Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker12345
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-09-15

Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 00:09

Ten eerste, dit is een goedgekeurd schaduwaccount.

Op dit moment gaat er heel veel in me om, en wilde ik het graag van me af schrijven. Vandaar dat ik dit topic open hier. Omdat het onderzoek nog loopt, leek het mij verstandig dit anoniem te doen via een SA. Mocht iemand mijn verhaal herkennen, dan verzoek ik diegene zich niet kenbaar te maken in het topic maar via PB.

Ik heb enkele dagen geleden een ernstig auto-ongeluk meegemaakt. Terwijl ik dit schrijf rollen de tranen ook weer over mijn wangen.

Ik reed op een onverlichte N-weg (80 km p/u) die niet toegankelijk is voor voetgangers of ander ongemotoriseerd verkeer. Ik hield me keurig aan de snelheid en concentreerde me op mijn voorganger. Vanuit het niets hoorde ik een keiharde klap. Het duurde zeker 1 a 2 seconden voor ik besefte dat de helft van mijn voorruit kapot was. Ik ben toen rustig gestopt en heb mijn auto met alarmlichten aan in de berm gezet. Ik dacht op dat moment dat ik een overstekend dier of paal (ik dacht nog: hoe kan ik nou een paal hebben geraakt??) had geraakt. Ik wilde in mijn achteruitkijkspiegel kijken, maar deze was weggeslagen door de klap. Ik ben uitgestapt, had op dat moment nog niet eens door dat ik onder het glas zat.

Ik zag dat er achter me auto's waren gestopt en ben met het zaklampje van mijn telefoon die kant op gelopen. In de berm zag ik iemand voorovergebogen staan. Ik scheen met m'n zaklamp in de berm, en daar lag een man, helemaal onder het bloed, kreunend en met zijn hoofd draaiend. Op dat moment besefte ik nog helemaal niet dat het deze man was die de klap veroorzaakt had, in de shock dacht ik nog: "Waar is het hert of de paal? En wat doet die man hier?". Het viel me alleen op dat hij hele korte benen had (hij lag in de berm, in hoog gras/begroeiing), later begreep ik pas dat van beide onderbenen niet veel over was.

Direct werd ik door een stel dat achter mij reed opgevangen. Via hun kwam ik er achter dat ik deze man vol met 80 km p/u heb geraakt. Vanaf toen kwam ineens alle emoties eruit, moest ik heel erg hyperventileren en huilen. De man was zeer waarschijnlijk dronken, was al eerder zwalkend langs de weg gespot door twee bewakers, die direct de politie hadden gebeld. De bewakers wilden de man van de weg halen en reden één auto achter mij. De auto achter mij heeft het zien gebeuren in een flits. Wat ik begrijp is dat ze hem alleen zagen aan de witte strepen op zijn schoenen, hij was verder namelijk in het donker gekleed en zelf ook een donkere huidskleur, en direct nadat ze hem zagen lopen zagen ze hem door de lucht vliegen, zo snel is het gegaan. Hij is in een beweging vanuit de berm de weg op gelopen, schuin tegen mijn voorkant. Via de zijkant van de koplamp en motorkap is hij vol op mijn voorruit geslagen en over het dak gegaan. Het is een geluk dat ik alleen in de auto reed, want degene naast me zou een voorruit in zijn gezicht hebben gekregen. Zelf heb ik niets behalve veel glas in mijn kleding, zelfs in mijn spijkerbroek.

De man is nog 20 minuten gereanimeerd toen de ambulance en traumahelikopter gearriveerd waren. De reanimatie heb ik ook nog gezien. De man is later op de avond in het ziekenhuis overleden.

En vanaf dat moment zit je in een hele malle molen waar je niet in wilt zitten. Ten eerste word je geconfronteerd met foto's en nieuwsartikelen op het internet, die soms zo suggestief zijn geschreven dat ik er meteen om moet huilen. Omdat het om een voetganger gaat, is de automobilist verantwoordelijk tenzij overmacht bewezen kan worden. Ik ben meegenomen voor verhoor naar het politiebureau, sta als 'verdachte' in alle verslagen en heb inmiddels een advocaat die mij bijstaat. Omdat de man is overleden zal er strafrechtelijke vervolging plaats vinden en moet ik voor de rechter komen. Het is een hele bizarre situatie, en het lijkt wel een foute film waar ik in terecht ben gekomen. De gehele procedure kan maanden tot twee jaar gaan duren.

Mijn auto is afgesleept en is flink beschadigd, al dan niet totalloss. Omdat ik door de wet verantwoordelijk ben tot mijn overmacht bewezen is, zal ik alle kosten zelf moeten dragen. Mocht ik vrijgesproken worden, dan is het nog maar de vraag of ik überhaupt iets vergoed krijg omdat het zeer waarschijnlijk om een asielzoeker zonder verzekering gaat en het waarborgfonds Gemotoriseerd Verkeer keert alleen uit bij ongelukken met gemotoriseerd verkeer, en niet bij voetgangers.

Buiten dat ik op dit moment kamp met veel emotionele hectiek, heb ik dus ook nog een financiële situatie waar ik me erge zorgen over maak. Daarnaast loop ik in continue angst dat ik geen 'overmacht' kan bewijzen, en dus ook nog vervolgd zal worden inclusief strafblad met doodslag of dood door schuld. Ook draag ik al sinds het ongeluk een vreselijk schuldgevoel met mij mee, dat ik misschien het had kunnen voorkomen door 10 minuten later of eerder van huis te vertrekken, al weet ik dat dat geen reeële gedachten zijn. De politie heeft me op het hart gedrukt dat als ík het niet was geweest, het de auto achter me was geweest. Als ik hem had kunnen ontwijken door in een reflex aan mijn stuur te trekken, was ik aan de andere kant van de weg het talud afgereden en over de kop geslagen. Maar ik kan de gedachten niet van mij afzetten, en moet constant denken aan hem en zijn familie. Naast alle verdriet en schuldgevoelens, voelt het ook allemaal ontzettend oneerlijk. Dankzij de keuzes van een ander, om een zeer gevaarlijke situatie te creëren, staat mijn hele leven nu op z'n kop en zal ik de rest van mijn leven dit onder m'n arm mee moeten dragen. Ik heb slachtofferhulp aangeboden gekregen en deze ook aangenomen, daar zal ik donderdag een gesprek mee hebben om te kijken of zij goede tips hebben voor de verwerking.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:14

Pfff, wat een heftige situatie waar je nu in zit TS. Neem tijd voor jezelf en probeer dit langzaam te verwerken op een manier waar jij je prettig bij voelt. Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd!

willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:15

Pff wat een verschrikkelijke gebeurtenis ts! Ook ik wil je heel veel sterkte wensen. En probeer te onthouden dat je er niks aan kon doen..

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:16

Jee, wat een verhaal. Ik kan maar een ding tegen je zeggen, heel veel sterkte! Je zal inderdaad een hele moeilijke tijd tegemoet gaan, maar uiteindelijk zal het wel slijten hoor. En je kon er echt niks aan doen, als je dat maar blijft beseffen. Dat juridische en financiële komt vast wel goed.

xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:17

oh ts, ik kan me niet voorstellen hoe jij je zal voelen.wat heftig dat je het allemaal zo meemaakt.
ik weet niet of de politie dat je heeft verteld maar je kunt slachtoffer hulp hiervoor gebruiken. het is namelijk niet niks.
heel veel sterkte de komende tijd

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:18

Jezus. Ik heb hier niet echt een reactie op, maar wil dit topic niet wegklikken zonder je eerst vreselijk veel sterkte te wensen!!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:19

Poeh wat een vreselijke nachtmerrie waar je in beland bent zeg.
Advies kan ik je niet echt geven, behalve blijf praten of van je afschrijven.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en een hele dikke knuffel

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:21

Kan me voorstellen dat dit als een situatie voelt waar jij eigenlijk niet in hoort...
Besef je wel dat je hier absoluut niets aan kan doen, ik denk dat iedereen het had overkomen en zoals de politie zei was het een kwestie van stomme timing dat jij net diegene was.

Qua juridische gevolgen snap ik dat het nu een stressvolle tijd voor je is. Het is ook niet niks, en als automobilist trek je vaak aan het kortste eind. Gelukkig heb je een advocaat en zal deze natuurlijk ontzettend goed kunnen pleiten dat jij hier niks aan kan doen. Misschien geen overmacht, maar die man hoorde daar gewoon niet te lopen + was onder invloed. (toch?)

Ik wil je naast dit alles erg veel sterkte en kracht toewensen. Ook aan deze rot situatie zal weer een einde komen en later kan je hier op terugkijken als iets wat je ook hebt meegemaakt. Voor nu heb je daar niet veel aan, maar toch, alles is eindig.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:21

Wat een verhaal, wat ontzettend heftig!
Zoals ik het lees, heb je voor jezelf ergens wel helder dat je er echt niets aan kon doen, dat kon je ook niet, maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo voelt, door alles er om heen. Verschrikkelijk. Goed dat je met slachtofferhulp gaat praten.
Heel veel sterkte!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:22


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:24

Lieve help TS. Ook ik heb hier geen woorden voor.
heel veel sterkte. Lijkt me vreselijk om mee te maken.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:25

Jeetje, wat heftig zeg. Naast alle financiële ellende en het juridische gezeur moet je ook nog je emotie gaan vertellen dat het niet jou schuld is. Maar over overmacht bewijzen hoef je je, denk ik, niet zo druk te maken. Je hebt getuigen die het hebben zien gebeuren. Een collega van me heeft ooit een soortgelijke situatie meegemaakt maar dan zonder getuigen en hij is, zonder aarzelen, vrijgesproken.
Heel veel sterkte voor de komende tijd in elk geval :(:) :(:)

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:26

Jeetje TS, wat zit jij in een verschrikkelijke situatie, kan me het 'slechte film' gevoel voorstellen. Dit wens je niemand toe. Ik wil je heel veel sterkte, kracht en wijsheid wensen!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij hier heel hard zit te verbazen over deze 'wetgeving' in Nederland. Een voetganger is daar niet toegestaan, (vermoedelijk) ook nog onder invloed, en dan wordt iemand die hier helemaal niks aan kan doen direct als verdachte behandeld en moet het tegendeel bewezen worden. TS is net zo goed slachtoffer in deze situatie, ongelooflijk!

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:45

Mijn ouders hebben een ongeluk mee gemaakt waarbij een jong kind zwaar gewond is geraakt. Nu zijn zij wel ingereden op een auto die plots hun weghelft op reed en niet op een lopend persoon maar je wordt natuurlijk altijd verhoord en blijft je natuurlijk altijd afvragen of je niet iets anders had kunnen doen etc. Mijn vader (die reed) heeft het er ook erg moeilijk mee gehad in eerste instantie. We hebben het er veel over gehad hij wilde dat graag, als je daar behoefte aan hebt zoek dan ook vooral iemand met wie dat kan!
Maar toen hij toch van alle kanten bevestiging kreeg dat hij niks had kunnen doen (van het technisch onderzoek, van getuigen, van een reconstructie etc) heeft hij dat wel beter los kunnen laten. Het is natuurlijk gewoon vervelend naar dat je nu in ineens in een juridisch doolhof beland na een gebeurtenis die opzich al traumatisch is. Maar ik kan me eerlijk gezegd, aan de hand van je verhaal, niet voorstellen dat er ooit iets anders uitkomt als het feit dat je hier echt helemaal niets aan kon doen en wanneer dat bewezen is kan dat je misschien ook juist helpen om die "wat als" gedachtes en het schuldgevoel een beetje achter je te laten :(:)

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:52

Dit is een voor jou waargeworden nachtmerrie, heel heel veel sterkte.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:52

Ik weet direct over welk nieuwsartikel het gaat, wat heftig! Bij het lezen van het nieuwsartikel vroeg ik mij al af wat die man daar in godsnaam te zoeken had, zeker omdat er geen voetpaden zijn...

TS, ik denk dat het goed komt. De omstandigheden liggen in je 'voordeel'. Het zal een heftige tijd worden maar wellicht met een goede afloop voor jou.

Heb je mentale ondersteuning? Omdat je momenteel zo met schuldgevoelens zit, wat uiteraard niemand je kwalijk neemt. :(:)

Heel veel sterkte! :*

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:59

Jeetje TS.. Ik heb in 1 adem je bericht gelezen. Wat een nachtmerrie! De tranen staan me in de ogen (mede omdat je zo goed kan schrijven en de lezer er daardoor een beeld bij kan vormen). Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen :(:) Goed dat je de slachtofferhulp hebt aangenomen. En dit topic hebt geopend om erover te praten.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:15

Ook hier je verhaal in een keer gelezen. Wat moet dat vreselijk heftig zijn geweest. Ik snap je schuldgevoelens maar je kan hier echt niks aan doen. Ik wens je heel veel sterkte toe!

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:22

Jeetje!Ik weet niet hoe het verder zal gaan verlopen. Maar ik wil je vanaf hier een hart onder de riem steken!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:24

Wat erg voor jou, maar ook vooral voor die man en iedereen die hem lief had.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Auto-ongeluk met fatale afloop meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:26

Wat ontzettend heftig. Wat een nachtmerrie. Heel veel sterkte gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:28

Wow wat heftig allemaal. Wat een vreselijke nachtmerrie is dit voor je.
Goed dat je het hier van je af schrijft. Praat er zoveel mogelijk over wanneer de mogelijkheden er zijn.

Je hebt hier op geen enkele manier invloed op gehad, dit is jou absoluut niet aan te rekening.
Zoiets noem je overmacht! Geloof wat die agenten zeggen, was jij het niet was het een ander geweest.
Spijtig dat dit je is over komen.

Heel veel sterkte :(:) .

Het doet mij wel weer even beseffen hoe link het is als iemand besluit te drinken en zo dronken is en vervolgens over straat heen zwalkt.
En daar niet alleen zijn eigen leven op het spel zet maar ook een ander een trauma kan bezorgen.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:41

Oh mijn god wat ontzettend dat je die heb moeten meemaken, maar wat die agent al zei je kon hier niets aan doen. en gelukkig dat het voor jou zo goed is afgelopen. Ik bedoel je leeft en dat ook heel anders kunnen zijn. Je zit in een vreselijke situatie door zon onnadenkende actie van iemand anders. Maar je heb dit niet expores gedaan en je kon het met geen mogelijkheid voorkomen, echt niet. als je wilt praten mn pb staat voor je open. En ja dit zal je nooit vergeten , ik wens je veel sterkte een dikke knuffel en dat het met de rechtzaak allemaal goed komt. En nogmaals dit is niet jouw schuld.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 01:44

Wat een nachtmerrie ben je in beland. Sterkte...

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:14

Jeetje Ts wat heftig, dit is letterlijk een enorme klap om te verwerken. Blijf jezelf voorhouden dat jij er echt helemaal niks aan kon doen. Praat, huil en schrijf. Goed dat je slachtofferhulp krijgt, zij kunnen vaak veel voor mensen betekenen.

Daarnaast heeft mijn broer 2 jaar geleden ook een ongeval meegemaakt, de persoon is in kritieke toestand weggebracht, leeft wel maar is flink gehandicapt. Ook mijn broer werd meteen als misdadiger aangewezen, maar gelukkig door de huidige onderzoeken onschuldig verklaard en alle kosten werden gewoon vergoed.
Het is nu eenmaal het "kromme" systeem hier in Nederland dat ze meteen een schuldige willen hebben.
Bedenk dat in jou geval alle feiten in je voordeel zijn.

Beel sterkte lieve Ts, met de tijd komt alles goed :(:)