De Hunter: zijn ze er nog?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 23:41

In Nederland hebben we nooit zo'n traditie van jachten gehad als in Engeland het geval was, maar ook hier waren ze er toch: de Hunter. Het grote, brede, moedige doch sierlijke paard met een geweldig uithoudingsvermogen dat menig jachtruiter over het platteland droeg.

Maar in het huidige paardenlandschap lijkt dit type paard bijna uitgestorven. Voor de wedstrijdruiters zijn er de hoog in het bloed staande hittepetitjes en voor de recreanten is er een scala aan koudbloeden die wat harder en minder heet zijn. De hunter was/is een warmbloedpaard, maar stond veel minder hoog in het bloed dan de huidige paarden.

Zijn er hier nog mensen die een echte Hunter rijden of gereden hebben?


Ilse_123

Berichten: 3766
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:44

Ikzelf niet, maar in Groesbeek worden geregeld nog jachten georganiseerd en je komt hier een hoop hunters tegen in het bos ;).
Ik vind mijn paard groot met zijn 1.72, maar die hunters zijn vaak echt enorm. Volgens mij zijn het wel hele fijne paarden.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:56

Ja hoor. "De" hunter is alleen nooit in Nederland gefokt, dit was een kruising tussen een koudbloed en volbloed die in Engeland gedaan werd. Mijn paard d'r grootmoeder is als hunter geïmporteerd. Geweldige springpaarden komen eruit, mijn paard is dan weer heel erg richting type hunter.
Verder zijn er genoeg paarden die als hunter naar Amerika gaan vanuit hier. Maar die gewoon KWPN gefokt zijn, maar de juiste eigenschappen hebben voor hunter klasse (wedstrijden) daar.

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:03

Ja hoor hier zijn ze !! (nou woon ik Dan ook in England maar hee :') ) mijn baas heeft naar een aantal race paarden, en een plons polo paarden, ook een aantal hunters in de Wei staan (je zal maar een paarden man wezen he :') ) de hunters gaan hier vooral voor het recreatieve rijden, want als meneer echt gaat 'hunten' gaan we met de auto hahaha.

prachtige dieren vind ik het, en ze rijden echt heerlijk :j

A horse will cross
any bridge you build,
as long as the first one
is from him to you.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 00:14

Als ik aan een hunter denk (en dan heb ik het over de field hunter) denk ik aan rassen als de irish draught horse of de cleveland bay, maar volgens mij zou het groninger paard daar ook nog wel tussen kunnen passen. Volgens mij zijn het vooral de multidoel-paarden van vroeger.....sterk genoeg voor het werk op de boerderij, maar snel en sierlijk genoeg om op te rijden. En vooral rust in de kop natuurlijk.

Ik zit me al een hele tijd te beraden op wat voor type paard ik zou willen als 'familiepaard' zeg maar. Rustig en groot genoeg om mijn boomlange en onervaren vriend te dragen, maar ook interessant voor mij of voor vrienden om eens een rondje te kunnen rijden. Lekker zitten om lange buitenritten te maken en krachtig genoeg om lekker te springen. En misschien ook nog es voor de kar te gaan. Ik kom steeds maar weer bij het huntertype uit, maar waar vind je nog een echte hunter?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 00:16

saddledancer schreef:
Ja hoor hier zijn ze !! (nou woon ik Dan ook in England maar hee :') ) mijn baas heeft naar een aantal race paarden, en een plons polo paarden, ook een aantal hunters in de Wei staan (je zal maar een paarden man wezen he :') ) de hunters gaan hier vooral voor het recreatieve rijden, want als meneer echt gaat 'hunten' gaan we met de auto hahaha.

prachtige dieren vind ik het, en ze rijden echt heerlijk :j


Dus voor een hunter moet ik toch naar de UK? ;)

Ilse_123

Berichten: 3766
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 05:26

KPet schreef:
saddledancer schreef:
Ja hoor hier zijn ze !! (nou woon ik Dan ook in England maar hee :') ) mijn baas heeft naar een aantal race paarden, en een plons polo paarden, ook een aantal hunters in de Wei staan (je zal maar een paarden man wezen he :') ) de hunters gaan hier vooral voor het recreatieve rijden, want als meneer echt gaat 'hunten' gaan we met de auto hahaha.

prachtige dieren vind ik het, en ze rijden echt heerlijk :j


Dus voor een hunter moet ik toch naar de UK? ;)


Of naar Groesbeek, oa stal Sevenhills, en de hunter van een stalgenootje staat ook tekoop, zonder haast.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 06:51

Stal van boxtel haalt ook met regelmaat hunters en leuke jachtpony s uit ierland

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:26

KPet schreef:
saddledancer schreef:
Ja hoor hier zijn ze !! (nou woon ik Dan ook in England maar hee :') ) mijn baas heeft naar een aantal race paarden, en een plons polo paarden, ook een aantal hunters in de Wei staan (je zal maar een paarden man wezen he :') ) de hunters gaan hier vooral voor het recreatieve rijden, want als meneer echt gaat 'hunten' gaan we met de auto hahaha.

prachtige dieren vind ik het, en ze rijden echt heerlijk :j


Dus voor een hunter moet ik toch naar de UK? ;)


als je een echte hunter wil, is importeren natuurlijk altijd een optie :j tis Dan misschien wat Meer gedoe Dan als je er gewoon een in nl koopt, maar ze zijn de moeite waard, ze zijn zo, zo, zo gaaf :j

A horse will cross
any bridge you build,
as long as the first one
is from him to you.

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:09

Ik heb een ier op stal staan! Dit is ook een irish draught x Engels volbloed alleen zit er meer ev achter. Dat is ook wel te zien(hoj heeft ook echt niet de maat van de doorsnee hunter) Hij komt wel als Ierse hunter uit Ierland dus ze bestaan haha. En dit was puur toeval want was op zoek naar een fijn leer springpaardje

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:55

Zoals je hem beschrijft groot en breed doch sierlijk, middelmatig temperament dan zou een Groninger ook voldoen. Voor heel bokt weer gaat piepen ik snap best dat de Brits/Ierse hunter iets anders is dan een Groninger maar we hebben ik NL niet echt en hunter / jachtrijden traditie zoals in Groot Brittannië en Ierland.
De Groninger was gefokt als een veelzijdig paard, doordeweeks een sterk werkpaard voor op de boerderij, fijn karakter maar ook mooi en sierlijk zodat de familie op zondag met een knap paard voor de koets naar de kerk kon rijden.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:54

Ik ga morgen naar Ierland om er een te zoeken :-) een Irish Draught of Irish sporthorse (ID x volbloed) Ga niet met de intentie om perse een paard te kopen, maar als ik iets zie wat me bevalt dan gaat ie mee!

Ik ga naar het district Galway, waar de beroemde galway blazers gehuisvest zijn, vlakbij Connemara

Ben tijdens vakantie (jaren geleden) in UK verliefd geworden op dit ras, door terrein waar ik met mijn eigen paarden NOOIT doorheen zou durven, slootjes gesprongen etc. gewoon de paarden het laten uitzoeken was het advies van de begeleider....ongelofelijk hoe koel die paarden zijn.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:56

Annoya schreef:
Zoals je hem beschrijft groot en breed doch sierlijk, middelmatig temperament dan zou een Groninger ook voldoen. Voor heel bokt weer gaat piepen ik snap best dat de Brits/Ierse hunter iets anders is dan een Groninger maar we hebben ik NL niet echt en hunter / jachtrijden traditie zoals in Groot Brittannië en Ierland.
De Groninger was gefokt als een veelzijdig paard, doordeweeks een sterk werkpaard voor op de boerderij, fijn karakter maar ook mooi en sierlijk zodat de familie op zondag met een knap paard voor de koets naar de kerk kon rijden.

Er worden ook Groningers als jachtpaard gebruikt, wil prima, de hedendaagse Groningers hebben nog voldoende springgenen en zijn lekker koel in het hoofd!

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:06

Dat wist ik niet! Bij de buren, onze paarden staan bij een boer in Ansen, naast hengstenhouderij De Schoone Weide. Daar hebben ze een Groninger Hengst, machtig imposant dier. Ik vind de merrie van mijn moeder met haar 1.73 m al een kasteel. Die hengst leek mij wel 1.80 m. Maar misschien leek hij ook wel zo enorm omdat het een hengst is en hij met een hoog opgerichte hals voor mij stond. Hengsten lijken al gauw groot. Het meisje dat hem reed heeft me wat verteld over Groningers. Ze zei dat de huidige KWPN-ers gefokt zijn in de jaren 50 door volbloeden en Groningers te kruisen.

cariena1
Berichten: 926
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:08

Vriendin heeft Groningerpaard springt en dressuurt ermee, kan aangespannen kan eigenlijk alles Kpet

cariena1
Berichten: 926
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:09

KPet schreef:
Als ik aan een hunter denk (en dan heb ik het over de field hunter) denk ik aan rassen als de irish draught horse of de cleveland bay, maar volgens mij zou het groninger paard daar ook nog wel tussen kunnen passen. Volgens mij zijn het vooral de multidoel-paarden van vroeger.....sterk genoeg voor het werk op de boerderij, maar snel en sierlijk genoeg om op te rijden. En vooral rust in de kop natuurlijk.

Ik zit me al een hele tijd te beraden op wat voor type paard ik zou willen als 'familiepaard' zeg maar. Rustig en groot genoeg om mijn boomlange en onervaren vriend te dragen, maar ook interessant voor mij of voor vrienden om eens een rondje te kunnen rijden. Lekker zitten om lange buitenritten te maken en krachtig genoeg om lekker te springen. En misschien ook nog es voor de kar te gaan. Ik kom steeds maar weer bij het huntertype uit, maar waar vind je nog een echte hunter?


Groninger vriendin heeft er een is alround, springen dressuren en aangespannen en een koele kikker, is niet te koop!

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:10

Met de sport waar ze uit voortkomen heb ik echt helemaal niks, maar ik vind een goed gebouwde (Ierse) hunter echt een genot voor het oog. Ik zou ze graag meer zien in NL!

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:07

Annoya schreef:
Dat wist ik niet! Bij de buren, onze paarden staan bij een boer in Ansen, naast hengstenhouderij De Schoone Weide. Daar hebben ze een Groninger Hengst, machtig imposant dier. Ik vind de merrie van mijn moeder met haar 1.73 m al een kasteel. Die hengst leek mij wel 1.80 m. Maar misschien leek hij ook wel zo enorm omdat het een hengst is en hij met een hoog opgerichte hals voor mij stond. Hengsten lijken al gauw groot. Het meisje dat hem reed heeft me wat verteld over Groningers. Ze zei dat de huidige KWPN-ers gefokt zijn in de jaren 50 door volbloeden en Groningers te kruisen.

Die hengst zal Macho Polo zijn? Dat is een zoon van Gerlinus, die heeft veel springvermogen doorgegeven en paarden die blijven gaan. Wij hebben een Gerlinus dochter gehad, die werd in dressuur, springen en SGW uitgebracht maar liep ook aangespannen voor de hooischudder en de platte wagen, hoezo veelzijdig?


KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:20

Ik wil vooral zo'n plat hoofdstel wat ze altijd dragen, zoals in Black Beauty. :')


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-15 17:26

aadburg schreef:
Annoya schreef:
Dat wist ik niet! Bij de buren, onze paarden staan bij een boer in Ansen, naast hengstenhouderij De Schoone Weide. Daar hebben ze een Groninger Hengst, machtig imposant dier. Ik vind de merrie van mijn moeder met haar 1.73 m al een kasteel. Die hengst leek mij wel 1.80 m. Maar misschien leek hij ook wel zo enorm omdat het een hengst is en hij met een hoog opgerichte hals voor mij stond. Hengsten lijken al gauw groot. Het meisje dat hem reed heeft me wat verteld over Groningers. Ze zei dat de huidige KWPN-ers gefokt zijn in de jaren 50 door volbloeden en Groningers te kruisen.

Die hengst zal Macho Polo zijn? Dat is een zoon van Gerlinus, die heeft veel springvermogen doorgegeven en paarden die blijven gaan. Wij hebben een Gerlinus dochter gehad, die werd in dressuur, springen en SGW uitgebracht maar liep ook aangespannen voor de hooischudder en de platte wagen, hoezo veelzijdig?


Ja precies, dat idee. Een goed allround rijpaard met een koel hoofd en flinke portie kracht.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:30

Hij lijkt wel op Macho Polo, maar ik heb hem slecht 1x van dichtbij kunnen zien. Ik zal het eens vragen.

@KimD ik vind die Engelse hoofdstellen met platte hoge neusriem ook mooi. Via ebay kun je die makkelijk vanuit Engeland bestellen. Misschien koop ik er wel zo een maar mijn paard is nog veulen, ik weet niet eens of hij straks een cob of een full maat moet hebben.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:59

Equimatch verkoopt zulke hoofdstellen. Gewoon in nl.

Leuk om te lezen dat dat type paard hier toch ook wel rondloopt!

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:46

Annoya schreef:
Hij lijkt wel op Macho Polo, maar ik heb hem slecht 1x van dichtbij kunnen zien. Ik zal het eens vragen.

@KimD ik vind die Engelse hoofdstellen met platte hoge neusriem ook mooi. Via ebay kun je die makkelijk vanuit Engeland bestellen. Misschien koop ik er wel zo een maar mijn paard is nog veulen, ik weet niet eens of hij straks een cob of een full maat moet hebben.


Ik ga volgend jaar naar Engeland, dan breng ik er wel ene mee. *\o/*


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: De Hunter: zijn ze er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:22

Ik heb nu een Amerikaans Hunter hoofdstel, ook erg mooi vind ik :o
Afbeelding

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:10

Volgende week is er eentje meer bij in Nederland :-)


Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers