Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-15 22:06

Dag Bokkers!

Ik heb een interessant zadel gevonden voor mij en mijn paard. Ik mag deze nu even uitproberen. Alleen is er één probleem, ik zie het kleur niet zo graag! Hebben jullie soms ideetjes om het kleur te manipuleren of bewerken?

Dit is het huidig kleur, het zadel is bijna precies zoals op de foto:

Afbeelding


Eventueel het kleur dat ik mooi zou vinden, donkerbruin:
Afbeelding


amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:08

Er is leerverf, de orginele kleur van leer is lichtbruin, en word ook geverfd.

Ik heb er persoonlijk niet ervaring mee.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-15 22:11

Ik dacht ook inderdaad dat de meeste zadels hun kleur achteraf krijgen, maar mijn vraag is vooral als je het kleur die ze al hebben of die gewijzigd kan worden... heb ook helemaal geen ervaring ermee :)

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:12

Laatst bijgewerkt door 98xsophiex98 op 07-08-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:15

Ik heb wel es bv leer op schoenen zwart bijgekleurd, er is wel leerverf te koop...ooit stukken op mentuig, wat dr af was gegaan en daardoor creme van kleur was ipv zwart bij gekleurd, maar nooit compleet zadel.

Als je zadel goedkoop kan krijgen, is t altijd een optie om t te doen....maar als t 1000 euro kost bv, dan kan je t ook wel in juiste kleur kopen denk ik dan.....
Laatst bijgewerkt door amen op 07-08-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-15 22:17

Ik ben ook voornamelijk naar ervaringen aan het zoeken. Ik weet niets eens of het een haalbare doelstelling is om deze kleur te verkrijgen...

Anoniem

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:24

Ik gok van niet, door de wrijving van de zweetbladen, je beugelriemen en je billen in het zadel zal het snel slijten en dan is je hele zadel verpest.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:27

Ik heb mijn zadel van kleur laten veranderen, ging wel om een vzh zadel. Het origineel was bruin, maar heb hem toen zwart laten verven met speciale leerverf. Ik heb dat zadel nu al 8 jaar en nu pas begint er een beetje bruin terug door te komen op de zit en zweetbladen, maar voor de rest nooit wat van gemerkt ;)

Why change the past, when you can own this day?

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:28

Laatst bijgewerkt door _Chip op 07-08-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:29

Met indringverf van de schoenmaker gaatvdat lukken. Met gewone leerverf niet want dat vormt een laagje die kan slijten

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-15 22:31

Snollygoster schreef:
Ik heb mijn zadel van kleur laten veranderen, ging wel om een vzh zadel. Het origineel was bruin, maar heb hem toen zwart laten verven met speciale leerverf. Ik heb dat zadel nu al 8 jaar en nu pas begint er een beetje bruin terug door te komen op de zit en zweetbladen, maar voor de rest nooit wat van gemerkt ;)


Heb je dit door een zadelmaker laten doen? Zo ja, heb je hier een groot budget voor moeten vrij maken?

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:31

Die lederverf die een ''laagje'' erop zet zou ik nooit voor een zzdel gebruiken. :n
Maar volgensmij bestaat er ook lederzerf die echt in het leder trekt, die zou denk ik eventueel wel geschikt zijn :j

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Jindai

Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:35

Ik heb vorige week toevallig mijn zadel geverfd, van versleten bruin naar zwart. :) Ik heb een potje bij de schoenmaker gehaald en daarmee ging het heel gemakkelijk. Had wel een aantal lagen nodig voordat ik het echt mooi zwart vond, dus nu is alleen het zitvlak en de zweetbladen gedaan. Potje verf is nu op dus moet weer een nieuwe halen om de rest af te maken, maar ik heb met 1 potje zo'n vijf lagen gedaan. Mocht je er foto's van willen zien, mag je me een PB sturen. :) Heb de foto's liever niet op internet vanwege de herkenbare locatie.

Edit Ik heb indringverf gebruikt, hierna kan je het tuig dus nog gewoon vetten. :)

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:45

Jindai schreef:
Ik heb vorige week toevallig mijn zadel geverfd, van versleten bruin naar zwart. :) Ik heb een potje bij de schoenmaker gehaald en daarmee ging het heel gemakkelijk. Had wel een aantal lagen nodig voordat ik het echt mooi zwart vond, dus nu is alleen het zitvlak en de zweetbladen gedaan. Potje verf is nu op dus moet weer een nieuwe halen om de rest af te maken, maar ik heb met 1 potje zo'n vijf lagen gedaan. Mocht je er foto's van willen zien, mag je me een PB sturen. :) Heb de foto's liever niet op internet vanwege de herkenbare locatie.

Edit Ik heb indringverf gebruikt, hierna kan je het tuig dus nog gewoon vetten. :)

Kwam er dan geen verf vanaf als je er mee reed? Heb je foto's?

Jindai

Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:49

Heb er helaas nog niet mee kunnen rijden (iets met ziek zijn en het daarna veel te druk te hebben :+ ) maar heb wel uitgetest of het afgaf, door er hard met een doek overheen te wrijven. Zowel droog als nat geprobeerd en het doekje bleef schoon, dus ik denk dat het wel mee gaat vallen met afgeven. :)
Zal je de foto's even via PB sturen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:21

Is het een vaquero zadel? Dan kun je de maker, louis van kerkhof, het beste bellen. Een wn zadel is geolied en kun je niet zomaar verven zoals bij een engels zadel.


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:35

SmartBH schreef:
Snollygoster schreef:
Ik heb mijn zadel van kleur laten veranderen, ging wel om een vzh zadel. Het origineel was bruin, maar heb hem toen zwart laten verven met speciale leerverf. Ik heb dat zadel nu al 8 jaar en nu pas begint er een beetje bruin terug door te komen op de zit en zweetbladen, maar voor de rest nooit wat van gemerkt ;)


Heb je dit door een zadelmaker laten doen? Zo ja, heb je hier een groot budget voor moeten vrij maken?


Ja, dat zadel is van Stübben, dus heb het door hun laten doen. Mijn moeder heeft toen de kosten geregeld aangezien ik nog minderjarig was, dus geen idee van de prijs. Zal het haar eens vragen :')

Why change the past, when you can own this day?

Jindai

Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:38

Waarom niet, Troi? :) Mijn geverfde zadel is al wat ouder (en dus heel vaak ingevet) en moest hem ook ontvetten, wat ik met pure aceton heb gedaan. Is het leer van een westernzadel dan anders behandeld? Ben namelijk totaal niet thuis in de westernspullen, vandaar de vragen. :)

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:05

troi schreef:
Is het een vaquero zadel? Dan kun je de maker, louis van kerkhof, het beste bellen. Een wn zadel is geolied en kun je niet zomaar verven zoals bij een engels zadel.
Ik zou ook even contact opnemen met Louis van Vaquero, hij kan je precies vertellen wat mogelijk is wat het zou gaan kosten, of hoe je te werk zou moeten gaan als je het zelf wil proberen :j

Ik vind de huidige kleur van je zadel trouwens prachtig - en zou alleen de lichte seat liever donker zien :P

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:09

Ik vind de kleur eerlijk gezegd ook heel gaaf :o Zou ik niks aan veranderen hoor! ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:16

troi schreef:
Een wn zadel is geolied en kun je niet zomaar verven zoals bij een engels zadel.
Klopt.
Een engelse zadel wordt eerst geverfd en dan pas met olie/vet onderhouden. Onder de originele verflaag zit dus niets meer.
Een western zadel is op kleur gemaakt met olie , dit krijg je er nooit helemaal meer uit en moet je nooit verf overheen smeren.
Donkerder kleuren is geen probleem, lichter niet :)
Neem een goede donkere olie en breng na goed reinigen een dunne laag op en laat dit goed intrekken/drogen voor je de volgende laag opbrengt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:24

Als je hem donkerder wilt maken kun je ook gewoon olie gebruiken

Ik heb altijd bruin tuig gehad en dat kun je juist niet met olie onderhouden ivm verkleuring.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:33

Gewone (blanke) olie wordt ie wel iets donkerder van, maar met een kleurolie gaat het een stuk sneller :D
Je wilt nl ook geen 10 lagen olie op je zadel smeren.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:11

Ik heb vroeger eend dressuurzadel van bruin naar zwart geverfd met indring leerverf welke ik gekocht had bij de schoenenreus. Het is echt heel mooi geworden... Echter de eerste 2 maanden konden we alleen maar met een zwarte broek rijden, het bleef namelijk wel afgeven, hoe goed je ook nawreef met doeken ;) ook na het invetten moest ik weer even een donkere broek aan voor de zekerheid... Want soms gaf het toch nog een beetje af.

Na een jaartje of 5 heb ik het nog een keer geverfd (ik
Kreeg toch slijtage plekken op de plekken waar de beugels bijvoorbeeld schuurden)

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 10:48

Ik heb een sorrel en vind dit kleur nogal vloeken op hem... :D

Dit was het antwoord van de zadelmaker:

Het zadel op de foto is een zadel van een klant van mij ; ik neem aan dat het een zadel betreft dat hier op lijkt.
Het kleuren van westernzadels is alleen goed mogelijk bij de bouw.
Eenmaal gereed worden ze door de bouwer en de ruiters geolied en kan de kleur niet meer goed in het leer trekken.

Om het zadel te kleuren moet deze bovendien zou veel mogelijk gedemonteerd worden.
Het is geen prettig werkje.....

Ik kan je kleurstof verkopen ; kosten € 75,00 +/- 1 ltr.

Best prijzig dus om deze behandeling uit te voeren..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 22 bezoekers