hengst die body geeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 17:49

ons eerste veulentje is nu bijna 1 week oud, leuk ding maar ik vind hem te fijn gebouwd.

Ondanks dat hij te vroeg geboren is mist hij stokmaat en body, ook is hij erg beknopt vandaar dat ik denk dat hij niet echt alleen van het te vroeg geboren zo ontwikkeld is.

vader is ferdeaux en moeder een keurmerrie van gribaldi, een fors gebouwde merrie die dit dus niet vererfd heeft. merrie heeft alleen wat mindere punten in de bovenlijn, lendenen mogen mooier, benen zijn goed, beweging mist wat elasticiteit en achterbeen.
en daar hadden we ferdeaux op uitgezocht, helaas niet zo geworden zoals we hadden verwacht.

zoek nu een hengst met body en elastiek, denk zelf aan charmeurm, apache of evt.......
wie heeft een idee

o ja niet onbelangrijk , we hebben nu een jonge hengst geprobeerd nu willen we alleen een hengst die wat meer bewezen is zodat we daar meer duidelijkheid in krijgen.

foto vh veulen nu heb ik niet althans ik weet niet te plaatsen.


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:06

Ik heb geen tip voor je...maar je veulen is een week oud?Mag hij nog even groeien???

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:13

Je kunt nog helemaal niet zien hoe je velen gaat uitgroeien, wie weet wordt 'ie prachtig vol met veel body over een paar jaar. :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:16

Ik denk niet dat je er nu al vanuit moet gaan dat hij niet de body krijgt die je wilt. Ze kunnen soms goed groeien als je ze even de tijd geeft.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:18

Charmeur geeft over het algemeen veel body, Apache niet. Maar heb je een standfoto van je merrie?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:19

Hoe veel te vroeg is je veulen geboren?

Ik kan je laten zien dat je er op die leeftijd niets over kan zeggen
Afbeelding
Veulen geboren op dag 323 dus nog geen 11 maanden dracht.
Klein het leek wel een pony veulen.
En vreselijk iel.

Afbeelding
Dat zelfde veulen is uitgegroeid tot een massaal paard wat gewoon aan de maat is (1,64)

Ik zou dus nog niet durven zeggen dat je merrie geen maat en massa mee geeft

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:20

Ik ben niet thuis in het fokken. Maar mijn 5 jarige begon met 4jaar pas uit te zwaren..

En een veulen met wel of geen body hoeft toch uiteindelijk niet persee zo te blijven. Kan totaal omslaan.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:22

Je kan natuurlijk wel al zien of een veulen eerder robuust of juist chique gebouwd is, maar of het een krachtig paard wordt kun je nog niet veel van zeggen.

Ik neem aan dat de merrie gedekt moet gaan worden en vandaar de vraag.
Echter mist er dan een foto van de merrie.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:26

Als je wilt kiezen tussen Apache en Charmeur, dan moet het Charmeur worden :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:19

Een foto van je merrie zou wel handig zijn om jou goed advies te kunnen geven En evt foto van het veulen van nu!

Ga naar tiny pic via google bv meld je aan upload de foto kopieer link voor forum gebruik en plaats op bokt:)

Wrm Chameur of Apache? Zit namelijk veel verschil in de hengsten op zich zowel in bouw als in beweging

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:49

Charmeur geeft maat en bot. Apache veel minder.
Lord Leatherdale zou ook nog kunnen. Of een nakomeling daarvan. Everdale bijvoorbeeld.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 20:17

uiteraard snap ik wel dat hij wat meer tijd nodig heeft echter het beenwerk is zo fijntjes dat de mensen hem soms liefkozend een hertje noemen.

charmeur spreekt me aan omdat hij zelf maat en bot heeft, apache om zijn elasticiteit.

lord leatherdale ben ik bang voor te weinig achterbeen.

zelf vind ferguson ook wel gaaf maa ris wel een jonge hengst weer en moeder wil niet meer

wat me wel opvalt is de toch nog niet zo overtuigende resultaten van zowel charmeur als apache op de hengstenkeuring.

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 20:18

moeders denk took over negro, vind dat best lastig om te beoordelen

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:48

Denk er ook aan dat dit het eerste veulen is deze zijn vaak wat kleiner.ik ben erg benieuwd naar foto van de merrie en het veulen.wil je enkel een dressuur hengst of mogen allround of spring hengsten ook

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 21:44

nee alleen dressuurgerichte hengsten ik ga morgen ff nieuwe foto's maken

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:49

Tango geeft maat, bot, een goed achterbeen en een goed karakter/prestatie.

Hij heeft niet heel veel gedekt, maar meerendeel het erg goed in de sport en op de keuringen.
Voor Amerika heeft er al een een ticket naar Rio verdiend! + ik ken persoonlijk vele goede Tango's!
(zelf heb ik er ook een van 1.82 uit een moedertje van 1.67 m, loopt nu ZZ-L maar zal nog verder komen ;) )

Tevens mooi bloed met Jazz x Contango x Amor, zelf internationaal GP, zijn volle broer Bonzanjo is ook
in opmars in de GP onder Diederik en wat te denken van de NMK merries welke de
moeder van Tango heeft voortgebracht. (oa. Zarah Obertje welke zelf LT/Inter I loopt)

Enige waar je op moet letten is dat de stap goed is en de beenstand van je merrie.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:03

Ik zoek het als jou maar dan net andersom.
Dus begrijp wat je bedoelt.

Ik heb nu 3 veulens gehad en allemaal zwaar beenwerk. Dus of het komt van moeders??
Maar ik heb een Metall een Lord Leatherdale en Fairytale gehad.
Als het goed is word ze volgende week drachtig gescand van Apache en hopelijk volgend kaar wat fijner beenwerk. Moeder zelf is juist redelijk fijn in het beenwerk en had als 3 jarige zelfs pony ijzers.

Wat betreft niet goed achterbeen qua LL? ik heb zowel van LL als de Fairytale super achterbeen, LL werd ook kampioen bij veulenkeuring. Metall is tot derde bezichtiging gekomen en ook een super achterbeen. Tussen die drie was de Metall het fijnst in het beenwerk.

Fairytale
Afbeelding

Lord leatherdale
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door newt op 03-07-15 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:13

listiglistje schreef:
Tango geeft maat, bot, een goed achterbeen en een goed karakter/prestatie.

Hij heeft niet heel veel gedekt, maar meerendeel het erg goed in de sport en op de keuringen.
Voor Amerika heeft er al een een ticket naar Rio verdiend! + ik ken persoonlijk vele goede Tango's!
(zelf heb ik er ook een van 1.82 uit een moedertje van 1.67 m, loopt nu ZZ-L maar zal nog verder komen ;) )

Tevens mooi bloed met Jazz x Contango x Amor, zelf internationaal GP, zijn volle broer Bonzanjo is ook
in opmars in de GP onder Diederik en wat te denken van de NMK merries welke de
moeder van Tango heeft voortgebracht. (oa. Zarah Obertje welke zelf LT/Inter I loopt)

Enige waar je op moet letten is dat de stap goed is en de beenstand van je merrie.

Hij is alleen al jaren niet beschikbaar voor de fokkerij...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:13

Als je nou eens een foto post en de hele afstamming van de merrie dan kunnen we het ook beter beoordelen.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:39

florentine1 schreef:
moeders denk took over negro, vind dat best lastig om te beoordelen

Ik geloof dat Negro ook nog wel eens kleintjes wil geven.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengst die body geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:06

Beknopt, ja Ferdeaux is zelf ook wat beknopt...maar inderdaad zonder foto en afstamming van de merrie word het lastig. Het is ook handig om te weten wat er verder achter zit bij de merrie..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 12:14

we hebben besloten dit jaa rniet meer te dekken ben op zoek naar een elite merrie en wil dan deze merrie vlg jaar gebruiken voor et dan is nu laat dekken niet zo handig meer.

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 12:17

ferdeaux is idd kort gebouwd maar merrie is juist weer wat lang in de rug vandaar onze keuze moet wel zeggen dat de hengst echt zijn stempel op de rug en lendenen heeft gezet want die zijn totaal anders en ook beter als bij de merrie

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:18

Kijk eens bij Joop op zijn tijdlijn op FB daar heb ik vorige week een foto geplaatst van mijn 1 jarige Ferdeaux ook uit een Gribaldi moeder.

Wel heel knap dat jullie al van een 1 week oud veulen kunnen zien wat het geworden is ( zouden de commissies jaloers op zijn :D )
Geef het even de tijd, het moet nog een beetje uitvouwen allemaal.

Drama Queen (Gribaldi) sport,elite, preferent, prestatie eindstand ZZZwaar +3
Fleurtje (Ferdeaux x Gribaldi) elite IBOP 84.5 sport ZZL+3 en broertje Lex ( Geniaal x Gribaldi ) M1+20 IBOP 80,5. Newt ( Expression x Gribaldi ) 2de bezichtiging
Rose-Olivia (For Ferrero x Gribaldi )
Evi ( Oscar ) ster, sport, D-OC, ZZZ+1



florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-15 20:32

ullaatje schreef:
Kijk eens bij Joop op zijn tijdlijn op FB daar heb ik vorige week een foto geplaatst van mijn 1 jarige Ferdeaux ook uit een Gribaldi moeder.

Wel heel knap dat jullie al van een 1 week oud veulen kunnen zien wat het geworden is ( zouden de commissies jaloers op zijn :D )
Geef het even de tijd, het moet nog een beetje uitvouwen allemaal.

nee nu i 1 maand verder hij is echt wel min ontwikkeld, zelfs joop zei het maar verder wel correct maar gewoon superfijntjes gebouwd net hertebeentjes eronder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers