Hoe paard onder controle houden buiten in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe paard onder controle houden buiten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 18:51

Hoi

Ik rijd 1 keer in de week in een groepsles. Daar rijden wij (bijna) altijd buiten. Ik rijd dan op een pony (chalan) en die is er nog maar net.

Het is een volbloed en best temperamentvol. Daar komt nog bij dat ze op zaterdag maar 1 of hoogstens 2 keer meerijd (om half 10 soms en ik dan om 4 uur)

En vooral nu het wat frisser word en de wind veel gaat waaien worden alle pony's wel wat drukker. Opzich geen probleem. Zaterdag ging ik ook weer op chalan naar buiten. Dan blijf ik wel achter een pony (passim) rijden. Die maakt het helemaal niets uit of er nou een pony dicht bij hem rijd. Zwaait zelfs niet met zijn staart, ideaal dus voor als je op een wat drukkere pony rijd.

In stap is chalan nou niet bepaald druk, soms een beetje dribbelen maar verder gewoon relaxed en ontspannen. Toen in draf, even wat opwinding zal ik maar zeggen (hoofd heel hoog houden) maar daarna wel weer laag maar wel dicht op de kont van passim. Toen gingen we in galop en er zat al een wat drukker paard achter me en chalan ging echt heel hard dus ik probeerde zo goed en kwaad als het kon chalan achter passim te houden ander was het echt

Werd diegene die erop reed allemaal boos dat ik afstand moest houden enzo.
Maar het lukte me echt niet! Chalan heeft een heel gevoelige mond en ik wil er zeker niet te veel ingaan trekken om haar langzamer te laten gaan. Ook gooit ze heel erg hoog op zodat ik niet al te stevig zit Bloos moet nog een beetje aan haar wennen.

Maar nu heb ik echt geen zin om weer naar buiten te gaan. Dan ga ik er zeker vandoor in de galop.

Wat moet ik doen? Hoe kan ik haar zo veel mogelijk afstand laten houden en stevig blijven zitten en niet teveel in haar mond zitten.

Alvast heel erg bedankt en alle tips zijn welkom!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:00

Jeetje, ik weet wat ik zou doen. Gewoon weer achter die persoon met Passim gaan rijden. Dan gaat Diana misschien wel weg uit onze les en komt ze NOOIT meer terug
Nu even serieus. IK snap je dilemma, maar ik denk echt wel dat het je lukt als je eenmaal aan het rijden bent. Ik zou willen zeggen dat je wel achter Odisse en mij mag rijden, maar ja, je kent Odisse. Ook al vind ik haar de laatste tijden erg tolerant, Chalan is en blijft een vosje. Odisse en vosjes, tja soms gaat het goed, maar het blijft een risico.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:06

eej fleur. Natuurlijk weet ik er niet echt veel van... en beter tips zijn natuurlijk welkom. Maar je weet, dat je binnen met de teugels aan de neus riem rijd. Misschien is het slim om dat toch ook eens buiten te gebruiken. Ik bedoel waarom irritant in de mond zitten als het met druk op de neus ook kan? Misschien omdat je dan niet zo bang bent om druk uit te oefenen in de mond, durf je de teugels wel wat steviger te gebruiken op de neus.

EN WAT BETREFT DAT DIANA BOOS WERD! Da mens moet gewoon niet zeuren. (sorry mensen dat ik zo uitval, maar fleury ik en iedereen heeft echt een gruwelijke hekel aan haar) ze weet dat we meestal passim gebruiken om achter te gaan als een pony wat drukker is. En als ze dat niet wil, dan moet ze maar op odisse gaan rijden.(als jannelien op capi gaat bedoel ik dan he!) Die geeft wel een trap als het haar niet zint! Je moet je van diana echt niks aan trekken hoor.

even off topic : of ik zaterdag kom, weet ik nog niet, ik ben zoals je weet nog niet echt helemaal vrolijk, en ben er nog steeds niet over uit of ik er mee ga kappen of niet?

groetjes

ps: Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar betere tips

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:13

Goh Fleury, even off topic, maar ik moet toch echt een keertje komen kijken op mn oude manege,..... Als Thijs me nog kent (denk het niet, hihihi),.....

Maar, even on topic, probeer diep te gaan zitten en je mag best wel iets meer met je handen inwerken als ze niet naar je zit luistert hoor! Ze moet tenslotte ook naar jou luisteren.

Vraag of je achter een andere pony mag, die rustig is en niet slaat, als je het nog niet helemaal vertrouwd en die andere persoon er moeilijk over doet.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 17:14

hey, ik wist helemaal niet dat jij ook bij ons op de manege hebt gereden! of ben jij nou die ene waar fleur het af en toe over heeft? een ding, als je komt, kom dan op zaterdag dan zijn wij er ook!

dan weer ff on topic, het probleem is dat juist eigenlijk alleen passim een pony op die manier achter je accepteerd, ja misschien kalinka, maar die is een tijd op rust geweest, al komt zij wel weer terug, !!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:04

Ja, toen ik 8 of 9 jaar oud was. Maar ik ben intussen 22, dus dat is echt al heeeeel erg lang geleden,.....

Ja als ik een keertje kom kijken, zal het op een zaterdag zijn.... Hoe laat hebben jullie dan les?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:25

Hoi Fleury,

Ik begrijp dat jij in een redelijk gevorde groep rijdt? In hoeverre mag je dan ook voor jezelf rondsturen? Of moet je achter elkaar blijven rijden?
Als je zelf mag rondsturen dan zou ik er voor kiezen om gewoon veel voltes te rijden met dit paardje. Gaat ze te snel: hop volte. En ook: inhouden, toestaan, inhouden, toestaan (dus geen constante druk erop houden).
Ik zelf heb er altijd een enorme hekel aan als mensen achter mij aan plakken en probeer dat ook bij anderen niet te doen. Voor jouw paard is het ook fijner als zij gewoon haar eigen tempo kan rijden zonder dat ze achterop een ander loopt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:47

Apple, Fleury rijdt buiten.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met haar mond, maar ze moet wel luisteren naar jouw ophouding. Een paard wordt niet hard in de mond van een goede ophouding, maar van gefriemel en gekneed en gezaag om m nageeflijk te krijgen/houden.

Geef gewoon een goede korte ruk en laat dan weer los. Niet aan de teugels gaan hangen want dan heeft ze alleen maar steun op je handen en zal ze nog sneller kunnen gaan.

Verder kun je misschien vragen of je met een martingaaltje mag rijden zodat ze haar hoofd niet helemaal omhoog kan gooien.

Het is soms ook gewoon heel moeilijk om een paard in een groep in bedwang te houden. Het is wel zo dat hoe vaker je het doet, hoe beter het meestal gaat. Misschien is het nog even volhouden en gaat het dan over.

Ik denk alleen wel dat je duidelijk tegen je pony mag zijn. Hoe moet ze anders weten dat ze niet zo hard mag.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:56

Excuses. Ik had 'buiten' opgevat als 'buitenbak'.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 00:33

Duidelijk een paard wat gewoon geen respect voor je heeft. Je kunt hoog en laag springen, maar het helpt niet. Je moet gewoon wat strenger voor haar zijn. Dan mag het wel een paardje zien wat veel bloed voert, en best temperamentvol is, maar luisteren moet ze. Je kunt dus best wat meer met je handen inwerken. En als ze echt loopt te drammen trek je haar gewoon een keer op haar reet. Jullie gaan zo hard, zoals JIJ wil, en niet harder. Maar ga haar niet constant vasthouden, dan gaat ze steun zoeken op jouw handen, wordt zwaarder voor jou, en ze gaat op de voorhand slenteren. Dus ophouding en weer loslaten, daar wordt ze ook licht van in de mond, en heb je wat meer te vertellen. Een martingaaltje is opzich niet zo'n gek idee. Blijkbaar zit er bij haar maar 1 rem op, en dat is haar mond. Als ze haar hoofd omhoog zou gooien, en het bit vastpakt, ben je verder van huis. Met een martingaal heb je altijd nog net iets meer controle, en als ze zich gedraagt, dan heeft het geen werking.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 17:19

Denken jullie dat het misschien slim is om wat Shiloh zegt ook de teugels buiten aan de neusriem te doen?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe paard onder controle houden buiten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:36

Ik had al geantwoord maar is verwijderd zie ik tot mijn verbazing,
Is waarschijnlijk wat iemand niet horen wil,
Dus nogmaals niet galoperen met deze pony en laten ze op de manege eens met de basis aan de gang gaan en zeker geen ruk in de mond geven zoals er geadviseerd word, dat is geen paardrijden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hoe paard onder controle houden buiten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:40

Je bericht is waarschijnlijk verwijderd omdat het topic uit 2002 stamt. Grote kans dus dat de vraag voor TS niet relevant meer is.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:42

Rije schreef:
Je bericht is waarschijnlijk verwijderd omdat het topic uit 2002 stamt. Grote kans dus dat de vraag voor TS niet relevant meer is.


Ok vandaar , maar er was meer op gereageerd , want het stond boven aan , nou ja

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe paard onder controle houden buiten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:46

Normaal gesproken sturen wij ook altijd Bokkers even een berichtje als hun bericht is verwijderd :-) Dat is dan deze keer wellicht vergeten :-)

Excuses hiervoor :-)

Maar inderdaad, het bericht was verwijderd omdat het topic 18 jaar oud is.