kan ik vragen of ze officieel willen schrijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

kan ik vragen of ze officieel willen schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 00:13

16 november doe ik bij een manege in de buurt mee bij een wedstrijd.
Is voornamelijk voor de manege klanten, maar ook de eigen paarden mogen meedoen, en mensen van buitenaf.
Ik doe dus mee (van buitenaf)
Als oefening voor Tos, en voor mezelf.

Maar kan ik als ik een startcoupon meeneem, en er zit officiële jury (wat haast zeker is) vragen of ze officieel willen schrijven?
en hoe moet ik dat dan doen met de coupon?
En mag dat zo?

Ik weet niet of ze het willen doen, maar als het niet mogelijk is, hoef ik het niet te vragen Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:18

Deze wedstrijd moet dan officieel aangemeld zijn bij de KNHS en het vraagprogramma door hen goedgekeurd. Ik weet niet of dat zo is Verward , dat zou je hen moeten vragen.
Het lijkt me dat dit gewoon een onderlinge wedstrijd is, en dan is het dus niet mogelijk. Sterker nog, je mag hier als officieel startend lid niet eens aan meedoen, dit is een zgn. 'wilde' wedstrijd.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:37

Fitzroy schreef:
Sterker nog, je mag hier als officieel startend lid niet eens aan meedoen, dit is een zgn. 'wilde' wedstrijd.


Als officieel startend lid mag je toch wel wedstrijden rijden die niet voor puntentelling in aanmerking komen? Daar zit je toch niemand mee in de weg? Of is dat tegenwoordig anders? Toen ik vroeger nog op een manege reed, deden er ook officieel startende ruiters mee op onderlinge wedstrijden, ook van andere maneges en rijverenigingen. Nooit gehoord dat dat een probleem was. Maar het kan nu anders zijn natuurlijk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:37

mag je aan onderlinge wedstrijden niet meedoen als je ook officiele wedstrijden rijdt?

dat is raar, want de rijvereniging van de manege waar ik een tijdje heb gestaan(ben zelf lid van een andere vereniging) organiseerde altijd een onderlinge wedstrijd voor de leden van de rijvereniging en mensen die lid werden van de rijvereniging van de manege, dus eigen paarden die wel/niet officele wedstrijden reden, manegeruiters en de leden van die rijvereniging deden allemaal mee, wel allemaal in een aparte klasse, en er werden ook de gewone wedstrijdproeven gereden!

nu is er op een manege in bergeijk, de Berger Hoeve op 7 november?ook zo'n soort wedstrijd, dat hoorde ik van een meisje van mn eigen rijvereniging, die had daar laatst ook aan zo'n soort wedstrijd meegedaan, en 7 november gaat ze weer meedoen, maar dat mag dus eigenlijk niet, omdat je een ook een officieel startende combinatie bent?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:57

Artikel 1 van het wedstrijdreglement, lid 6:

Het deelnemen aan wedstrijden, die niet onder auspicien van een der basiswedstrijdorganisaties of van de NHS worden gehouden, is verboden.

Dit wil zeggen dat bv. het deelnemen aan een wedstrijd op een manege verboden is maar een onderlinge wedstrijd van je eigen rijvereniging die aangesloten is bij de KNHS weer wel mag.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:58

Karin"]
[quote="Fitzroy schreef:
Sterker nog, je mag hier als officieel startend lid niet eens aan meedoen, dit is een zgn. 'wilde' wedstrijd.


Als officieel startend lid mag je toch wel wedstrijden rijden die niet voor puntentelling in aanmerking komen? Daar zit je toch niemand mee in de weg? Of is dat tegenwoordig anders? Toen ik vroeger nog op een manege reed, deden er ook officieel startende ruiters mee op onderlinge wedstrijden, ook van andere maneges en rijverenigingen. Nooit gehoord dat dat een probleem was. Maar het kan nu anders zijn natuurlijk.
[/quote]

Een wedstrijd die niet meetelt voor de punten moet nog altijd goedgekeurd zijn door de KNHS voordat je als KNHS lid eraan deel mag nemen.

Dat is niet iets van de laatste tijd, maar het heeft altijd zo in het reglement gestaan. Alleen neemt niemand de moeite om het reglement te bekijken.

Je mag als KNHS lid alleen maar deelnemen aan wedstrijden die door de KNHS zijn goedgekeurd, al dan niet voor puntentelling.
Ze hebben een commissie aangesteld om deze problematiek aan te pakken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:59

Als dat echt zo is, dan vrees ik dat er aan de lopende band duizenden mensen in NL in overtreding zijn. Bij ons op stal (manege/pension) worden ook onderlinge wedstrijden gehouden. En de pensionklanten zijn lid van zeker vier verschillende rijverenigingen. Dan zouden die dus ook niet mogen starten, terwijl zowel manegeruiters als pensionklanten zich mogen inschrijven. Ik zal dit artikel eens meenemen naar stal, kijken wat ze ervan zeggen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:05

Je kan onmogelijk officieel lid zijn van 4 verenigingen die alle 4 bij de KNHS lid zijn. Hooguit kan iemand van nog geen 18 jaar lid zijn van een ponyclub + een rijvereniging.

Om deze problematiek van wilde wedstrijden aan te pakken hebben ze een commissie aangesteld. Zie op de site van de KNHS.

Dat veel mensen het doen wil echt niet zeggen dat het mag!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:10

Fabienne, dat van die vier rijverenigingen bedoel ik zo:

Pensionklant A woont in W en is aldaar lid van de rijvereniging. Pensionklant B woont in X en is aldaar lid van de rijvereniging.
Zo ook voor C die in Y woont en D die in Z woont. Al deze vier pensionklanten zijn dus lid van verschillende rijverenigingen, maar hebben hun paard op dezelfde stal staan in het plaatsje V. Zij zouden dus niet mogen starten op een onderlinge wedstrijd van de stal waarop ze staan, omdat die niet georganiseerd wordt door hun eigen vereniging. Dat is wat ik bedoel.

Maar idd, dan zijn dus blijkbaar een hoop mensen illegaal bezig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:14

Het mag alleen als er geen prijzen ter beschikking worden gesteld en er geen klassement wordt opgemaakt of zoiets........op www.hippix.nl kan je de precieze beschrijving vinden.

KNHS schreef:
Commissie buigt zich over "wilde wedstrijden"
27-9-2002

Om de problematiek van de zogenaamde "wilde wedstrijden" aan te pakken, heeft de KNHS een tijdelijke commissie samengesteld. Een wilde wedstrijd wordt voorlopig gedefinieerd als een wedstrijd die niet door KNHS is goedgekeurd, maar waar wel ruiters aan deelnemen die bij de KNHS zijn aangesloten én waarbij een klassement wordt opgemaakt.

Om inzicht in het hoe en waarom van wilde wedstrijden te krijgen, probeert de commissie eerst de redenen te achterhalen waarom een dergelijke wedstrijd wordt georganiseerd en waarom ruiters hieraan deelnemen. Na een eerste korte inventarisatie blijken de redenen per discipline te verschillen. In de disciplines dressuur en eventing komen wilde wedstrijden nauwelijks voor; bij het springen daarentegen werden twee redenen genoemd. Zo zou de huidige reglementering te weinig mogelijkheden bieden en speelt de deelname van buitenlandse ruiters uit de grensstreek een rol. In de discipline mennen is een aantal mensen onvoldoende overtuigd van de meerwaarde van het KNHS-lidmaatschap.

Om goed inzicht in de problematiek te krijgen worden de KNHS regio’s, kringen en mendistricten bij de discussie betrokken. Pas nadat er een zuivere definitie van het begrip “wilde wedstrijd” is vastgesteld en de oorzaken zijn geïnventariseerd, zal er een plan van aanpak worden opgesteld.

Bron: KNHS
Laatst bijgewerkt door fabienne op 23-10-02 01:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:20

Het enige wat ik hierover kan vinden is dit, in de 'verklarende woordenlijst':

Citaat:
Onderlinge wedstrijden

Wedstrijd voor leden van ten hoogste 2 verenigingen.

Tijdens onderlinge wedstrijden mogen prijzen beschikbaar gesteld worden, doch deze kunnen niet voor winst- en verliespuntenregistratie in aanmerking komen.


Staat niets bij over toestemming moeten hebben van de KNHS. Het wordt weer eens tijd voor een mailtje richting secretariaat, ik ben bij dit soort dingen altijd wel benieuwd naar hoe het nou echt zit en wat er precies wordt bedoeld.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:22

Karin dat staat in artikel 1 van het wedstrijdreglement, lid 6 zoals Fitz hierboven al zei!!!!!!!!

Ik doe het secretariaat voor onze rijvereniging, Fitz is officieel jurylid bij het KNHS. Zie ook het stukje van de KNHS wat ik hierboven bijgeplakt heb.

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:25

Een onderlinge wedstrijd dient dus ook onder auspicien van de KNHS gehouden te worden. Zo ga ik binnenkort op een onderlinge wedstrijd jureren waarvan netjes een vraagprogramma is gedeponeerd en goedgekeurd bij de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 23-10-02 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:25

Van de KNHS-site:


Citaat:
Commissie buigt zich over "wilde wedstrijden"
27-9-2002


Om de problematiek van de zogenaamde "wilde wedstrijden" aan te pakken, heeft de KNHS een tijdelijke commissie samengesteld. Een wilde wedstrijd wordt voorlopig gedefinieerd als een wedstrijd die niet door KNHS is goedgekeurd, maar waar wel ruiters aan deelnemen die bij de KNHS zijn aangesloten én waarbij een klassement wordt opgemaakt.

Om inzicht in het hoe en waarom van wilde wedstrijden te krijgen, probeert de commissie eerst de redenen te achterhalen waarom een dergelijke wedstrijd wordt georganiseerd en waarom ruiters hieraan deelnemen. Na een eerste korte inventarisatie blijken de redenen per discipline te verschillen. In de disciplines dressuur en eventing komen wilde wedstrijden nauwelijks voor; bij het springen daarentegen werden twee redenen genoemd. Zo zou de huidige reglementering te weinig mogelijkheden bieden en speelt de deelname van buitenlandse ruiters uit de grensstreek een rol. In de discipline mennen is een aantal mensen onvoldoende overtuigd van de meerwaarde van het KNHS-lidmaatschap.

Om goed inzicht in de problematiek te krijgen worden de KNHS regio’s, kringen en mendistricten bij de discussie betrokken. Pas nadat er een zuivere definitie van het begrip “wilde wedstrijd” is vastgesteld en de oorzaken zijn geïnventariseerd, zal er een plan van aanpak worden opgesteld.

Bron: KNHS



Fabienne, ik ben gewoon benieuwd of er onder 'wilde wedstrijd' ook simpele onderlinge stalwedstrijdjes vallen die niets kwaads in de zin hebben en ook 'officiële' wedstrijdjes niet in de weg zitten. Dat is mijn punt. Ik ga nooit blind uit van een regel, ik wil weten wat de betreffende instantie er precies onder verstaat.


[Edit] Tegelijk geplakt dus. Maar ik ga het navragen bij de KNHS, zo eigenwijs ben ik wel. Ik beweer overigens niets, ik vraag me alleen dingen af. [/edit]

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:28

Daar gaat het niet om Karin, in artikel 1 wordt duidelijk gesteld dat KNHS ruiters alleen maar mogen deelnemen aan wedstrijden die door de KNHSzijn goedgekeurd. Daar heb je je als lid aan te houden, anders loop je als KNHS lid minstens het risico op een boete.

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:28

Ja Karin een simpel onderling stalwedstrijdje is dus ook een wilde wedstrijd omdat hij nooit is aangemeld bij de KNHS en geen enkele vereniging daar de verantwoording voor draagt.
Ik zou dus ook nooit bij zo'n wedstrijd gaan jureren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:32

ABWSwedstrijdreglement schreef:
Artikel 1

1. Deze bepalingen zijn van toepassing op alle wedstrijden, georganiseerd met toestemming van één van de basiswedstrijdorganisaties door leden en/of daarmee gelijk te stellen organisaties, behorend tot de in de Afdeling Basiswedstrijdsport samenwerkende bonden.

2. Op de in deze bepalingen bedoelde wedstrijden en shows zijn tevens de statuten en overige reglementen van de KNHS van toepassing.

3a. Bij overtreding van bepalingen van het wedstrijdreglement, is het bestuur van de basiswedstrijdsportorganisatie of een door dit bestuur in te stellen Straf/-Tuchtcommissie, bevoegd tot het opleggen van straffen. Deze bevoegdheid kan door het bestuur of door de Straf/Tuchtcommissie worden overgedragen aan de Tuchtcommissie van de NHS of ABWS.

3b. Tegen de opgelegde straf kan in beroep worden gegaan bij een door het bestuur van de basiswedstrijdsportorganisatie aangewezen instantie of, indien behandeling door de Tuchtcommissie van de NHS of ABWS heeft plaatsgevonden zoals bepaald in het Tuchtreglement van de NHS of ABWS; het beroep moet aangetekend worden verzonden, binnen 14 dagen na de ontvangst van de officiële aanzegging van de opgelegde straf.

3c. Tegen een beslissing van deze beroepsinstantie kan niet in beroep worden gegaan.

4. In alle gevallen waarin deze bepalingen niet voorzien, dan wel waarin geen eenduidigheid bestaat omtrent de uitleg van een bepaling, of wanneer de dichtst bij komende uitleg van de van toepassing zijnde regel zou resulteren in een overduidelijke onrechtvaardigheid, is het de plicht van degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn een beslissing te nemen, welke is gebaseerd op gezond verstand en op een sportieve geest, aldus zo goed mogelijk de bedoeling van dit reglement en van het Algemeen Reglement van de Ver. NHS/FEI weergevend.

5. Iedere deelnemer aan de in deze bepalingen bedoelde wedstrijden of degene die deze organiseert, wordt geacht deze bepalingen te kennen.


6. Het deelnemen aan wedstrijden, die niet onder auspiciën van één der basiswedstrijdsportorganisaties of van de NHS worden gehouden, is verboden.


7. Wijzigingen in de bepalingen van dit reglement worden gepubliceerd in het officieel orgaan van elke basiswedstrijdsportorganisatie, waarbij tevens de datum van inwerking treden moet worden vermeld.

8. De basiswedstrijdsportorganisatie onder auspiciën waarvan een wedstrijd of show wordt georganiseerd, draagt voor deze wedstrijd/show geen juridische, financiële of welke andere verantwoordelijkheid dan ook, noch jegens de wedstrijdgevende organisatie, noch jegens derden.

9. Deelname aan buitenlandse wedstrijden behoeft goedkeuring van het bestuur van de basiswedstrijdsportorganisatie, waarbij men aangesloten is. Deze toestemming zal uitsluitend gegeven kunnen worden voor wedstrijden die worden verreden onder auspiciën van de betreffende Nationale Federatie.

10. Het bestuur van de KNHS is bevoegd - bij hoge uitzondering - ontheffing van de in dit reglement voorkomende bepalingen te verlenen, ofwel ervan af te wijken.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 23-10-02 01:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:34

Hahahaha Fab, vond je mijn artikelvermelding niet genoeg Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:41

Dat vond ik wel genoeg, maar Karin vond het niet erg geloofwaardig geloof ik........... Haha! Haha! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:48

Het gaat er niet om of ik het geloofwaardig vind of niet. Het gaat er mij om dat ik graag van de betreffende organisatie zelf wil horen wat ze er exact onder verstaan, welke zaken er onder het artikel vallen en welke niet. Tot die tijd sta ik neutraal tegenover wat ik er van lees of hoor.

Ik geloof echt wel dat jullie verstand van zaken hebben vanuit jullie functies, maar achter een regel of artikel zit vaak nog een uitleg die dieper gaat dan die ene zin.

Uit bovenstaand stuk blijkt trouwens ook dat de KNHS zelf nog niet eens een sluitende definitie heeft voor het begrip 'wilde wedstrijd'. Er zullen vast veel maneges en verenigingen zijn die daar 'misbruik' van zullen maken, bewust of onbewust.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:51

Karin het maakt geen ene moer uit wat er onder wilde wedstrijden wordt verstaan, als KNHS lid mag je alleen aan KNHS WEDSTRIJDEN deelnemen. That's it, daar is niets aan te snappen, dat staat gewoon vast.

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:53

Tja, Karin, duidelijker dan het in het reglement staat, kun je het volgens mij niet krijgen.
Het gaat erom of wedstrijden onder auspicien van de KNHS worden gehouden, dat is waar alles omdraait.
Dat lijkt me bij manegewedstrijden niet het geval, dus mag je daar als startkaarthouder niet aan meedoen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 09:15

Scheve mond SSSSSSSSSSSSSST mondjes dicht! Clown

Wat zouden ze anders kunnen doen?
Want ik ben dan "illegaal" bezig?
Scheve mond

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:26

Volgens mij mag je op je eigen club toch wel mee doen aan een onderling wedstrijdje???
Bedoelen ze daar dan wilde wedstrijden mee?
IK ben het wel met Karin eens en ik geloof ook niet dat je bijv niet aan een clubkampioenschap mee mag doen omdat je knhs lid bent???
Vaag ben benieuwd wat Karin als antwoord krijgt van de Knhs!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:37

Pffff wat is het moeilijk toch om gewoon te lezen. Jongens het staat er toch echt!!!!! OFFICIEEL MAG je ALLEENdeelnemen aan bij de KNHS goedgekeurde wedstrijden!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 23-10-02 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers