Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT, Duhelo

Kristie

Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-15 16:31

Afbeelding
Omdat je op bokt nooit alleen bent: zijn er meer mensen die piano/keyboard spelen?

Zelf kom ik (nog) niet veel verder dan boer er ligt een kip in het water en happy birthday :Y). Ook heb ik van de week het boek 'Alfred's piano methode voor volwassen beginners' gekocht, waar ik dus net mee begonnen ben.
Ben nu op bladzijde 14 en vind vooral het hele noten lezen gebeuren lezen heel lastig...

Mijn plan is om een beetje te oefenen, het boek te gebruiken en als ik het echt leuk vind lessen te nemen. Als iemand nog suggesties heeft voor een leuk les geef mens in Amsterdam hoor ik het graag!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:59

Ik heb zelf thuis een keyboard maar zit op pianoles. Dat doe ik nu al bijna 4 jaar en ik vind het erg leuk, vooral ook om stukken te spelen uit series/films die ik graag kijk.

Ik kan je niet helpen met iemand vinden in Amsterdam, maar misschien kan je iets op internet vinden? :)

Veel succes alvast!

"Change is coming, whether you like it or not."

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:16

Ik speel ook piano, en ik woon in Amsterdam. Alleen ik speel het inmiddels zo'n 17 jaar (10 jaar actief les in totaal) dus heb misschien iets andere leraar-eisen. Ik heb zelf les bij een vriend van mij die pianist is. Je kunt ook eens op de muziekschool rondvragen of bij het conservatorium, daar zitten vaak studenten die ook wel wat willen bijverdienen :). Noten lezen wordt vanzelf een tweede natuur, gewoon blijven oefenen :j. Alfred's is best een leuke methode (althans, dat vond ik vroeger).

Kristie

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 09:14

Sheran bedankt voor de tip ik ga zeker eens rondvragen bij het conservatorium! Jij bent al heel geoefend :=. Wat speel je allemaal?

Mercula dat lijkt me ook heel erg leuk om te spelen!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:51

Ik zat al te wachten op dit topic :D Ik heb zelf ruim 9 jaar wekelijks les gehad. Nu ik op kamers ga gaat dat iets omlaag, maar ik neem wel een digitale piano mee. Zonder te kunnen spelen trek ik het daar niet :+ Ik speel van alles en nog wat, van filmmuziek tot tango's en van klassiek tot minimal music. Al zijn klassieke stukken altijd de Rode draad geweest in de lessen. De afgelopen twee jaar heb ik (delen van) sonaten van Beethoven gespeeld. Echt een plezier! Zoek bijvoorbeeld eens op der Sturm/the Tempest en dan het derde deel, het is absoluut de moeite waard.

Het lijkt me wel heel anders om te beginnen met piano als je al wat ouder bent. Ik was vrij jong dus toen ging het heel snel, maar als volwassene gaat dat vast lastiger. Maar ja, het kan natuurlijk prima.

OneAndOnlyx
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:53

Wij hebben thuis een piano en ik heb zelf een keyboard. Ik heb een tijd les gehad maar dat is alweer een hele tijd terug. Ik ben mezelf momenteel Fly van Ludovico Einaudi aan het aanleren en dat gaat al aardig. Ik kom ook niet verder dan de vlooienmars :p.

Lady & Winner ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Sokje_6
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:56

Oh, ik leer ook vreselijk traag. 1 hand gaat prima, kan ik zo. Twee handen tegelijk.. Pff. :P

[o]
Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!
Meer Afrika-foto's hier
Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 11:55

OAO kun je wel noten lezen? Vind Fly meteen heel moedig als je niet verder komt dan de vlooienmars ;).

Heb je les Sokje?

Night neem je ook les als je op kamers gaat of probeer je het gewoon een beetje bij te houden?
Ik heb als kind nooit blokfluit oid gespeeld dus het is idd wel een beetje een opgave -ook omdat ik eigenlijk geen muzikaal gehoor of ritme gevoel heb... Maar de aanhouder wint ;)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:58

Ik heb via marktplaats een keyboard gekocht en via youtube leer ik mijzelf liedjes aan. Ik vind het een makkelijke oplossing, want ik heb geen tijd (en het is ook een beetje duur om en 2x per week op de manege te rijden en pianolessen te volgen) voor piano lessen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:04

Ik heb inmiddels 28 jaar privė pianoles. Durf wel te stellen dat ik op een aardig niveau speel voor een amateur. O:)
Qua leraar/lerares in A'dam omgeving heb ik helaas geen suggesties.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:08

Ik speel graag Chopin, ik vind dat gewoon erg mooie pianomuziek :). Ik begin steeds opnieuw met de ballade in G https://www.youtube.com/watch?v=Ce8p0VcTbuA maar ik heb er dan op een gegeven moment geen zin meer in omdat het best veel oefenwerk is. Ik doe ook graag Mozart pianoconcerten en Ravel :).

Filmpje van poging tot wals tijdens Meisterkurs in Oostenrijk (niet zo tevreden over, ik was megazenuwachtig) https://www.facebook.com/machteld.dekok ... =3&theater

Viool begeleidend: https://www.facebook.com/machteld.dekok ... =3&theater

En mijn vijfde les kerkorgel (moeilijk!!!) https://www.facebook.com/machteld.dekok ... =3&theater

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:18

Och ja, die ballade. Dat stukje vanaf 3:10, bloedje mooi, daar kan ik nooit genoeg van krijgen. Maar wat zitten er monsterlijk moeilijke passages in die ballade. Vanaf 7:49... eens in de zoveel tijd trek ik hem weer eens uit de kast om een paar maanden erop te oefenen, haha.
Is trouwens populair bij het kunstschaatsen op het moment, de Olympisch kampioen van Sochi schaatste er afgelopen seizoen en dit komende seizoen zijn korte kür op. *zwijmel*
Laatst bijgewerkt door Dallista op 08-08-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:19

Haha inderdaad Dallista, eens in de zoveel maanden komt hij tevoorschijn, en oefen ik een tijd heel blij en dan denk ik toch altijd weer: pffff :+. Dat stukje vanaf 3:10 gaat dan wel weer goed :+

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:26

Sheran schreef:
Haha inderdaad Dallista, eens in de zoveel maanden komt hij tevoorschijn, en oefen ik een tijd heel blij en dan denk ik toch altijd weer: pffff :+. Dat stukje vanaf 3:10 gaat dan wel weer goed :+

:D Ja, gelukkig kunnen bij Chopin makkelijke passages ook heel mooi zijn. Dat heft de frustraties van die lastige delen dan weer op! Het leuke is wel dat het elke keer wel weer makkelijker gaat. Ik merk altijd dat ik vooruitgang boek bij dit soort stukken. Je blijft toch groeien en beter worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:28

Dat is waarschijnlijk de reden waarom je hem steeds weer uit de kast trekt :P
Ik ben ook fan van zijn nocturnes: ze zijn prima te spelen maar ze klinken prachtig. Vooral de C# mineur, ik heb hem in mijn 'standaardrepertoire' want hij doet het altijd erg goed op stations, feestjes en andere gelegenheden waar je een stukje piano moet spelen. Net als alle liedjes uit Amélie :P

nienke555

Woonplaats: Deels in Grou en deels in Rozendaal (nee, niet Roosendaal :P )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:31

Ik speel nu ook 5 jaar piano. De liedjes uit Amélie vind ik erg leuk om te spelen!

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:37

Ik speel ook al vrij lang piano (zo'n 8 jaar). Heb ook een lange tijd les gehad, maar daar sinds twee jaar mee gestopt. Het gekke is dat ik helemaal geen noten kan lezen.. :+ Heb tijdens de lessen vooral ritmes geleerd enz. Sinds ik gestopt ben met lessen, probeer ik meer klassiek te spelen en dat bevalt me goed! Toch merk ik wel dat ik een stuk mis doordat ik geen noten kan lezen, dus dat wil ik gaan oppaken. :)

Live Love Laugh

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:13

Kristie schreef:
Night neem je ook les als je op kamers gaat of probeer je het gewoon een beetje bij te houden?

Ik ga in principe door bij mijn huidige leraar, maar dan eens in de twee of drie weken. Zou het zo zonde vinden om te stoppen nu.

Chopin <3 Helaas heb ik nog niet genoeg techniek in huis voor de meeste werken van hem, maar een keer een nocturne kan heel best. Deze vooral: https://www.youtube.com/watch?v=E3qHO9aOQYM Zo sfeervol!

britt299 schreef:
Ik speel ook al vrij lang piano (zo'n 8 jaar). Heb ook een lange tijd les gehad, maar daar sinds twee jaar mee gestopt. Het gekke is dat ik helemaal geen noten kan lezen.. :+ Heb tijdens de lessen vooral ritmes geleerd enz. Sinds ik gestopt ben met lessen, probeer ik meer klassiek te spelen en dat bevalt me goed! Toch merk ik wel dat ik een stuk mis doordat ik geen noten kan lezen, dus dat wil ik gaan oppaken. :)

Dat vind ik dan weer knap! Mag ik vragen hoe je dat doet, klassiek spelen zonder notenlezen?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:19

Ik heb ook een keyboard :D
nooit op les gezeten.me zelf aan geleerd en liedjes van YouTube. Nu heb kan ik bijna alle cords uit mn hoofd en kan ik het zo van het papier spelen en op gehoor :) speelnog geen jaar

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:20

Nightingale ; op Youtube staan heel veel tutorials of mensen die een stuk spelen. Als ik dan iets wil leren zet ik het filmpje telkens op pauze en probeer het na te spelen, dat is ook wat ik geleerd heb bij de lessen. Daarnaast kan mijn beste vriendin wel noten lezen en dan spelen we ook heel vaak samen of ze helpt me met dingen. Het zijn trouwens nog maar simpele stukken/stukjes en het is meer in de richting van pianomuziek (bijvoorbeeld Moonlight Sonata van Beethoven). Maar mijn doel is wel om echt lange stukken te spelen met noten lezen.

Het stuk uit je link is echt prachtig. Klinkt ook moeilijk om te spelen!

Live Love Laugh

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:54

Mijn 'zomervakantie' projectjes:

Prokofiev's Toccata op. 11
https://www.youtube.com/watch?v=XYFpfFsbshk
(de Horowitz en Martha Argerich uitvoeringen zijn ook fenomenaal)

Ravel, "Forlane" (uit le tombeau de Couperin)
https://www.youtube.com/watch?v=Tzv1sDPmQ10
Ziet er eigenlijk heel simpel uit en klinkt ook niet zo moeilijk. Het venijn zit hem in het mooi uitvoeren, niet in de noten (als je een keer goed hebt uitgezocht hoe het zit met alle extra kruisen, lukt dat wel). De voorslagen vind ik zelf nog wel lastig om echt mooi eruit te krijgen, en de verschillen tussen pianissimo en forte.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:00

Onwijs knap als je dat kan spelen , voor al die eerste. Maar ik vind het echt lelijk :') helemaal niet mijn ding die klassieke muziek haha. Maar respect als je het kan spelen!

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:16

eldora1 schreef:
Onwijs knap als je dat kan spelen , voor al die eerste. Maar ik vind het echt lelijk :') helemaal niet mijn ding die klassieke muziek haha. Maar respect als je het kan spelen!

Ik kon tot een paar jaar geleden muziek als dat stuk van Prokofiev werkelijk niet uitstaan. :o
Maar met zoveel dingen, hoe vaker je het hoort, hoe meer je het gaat waarderen en vooral gaat "begrijpen". En het komt vaak ook met de jaren, kennelijk. Het zijn niet zomaar nootjes, elke noot is logisch, maar dat merk je soms pas als je je echt gaat verdiepen in zulke muziek.
Prokofiev (en Ravel) zijn natuurlijk ook niet je standaard 'klassiek', veel moderner dan bijvoorbeeld Chopin, Beethoven, Mozart. Dit neigt soms al naar jazz-achtige klanken, vind ik zelf.

Oh, en zo goed als op youtube kan ik het dus echt nog niet spelen. De melodie eruit halen is zo moeilijk, oef. Daar gaat jaren inzitten, en, tja, ben toch maar een amateur, ik oefen ook niet hele dagen natuurlijk. Maar zolang het leuk blijft, waarom niet. :-)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:23

britt299 schreef:
Nightingale ; op Youtube staan heel veel tutorials of mensen die een stuk spelen. Als ik dan iets wil leren zet ik het filmpje telkens op pauze en probeer het na te spelen, dat is ook wat ik geleerd heb bij de lessen. Daarnaast kan mijn beste vriendin wel noten lezen en dan spelen we ook heel vaak samen of ze helpt me met dingen. Het zijn trouwens nog maar simpele stukken/stukjes en het is meer in de richting van pianomuziek (bijvoorbeeld Moonlight Sonata van Beethoven). Maar mijn doel is wel om echt lange stukken te spelen met noten lezen.

Het stuk uit je link is echt prachtig. Klinkt ook moeilijk om te spelen!

Ah, zodoende. De Moonlight is mooi hè. Al is het derde deel echt killing, ik denk niet dat ik die als amateur ooit goed zal kunnen leren.
Noten leren lezen is even lastig in het begin, maar als je het doorhebt is het heel praktisch. Ben je tenminste niet meer afhankelijk van tutorials!

Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:31

Ik ben mezelf aan het leren piano spelen :j Heb vroeger als klein kind wel regelmatig gespeeld met de piano van mijn ouders (letterlijk spelen als in, piano als speelgoed gebruiken :') ) maar had het nooit echt geleerd. Vorig jaar de maand voordat ik op kamers ging regelmatig piano gespeeld met synthesia filmpjes van youtube. In mijn huidige kamer mag ik geen muziek maken en heb ik er sowieso ook geen ruimte voor, maar ben opzoek naar een leuker studentenhuis met wat meer ruimte zodat ik er een piano in kan zetten :) 2 handen zijn geen probleem voor me, maar heb daarvoor ook al een aantal jaar gedrumt en speel nu basgitaar dus je handen los van elkaar bewegen is iets wat ik al kon. Noten lezen kan ik (nog) niet, weet ook niet of ik het de moeite vind om dat te leren. Met (bas)gitaar gebruikt ik altijd tabs, youtube filmpjes of gewoon op gehoor dus dat zou ik met piano ook moeten kunnen. Heb ook geen ambitie om klassiek te spelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-15 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt