De geschikte dekhengst voor Sunny gevonden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 13:16

Ik ben van plan om Sun in de zomervakantie te laten dekken...dus heb ik een advertentie op de marktplaats geplaatst en meteen nog die dag kreeg ik een emailtje met daarin:

Hoi,

Ik zag je advertentie op marktplaats. Wij hebben een twee jarige
NRPS-er staan, die meer meer dan 85% arabisch bloed voert (vader:
Alexander ox). Hij is bruin (zwarte manen, zwarte staart) en heeft één
wit voetje en is ongeveer 1m35. Hij heeft dit jaar al gedekt. Alles wat
hij dekt kan in het NRPS worden opgenomen. Wij gaan akkoord met een
betaling achteraf (als de merrie drachtig is), dan sturen we ook pas een
plukje haar van hem & een kopie van zijn stamboom op, zodat het veulen
in het stamboek kan. wij reizen niet met onze hengsten. Het dekgeld is f
250,-
Als je interesse hebt kunnen we een foto mailen.

(dit mailtje heb ik net gekopieerd van mijn mailbox,dus het kan even wat anders zijn als dat ik eerst getypt had!)

Owh wat ben ik blij!
Hij gaat me een foto opsturen van de hengst... Haha! ik ben zo gelukkig!
Volgens mij (85% arabisch bloed) is hij wel erg Kwijl Verward

Nou zodra ik de foto heb laat ik het wel even zien okeetjes?

Liefs,
Shalane & Sunny



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sunnylover op 2001-06-14 13:10 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 14:12

Hoe kan het dat een 2-jarige al is goedgekeurd als dekhengst??
Beetje vreemd hoor.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 14:46

Ik vind het ook een klein beetje als gelul klinken, ik weet niet waarom. Als het echt waar is, Leuk!!
Maar je had gezegd dat hij ongeveer 2 mooest zijn en 1.35 en met arabisch bloed, ik vind het wel toevallig dat hij dan ook precies 2 is en 1.35 en dat hij 85% Arabisch Bloed heeft (da's veel!!!)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 15:13

Ben benieuwd of het iets is...laat je ons de foto ook zien?

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 15:36

Bedenk wel hij is pas 2 dus groeit nog flink wat centimeters he!
Verder vind ik het iet wat vaag, je gaat toch niet 'zomaar' een hengst op je merrie zetten???

Ik wil me verder nergens mee bemoeien hoor, maar heb je er wel goed over nagedacht? Een veulen kost ook geld qua onderhoud. Net zoveel als een volwassen pony. + Alle risico's die een veulen met zich mee brengt...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 16:17

en zo komen dus al die veulens ter wereld die uiteindelijk op de mark belanden. Kom op doe eens Frusty verstandig!!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 16:42

sinds wanneer bestaat er een halbloeden stamboek?
Of zouden ze daar NRPS mee bedoelen?
Sorry, maar ik vind het erg vaag. Zoek een vertrouwde hengstenhouder op ofzo, of iemand die je kent (zoals ik met de hengst van lonneke)
Maar ik vind het een erg vreemd verhaal

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 18:02

ehum een hengt van 2 kan geen gekeurde dekhengsten en veulen van niet goedgekeurde dekhengsten komen in geen enkel stamboek

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 18:17

Volgens mij heeft ze een grote fantasie. Droom maar lekker verder hoor!! Slapen


Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 18:49

shaienne bedoel je dat naar sunny toe? ik denk dat ze eerlijk is hoor ik denk dat ze inderdaad die advertentie heeft gehad, maar dat ze er echt in gelooft Verward
sorry sunny als dat niet zo is Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 21:25

Ik heb geen grote fantasie,
ik lees mijn mailtjes toch echt wel goed hoor! Laten we nou effe geen ruzie maken,...zodra ik een foto heb toegestuurd gekregen ga ik onmiddelijk hem hierop zetten...en ik zet gerust niet "zomaar" en hengst op Sunny hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zoiets zou ik mijn pony niet aandoen...
je moet is weten hoelang ik erover heb gepraat met mensen die toch echt wel paardenverstand hebben...Trouwens,ik moet toch nog met de veearts praten over veulens enzo...informatie winnen...hmm...

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 21:28

P.s ik mag het veulen houden,ik zou Sunny ookn nooit of te nimmer verkopen ookal zou ik te groot voor haar worden en die tijd komt snel...

Ik ken een meisje die heeft al 2 paarden in 1 jaar gehad en ze zijn allebei doodgegaan aan beengebreken,de volgende maand toen de eerste afgemaakt moest worden had ze alweer een nieuwe,na vier maanden had die ook beengebreken,moest die afgemaakt worden en nu heeft ze weer een nieuwe! Dacht je dat ik zo ben???????Dan heb je het heel ernstig fout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
P.s met dat "halfbloeden stamboek" zullen ze wel het NRPS bedoelen Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:06

Ze zeggen toch ook niet dat jij een levendige fantasie hebt maar degene van het mailtje Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:31

Maar in welk stamboek staat de hengst dan??? Die moet dan ook in het NRPS stamboek staan als hij geen 100% arabier is...weet je wat voor papier er bij die hengst zit? Wat ik een heel groot nadeel vind aan zo'n jonge hengst is dat hij zich nog niet bewezen heeft (je weet dus niet of hij presteert zeg maar) en hij heeft nog geen nakomelingen die je kan bekijken...ik heb heel bewust gekozen om Escala door Krimh (volbloed arabier) te laten dekken omdat hij zeer goed gepresteerd heeft, een goed karakter heeft en goede nakomelingen! Begrijp me niet verkeerd, ik wens je heel veel succes, maar misschien geeft dit je nog wat te denken...ik vind het wel belangrijk dat je weet wat een hengst kan enzo...maar ja...ik zal in ieder geval voor je duimen dat Sunny een mooi veulentje krijgt en houd ons maar op de hoogte!
Groetjes, Jasja

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-14 06:57 ]</font>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 00:09

Hallo, over dat goedkeuren: Sinds de EU zich ermee bemoeit, is in feite de hengstenkeuring een overbodige formaliteit geworden voor de meeste stamboeken. Bijvoorbeeld bij de Welsh mag ieder hengst die twee jaar of ouder en veterinair in orde is dekken, mits een dekvergunning is aangevraagd.

Het "goedkeuren" bij de Welsh is in feite slechts een "promotie" van basisboek hengst naar stamboek hengst. Bij de Welsh kunnen zowel nakomelingen van basisboek als stamboek hengsten op de keuring getoond worden (mits de moeder natuurlijk ook een basis- of stamboekmerrie is).

Ik weet niet hoe de regels bij het NRPS zijn, maar waarschijnlijk niet veel anders. De paardenwet van 1939 is al een heel tijdje geleden afgeschaft.

Verder is het advies gewoon: bekijk de hengst en zie of hij kwaliteit heeft. 85% Arabieren bloed is allerminst een garantie voor sukses. Er zijn nu eenmaal goede en minder goede Arabieren, net als in ieder ander ras. 250 gulden klinkt vrij veel voor een dekking van een onbekende hengst, maar dat zal wel aan mij liggen....

Joost

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 00:21

Wat heeft dat meisje met die pony met beengebreken hier nou mee te maken? Frusty

Maar verder; ik denk dat ik maar eens info zou inwinnen voor je alles regelt, en idd naar een fatsoenlijke stal gaan. Dit klinkt een beetje vaag allemaal. Ik zou mn beestje niet door een onbekende 2 jarige hengst laten dekken.

Als je te groot voor sunny wordt; wil je dan op je veulen van haar gaan rijden later? Dan zou ik er toch wel rekening mee houden dat die groter moet worden. En inrijden, stalling ed kost heel veel tijd en geld...

Beter iemand met veel verstand erbij halen dan dingen over internet regelen iig.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 13:04

Beste bokkers,
ik zal een paar dingen die jullie zeggen even beantwoorden:

1.Jullie denken misschien dat ik het veulentje ga verkopen (dat paardenmarkt reactieverhaal) maar dat is duz niet zo.Vandaar mijn reactie over dat meisje dat al 2 paarden met beengebreken heeft versleten.

2.Informatiewinnen doe ik enorm veel,ik moet toch nog een afspraak met de veearts maken enzo en dan zal ik meteen vragen over veulens fokken.

3.Over die "onbekende hengst"...hij heeft al 1 goede nakomeling achtergelaten en ik heb die man teruggemailt voor meer informatie,dus jullie moeten niet meteen denken dat ik hem op Sunny laat zetten of dat hij in een gore stal staat ofzo of dat hij een slecht karakter heeft want dat weet ik nog niet helemaal

4.Als het goed is staat hij in het NRPS stamboek.Zoveel informatie had ik nou ook weer niet van hem gehad en daarom had ik teruggemailt.

5.Omdat mijn pony het lijf van een shet heeft,de benen en hoeven van een arabier en het hoofd van een welshje denk ik dat ik er een kruisingsarabier (NRPS) van rond de 1.35m op laat zetten (dus een erg ranke hengst) zelf zou ik Sunny of haar veulentje nooit verkopen...als het veulentje groter wordt als Sun kan ik haar misschien nog inrijden maar dat weet ik niet.Voor SUnny ben ik trouwens ook op zoek naar een bijrijdster voor 3 maal per week...

Liefs,
SHALANE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:31

hoi
Elke hengst mag natuurlijk dekken of ie nou goed gekeurd is of niet.
Bij het Kwpn is het ook zo als je je kwpn merrie laat dekken door een niet goedgekeurde kwpn hengst dat je dan een plukje haar op moet sturen en dat je dan een hulp stamboek papier van het kwpn krijgt bij je veulen.
Weet verder niet hoe dat bij het nrps is maar misschien wel hetzelfde.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:37

he maar wat ik raar vindt is dat je een advertentie zet om een hengst te zoeken. als ik jouw was zou ik zlef op sites en bij shows gaan kijken en zoeken welke hengst JIJ mooi vindt. wat ik zo uit dit mailtje lees is dat die man gewoon een 2jarige heeft die hij voor een bepaald bedrag laat dekken. Hoe het paard vererft kan je na een nakomeling niert zeggen. ik zou niet teveel waarde hechten aan zo'n mailtje er zitten namelijk genoeg mensen op inet en in de rest van de wereld. die niet eerlijk zijn. kijk erg uit met dit soort dingen je kan beter een hengst van een hengstenhouder kiezen omdat er daar meer van bekend is en zo'n man geen slechte reclame kan gebruiken.
maarreh veel succes met het zoeken naar een hengstje voor sunny

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:42

Ik wil je idee niet afkraken hoor, maar ik vind het hele verhaal ook vrij vaag. Een tweejarige die al dekt en de nakomelingen kunnen worden opgenomen in het NRPS-stamboek? Ik ken trouwens helemaal geen Alexander ox die is goedgekeurd voor het NRPS (en ik ben in het bezit van het NRPS-hengstenoverzicht van dit jaar!). Heel vervelend, maar ik denk dat deze personen niet zulke eerlijke bedoelingen hebben.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:45

Er staat toch ook niet dat hij bij het NRPS is goedgekeurd? misschien worden de veulens van zo'n eigen hengst wel in het hulpstamboek van het NRPS opgenomen? Verward

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:52

Ook als het om een tweejarige gaat - die dus nog niet goedgekeurd kan zijn? Het lijkt me niet dat het NRPS zoiets accepteert, maar goed, zo goed ben ik nu ook weer niet thuis in de regels van een hulpstamboek.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 17:31

Als deze hengst al een nakomeling heeft dan betekend dat dus dat ie als jaarling al als dekhengst werd gebruikt! Waarom neem je niet een goedgekeurde NRPS pony met min. 50% Arabisch bloed? Dan kan je veulen nl. altijd in het NRPS stamboek. Niet dat papieren alles zeggen hoor, maar als je een goedgekeurde hengst neemt heb je toch wat meer zekerheid. Ik vind het verhaal gewoon een beetje vaag, maar mischien dat ik het fout heb hoor!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 17:51

Ik ken deze hengst!!
Even een paar dingen rechtzetten.
De hengst is nu twee en heeft dit jaar voor het eerst gedekt (een KWPN merrie en NRPS-merries). Zijn vader is Alexander ox, waarschijnlijk wel bekend bij de arabierenliefhebbers onder ons. Alexander is momenteel een veelgevraagde dekhengst.
Om een veulen bij het NRPS in te schrijven dient het veulen ten minste 25% arabisch bloed te hebben. Zodra de vader dus 50% of meer arabisch bloed voert kan het veulen d.m.v. DNA testen (via haren van de manen)in het stamboek worden opgenomen, daar hoef je dus geen goedgekeurde vader voor te hebben, alleen maar voldoende arabisch bloed!!
De KWPN-merrie die deze hengst dit jaar gedekt heeft is van mij, ik had geen geld voor een 'echte' kwpn'er en omdat het kwpn stamboek moeilijker doet bij inschrijven van een niet goedgekeurde dekhengst heb ik ervoor gekozen deze hengst te gebruiken zodat het veulen in het NRPS kan worden ingeschreven. De hengst is springen gefokt en heeft zeer mooie gangen. Hij is nog niet volgroeid en dat kan je aan zijn bouw ookwel zien, maar hij toont zeer goed. De eigenaars willen hem volgend jaar voor de keuring brengen.
Even samenvattend:
-Hij is twee, heeft dit jaar voor het eerst gedekt, al zijn veulens kunnen in het NRPS-stamboek d.m.v. DNA onderzoek, zijn vader is de arabisch volboed Alexander, volgend jaar gaat hij waarschijnlijk naar de keuring.

Oja, de eigenaars van Alex-Aron (zo heet hij) zijn waarschijnlijk erg blij met wat nakomelingen, die ze dan eventueel kunnen laten zien!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 19:01

Hartstikke bedankt voor al jullie handige tips en informatie!
Donja:Zou jij mij misschien het telnummer van die mensen kunnen geven? Ze mailen namelijk helemaal niet terug!

Liefs,
Shalane

P.s bedankt voor al jullie tips/informatie!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers