Tussenjaar, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauraSaskia

Berichten: 903
Geregistreerd: 26-01-11

Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 12:38

Hoi!

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik wegens een tekort aan punten helaas niet verder mag met mijn hbo studie Docent Engels. Omdat dit de tweede keer is dat ik het eerste jaar van een (onderwijsgerichte) studie niet haal, heb ik samen met mijn ouders en decaan besloten een tussenjaar te nemen om me te heroriënteren. Nu viel me dit aardig rauw op m'n dak, en ben ik nu een beetje stuurloos qua plannen voor volgend jaar. Ik ga eerst 4 weken op vakantie, en daarna heb ik dus zeeën van tijd voor....geen idee!

Mijn situatie: ik woon op kamers in Amsterdam, en hoop dit te kunnen blijven doen. Ik werk in Leiden bij een promotiebedrijf en kan hier fulltime aan de slag, met een prestatiegericht salaris en voldoende doorgroeimogelijkheden en uitdaging. Daarnaast wil ik me natuurlijk gaan heroriënteren op een nieuwe studie, maar verder? Hoe haal ik het meeste uit dit ongeplande tussenjaar? Wat zouden jullie doen in mijn plek, en zijn er tips?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:22

Werken en sparen uiteraard :)

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:25

Fulltime Job heb je dus al, veel tijd blijft er daarnaast dus niet over denk ik zo :p

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:26

waar lag je zwakte tijdens de studie?

wellicht werk zoeken in een lage functie op dat gebied.
sparen en ondertussen zelfstudie en daarna herstarten met een studie die je ligt.

door je tussenjaar ben je dan 1 wat meer gericht op je toekomst en minder op het hier en nu (je weet dan hoe het is om tot de beroepsbevolking te behoren... en meer motivatie om bijvoorbeeld een andere functie te krijgen.. meer met de toekomst bezig dus).. ten tweede kom je door voorbereidend werk/studie wat beter beslagen ten ijs, waardoor je niet weer hoeft te struikelen.

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:39

Veel werken en dus verdienen is mooi, maar het is de vraag of je daarmee ontdekt hoe je verder wilt. Ik zou zoveel werken als nodig is om (goed) voor jezelf te kunnen zorgen, en daarnaast gaan kijken wat jij nodig hebt om te ontdekken wat je wilt. In mijn geval was dat bijvoorbeeld een combinatie van reizen, een cursus filosofie en een cursus mindfulness. Kijk naar dat soort activiteiten en richt je bijvoorbeeld ook op het voeren van gesprekken met veel verschillende mensen. Vaak leer je daarin heel veel over jezelf. Ga jezelf vooral uitdagen, dan zie je snel genoeg wat je wel en niet wilt, en wat je wel en niet kan!

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:43

Ik heb ook een tussenjaar gehad en helaas 2 mislukte hbo studies (ook binnen het eerste jaar moeten stoppen).
Weet je de punten waarop je vast blijft hangen met je studie? Ik wist het van mezelf heel goed en heb toen een simpele LOI thuisstudie gedaan om die punten te verbeteren. Tevens heb ik toen professionele hulp gezocht dmv een psycholoog.

Verder fulltime werken maar ik zie dat je dat al van plan was :)

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:58

Ga eerst eens lekker vier weken op vakantie.
Laat dit nieuws even bezinken en ga daarna jezelf eens te raden wat er mis ging. Is het iets persoonlijks? Was het te moeilijk? Zijn er misschien andere interesses? Enz. Enz.

Ik zou inderdaad misschien niet jezelf verstoppen in je fulltime baan, want dan is voor je het weet je jaar om, heb je heel veel gewerkt en gespaard, maar minder met jezelf opgeschoten. Maar tijdens je vakantie eens een lijstje met dingen die je altijd als een heel graag hebt willen doen. En stel doelen (groot en klein) voor jezelf voor het komende jaar.

En ga dan daaruit een kijken wat je wil en kunt en gaat doen.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:43

Ik ben op reis geweest tijdens zo'n jaar. Het heeft me enorm geholpen

LauraSaskia

Berichten: 903
Geregistreerd: 26-01-11

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:03

Mijn werk is erg flexibel, alleen maar (studerende) jonge werknemers vandaar dat ik de mogelijkheid heb om er nog naast dingen te ondernemen future_vet :)

Ik wil deze baan graag houden! Bij mijn studies liep het mis op een stage die niet liep zoals gepland waardoor mijn portfolio in de knoei kwam. Mijn eerste reactie is daarom iets in een ander vakgebied te zoeken Elena :j, maar ik begrijp wat je bedoelt!

Dankjewel Renske, klinkt als een heel goed idee. Ga ik wat mee doen!

Ver reizen is niet iets wat me persé trekt, ook vanwege de grote reis die deze zomer al op de planning staat, en kan mijn salaris goed gebruiken voor huur en sparen. Bedankt voor het advies in ieder geval!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:18

thuisstudie? heb ik gedaan in mn tussenjaar om het leren niet te 'verleren'.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:51

Ik heb gekozen om in mn tussenjaar(en :')) een reis naar Canada te maken, en op ranches te werken. Ik doe dit dus op dit moment, en echt. Beste keuze en ervaring ooit!!
Nou is Canada wel ver weg, kost veel geld en veel moeite om t te regelen. Maar je kan ook prima reizen binnen Europa. Of gewoon voor een kortere periode (ik ben voor een jaar). Misschien kan je zoiets doen? Voor mij is dit zeker weten de beste keuze geweest die ik kon nemen. Zeker weten meer geleerd dan als ik direct een studie was begonnen

WenMLove

Berichten: 3352
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:10

Ik neem ook onverwachts een tussenjaar! Ik ga 4x per week werken en daarnaast een cursus frans en economie volgen van de LOI. Deze zijn gewoon op HAVO-niveau en na afronding kan je er ook in mei gewoon een examen voor afleggen. Ik zie het als een mooie verrijking van mn diploma :)
Verder wil ik dingen gaan doen die ik écht leuk vind, maar waar ik door school geen tijd voor had! Onder andere gitaarles, meer fotograferen en lekker bezig met mijn verzorgpaard staan op dat lijstje. Ook wil ik al heel lang een reis naar Australië maken, ook deze staat op de planning :)

puck12345
Berichten: 826
Geregistreerd: 04-02-12

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:15

probeer erachter te komen wat je echt leuk vindt en misschien nog werken aan je zwaktepunten

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:17

Werken tot ik genoeg gespaard heb en daarna een maand of 2,3 op reis! Niks zo verhelderend als even uit je vertrouwde omgeving!

Misschien ergens vrijwilligerswerk doen in een branche die je ook leuk lijkt?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:10

Reizen, werken, vrijwilligers werk in het (buiten)land

LauraSaskia

Berichten: 903
Geregistreerd: 26-01-11

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:41

Australië is tof! :)
Aan reizen heb ik persoonlijk niet echt behoefte na deze 4 weken Nieuw Zeeland, op een eventueel weekendje Praag na. Vermaak me prima in Amsterdam :j

Mn plan voor nu is om lekker door te groeien en veel te werken bij mn huidige werk, iets waar veel ruimte en enthousiasme vanaf kantoor voor is gelukkig. En verder zie ik het allemaal wel, heerlijk. Rustig verder kijken naar andere studies. De paniek die ik eerst had is nu in ieder geval weg. Bedankt voor de tips!

Leuk ook om plannen van mede pauzeerders te horen :D

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Tussenjaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:19

Zorg wel voor een stok achter de deur, dat je wel weer gaat studeren.
Een salaris is erg verslavend en voor je het weet wil je niet meer terug naar het studentenleven ;)