Hoe wassen jullie je Haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:23

Hoihoi,

Ik heb een vraagje,
Waarmee en hoe, wassen jullie je haflinger, om de manen mooi wit te krijgen/houden.
En wat is jullie was routine?
Benodigdheden van borstel tot aan drogen.
Wat voor shampoo.
En wat is de beste manier?

Ook om hem schoon te houden.

Alvast bedankt! :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:29

VSW -> HA

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:29

zilvershampoo werkt altijd goed voor wit haar (mensen)..
evenals iedere shampo die voor schimmels verkocht wordt

om m schoon te houden

inwikkelen in bubbeltjesplastic en 24/7 in een box zetten waarin hij niet kan gaan liggen.. ik garandeer je dat hij schoon blijft.

een paard houdt je niet schoon, een paard moet lekker paard kunnen zijn, of mag hij niet rollen?

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:38

Ik was eerst de staart met driehoek vloeibare zeep
Daarna zet ik hem in de cowboy Magic
Dan zijn manen zelfde volgorde

Dan staart uitspoelen en zijn manen
Dan met dit weer helemaal afspoelen en paneren in het schone zand in de paddock

Hier was hij net helemaal schoon
Morgen zie je niets meer van het zand.
Is alles nog schoon en wit.


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:54

Ik heb shampoo van Oster voor witte paarden. Ooit eens in de aanbieding gekocht, maar is hetzelfde idee als zilvershampoo. Daar was ik zijn staart, manen en onderbenen een paar keer per jaar mee. En verder regelmatig cowboy magic in manen en staart en manen in vlechten.
Alleen op wedstrijd of speciale gelegenheden gaan ze los.
Afbeelding

Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 00:47

elenaMM77 schreef:
zilvershampoo werkt altijd goed voor wit haar (mensen)..
evenals iedere shampo die voor schimmels verkocht wordt

om m schoon te houden

inwikkelen in bubbeltjesplastic en 24/7 in een box zetten waarin hij niet kan gaan liggen.. ik garandeer je dat hij schoon blijft.

een paard houdt je niet schoon, een paard moet lekker paard kunnen zijn, of mag hij niet rollen?



Dankje voor je bovenste tip,
En zou ik de rest dan maar niet op reageren. :) om het zo volwassen mogelijk te houden, ? :Y)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 01:12

Ik vlecht de staart van de mijne na het wassen in. Een hele losse vlecht die pas onder de staartwortel begint. Die haal ik er elke keer als ik haar poets uit en dan is de staart mooi door te kammen. Alleen langzaam wordt ie weer vies en dan moet je weer wassen. Maar anders heb ik maar 1-2 dagen plezier van de wasbeurt.

Verder staat de mijne onder een eczeemdeken, dus ze blijft automatisch mooi schoon;)

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:02

8)7 met water en zeep 8)7

Nee even zonder geinen.

Ik heb in mijn kast staan :
- dreft (voor de hardnekkige (stront/gras) plekken.
- driehoek zeep. (zelfde als dreft)
- cowboy magic. als de manen niet zo ranzig zijn. en als finishing touch.

Ik heb nodig:
- water
- emmer
- borstel (kammen doe ik eigelijk zo min mogelijk. ben meer met mijn handen aan t uitpluizen en als de manen droog zijn dan kam ik ze wel iets)
- krukje (ben niet zo groot en met zo'n manen partij als bij die van mij is t wel fijn als je erboven kan staan)
- en een poncho zou eigelijk wel handig zijn zit ik me te bedenken.

Ik vul de emmer met water.
En met de slang doe ik de manen/staart nat maken.
Indien ze erg vies of vettig zijn gaat er dus eerst een beetje dreft of driehoek zeep in.
En anders gewoon de C.M.
De emmer water heb ik staan omdat haar manen zo dik zijn en de slang t niet nat houd/bovenkant wel maar in t midden is t vaak gewoon droog.
Dus met de emmer gooi ik de manen nat tijdens het insoppen of ik doe de manen in de emmer dopen.
De staart is net zo door de dikte word vaak de staart van een beetje nat maken met de slang niet volledig nat.

heb even geen fotos van het wassen bij de hand. maar dit is mijn haflinger.

Afbeelding

mijn shetlander is iets makkelijker te wassen die heeft ietsje dunnere manen en geen 140cm lang :o
Afbeelding

Wastijd bij mijn haflinger voor manen en staart met vlechten eruit halen en uitpluizen nat maken en insoppen en uitspoelen is ongeveer een uur tot soms anderhalf.
Het drogen is ongeveer een half uur hangt af van het weer ook. En het opnieuw invlechten verschilt.
Kan ook een half uur zijn. Er kunnen geen recht naar beneden hangende vlechten meer gemaakt worden vanwege de lengte zowel bij mijn haf als bij mijn shet.
Beide hebben ze hengstenvlechten.
Mijn haflinger heeft er 2. want 1 is te zwaar en te dik.

Er komt ongeveer eens in de maand een emmer vol aan haar vanaf als ik ze helemaal goed doet beide.

staarten doe ik weinig mee.
Verder blijven de vlechten er zo lang mogelijk in. 3 tot 4 weken probeer ik.
De staarten worden af en toe geknipt. En dat is t wel.
Afbeelding
mn shet ingevlochten

Afbeelding
mn haf ingevlochten zo zien haar vlechten er na 2 en halve week uit. (voorpluk is ook in vlecht.)

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:42

Wauw wat een manen partij :) Wat een extra werk ook

Ik was mn haffies altijd met zilvershampoo.. :)
In cowboy magic is ook een wonder middel!

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:44

Werkt ketchup ook bij haflingers? :P
Of werkt het alleen bij schimmels?

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:59

Gewoon buiten in de wei en moedernatuur doet zijn werk prima , na een regen bui!
Je moet er niet veel aan zitten prutsen...je haalt anders heel de bescherm vet laag weg door veel wassen! Ach dan zit er een dorre vlek in boeiend nieuwe mode :+

Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 12:30

Merry98 schreef:
8)7 met water en zeep 8)7

Nee even zonder geinen.

Ik heb in mijn kast staan :
- dreft (voor de hardnekkige (stront/gras) plekken.
- driehoek zeep. (zelfde als dreft)
- cowboy magic. als de manen niet zo ranzig zijn. en als finishing touch.

Ik heb nodig:
- water
- emmer
- borstel (kammen doe ik eigelijk zo min mogelijk. ben meer met mijn handen aan t uitpluizen en als de manen droog zijn dan kam ik ze wel iets)
- krukje (ben niet zo groot en met zo'n manen partij als bij die van mij is t wel fijn als je erboven kan staan)
- en een poncho zou eigelijk wel handig zijn zit ik me te bedenken.

Ik vul de emmer met water.
En met de slang doe ik de manen/staart nat maken.
Indien ze erg vies of vettig zijn gaat er dus eerst een beetje dreft of driehoek zeep in.
En anders gewoon de C.M.
De emmer water heb ik staan omdat haar manen zo dik zijn en de slang t niet nat houd/bovenkant wel maar in t midden is t vaak gewoon droog.
Dus met de emmer gooi ik de manen nat tijdens het insoppen of ik doe de manen in de emmer dopen.
De staart is net zo door de dikte word vaak de staart van een beetje nat maken met de slang niet volledig nat.

heb even geen fotos van het wassen bij de hand. maar dit is mijn haflinger.

[ Afbeelding ]

mijn shetlander is iets makkelijker te wassen die heeft ietsje dunnere manen en geen 140cm lang :o
[ Afbeelding ]

Wastijd bij mijn haflinger voor manen en staart met vlechten eruit halen en uitpluizen nat maken en insoppen en uitspoelen is ongeveer een uur tot soms anderhalf.
Het drogen is ongeveer een half uur hangt af van het weer ook. En het opnieuw invlechten verschilt.
Kan ook een half uur zijn. Er kunnen geen recht naar beneden hangende vlechten meer gemaakt worden vanwege de lengte zowel bij mijn haf als bij mijn shet.
Beide hebben ze hengstenvlechten.
Mijn haflinger heeft er 2. want 1 is te zwaar en te dik.

Er komt ongeveer eens in de maand een emmer vol aan haar vanaf als ik ze helemaal goed doet beide.

staarten doe ik weinig mee.
Verder blijven de vlechten er zo lang mogelijk in. 3 tot 4 weken probeer ik.
De staarten worden af en toe geknipt. En dat is t wel.
[ Afbeelding ]
mn shet ingevlochten

[ Afbeelding ]
mn haf ingevlochten zo zien haar vlechten er na 2 en halve week uit. (voorpluk is ook in vlecht.)


Wauw wat een werk zeg hihi de mijne heeft het ongeveer tot zijn schouder alleen zijn zijn manen een stuk minder dik..
Dankje voor je uitgebreide uitleg!
Maar als ik zijn manen strak vlecht dan breekt bovenin op de 1 of andere manier steeds een dikke pluk af.. En blijft het minstens een halve week of uiterlijk een week mooi en anders hangen er plukken uit en echt enorm rommelig dus niet een beetje haha..

Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 12:32

teugeltje schreef:
Gewoon buiten in de wei en moedernatuur doet zijn werk prima , na een regen bui!
Je moet er niet veel aan zitten prutsen...je haalt anders heel de bescherm vet laag weg door veel wassen! Ach dan zit er een dorre vlek in boeiend nieuwe mode :+


Ik wou dat moeder natuur zijn werk kon doen bij hem maar hij houd van modder en van gras en als hij geen vlek ziet op zichzelf doet die het gewoon nog een keer en zijn hoofd schuren in het gras zodat er een mooie groene vlek voor op zijn bles komt maakt zijn look helemaal af en dan pas is hij tevreden. Ik ben dus genoodzaakt dit wel eens in de week te doen..

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:12

ik zou niet al te agresieve dingen gebruiken hoor, maar gewoon wassen werkte vaak al prima voor me. Idd invlechten als het mooi moest blijve.

Stormwind

Berichten: 8
Geregistreerd: 23-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:41

Grand national equipe shampoo

Deze shampoo gebruik ik voor me pony, ik vind hem echt heel fijn en het werkt heel goed.
Ze zijn na 1 a 2 keer wassen schoon.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:12

Ik was die van mij zelden tot niet :') en als ik hem was gebruik ik goedkope shampoo van de action en daarna wat crème spoeling. Ik was dus alleen de manen...

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:47

Wij wassen met groene zeep.. Wij verdunnen het wel met water, dus 1/10 zeep en de rest water. Voor de staart vullen we een emmer met warm water en daar doen we groene zeep, CM en vanish extra white in en dat laten we dan een halfuurtje intrekken :j

Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 23:34

xLeoniee schreef:
Wij wassen met groene zeep.. Wij verdunnen het wel met water, dus 1/10 zeep en de rest water. Voor de staart vullen we een emmer met warm water en daar doen we groene zeep, CM en vanish extra white in en dat laten we dan een halfuurtje intrekken :j


Je bedoelt toch niet de staart een half uur erin laten? hihi of wel? ;)

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:36

Zilvershampoo werkt fantastisch!

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:41

Lifeforhorse schreef:
xLeoniee schreef:
Wij wassen met groene zeep.. Wij verdunnen het wel met water, dus 1/10 zeep en de rest water. Voor de staart vullen we een emmer met warm water en daar doen we groene zeep, CM en vanish extra white in en dat laten we dan een halfuurtje intrekken :j


Je bedoelt toch niet de staart een half uur erin laten? hihi of wel? ;)


Jawel! Staart erin hangen en dan de manen wassen en dan staart er weer uit

Romary

Berichten: 76
Geregistreerd: 15-08-15

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:08

Hier eerst staart goed doorborstelen met een mensenborstel, dan nat maken en vervolgens driehoek zeep erin. Hetzelfde daarna met de manen. Dan staart uitspoelen en zo nodig nog eens de driehoek zeep erin, anders cremespoeling. Dan spoel ik de manen uit en doe daar cremespoeling in. Dan nogmaals de staart uitspoelen en dan nog eens de manen. Daarna de manen drogen met een handdoek en de staart droog zwaaien. Dan doe ik in beide riders magic van Leovet en kam het geheel goed door.

Als ik het lichaam ook doe, gebruik ik daarvoor dreamcoat shampoo voor vossen. Eerst paard nat maken en dan de shampoo verdelen met mijn handen en een spons. Even laten inwerken en dan goed uitspoelen. Zweetmes erover en stappen aan de hand tot ze droog is. Binnenkort is het solarium klaar, daar wordt het makkelijker van :D

Staart was ik zo'n 2 keer per week, manen eens per maand en het hele lichaam 1 tot 2 keer per jaar :)

mistral2002
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-13

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:02

Ik was mijn haffie met goudzeep en als erg vuil is met vloeibare biotex werkt echt super.

Lifeforhorse

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:46

Bedankt allemaal :)

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:01

xLeoniee schreef:
Lifeforhorse schreef:

Je bedoelt toch niet de staart een half uur erin laten? hihi of wel? ;)


Jawel! Staart erin hangen en dan de manen wassen en dan staart er weer uit

Huh? Hoe dan? :+ Emmer op een tafeltje erachter en maar hopen dat ze stil blijven staan?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe wassen jullie je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:11

In een emmer met heel heet water doe ik het volgende in de emmer: wasmiddel voor witte was, vanish (bij voorkeur voor witte was). Ik hang de staart in de emmer en laat ongeveer 5 minuten weken. Dan nog zilvershampoo er doorheen wrijven en uitspoelen (ook weer met heet water)