Indianen verhalen of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Indianen verhalen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:30

Ik las hier op Bokt en een tijdje terug ook al in Bit, dat er mensen zijn die spijkers of punaises onder de bandages doen. Het paard zou daar dan beter van gaan lopen. Als ik eerlijk ben, dan kan ik me niet voorstellen dat zuke praktijken positief kunnen bijdragen aan het beter laten voorstellen van je paard. Ik zou verwachten dan een paard met irritatie of pijn aan zijn benen juist onrustig en onregelmatig gaat lopen.
Kennen jullie echt van zulke voorbeelden of zijn dat nu indianen verhalen die de wereld in worden geholpen om mensen zwart te maken?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:35

Ik ken gelukkig niemand die op deze manier zijn paarden traint, maar waar rook is is vuur.
Ik heb bijv. wel eens beelden gezien van een springtraining waarbij spijkers op de balken waren gelijmd. Als een paard zo'n balk aantikt, haalt hij zich tot bloedens toe open. Gevolg: de volgende keer doet hij alles om die balk niet aan te raken en zal hoger springen (tenminste, dat is de bedoeling).
Ik gelooof dat mensen tot veel vervelende dingen in staat zijn. Er lopen vast een paar idioten tussen die zulke praktijken toepassen, maar ik ga er van uit dat de meeste mensen netjes met hun paarden omgaan.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:35

Ik heb die verhalen ook vaak gehoord, maar niet gezien.
Ze deden immers de bandage niet af Lachen

Verder heb ik in de springsport wel zeer akelige dingen gezien.

Een fel gekleurde balk met 15 cm daarboven een roestige, zandkleurige ijzeren staaf.
Pootjes optillen zul je Lips are sealed

Egel vel om een balk.

En zelfs geen zweep in de hand maar zo'n elektrische veedrijver bij paarden die graag stopten.

Dus er zal vast nog wel veel meer gebeuren Verdrietig

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:21

Ik zag er inderdaad ook een bericht over in Bit.
Gelukkig ken ik nietmand waarvan ik weet dat het gebeurd.
Maar er zijn genoeg gekken op deze wereld die het zouden doen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:30

Een paard moet vrijwillig voor je werken en anders niet hoor!

Ik kocht ooit een draver en kreeg de tip van de eigenaar als ie niet wilde draaien (start bij kortebaan) dat ik dan een flinke spijker in het tuig moest verwerken dat ie wel om moest!
Nooit gedaan en het bewuste paard heeft alle kanten opgedraaid voor me! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:38

Misschien kun je het vergelijken met opzetijzers bij tuigpaarden? Heb ook nooit begrepen waarom die hun benen hoger optillen als er meer gewicht onder hangt, je zou verwachten dat ze dan juist gaan sloffen.
Maar mijn ding zou het ook niet zijn, als het zo moet, dan maar liever helemaal niet.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:41

Over het algemeen zijn het indianenverhalen denk ik. Maar waar rook, is meestal ook wel vuur zoals eerder al gezegd werd, dus een kern van waarheid zal er wel inzitten.

Uiteindelijk krijg je je paarden er toch niet mee aan het lopen, volgens mij komt dat soort volk zichzelf altijd wel weer tegen. Ik houd mij daar in ieder geval maar verre van. Ik ken ook niemand die zich met dergelijke praktijken inlaat.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:47

over de balken waar spijkers op zijn gelijmd, ja die verhalen zijn waar dit word op erg veel handelstallen toegepast, ook vierkante ontzettend zware balken, eraf gooien krijg je bijna niet voor elkaar, maar als ze er eenmaal tegen aantikken, doen ze het nooit meer.
dit soort praktijken worden ook op de grote handelstallen toegepast, waarom denk je dat die paarden zo hoog uitslaan, ze durven die balken niet eens aan te raken!!tuurlijk zijn er ook paarden die het wel uit nature hebben, maar helaas is dit lang niet bij allemaal!ik vind het gemeen tegen over het paard!
over de spijkers onder de bandages heb ik nog nooit gehoort.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:00

Dat verhaal over die bandages heb ik ook gehoord, maar gelukkig ook nooit gezien.
Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het iets positiefs bijdraagt.

Met springen heb ik weleens gezien dat er tijdens de sprong een balk opgetild werd, zodat het paard alsnog een flinke klapper maakte terwijl hij wel hoog genoeg sprong.
Ook zie je regelmatig dat ruiters tijdens het inspringen verkeerd aanrijden, zodat het paard een balk afgooit, met als (hopelijk) gevolg dat hij voorzichtiger wordt tijdens het parcours.
Welliswaar iets onschuldiger dan punaises en spijkers, maar voor mij zou het zo niet hoeven.
Als het er van nature niet is, dan is het er niet en dan houdt het voor mij gewoon op.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:31

Laten we hopen van wel zeg wat erg, en ook met het springen met die spijkers. Ben blij dat ik nog nooit heb gezien wat ik zou diegene er echt hebben afgesleurd en ook als ik zou weten dat er spijkers tussen de badage's doen.
Laatst zat er een kind keihard in avanties mond te trekken toen heb ik het ook keihard gezegt nou ze heeft het gelukkig niet meer gedaan.

Is dat trouwens wel legaal wat die handelsstallen doen?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:42

legaal, tja, als je de dierenbescherming erop af zou sturen dan zouden ze wel op hun donder krijgen, maar ik weet niet of ze het zouden zien, ik bedoel maar, de paarden staan er allemaal vaak goed bij, en die balkjes met spijkers enzo die hebben ze wel goed verstopt hoor, en wie bewijst er dan dat ze er gebruik van maken?
het verkeerd aanrijden op een hindernis om het paard voorzichtiger te maken vind ik best kunnen, maar dat wel met mate, dus een enkele keer en niet elke keer als je gaat springen!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:51

Margreet schreef:
Misschien kun je het vergelijken met opzetijzers bij tuigpaarden? Heb ook nooit begrepen waarom die hun benen hoger optillen als er meer gewicht onder hangt, je zou verwachten dat ze dan juist gaan sloffen.
Maar mijn ding zou het ook niet zijn, als het zo moet, dan maar liever helemaal niet.


De kunst is juist om de ijzer net voor de voorstelling eronder uit te halen... Knipoog

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:55

Ik weet een stal waar ze de bandages in terpetine schijnen te weken voor ze de paarden voorstellen. Tillen ze de benen extra hoog op omdat het brandt Boos! !

Hoop maar dat het indianenverhalen zijn, maar de persoon die me dat vertelde was er bijna trots op leek wel Misselijk ..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:58

Ja of een haar uit de staart om het bit heen binden (dat snijdt vreselijk) zodat het paard erg nagevelijk wordt. Misselijkmakend vind ik dit soort praktijken.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:30

Nou deze dingen gebeuren al heel lang en eigenlijk steeds minder. Bierdopjes onder de bandages of peesbeschermers. Zalf de heet wordt. Of onder de neusriem enz. Barreren ook al zoiets of het paard dan meer vertrouwen krijgt. Wat wel steeds meer gebeurt is beenbeschermers met gewichten, zodat een paard op de hindernis voorzichtiger is, of eigenlijk veel te hoog gaat springen.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:39

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die hun paard zulke dingen aan doen. Verward Boos!
Maar er is zoveel dierenleed dus zal dit ook wel voorkomen. Lijkt me alleen dat je het risico loopt dat een paard geblesseerd raakt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:48

was een keer op wedstijd waar een man doodleuk stond te vertellen dat hij een schroef aan het bit had vastgemaakt omdat het paard te diep ging

verder heb ik op een pensionstal gestaan waar ze een paard een sneller achterbeen wilde laten krijgen door stroom te gebruiken

en een paard bijna blind sloegen en dan zeggen tegen de eigenaar was een ongelukje

en een paard stiekum in de longeerbak in het donker gingen longeren zodat niemand kon zien dat hij slaag kreeg en er vervolgens rillend alles een rietje uitkwam en de rest van de dag niet meer at


dus breek me de bek niet open over dierenmishandeling bij de africhting van sportpaarden

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:56

Dat is geen africhting meer en heeft m.i. niets meer met liefde voor het dier of de sport te maken. Zielige mensen zijn het.
Ik heb ook meegemaakt dat ze op een handelsstal paarden in een donkere stal zetten, bijgezet met hun kop tussen hun benen en zo de hele nacht lang. Dat zou hem leren aan de teugel te lopen!!!!!! ;-(((
Je snapt natuurlijk dat ik die dieren losgemaakt heb. Ik werd daar gewoon misselijk van. Diezelfde mensen lieten hun paarden ook gerust twee uur bijgezet ( kop tussen de benen) in de stapmolen rondsjouwen en dan vonden ze het gek dat het paard zo stijf was en nog niet wilde nageven. Vind je het gek als al je spieren vast zitten door die praktijken!!!
Ruiters met tennisrackets te paard heb ik ook al de revue zien passeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:59

Citaat:
dus breek me de bek niet open over dierenmishandeling bij de africhting van sportpaarden

Dit heeft niks met arichting te maken.
ook paarden die al erg hoog lopen worden deze gekken dingen mee gedaan, en naar mijn idee zijn die al afgericht, nu alleen de baasjes nog Extreme duivel
Ze zouden eigenlijk hetzelfde eens terug moeten krijgen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:09

Ik word echt verdrietig van dit soort verhalen, hoe kunnen mensen toch tot zulke dingen in staat zijn??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:03

Jura schreef:
Ik word echt verdrietig van dit soort verhalen, hoe kunnen mensen toch tot zulke dingen in staat zijn??


Echt walgelijke praktijken Boos! ik heb er gewoon geen woorden voor Lips are sealed

Het doet me denken aan die reclame op tv: bescherm de dieren tegen de beesten!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:34

als we het hier toch over dierenmishandeling hebben kijk dan een op: : http://www.gaia.be/nl/rapport/paarden.html
desiree heeft op vraag maar raak hier al een topic over geopend, deze handelaren zijn nog erger!!

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:00

Toen ik vroeger op een drafstal hielp, zag ik ook dingen waar de rillingen me van over de rug liepen. Jaarlingen, die uit de wei werden gesleept en zonder enige voorbereiding in 1 dag werden opgetuigd en aangespannen.
Ze zaten allemaal onder de striemen van het slaan.

Verder werder er varkensprikkers gebruikt voor paarden, die niet door wilden lopen. De henst die ik onder het zadel reed, was heel erg ziek geweest en nog vrij zwak. Ik ging er toen veel mee in het bos. Omdat hij steeds sterker werd en ook steeds feller, reed ik veel overgangen met hem, zodat ik hem toch weer normaal terug kon krijgen.

Toen hij weer voor het eerst op de baan was, was zijn pikeur stom verbaasd, dat ze hem gewoon weer terug in een normaal tempo konden krijgen, na zijn snelheidstraining. Wat bleek, ze hadden hem eerder altijd een ketting ingedaan als bit, omdat hij niet meer wilden stoppen.
Nou, die hebben ze gelukkig ook nooit meer hoeven gebruiken, want zelfs in de koers konden ze hem goed onder controle houden.

Ik heb ook verhalen gehoord over paarden die niet wilden lopen en dat ze daarom strobalen onder de buik in brand staken. Gelukkig nooit gezien.

Later bleek trouwens dat ze op die stal gepakt zijn op doping. Heb ik gelukkig nooit iets van gemerkt. (hoewel achteraf een aantal dingen toch wel vreemd waren.)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:39

ik wordt echt helemaal misselijk als ik die verhalen zo hoor!!
dan ben je zelf toch niet helemaal goed in je hoofd als je zulke dingen doet bij je paard!echt verschrikkelijk vind ik het!!!

ik ken helaas wel een meisje dat dus altijd de pony's van haar zus overnam als die zus er te groot voor was.
die zus kon super rijden, t jongere zusje had nog niet de helft van het talent, een van de pony's was bij haar lui en tilde zn voeten niet genoeg op, die had dus peesbeschermers met aan de binnekant ook kleine spijkertjes/punaises!
ze trainden bij een dressuurstal met hun pony's en hadden daar te tip gekregen....
toen ze op een wedstrijd was vergat ze de peesbeschermers eraf te halen toen ze de ring in ging, de jury kwam uit zn auto en wilde ze er wel ff voor haar afhalen.
is goed zegt dat meisje, jury doet peesbeschermers af en ziet de spijkerpuntjes, t meisje hoefde niet meer te starten!!!!

wat een belachelijke dingen doen sommige mensen toch bij hun pony/paard, echt heel heel heeeeeeeeeel erg ziek!!!!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:44

Helaas is het zo dat je van al dit soort misselijke dingen, die mensen maar kunnen bedenken, ook kan verwachten dat er mensen zijn die dit soort walgelijke dingen toepassen. We kunnen alleen maar hopen dat dit soort mensen vroeg of laat tegen de lamp (of in dit geval tegen een paardenvoet) aanlopen.................


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 bezoekers