Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:57

Nav een bericht van iemand wiens paard onlangs is overleden aan de gevolgen van het eten van Jacobskruiskruid is dit dodelijke kruid volop in aandacht op bepaalde forums. Maar mede ook omdat er (gelukkig) eindelijk eens over wordt nagedacht bij diverse provincies en over de opmars van die schadelijke kruid.

Het is tijd voor actie ... doen jullie hier ook mee?

Mailen, schrijven, bellen naar je gemeente of wat voor instantie ook. Neem een flyer mee.
Bijvoorbeeld:

http://www.brabantsedelta.nl/Documenten ... skruid.pdf

of

http://www.drenthe.nl/actueel/temp/-Jac ... skr-fo.pdf

of

http://www.kruiskruid.nl en dan downloaden folder over kruiskruid.

DOEN !!!!

Hang ook folders op maneges en pensioenstallen.

Bedenk ook dat het voor de volksgezondheid, dus voor jezelf, schade kan betekenen. Melk van een koe die het kruid op heeft is giftig, honing van bijen die de plant bezocht hebben is giftig.

Je kleine konijntje dat geen JKK-vrij hooi krijgt gaat ook eraan dood .... evenals andere beestjes die hooi krijgen met JKK erin.

Maar ook grote grazers in natuurgebieden eten in de winter de dorre overgebleven stengels op omdat ze de geur niet meer herkennen en sterven ook een vreselijke langzame dood.

Zie voor meer informatie : http://www.kruiskruid.nl
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-01-16 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [centraal] verwijderd

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:00

Dit is toch al heeeeeel lang bekend? Wij spuiten elk voorjaar het land tegen Jakobskruid.. dat doen we echt al eeuwen (voor mijn gevoel dan..)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:12

Ja is wel bekend, behalve dan dat hier in de omgeving de gemeente het niet bestrijd. De bermen en natuurgebieden geel kleuren inmiddels, en het ook bij diverse boeren in het hooiland zit.
Spuiten helpt niet meer, zelf ervaren door een boer die jaarlijks met milieuvriendelijk landbouwgif spuit. Het zit nu dus in zijn hooi.

Ik had het onlangs ook in mijn hooi en ben er van geschrokken. Mijn weitje staat ondanks bijna dagelijks plantjes verwijderen vol omdat de achterburen de rommel niet uitsteken en laten bloeien en zaaien.

Iedere plant kan 22000 nakomenlingen maken, dus als er landelijk niets tegen gedaan wordt, dan gaan er op korte termijn echt slachtoffers vallen.

Hierbij een foto van een de pony's bij ons achter

Afbeelding

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:39

Het is inderdaad vragen om moeilijkheden zo. Mijn shet is overleden, omdat er toch nog wat aan mijn oog was ontsnapt en hij zo'n veelvraat was, dat hij toch van de planten at. Hij moest altijd op een kale wei vanwege hoefbevangenheid. En toen at hij dus de rozetten van JKK. Bij ons aan de overkant is een natuurgebied en daar ziet het nu ook geel. De gemeente heeft een stukje gemaaid en zegt dat dat voldoende is, omdat de plantjes zich niet verder dan 80 meter kunnen verspreiden. Belachelijk! Er komen er elk jaar meer. Maar wij blijven klagen, ook bij staatsbosbeheer.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:53

er waren vorig jaar ook vrij veel topics hierover, bij ons in de wei groeien ze ook, maar ik trek de planten gewoon steeds uit de grond...

gemeente assen zegt dat hier niet zoveel staat, en er dus weinig aan gaat doen(in de omgeving van mijn pony dan he)

maar ik zie die planten hier juist wel overal staan, dus ben wel van plan om contact op te nemen met de gemeente om te kijken of ze er niet toch iets aan willen gaan doen.

powiepower
Berichten: 761
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: op Snis =)

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:06

bij ons(zeeland, westdorpe) staat het natuurgebied helemaal vol met JKK...denk maar niet dat de gemeente er iets aan doet hoor

ik blijf op mn hoede en zorg ervoor dat de wei JKK-vrij blijft!
maar dat is, als het hierzo lees, niet het enigste probleem...ben benieuwt hoe het verder gaat..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:14

Ik hoop toch echt dat ze eens op grote schaal acties gaan ondernemen. De vlinder die het plantje eet kan nooit in zulke getalen de kop opsteken om die plant een halt toe te roepen. En die idioten bij natuurbeheer die verzonnen hebben dat het plantje weer wordt uitgezaaid mogen van mij een lekkere salade van die troep hebben.

Wat betreft die foto van dat weiland met de shetjes: daar is wat aan te doen. Als je buren zich niet realiseren wat het is, zou ik vragen of ik daar een keertje een dagje mag gaan wieden: nog voordat het uitzaait!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:20

De mensen waar het weitje van is, storen zich er niet zo aan dat het spul er groeit. De pony's eten het toch niet dus waar zou ik me druk om maken
Echter het zaait wel uit in mijn wei ....

Over acties gesproken. Op het forum van Paardnatuurlijk heeft iemand een brief opgesteld, deze gaat naar oa SBS6, editie NL en is straks voor iedereen op te halen en af te geven bij zijn of haar gemeente.

Of het helpt geen idee, maar iemand zal moeten beginnen. En hoe meer mensen meedoen, hoe meer kans op succes. Vandaar ook mijn oproepje hier

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:31

Dus als jij er last van hebt en de eigenaren het niet weg willen halen, wat let je om een dagje te gaan spitten? Je doet er alleen jezelf een plezier mee.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:35

doe ik ook hoor, trek het naast ons weiland er ook gewoon uit...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:56

Cassidy schreef:
Dus als jij er last van hebt en de eigenaren het niet weg willen halen, wat let je om een dagje te gaan spitten? Je doet er alleen jezelf een plezier mee.


Als ik erbij zou kunnen zou ik dat ook zeker doen, maar ik kan niet over dat hekwerk heen met die prikkers en stroom erop. En toestemming geven om erin te mogen klimmen krijg ik vast niet. Was het maar zo simpel, dan ging ik dat zeker doen. Dagje werken maar dan ben ik er ook vanaf.
Ik hou nu het andere veld van de naaste buren al bij (ca. 1 hectare). ... heb ook mijn eigen wei nog, heb geen landbouwbedrijf zodat ik aan gif kan komen, dus alles is handwerk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:11

Het is iig de moeite om het te vragen. Dan heb je volgend jaar misschien alleen de bloemen van eventuele rozetten die er nog staan, en over twee jaar ben je alles kwijt.

silv
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Ter Apel

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:29

haboshof schreef:
Het is inderdaad vragen om moeilijkheden zo. Mijn shet is overleden, omdat er toch nog wat aan mijn oog was ontsnapt en hij zo'n veelvraat was, dat hij toch van de planten at. Hij moest altijd op een kale wei vanwege hoefbevangenheid. En toen at hij dus de rozetten van JKK. Bij ons aan de overkant is een natuurgebied en daar ziet het nu ook geel. De gemeente heeft een stukje gemaaid en zegt dat dat voldoende is, omdat de plantjes zich niet verder dan 80 meter kunnen verspreiden. Belachelijk! Er komen er elk jaar meer. Maar wij blijven klagen, ook bij staatsbosbeheer.


offtopic: mijn paard staat geloof ik bij jullie buren (Els & Erik)

ontopic: Ik was afgelopen zaterdag op de manege en heb het er ook over gehad met de eigenaar. Zij heeft ontzettend last van de planten en haalt ook elke dag een bosje planten uit de weides.

Het probleem is echter dat aan de andere kant van het kanaal een groot stuk land is van de gemeente wat vol staat met de bloemen. Eind vorig jaar hebben ze het gemaaid (toen alles al dik in de bloei stond) en dit jaar hadden ze ook een gedeelte gemaaid (mind: gedeelte). De eigenaar naar de gemeente/SBB gebeld wanneer de rest nou gemaaid werd (zeker 2/3 van het hele veld wat nog niet gedaan was). Werd haar verteld dat het dus 80m van akkerland af mocht staan, want uit onderzoek was gebleken dat de zaadjes niet verder dan dat terecht komen. Op de vraag van wat nou als het stormt werd geen antwoord op gegeven. Maar goed, heeft dus niks geholpen.

Wat het probleem natuurlijk is is dat de provincie/gemeente/SBB er geen geld voor uit willen trekken. Pas als er mensen aan overlijden wordt er waarschijnlijk iets aan gedaan.

Heeft iemand nog ideeen om iets te ondernemen behalve veel naar provincie etc te bellen? Bijvoorbeeld aanbieden een paar dagen op vrijwillige basis een groot stuk grond aan te pakken met een heleboel mensen? (Niet dat het veel uithaalt waarschijnlijk, maar zo laat je in ieder geval zien dat je er ook wel wat voor wil doen...)

Ik ben benieuwd wat iedereen hier onderneemt om het tegen te gaan (behalve dan planten in de omgeving uit de grond trekken }> )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:47

Bij ons in de omgeving is heel veel weide en akkerland, dus het plantje krijgt alleen kans in de berm. En daar tiert het dan ook welig. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud van de berm? Ik zie mezelf eerlijk gezegd zonder gevaar voor eigen leven daar niet zo snel onkruid wieden. Maar je brengt me wel op een idee, als we uit kunnen vinden wie er verantwoordelijk is voor onderhoud aan de bermen, en die instanties aanspreken is dat iig ook al wat.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:14

Is de beheerder van een weg (dit kan de provincie zijn, gemeente, het rijk, ....??) niet ook verantwoordelijk voor het beheer van de berm? Alleen als JKK niet 'verboden' is, dan is een beheerder er ook niet echt op aan te spreken.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:08

Cassidy schreef:
Het is iig de moeite om het te vragen. Dan heb je volgend jaar misschien alleen de bloemen van eventuele rozetten die er nog staan, en over twee jaar ben je alles kwijt.


Ik heb in ieder geval alvast hulp van iemand die mee wil gaan trekken ... dat scheelt al een hoop.

Over 2 jaar alles kwijt ... was het maar waar.
De zaadjes kunnen tot 70 jaar in de bodem overleven heb ik gelezen en dan nog kiemen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:12

silv schreef:
Heeft iemand nog ideeen om iets te ondernemen behalve veel naar provincie etc te bellen? Bijvoorbeeld aanbieden een paar dagen op vrijwillige basis een groot stuk grond aan te pakken met een heleboel mensen? (Niet dat het veel uithaalt waarschijnlijk, maar zo laat je in ieder geval zien dat je er ook wel wat voor wil doen...)


Op het forum van www.paardnatuurlijk.nl is een idee ontstaan om het "groots" aan te pakken voorzover dat gaat werken uiteraard.

Inmiddels heeft iemand een brief opgesteld en deze naar SBS6 en Editie NL gestuurd. Ook deze brief is op die site inmiddels voor iedereen te downloaden zodat je hem kunt opsturen naar je gemeente, en er zijn wat politieke partijen vermeld met mailadressen ...
Geen idee of het wat gaat uithalen, maar niet geschoten is altijd mis

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:21

Je komt er inderdaad amper vanaf. In mijn wei wordt het wel minder, maar toch komt het wel ieder jaar terug. Wij trekken het eruit, zodra de bloemstelen iets langer worden, zodat je er hou-vast aan hebt. De paarden laten het wel staan, maar voor de zekerheid trek ik het er toch uit.

Een groter probleem is om nog betrouwbaar hooi te krijgen
En ik vraag me af hoe ver de levers van mijn paarden al zijn, vroeger kregen onze paarden vaak berm-hooi te eten. Nu al een aantal jaren niet, maar het gif blijft achter.

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:35

je kunt ze toch beter doodspuiten? dan sterven ze tot de wortel af, als ze dan dood zijn haal je ze eruit (zorgvuldig) en laat je je paard weer in de wei..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:41

Marja1988 schreef:
je kunt ze toch beter doodspuiten? dan sterven ze tot de wortel af, als ze dan dood zijn haal je ze eruit (zorgvuldig) en laat je je paard weer in de wei..


Ik heb vorig jaar geprobeerd gif aan te komen, maar dat lukte me niet zonder "spuitvergunning". Al het andere wat ik probeerde werkte niet (helaas). Roundup ook niet. Wat wel ging was strooizout (plant voor plant), maar daarna moet je nog de afgestorven planten eruit halen. En een jaar later kiemde er weer plantjes (op andere plekken).

Tussen onze wei en die eerder getoonde pony wei zit ca. 120 meter hooiland (dus als het maar 80 meter zou uitzaaien zou ik geluk hebben in feite), maar in dat hooiland zit toch JKK, ondanks spuiten met landbouwgif. Het punt is dat je het niet ziet omdat het geen bloeiende planten zijn maar eenjarige planten ... maar ook die delen zijn giftig ...

Ik had het vorig jaar in het hooi overigens vandaar dat ik er nu zo bij betrokken ben want dat was toch wel schrikken even. Vooral omdat ik voorheen altijd JKK vrij hooi haalde bij die boer. Had er begin dit jaar weer hooi met een JKK stengel erin. Eentje maar, maar toch ... pak weggedaan.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:49

Isapaardje schreef:
De mensen waar het weitje van is, storen zich er niet zo aan dat het spul er groeit. De pony's eten het toch niet dus waar zou ik me druk om maken


Ik begreep dat er wat mensen vallen over deze door mij geschreven zin ....

De laatste regel "De pony's eten het toch niet dus waar zou ik me druk om maken" werd tegen mij verteld ... is dus niet zo dat ik me niet druk maak om die pony's want dat deed (doe) ik juist wel.

En zo hoor ik het wel vaker dat mensen hier zeggen "ach ze blijven er toch vanaf ... " maar ondertussen hebben ze er geen erg in dat het spul zich enorm kan vermeerderen. En wat voor schade het uiteindelijk op kan leveren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:58

De bloemen van JKK blijven ook in het hooi nog goed zichtbaar. Dus degenen die het hooi in kopen kunnen daar op letten, probleem is eerder de rozetten zonder de bloem.

Je zou haast geneigd zijn om over te stappen op stro voor de nodige vezels die een paard toch nodig heeft, en het hooi zo veel mogelijk te vermijden

Ben geen voedingsdeskundige, maar zou dat in principe kunnen?

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:12

Grr.. die k*tplanten staan ook bij onze wei, wordt ook tegen gespoten gelukkig, maar aan de zijkanten van de wei moeten we ze er zelf uittrekken, heb ook wel eens een folder bij een standje op concours opgehangen (incl. een zakje met bloemetjes erbij!)
Zijn echt rotplanten, als je over de snelweg rijdt, zie je kilometers berm met deze plant..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:05

Cassidy schreef:
De bloemen van JKK blijven ook in het hooi nog goed zichtbaar. Dus degenen die het hooi in kopen kunnen daar op letten, probleem is eerder de rozetten zonder de bloem.

Je zou haast geneigd zijn om over te stappen op stro voor de nodige vezels die een paard toch nodig heeft, en het hooi zo veel mogelijk te vermijden

Ben geen voedingsdeskundige, maar zou dat in principe kunnen?


In stro zitten alleen niet zoveel voedingsstoffen lijkt me zo. Wel leuke buikvulling, maar om het als enige te voeren weet ik niet of het zo'n goed idee is.

Ik had afgelopen jaar hooi met geen enkel kruid erin ... in het begin vond ik dat niet zo geweldig dat het enkel uit grasstengels bestond (zelfs nauwelijks blad nog, alleen stengels en aren dus), maar achteraf wel zo handig, want weet ik ook zeker dat er geen JKK in zit.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:38

Hier een foto van de JKK stengel die ik begin dit jaar in mijn hooi had zitten:

Afbeelding

Omdat ik even twijfelde of het wel JKK was heb ik hem laten weken en toen de plant "ontvouwen" en kreeg ik onderstaande te zien ... 99% zeker dus toen dat het inderdaad om een stengel Jacobskruiskruid ging:

Afbeelding