Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:33

Nightingale schreef:
Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Ik hoorde Forlane een paar maanden geleden in een recital in het Concertgebouw, de tombeau de Couperin werd daar gespeeld door een leerling van Maria Joao Pires (haar recital eigenlijk, maar ze neemt vaak een leerling mee, en ze speelden ook een quatre-mains van Schubert). De tombeau de Couperin is niet zo'n onbekend werk, volgens mij, dus kan me voorstellen dat het je wel bekend voorkomt.

De toccata is erg leuk om te doen, alleen was ik duidelijk de eerste keer dat ik het speelde niet goed ingespeeld en had ik niet in de gaten hoe het in elkaar zat; het is continue links over rechts en rechts over links, en ik had prompt de volgende dag spierpijn in mijn rug. Kennelijk iets te enthousiast geweest in het over de handen heenspringen. :') Ik weet inmiddels gelukkig beter hoe ik dat goed moet doen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:34

Ik speel piano! :) Al best lang haha, weet niet beter :D
Heb twee jaar op les gezeten (van mijn 15e tot 17e volgens mij)... Vond het verschrikkelijk. Dus speel weer lekker zelf. Ik speel graag eenvoudigere muziek, niet omdat ik het makkelijk wil hebben, maar omdat je daar naar mijn mening meer aandacht kan besteden aan het gevoel dan bij "moeilijkere" stukken.
Op mijn kamer heb ik een digitale piano en thuis bij mijn vader een vleugel van Duysen <3

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:58

Dallista schreef:
Nightingale schreef:
Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Ik hoorde Forlane een paar maanden geleden in een recital in het Concertgebouw, de tombeau de Couperin werd daar gespeeld door een leerling van Maria Joao Pires (haar recital eigenlijk, maar ze neemt vaak een leerling mee, en ze speelden ook een quatre-mains van Schubert). De tombeau de Couperin is niet zo'n onbekend werk, volgens mij, dus kan me voorstellen dat het je wel bekend voorkomt.

De toccata is erg leuk om te doen, alleen was ik duidelijk de eerste keer dat ik het speelde niet goed ingespeeld en had ik niet in de gaten hoe het in elkaar zat; het is continue links over rechts en rechts over links, en ik had prompt de volgende dag spierpijn in mijn rug. Kennelijk iets te enthousiast geweest in het over de handen heenspringen. :') Ik weet inmiddels gelukkig beter hoe ik dat goed moet doen.

Maria Joao Pires, dat was 'm! Daar ben ik geweest voor mijn verjaardag nog. Inspirerende vrouw. Die Schubert ook, schitterend.

Spierpijn zelfs _O- Dan is les toch wel nuttig.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:04

Hier ook een klassieke opleiding. Ben vooral fan van Bach (momenteel aan het ploeteren met driestemmige inventies, god wat is dat ingewikkeld soms), maar steeds meer ook van Chopin. :)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:05

Haha, ik las in de kop "paard" keyboard leren spelen....

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:05

Ik speel keyboard (op school :') )

Maar ik vind het wel leuk om te dien, ook al doe ik het met lettertjes op het bladmuziek en op het keyboard omdat ik geen noten kan lezen :P

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:05

ow wat een goed topic, ik wil het heel graag leren en ik kan al lang zal ze leven. Ik kan ook een beetje noten lezen, heb vroeger klarinet gespeeld. :)

Wij hebben alleen zo'n kinderkeyboard thuis maar we zijn aan het verbouwen dus die zal wel verdwenen zijn.


Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:08

bakkabouter schreef:
Hier ook een klassieke opleiding. Ben vooral fan van Bach (momenteel aan het ploeteren met driestemmige inventies

Respect. _/-\o_ Bach vind ik eigenlijk ook pas sinds een aantal jaar echt mooi en leuk om te spelen, maar die meerstemmige stukken... zie maar eens de melodie er uit te halen bij zulke muziek. En dan moet er net wel een nootje gebonden worden, maar dat andere nootje dat net weer niet, en de derde, oh jee, die had dus moeten blijven liggen, net iets langer... oef. ;-)

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:10

Keyboard vind ik toch wel heel anders dan piano... andere aanslag, en geen pedaal! Laatst in Frankrijk moest ik een stukje spelen op een piano zonder pedaal, daar werd ik al gek van :')

Ben niet zo'n Bachfan, alleen van zijn koorstukken :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:11

Sheran schreef:
Ben niet zo'n Bachfan, alleen van zijn koorstukken :)

Dat zijn ook stuk voor stuk meesterwerken inderdaad! Het toeval wil dat ik ook in een (klassiek - hoe kon het ook anders :D ) koor zing, en dat we af en toe ook een van die stukken doen, héérlijk :)

Dallista schreef:
. En dan moet er net wel een nootje gebonden worden, maar dat andere nootje dat net weer niet, en de derde, oh jee, die had dus moeten blijven liggen, net iets langer... oef. ;-)

Ik luister veel naar hoe het hoort te klinken, dan gaan dat soort dingen vanzelf een stuk vlotter :D

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:15

In welke, bakkabouter? Misschien ken ik het koor. Ik zing zelf ook in een klassiek koor, met pasen hebben we de Johannes gedaan.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:18

http://www.couleur-vocale.be/
Deze, maar hoewel we stiekem niet slecht zijn, zijn we helemaal niet bekend :D

Kleine toevoeging, wauw, hoezo een hopeloos verouderde website -O-
Moet ik ze toch eens over aanspreken...
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 08-08-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:23

Ik weet niet wie het vroeg, maar nee ik heb geen les. Ik doe soms aan YouTube-leren maar vind dat vaak lastig omdat ik wel een scherp gehoor heb. Als ze dan een eigen variatie maken of ergens een noot missen word ik geïrriteerd. :+

Ik probeer bladmuziek, met letters eronder is dat voor mij goed te doen mits het dus 1 band is. Het koppelen van linker- en rechterhand geeft problemen en daarbij zou les wel helpen, maar dat kan ik nu niet in mijn week kwijt. Ik blijf dus lekker zelf doorprutsen.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:33

Ik heb eigenlijk helemaal niks met instrumenten maar ik vind een piano wel heel mooi.
En vind het mooi staan in een huis. :D

Wat ik ook mooi vind is de muziek onder de kür van Chere Burger met hengst Adelprag Anders 451

wie kan dit ook naspelen ? :+

https://www.youtube.com/watch?v=cvlnBtO_XYs

Kerstmuts

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:35

Dallista schreef:
bakkabouter schreef:
Hier ook een klassieke opleiding. Ben vooral fan van Bach (momenteel aan het ploeteren met driestemmige inventies

Respect. _/-\o_ Bach vind ik eigenlijk ook pas sinds een aantal jaar echt mooi en leuk om te spelen, maar die meerstemmige stukken... zie maar eens de melodie er uit te halen bij zulke muziek. En dan moet er net wel een nootje gebonden worden, maar dat andere nootje dat net weer niet, en de derde, oh jee, die had dus moeten blijven liggen, net iets langer... oef. ;-)

Herkenbaar :') Ik heb de inventionen en symphonieën in een boek maar ik durf de driestemmigen niet aan te raken... Tweestemmig is uitdaging genoeg :Y) Gaaf dat je dat kunt.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-15 22:47

Wow echte profs hier! Hoe lang/vaak oefenen jullie per week/dag?


Ik ben nog steeds bezig met noten lezen, wat een leed ;). Iemand tips/suggesties?

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:01

Ik meld me hier ook maar :) leuk dat er zoveel piano spelen!

Ik ben nu 16 jaar, en speel nu hooguit 3 jaar piano, waarvan het afgelopen jaar pas klassiek. Ik vond de piano altijd al een mooi instrument. Met school moesten we in bandjes bij de muziek lessen, en een vriendin speelde toen piano. Zo heb ik m'n eerste liedje (someone like you - Adèle) geleerd. Ik begon steeds meer naar muziek te luisteren, en in pop liedjes probeerde ik extra goed op de piano te letten. Zo ben ik iets minder dan 2 jaar geleden denk ik begonnen met het leren van liedjes op gehoor. In het begin duurde het vreselijk lang voor ik een kloppende toon had gevonden, maar ik begin er nu aardig goed in te worden!
Nu speel ik ook stukken van Einaudi, mijn favoriet is toch echt wel Nuvole Bianche. Ook ken ik divernire, fly, una matina en een waar ik de naam niet meer van weet :') ik speel ook nog steeds wel pop liedjes, deze kan ik binnen een dag wel leren als ik me concentreer en er zin in heb haha. Een van de mooiste liedjes die ik kan vind ik toch wel my heart will go on van de Titanic.
Ik zou graag ook naar het concervatorium willen, omdat ik het zo leuk vind! Maar hier twijfel ik nog wel hard over haha

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:06

Niet te lang wachten met twijfelen, want dan moet je nu vast veel klassiek gaan oefenen! :D

Einaudi vind ik ook erg mooi ja :)

Trouwens, ik ben op zoek naar een leuk 'standaardrepertoire' voor op feesten en partijen. Beetje bekende maar wel mooie nummers. Op mijn lijst staan nu:

- Nocturne in c sharp, Chopin
- My heart will go on, Celine Dion
- Mondschein sonata, bekende deel, Beethoven
- Alle liedjes uit Amelie, Yann Thiersen
- River flows in you, ik weet niet meer van wie

en ik ben nu bezig met een gruwelijke bewerking van Hedwig's Theme... prachtig maar oh jee wat moeilijk. http://youtu.be/zvSIFofFH90

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 05:52

Ik heb een hele bewuste keuze gemaakt om niet naar het conservatorium te gaan. Ik was bang dat het dan al snel een verplichting zou gaan voelen, en ondanks alle lessen is piano nog steeds puur hobby en ontspanning voor mij, lekker even de hele wereld buitensluiten. :-)

Oefen wanneer ik zin heb, maar caak speel ik ook gewoon zonder echt te docussen op wat ik echt moet oefenen. Gemiddeld misschien een half uur tot drie kwartier per dag tegenwoordig, in het weekend meer dan door de weeks.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:30

Hoe zit het bij jullie met ingangsexamens? Ik had aan het einde van de middelbare school een prima niveau, maar no way dat ik het conservatorium zou zijn binnen geraakt. Laat staan dat me dat met 3 jaar opleiding ipv 10 gelukt zou zijn :D

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:26

De mensen die ik ken die piano zijn gaan studeren hadden echt al een flink niveau. Er zijn ook zoveel mensen die piano willen studeren! Maar er staan online bij de conservatoria vaak toelatingseisen, je kunt kijken of je eraan voldoet :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:11

Gelijk even opgezocht, het is nagenoeg hetzelfde inderdaad :)

Amsterdam:
* twee etudes van een moeilijkheidsgraad van minimaal C. Czerny - op. 740, M. Clementi - Gradus ad Parnassum, J.B. Cramer/Bülow
* polyfonie: een driestemmige inventie, enkele delen uit een suite of een prelude en fuga uit Das wohltemperierte Clavier van J.S. Bach
* een of meer delen uit een klassieke sonate
* twee voordrachtstukken

Antwerpen:
Piano; uit het geheugen te spelen (zonder partituur):
* een prelude en fuga uit Das wohltemperierte Klavier van J.S. Bach of een polyfoon werk op een
gelijkaardig niveau
* een deel uit een klassieke sonate van Haydn, Mozart,
Beethoven, ...
* een etude van Czerny (op 636 of 699), Chopin, Moszkowki, Scriabin, Rachmaninov, Liszt,
Cramer,...
* een voordrachtstuk uit een andere stijlperiode

Komt een beetje overeen met wat ik op mijn eindexamen heb gespeeld, maar je hebt spelen en spelen natuurlijk. Wat ik daar heb neergezet was verre van goed genoeg om voor de toelatingsproef te slagen :')

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:15

Over wat voor eindexamen heb je het dan? Niet conservatorium dus?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:18

Sheran schreef:
Over wat voor eindexamen heb je het dan? Niet conservatorium dus?

Nééééé, zelfs niet in de buurt :D
Eindexamen deeltijds kunstonderwijs, de standaard "muziekschool" dus. Maar dat verschilt wel tussen nederland en belgië, toch?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:19

Vast, ik heb nog nooit van een eindexamen op de muziekschool gehoord. Dan ben je dus op een gegeven moment 'klaar' met de muziekschool? Deeltijds kunstonderwijs ken ik ook niet :P

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: koenlover, Suliko en 26 bezoekers