Ervaring met fjorden paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 17:00

Hallo allemaal,

Ik ben bijna klaar met mijn studie en mag daarna een eigen paard. Ik zat eraan te denken om een fjord te nemen omdat ik dit allang wil , fjorden leuke beesten zijn en ik er vroeger ook mee gereden heb.

Nu is mijn vraag, Wie heeft er ervaring met fjorden paarden? Zijn ze makkelijk in omgang etc. ?

Groetjes

pien_2010

Berichten: 43142
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:15

Je topic verplaats ik naar het fjorden forum omdat je daar beter antwoord op je vraag zal krijgen.

ED → FJ

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:19

Ik heb ervaring met een fjord, ik heb de mijne al ruim 9 jaar.

Vjesta is niet gemakkelijk in de omgang. Vroeger noemde ik haar "mijn Arabiertje in Fjorden-vermomming" tegenwoordig "de tank". Waar ze eerder heet en ongecontroleerd was, dendert ze nu met gemak door iedereen heen. Bij mij doet ze dat niet/zelden omdat ik ontzettend consequent ben geworden. Nee is bij on echt altijd nee. Anderen sleurt ze mee als ze naar links of naar rechts wil, simpelweg omdat ze haar weleens toestaan om naar links of naar rechts te gaan.

Onder het zadel werkt ze graag hard voor je, maar alleen als ze het idee heeft dat je eerlijk bent. Zodra ze dat idee niet heeft werkt ze je genadeloos het zand in.

Alles staat of valt met opvoeding. Ik weet niet of alle Fjorden zo zijn, maar in mijn beleving zijn het geen gemakkelijke paardjes.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 18:58

Vjestagirl schreef:
Ik heb ervaring met een fjord, ik heb de mijne al ruim 9 jaar.

Vjesta is niet gemakkelijk in de omgang. Vroeger noemde ik haar "mijn Arabiertje in Fjorden-vermomming" tegenwoordig "de tank". Waar ze eerder heet en ongecontroleerd was, dendert ze nu met gemak door iedereen heen. Bij mij doet ze dat niet/zelden omdat ik ontzettend consequent ben geworden. Nee is bij on echt altijd nee. Anderen sleurt ze mee als ze naar links of naar rechts wil, simpelweg omdat ze haar weleens toestaan om naar links of naar rechts te gaan.

Onder het zadel werkt ze graag hard voor je, maar alleen als ze het idee heeft dat je eerlijk bent. Zodra ze dat idee niet heeft werkt ze je genadeloos het zand in.

Alles staat of valt met opvoeding. Ik weet niet of alle Fjorden zo zijn, maar in mijn beleving zijn het geen gemakkelijke paardjes.


Eigenwijs zijn ze indd ook ja :P En bedankt voor u bericht :)

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:33

Fjorden heb je in alle soorten, maten en karakters.
Ga opzoek naar eentje die bij je past, dan komt het vast goed!

Ik kan alleen maar zeggen, eenmaal verslaafd kom je er nooit meer vanaf!
Haha ik heb heel wat verschillende fjorden gezien in de loop der jaren. En heb het geluk gehad dat ik met veel verschillende types en karakters hebben mogen werken. Hierdoor wist ik precies wat ik zocht en heb ik het grote geluk gehad dat ik een geweldige fjord heb mogen kopen.

Dus zou zeggen, kijk rond probeer van alles. Neem de tijd en dan komt de juiste fjord wel op je pad.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:08

Wat leuk dat je een fjord wilt!

Ik heb er 2 en die verschillen enorm van karakter en de manier van rijden is ook totaal anders bij beide paarden. :) Wat Jannegien zegt is dus heel belangrijk. Goed rondkijken en niet de eerste de beste (de goedkoopste) kopen maar gaan proefrijden en kritisch kijken naar wat je wilt.

Weet je wat je 'wensen' zijn? Dan kun je al wat gerichter gaan kijken.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:02

Ik heb er een aantal gehad ondertussen en merk zeker wel overeenkomsten maar ook verschillen. Over het algemeen zijn ze redelijk cool tussen de oren, laten zich niet zo snel gek maken.
Maar ze hebben ook een enorme drive en go(zeker de fjorden van de laatste generaties, die zijn veel meer sport gericht wat ik merk) wat er wel voor zorgt dat je stevig in je schoenen moet staan.
Ik ken ook maar 2 antwoorden op acties die mijn fjord doet, ja en nee. En ja blijft ja en nee blijft nee. Heel consequent zijn dus anders nemen ze echt een loopje met je.

Ik heb dus echt een sportpaard in fjordenverpakking, heerlijk dier wil altijd voor je werken en wordt echt bloedchagerijnig als dat niet kan.
Ondertussen aan de hand een engel, maar dat heeft wat bloed zweet en tranen gekost(hij had nog wel eens de gedachte, he eten, zoef en weg was ie) ondertussen laat ik met een gerust hart mijn dochter van 8 ermee wandelen.
Wel blijft het een fjord en blijf je je ja = ja en de nee = nee moeten herhalen :D Die van mij zal in iedergevel nooit denken, hé dat mag niet dan mag het dus nooit meer, nee uurtje later kan die gewoon weer denken, hmmmm mocht dit nou wel op niet?
Tja en dan is het dus wel zaak rustig te blijven en nogmaals(vaak voor de 100ste keer) aan te geven dat het niet mag.
Ondertussen is een strenge ehhh toespreking van mijn kant voldoende om zijn geheugen op te frissen.

Ken er wel trouwens genoeg waarbij je als je dat niet doet gelijk het hek van de dam is, laat je het 1x toe dan pakken ze direct je hele hand.

Maar voor de rest ben ik gek op eigenwijze dieren(heb niet voor niets een overactieve engelse bulldog ernaast lopen) en hebben die fjorden mijn hart gestolen.

Dus pas wel op, eenmaal besmet kom je heel lastig van het fjordenvirus af ;)

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:05

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik een fjord heb maar niet besmet ben met het fjordenvirus.
Ik ben wel helemaal fan van mijn schat hoor <3

Maar ze kunnen zo verschillend zijn, breed, smal, druk, rustig. Je moet er echt een aantal gezien hebben voordat je een keus gaat maken.

mmiriammpje

Berichten: 133
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:30

Ga kijken, rijden en ervaren :j
Zoek een paardje wat bij je past, omdat het klikt of welke reden ook.
Ik ben super blij met m'n spekkie, maar eigenlijk was m'n droom een schimmel... Haha tja... Toen werd ik verliefd.

Boris is een super leuke, snelle maar zeker leergierige fjord.
Eigenlijk zijn alle fjorden nogal eigenwijs :o
Er zit veel verschil in de fjorden, de 1 is heel snel, de ander juist lui.
Maar allemaal hebben ze een gouden karakter <3

Veel plezier met je zoektocht!

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:07

Fjorden moeten bij je passen ze zijn eigenzinnig en doen graag wat ze zelf winnen, echter hebben ze een klein hartje in die stoere vermomming en met eten win je ze overal mee, de meeste willen graag voor je werken ik kan altijd om Karel (vp) lachen

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:52

Mijn ervaring is dat ze vrij eenkennig kunnen zijn. Als je het vertrouwen van ze hebt en een juiste klik hebt kun je eigenlijk alles met ze en werken ze graag voor je.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:48

Opvoeding is erg belangrijk! Als een fjord eenmaal een 'tank' is, is dit weer lastig af te leren.
Ook kunnen ze erg voergericht zijn, wat ook weer veel tijd kost om af te leren. Hiermee bedoel ik in je jaszakken zoeken naar eten, willen grazen als je over het gras stapt. Mijn ervaring is dat dit gedrag bij fjorden (en andere pony's als haflingers) lastig weer af te leren is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:09

Ze zijn zo verschillend, maar zit vast wel iets voor je bij ergens staat wel leuke fjord op je te wachten.
Ik heb er 2 (moeder en dochter) en die zijn al heel verschillend!

Tikje eigenwijs, ja.. altijd weer proberen, ja... (af en toe goed resetten helpt wel), gek op eten, ja.. die oude van mij kan in galop nog eten.

Als je ze echt leuk vind is er wel een te vinden die bij je past.

youaremystar

Berichten: 489
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Potjewold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:24

Precies wat hier boven staat beschreven. Lekker eigenwijs, toch soms even proberen of het WEL kan. Als je alleen al snoepje zegt beginnen ze te kwijlen of als ze alleen al naar gras kijkt zie ik dr langzaam opblazen.
Verder is myn fjordenbal erg mensgericht, ze is ook altyd de eerste die even by je komt kyken en knuffelen. En als ik nog een kruimel in mn zak heb zitten word ik net zolang geheadbanged tot ze het krygt. Maar met ryden doet ze altyd goed haar best, ook als we dwars tegen elkaar in gaan probeerd ze het altyd goed/netjes te doen.
Het zyn zeker geen domme beesten en kunnen alles leren (inruil voor eten :+ ).

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:15

Leuk dat je een eigen paard kunt gaan aanschaffen! Ik ben ook tegen het einde van mijn studie oop zoek gegaan.

Ik heb ook gekozen voor een Fjord. Ik had ook vantevoren al een lichte voorkeur voor Fjorden.
Toch ben ik ook bij andere soorten paarden en pony's gaan kijken. Zodat ik wat had om mee te vergelijken. Dat kan ik wel aanraden.
Uiteindelijk ben ik zelf toch op een Fjord uitgekomen; een merrie van toen 7 jaar (terwijl ik eigenlijk voorkeur had voor een ruin).

Inmiddels heb ik mijn Fjord al weer 6 jaar. Het is echt een heel lief dier; vrij makkelijk in de omgang en redelijk braaf met rijden. Ze is heel nuchter (niet snel onder de indruk van wat dan ook!) en heel mensgericht, maar met andere paarden bleek ze niet altijd even goed overweg te kunnen...
En ze heeft wel een gebruiksaanwijzing; als je consequent met haar bent, dan gaat ze voor je door het vuur. Maar ze kan behoorlijk uitproberen. Net als de meeste Fjorden kan ze behoorlijk eigenwijs zijn, maar gelukkig is ze dat nooit op een gemene manier.
Mijn Fjord is trouwens ook vrij lui. Nu vind ik dat niet zo erg, want ik houd niet van hele snelle paarden. Maar om haar echt leuk te laten lopen, moet ik soms wel mijn best doen.
Ohja; en de liefde gaat vooral door de maag! :Y)

Voor een eerste eigen paard, zou ik achteraf zeggen dat een Fjord een behoorlijk gedurfde keuze is geweest. Want het ging echt niet altijd van een leien dakje! Gelukkig had (en heb) ik goede begeleiding.
Toch is mijn Fjord nu mijn beste maatje en heb ik geen spijt van mijn keuze! :)

Ik vind dat je wel sterk in je schoenen moet staan voor een Fjord. Je moet consequent kunnen zijn. En ik denk dat de meeste Fjorden-eigenaren toch minstens net zo eigenwijs zijn als hun trouwe paardjes! ;)
Natuurlijk zijn er ook Fjorden waarmee je een kind (bij wijze van spreken) het bos in kunt sturen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken. maar zulke pony's zijn hun gewicht in goud waard en zullen dus niet veel (goedkoop) aangeboden worden....

DemiNouk

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:23

Leuk dat je voor een Fjord gaat.
Ik heb jaren een Fjord als bijrijpaard gehad en hij was Fantastisch als recreatief paard.
Super cool, lekker voorwaards en eigenlijk gewoon heel erg braaf. Een consequente opvoeding is echt een must, ik raad aan in het begin met je eigen paard les te nemen om naar elkaar toe te groeien.

Maar volgens mijn ervaringen zijn Fjorden hele lieve goed aardige paarden, met een flink tikkie power.

Heb je ondertussen al besloten/ wezen kijken ergens ik ben wel benieuwd?

Succes!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:27

Ik heb 7 jaar een fjord gehad, hij was werkwillig, eigenwijs, ontzettend lief, braaf maar vooral heel grappig en echt bomproof!

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:09

Mijn Fjord kocht ik als veulen en zij is mijn spiegel. Ik kan met haar lezen en schrijven en vind haar het meeste geweldige en werkwillige paard op aarde. Uiteraard zoekt ze altijd de grenzen op, het is aan jezelf om consequent te zijn. Ik laat ook heel veel toe, ze mag paard zijn en snuffelen aan de gevaarlijke traktor (in plaats van je paard er tegen "beschermen" wat ik veel zie). Zoek een Fjord die een open karakter heeft, die zijn misschien iets ondeugender maar zullen uiteindelijk voor je door het vuur gaan.

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:12

Ik heb twee fjorden en ze verschillen enorm. Mijn ruin is heel eigenwijs en mijn merrie is heel rustig. Mijn ruin haalt soms het bloed onder mijn nagels vandaan en heeft me al meerdere keren jankend naar huis gekregen. :P Maar over het algemeen zijn ze allebei hartstikke lief en aanhankelijk, houden ze van knuffeltjes en aandacht. Ik merk wel dat die van mij allebei zelfstandig zijn en zich soms wat afzonderen.

Het karakter zal per fjord verschillen denk ik. Ik heb ook twee uitersten. Maar ik heb absoluut geen spijt van ze. Ze zijn alles voor me.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:22

Ik vind ze erg leuk, maar bevoordeeld als eigenaar van een fjord. :D Mijn merrie is lief, maar vrij dominant ( dat is niet elke fjord) en eigenwijs en ik heb nog nooit eenniniet eigenwijze fjord ontmoet :+
Ze zijn geweldig leuk maar niet de makkelijkste en je moet goed in je schoenen staan.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:04

:j /3 *\o/* Een Fjord die ik kende werd gebruikt voor meervoudig gehandicapte kinderen.Die zaten er dan samen met een begeleider op,op alleen een kussen.Dat was een Fjord van het ouderwetse type.

Marrie98
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-03-15

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:08

De fjorden die ik ken zijn vriendelijke rustige paardjes die graag werken, maar ik heb wel eens gehoord van fjorden die boefjes kunnen zijn

Mauzzz
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:40

Ik zou zeggen, ga kijken, rijden en ervaar.
Van de fjorden die ik ken is er niet een hetzelfde.
De een is altijd braaf, de ander is een chagerijn en weer een ander houdt van streken.
Zoals er niet een dezelfde mens is zo is er ook niet een dezelfde Fjord.
Wel vind ik over het algemeen dat fjorden wel vrij cool in het hoofd zijn.

paardXXX
Berichten: 154
Geregistreerd: 03-03-15

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:47

Ik rij op een manege met alleen fjorden en het zijn de leukste paarden ever. ze zijn lief en super sociaal ik raad ze echt aan.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:57

Ik heb er zelf nu 3 fjorden gehad heb ze moeten verkopen wegens omstandigheden maar de laatste 2 die ik heb gehad kan ik zien wanneer ik wil en mag ze blijven rijden. De oudste van 6 heb ik zelf alles geleerd onder het zadel en ook kwa opvoeding en heb geen makkelijker paardje als hem ooit gehad! Hij is af en toe wel eigenwijs maar op een lieve manier en vindt alles best alleen kan hij soms (zelden) wat sterkt worden. Mijn eerste hengstveulen is door de fokker al een beetje opgevoed en daarna door mij zelf voor zolang ik hem heb gehad, en die is ook kei braaf en nog steeds hengst! Ze hebben allebei een zeer makkelijk mee werkend karakter en zeer hoog knuffel gehalte en was ideaal voor mij en ook precies wat ik zocht! Heb nooit spijt van ze gehad en zal altijd een fjorden gek blijven want hoef echt geen ander ras meer :D en zou zeggen zoek lekker op je gemak wat je voor fjord zoekt maar let vooral op het karakter want dat vindt ik heel belangrijk.