waarop ik toen heel kwaad heb geantwoord. "Dan zoek je maar een ander." Liep die vrouw gewoon weg met die zweep. Ik ben toen achter haar aangelopen en de zweep gewoon uit haar handen gepakt en gezegd. "Dat is allemaal wel mooi, maar als je een zweep nodig hebt, dan kun je naar de zadel kamer lopen, en daar staat een koker met zwepen van de manege, en anders moet je er zelf maar eentje kopen." Dat vond ik toen toch wel zo stom he!

Ik heb ook wel eens gehad dat ik de verkeerde zeep te pakken had. Ik rijd haast nooit met zweep en heb mijn eigenste dus ook zo goed als nooit bij. Laatst had ik er toch een nodig, en vroeg aan mijn vriendin uit de les of haar zweep even mocht lenen omdat zij die toen toch niet gebruikte. We waren al aan het inrjiden voor de buiten rit, en moest toen heel snel zijn om de zweep te halen. Ik was de zweep gaan halen, maar bleek achteraf de verkeerde te pakken te hebben. Hij bleek van een meisje van de vorige les te zijn, die ik ook goed ken van school enzo. Toenheb ik de zweep maar mee naar huis genomen, omdat ik weet dat hij anders op de manege kwijtraakt. De week erop heb ik de zweep weer meegenomen en aan haar terug gegeven.

het is inderdaad echt vervelend als je je spullen niet eens ergens kan laten staan. Sommige hebben intussen een slotje voorop een poetskist. Echt heelstom allemaal. maar ja, er zullen altijd zulke mensen bestaan, en dat is verschrikkelijk jammer

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 17:16

Bij mij op stal verdwijnt tegenwoordig ook mijn biks en appels. Helaas vergeet men dat iedereen moet werken voor zijn spullen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:18

Ik weet ook nog de eerste keer dat ik borstels had. Helemaal zelf gekocht en betaalt. Helemaal happy. Nam ze mee naar mijn paardrijles, tijdens het paardrijden legde ik hem bij mijn jas, en weg waren ze.
Ook met een zweep, ik had een hele mooie lange zweep. Ik had hem niet nodig bij het paardje waar ik op reed en had hem op de bakrand gelegt. Na de les moest ik mijn paardje op stal zetten en toen ik terug kwam; zweep weg. Ik zag dat iemand in de les erna ermee reed, vroeg ernaar en kreeg meteen een grote bek (en er zat een stukje tape omheen dus ik wist dat hij van mij was. Ik was alleen veel te verlegen om dat te zeggen. Uiteindelijk heb ik hem wel terug gejat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:34

Ik kwam er gister achter dat ik de longeerlijn van lennard (zoon stalhouder) in mijn kast had hangen. Ik pakte hem eruit om hon te longeren, en ineens zie ik, net achter de klip, met een paar enkele steekjes "len" geborduurd staan. Maar verder is het dus precies dezelfde lijn.
Mijn longeerzweep wordt regelmatig gebruikt, en ze zitten ook regelmatig in onze voerton (muesli en fenegriek)...
Verder zitten alle kasten hier om slot, dus al zou ik willen zou ik nergens bij kunnen. Behalve het spul van de manege pony's, maar daar zouden ze ook geen problemen mee hebben als ik dat zou gebruiken (als ik het maar terug leg)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:02

stef schreef:
Mijn longeerzweep wordt regelmatig gebruikt, en ze zitten ook regelmatig in onze voerton


Ja zulke types ken ik ook. Erg irritant... moet mijn slobber glad strijken, heel kinderachtig, om te controleren of er nix uit mijn ton is Frusty

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:27

mmmm, ik moet zeggen, ff afkloppen, dat dat bij ons niet gebeurt! 1 keer was er iemand een bodywarmer kwijt, maar dat geloofde ik niet echt. Voor de rest hebben ze hier nog nooit wat weggehaald! Van de lesklanten die een kasje hebben, zitten de sleuteltjes ook op het kastje, niemand die er aan komt!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:03

Ik heb al op meerder stallen gestaan, en overal gebeurd dit.
Heel erg triest vind ik dat. Blijf met je poten van andermans spullen af.
Ik heb nog nooit iets zomaar gepakt van een stalgenoot. als ik iets uitleen aan iemand, kan ik het laten ook weer terug gaan zoeken.. 9 van de 10 x... heel erg vervelend.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:46

zoals al eerder is gezegd gebeurt dit op heel veel stallen... ook op de stal waar ik met meron stond, ik had de halstertouwen altijd aan mijn staldeur hangen (3stuks) en toen kwam ik er een keer en waren ze alledrie weg... nou weet ik wel bij wie ik ze moet zoeken, maar daar gaat het niet om. ze moeten of met hun tengels van mijn spullen afblijven of het netjes en schoon terughangen op de plaats waar ze het gevonden hebben, dan heb ik er eigenlijk geen probleem mee.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Rensje

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:13

Ik rijd op een manege, en daar wordt ook regelmatig gejat. Laatst had ik een gloednieuwe zweep gekocht. Ik reed op een paard waarbij ik geen zweep nodig had, dus haddik bij de stal gelegd. Kom ik terug is me zweep pleite!! Ik was super pissed, maar ik heb em nooit meer teruggevonden. Mensen die jatten zijn zo asociaal.
Ik heb zelf idd wel eens een borstel van iemand geleend en per ongeluk daarna in me eigen kist gestopt, maar de week erna gewoon weer teruggegeven. Dat soort dingen kunnen gebeuren, maar echt jatte....Nee.

rens

Gezocht: Bijrijdpaardje omgeving rotterdam( berkel en rodenrijs, bergschenhoek, schiebroek, hillegersberg...)

A woman needs two animals: The horse of her dreams and a jackass to pay for it.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 31 bezoekers