Up close and personal: olifantenonderzoek!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:19

Hallo!

Ik liep stage in Zuid-Afrika, waar ik 5 maanden lang in een natuurgebied heb geleefd en onderzoek heb gedaan. Een ervaring om nooit te vergeten en een uitgebreid fototopic komt nog! Eerder had ik al een topic over spelende girafjes die ik tegenkwam: [BEU] Spelende girafjes in Afrika!.
Deze ervaring wilde ik ook graag met jullie delen!

Er zit geen zichtbaar copyright op de foto's, maar dit geldt uiteraard wel gewoon :).

Een tijdje geleden op game drive kwamen we deze grote meneer tegen. Met een GPS-band om! Altijd interessant, want er is altijd onderzoek bezig. Dit onderzoek gaat over onder andere de migratie, sociale aspecten etc. Hoe meer onderzoek er plaats vindt, hoe meer je kunt beschermen.

Zoals je hier kunt zien, zit de halsband heel los om de nek en het belemmert totaal niet. Het hele ding weegt rond de 10 kg.
Afbeelding

Wij hebben dus de onderzoekers gewaarschuwd, en het bleek te gaan om olifant General, een bul die in 2012 een GPS-tracker kreeg. Die stopte al in 2013 met werken, maar daarna is General nooit meer gezien... En nu liep hij ineens hier rond! (Je kunt ze herkennen aan de oren, de ene heeft daar een gaatje, de ander daar een flard...). Tijd dus om die GPS te gaan vervangen, met 5 auto's en vliegtuigje om hem te vinden.

Uiteindelijk na 4 uur zoeken, vonden we zijn groep, allemaal mannetjes. Dat noemen ze een bachelor herd, een kudde met mannetjes die uit hun moeders kudde zijn gegooid en dan samenkomen. Samen ben je altijd sterker natuurlijk.
Omdat General de oudste is, is hij niet direct in de groep zelf aanwezig maar zwerft hij er langzaam achteraan. Twee mannetjes uit zijn groep kwamen al drinken..
Afbeelding

En dus moest General niet ver weg zijn! Dierenarts er op af, die heeft hem verdoofd waarna wij erheen zijn geracet.
Afbeelding

Olifanten koelen normaal af met hun oren, maar als ze onder narcose zijn werkt dat niet. We hadden water bij dat we steeds over zijn oren gooiden. Je ziet hier ook een naaldje zitten, dat er in is geprikt om bloed te tappen voor onderzoek, en om later de het anti-narcosemiddel in te spuiten.
Afbeelding

Even voelen..
Afbeelding

Hij is best groot.. 3,5 meter hoog.
Afbeelding

De voetzool is heel gevoelig, en ze kunnen er zelfs geluiden mee opvangen die voor mensen te laag zijn om te horen (< 20 Hz). Dit infrasone geluid kan op 5 km afstand nog door olifanten waargenomen worden.
Afbeelding

Je verwacht het niet, maar olifanten hebben best veel haar. :j Hier de aanzet tot de slagtand. Een slagtand woog rond de 40 kilo.
Afbeelding

De slagtand zelf, uiteraard gemaakt van het bekende ivoor.
Afbeelding

De slurf, ook weer met veel haar. Het stokje zit erin zodat de slurf niet dichtgaat als hij inademt. Stokje is niet scherp en is er natuurlijk uit gehaald toen hij het anti-narcosemiddel kreeg.
Afbeelding

Close-up van de haren.
Afbeelding

En van de slurf. Die heeft veel ribbels, bedoeld voor grip, tast, coördinatie en natuurlijk als gereedschap.
Afbeelding

Maar goed.. Het ging natuurlijk hierom!
Afbeelding

Was nog een aardige klus om die halsband om te doen, want die moet natuurlijk onder het lichaam door. Maar een verdoofde olifant werkt niet mee := Twee slagtanden van 40 kg per stuk, en dan nog die enooorme kop zelf. De schedel is gemaakt van een andere structuur bot, want als het gemaakt zou zijn van hetzelfde bot als de poten, zou een olifant zijn eigen kop niet eens omhoog kunnen houden :=.

We kregen het met alle aanwezigen (minimaal 15?) niet voor elkaar om het hoofd op te tillen, dus het er onhandig onderdoor geschoven. Was best pittig :+. De halsband werd vastgemaakt met een accuboormachine (of schroefmachine, ik ben niet zo technisch :P ).

Halsband vast, stokkie uit de slurf en anti-narcosemiddel erin.. Nog geen 5 minuten later stond hij op, en liep rustig en stabiel weg.

Afbeelding

:evaw:
Afbeelding

Nog een filmpje van de ademhaling: érg luid en enorm traag!


Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben :D Ik wel in ieder geval, wat een ervaring.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:23

Oh wat gaaf! Vooral dat geluid, d
Mijn moeder dacht dat ik naar een filmpje van een motor oid zat te kijken :')
Welke opleiding doe je?

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:23

Jeetje, die foto van jouw voeten bij zijn poten!! :wow:
Wat een ervaring!

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:23

Sodeknetters! Wel een hele gave reportage hoor!!

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

ChristaMoor

Berichten: 2639
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:24

Gaaf! Super stage! Lijkt me geweldig om zo'n machtig dier van zo dichtbij te kunnen zien.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:25

ohh.. wat gaaaf!

wat voel je je dan klein en nietig zeg...

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:25

Hahaha, ja, het is inderdaad net een motor! :D
Ik studeer Toegepaste Biologie. Een eis is dat je in jaar 3 minimaal 14 weken op buitenlandse stage gaat, dus ik heb het ervan genomen en ben 20 weken naar Zuid-Afrika gegaan. :D

Haha, ja, en ik heb maatje 40 he! :+ Hij vast 60 ofzo :P

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:26

Wauw, wat ontzettend gaaf :wow:

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:29

Sokje_6 schreef:
Hahaha, ja, het is inderdaad net een motor! :D
Ik studeer Toegepaste Biologie. Een eis is dat je in jaar 3 minimaal 14 weken op buitenlandse stage gaat, dus ik heb het ervan genomen en ben 20 weken naar Zuid-Afrika gegaan. :D

Haha, ja, en ik heb maatje 40 he! :+ Hij vast 60 ofzo :P


Super gaaf :D ik ga na de zomer beginnen met een eco en wildlife opleiding, daarna ben ik van plan of wildlife management of HBO toegepaste biologie te gaan doen.
Soms denk ik van waarom ookal weer, maar als je dan dit soort dingen ziet dan weet je het wel :D

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.



hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:31

Wauw, lijkt mij een super leuke ervaring !

en wat een dikke aders in zn oor :D

Kerstmuts

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:32

Wauw, super gaaf en interessant topic! :D

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:32

Oh, het is het zo waard! Mocht je een buitenlandse stage zoeken, dan kun je best eens een pb sturen als je wil hoor. :) Heb wat leuke adresjes, en ook wel tips als het gaat om je visum. :j

Haha, die aders in z'n oren zijn inderdaad enorm. Logisch ook, want bij die oren en aders komt het bloed dus naar het oppervlak. Als 'ie dan klappert met z'n oren, is dat een hele efficiënte manier van afkoelen. :j

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:33

Gaaf zeg! :D En ik ben wel benieuwd: waar studeer je? En hoe verschilt toegepaste biologie van 'gewone' biologie? :)

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:36

Als de tijd daar is dat ik naar het buitenland wil met stage (heeeele erge heimwee :') ) dan doe ik dat zeker :D maar probeer de eerste tijd zo veel mogelijk bij huis te blijven .

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:37

Wat super mooi om te zien! En dat geluid haha :')

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:37

Ik studeer in Den Bosch, op de HAS. :) Biologie is op universitair niveau, er zit wel praktijk aan maar het is ook veel theorie, naar wat ik hoor. Toegepaste Biologie gaat heel erg om het toepassen van kennis in de praktijk. Vanaf dag 1 van de opleiding start je met een project om een natuurgebied te inventariseren, en in de loop van het schooljaar krijg je nog andere projecten, allemaal voor een échte werkgever, dus een écht bestaand bedrijf. Het is dus allemaal heel nuttig wat je doet. Ook veel practica in het lab en we hebben bijvoorbeeld de waterweek, waarin we een paar dagen sloten gaan bekijken, vissen gaan vangen, en slakken, garnaaltjes.. Echt fantastisch.

xBerber, als er íemand heimwee heeft heb ik het wel... Maar vreemd genoeg in Afrika nooit last van gehad! Normaal binnen 2 dagen, nu in 20 weken helemaal niet. Geef de moed dus niet op! :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:39

Wauw gaaf! Heb je nog meer van die gave foto's?

helaas kan ik o product de tab hetfilmpje niet zien

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:41

Ik heb in totaal 13150 foto's gemaakt :D Dus ik heb er nog wel wat ja :')

Je tweede zin snap ik niet. Ik denk dat je bedoelt dat je 'm op de tablet niet kunt zien? Ik heb dat vaker gehoord, maar heb geen idee hoe ik dat kan wijzigen.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:43

Wat onzettend gaaf om te zien zeg! Lijkt me een onwijs stoere ervaring zo!

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:43

Ooh dus binnenkort nog een topic :D


Haha ja sorry dat bedoel ik, af en toe doet hij niet helemaal wat ik wil

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

bloempie186

Berichten: 2152
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:47

Hé wat leuk, je doet dezelfde studie als mijn broertje, die is net afgestudeerd dit jaar. :)

Wat een onwijs gave ervaring moet dit geweest zijn en wat een mooie reportage heb je ervan gemaakt!

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:47

Sokje_6 schreef:
Ik heb in totaal 13150 foto's gemaakt :D Dus ik heb er nog wel wat ja :')

Je tweede zin snap ik niet. Ik denk dat je bedoelt dat je 'm op de tablet niet kunt zien? Ik heb dat vaker gehoord, maar heb geen idee hoe ik dat kan wijzigen.


Knap dat je dat er nog uit haalt... _O-

Wat een toffe foto's TS! Waarom is het voor je opleiding zo belangrijk dat je een buitenlandse stage doet?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Up close and personal: olifantenonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 14:51

:') Ja, het was meer een gok hoor, wat er stond.

Een buitenlandse stage is ook een stage in België he, dat even voor de duidelijkheid. Zelfs in België zijn de werksferen of omstandigheden al anders dan in Nederland, en alleen al daarom voegt het een enórm deel toe. Ik heb in dat halfjaar veel meer geleerd dan gedurende mijn 2 jaar aan opleiding ervoor, puur omdat je het aan het dóen bent. Je zit in een andere omgeving, ben misschien uit je comfort zone, je zit in een nieuwe cultuur waar de bazen misschien wel een veel hogere rang hebben dan jij, of waar je gewoon heel anders met je collega's om gaat. En vooral: onderzoek in Nederland is gewoon, dat hebben we al vaak zat gedaan tijdens de eerste 2 jaar. Onderzoek in het buitenland is heel anders, je krijgt vaak te maken met een papierstapel, je schrijft je rapport in het Engels en je loopt tegen hele andere dingen aan. En nu heb je nog hulp van school om je te helpen ontwikkelen. :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:03

Wow!

Ben echt even heel erg jaloers op je :o

Onwijs gaaf om dit zo op foto's te kunnen zien!!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:05

Ongelooflijk! Wat een ervaring moet dat geweest zijn :wow:

:*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker