Longeren een zeer groot drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 21:26

Een paard heeft natuurlijk heel veel afwisseling nodig. Maandag en woensdag rijdt mijn bijrijdster hem en springt meestal met hem, dinsdag en donderdag heb ik dressuurles, en vrijdag is het een beetje vrije aanklooidag. Zaterdag en/of zondag i het bosdag. Nu wil ik dus 1 x in de week gaan longeren, maar het is zo'n drama bij mijn pony. Linksom gaat nog redelijk, dan is het al behoorlijk knetteren, ook al staat hij strak in de bijzet. Maar rechtsom is echt een drama, hij wordt helemaal paranoid en draait al half steigerent weer om naar links. Een klap met de zweep maakt het alleen maar erger, en lieve woordjes helpen ook al niet. Wanneer er iemand naast loop gaat het goed, totdat diegene weg gaat,dan is het weer drama. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij met rijden RECHTSOM 10 keer makkelijker loopt dan linksom , raar maar waar Verward Weet iemand hier een oplossing voor, want zo wordt longeren voor hem en mij een pijniging..

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 21:40

hoi,

waarom ga je niet op hem rijden, aan de longeerlijn klinkt vaag, maar dan kan je em wel gerust stellen. want rijden snapt ie en de hulpen ook. dus dan geef je de hulpen om door te gaan, als het lukt luistert ie.
groetjes heleen.
suc6!


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 21:44

Ik wil juist 1 dag NIET op hem rijden, hij is al 19 en moet wel wat afwisseling hebben. Hij moet leren aan de longeerlijn, maar hoe!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 21:54

hoi

ja zover was ik ook al( Haha! ) maar ik bedoel, de een longeert em en de ander er op, misschien dat hij het dan gaat vertrouwen, en dan kan je het met em zonder berijder proberen, maar gewoon om het hem duidelijk te maken.
veel suc 6 groetjes heleen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:26

Niet te strak in de bijzet om mee te beginnen, puur contact that's all. Zorg dat je heel goed steeds in de richting van zijn kont loopt zelf, in een klein cirkeltje, om hem zo van je af te duwen ahw. Echt meppen werkt nog wel eens averechts, sommige paarden gaan alleen maar terugslaan, of bokken oid. Beter kun je hem heel consequent flink naar voor jagen. Geef hem daarbij goed de ruimte met je lijn. Probeer hem voor te zijn, vaak merk je vlak voordat een paard omdraait, dat ze al een beetje naar binnen trekken en tempo verminderen, en dan "floep" staan ze ineens de andere kant uit. In die eerste fase vier je je lijn al iets, en drijf je hem van je af flink naar voor, mag je best een stem bij opzetten. En heel consequent zijn, na verloop van tijd gaat het dan meestal beter.
Dit voorop gesteld dat er geen fysieke problemen zijn natuurlijk. Een 19-jarig paard kan natuurlijk wel gehoorzamen, maar als hij het gewoon nooit goed geleerd heeft, waarom laat je zo'n senior dan niet in z'n waarde. Waarom zet je hem die ene dag niet gewoon lekker in het land? Wij hebben ook zo'n 20-jarige ouwe heer op stal, die gewoon bepaalde dingen vertikt. Die ga ik echt niet meer aan z'n kop zeuren daarover, maar pas me gewoon een beetje aan hem aan. Natuurlijk moet hij wel gewoon gehoorzamen uiteraard.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 08:51

ja,ik ben het met zep eens,waarom moet ie aan de longe.gooi hem lekker los zou ik zeggen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:05

ik ga ook helemaal met Zep mee!
Zeker niet te strak bijzetten, gooi eens gewoon helemaal zonder bijzet aan de longe, liefst ook aan het halster. (Hoe strakker je bijzet, hoe meer protest je kan verwachten!)

Verder: dwing deze oude notabele niet tot dingen die hij echt niet wil! je wilt hem niet rijden, maar hem dwingen tot iets dat hij niet wil, maakt hem echt niet gelukkiger hoor!

Veel wijsheid gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:53

round pen en dan wat zep en tender voorstellen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 17:04

hoi...ten eerste wij hebben helaas geen land erbij, dat vind ik wel jammer. Ten tweede is meneertje van 19 pas op zijn 9e ingereden en loopt hij qua energie net als een net ingereden paard.Het longeren heeft hij wel goed geleert maar bij de vorige eigenaren werd hij bijna nooit gelongeert.In ieder geval bedankt voor de reactie's, ik ga er nog eens over nadenken!

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

gillian

Berichten: 4392
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:44

waarom longeer je hem niet met dubbele longe.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:20

Ho ho wat een kritiek! Ik heb lesgegeven op een paard van 32(!) jaar en die loopt 3 uur per dag Knipoog . Die is frisser dan een jonger paard. Dus geen issue maken van de leeftijd mensen, zegt niks.
Waarom een bijzet Verward ? Ik gebruik altijd een elastiek (halsverlenger) om mijn paard rustig en ongedwongen vooral voorwaarts neerwaarts te vragen. Laatst voor het eerst een bijzet eraan, acuut protest en rug wegdrukken etc. Misschien een idee, werkt niet voor elk paard, maar zou je kunnen proberen als je hem niet 'zonder' wil longeren. Ik doe het elastiek altijd vanaf achter de oren door de bitringen tussen de voorbenen aan de singel. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 19:43

Citaat:
Op 2001-06-16 19:20, schreef Lunatic:
Ik heb lesgegeven op een paard van 32(!) jaar en die loopt 3 uur per dag Knipoog . Die is frisser dan een jonger paard. !!


Het gaat mij niet zozeer om de conditie "op het lichaam", maar om het principe: "een oude hond leer je geen nieuwe kunstjes".

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 16:25

Je kunt een ouder paard wel degelijk nieuwe 'kunstjes' leren. Wat dacht je bijvoorbeeld van vrijheidsdressuur of een tuigpaard dat op zijn 12e jaar ingereden wordt? Paarden zijn slim en leergierig als je het goed aanpakt. Maak daar gebruik van op een leuke en ontspannen manier Lachen .

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:53

Jeetje Lunatic! Wij bedoelde het helemaal niet negatief! (ik heb zelf ook en dravertje van 21 dat de energie heeft van een 2-jarige, daar gaat het niet om!) Waar het mij in ieder geval om ging is ook niet dat je het hem helemaal niet moet gaan leren, maar wel dat je het op een leuke manier moet gaan brengen, met dwang bereik je zo weinig! (Zeker bij arabjes, die laten zich niet dwingen, hooguit breken....)

Liefs, B

(wel leuk hoor, een lespaard van 32! op de manege waar ik eerder reed waren er ook enkele paarden van die leeftijd! het waren de beste leerpaarden, met de leukste "grapjes", grinnik!)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 00:32

Sorry Tender, kwas een beetje snel op de kast. Dat paard kan Z2 en die kun je nog steeds 'leuk in de rondte fietsen'. Staat bij particulier met nog 9 knollies. Leert nog steeds jong tot oud paardrijden en doet nooit wat, errug handig. Mijn Luna(tic) is 6 jr en nog lang niet braaf!
ff on topic, is het longeren nog gelukt?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 12:48

maakt nix uit joh! Ik wilde ook alleen maar snel mezelf verdedigen, grinnik!

Leuk joh! heb je ook foto's????

Liefs, B


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, GrapeshotBot, Iris94, NinaCharlie, sassycas en 43 bezoekers