hartklachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 02:06

vandaag is mijn paard niet goed geworden tijdens buitenrit.
da laten komen en nu is de diagnose dat zijn hart het bloed niet goed rondkrijgt.
Totale rust voorgeschreven en ik mag absoluut niet rijden vanwege gevaar dat hij onder mij in elkaar zou kunnen zakken.
Wie herkent dit?
wat heb jij gedaan?
De buitenrit duurde nog geen 5 minuten,paard werd rillerig,zwak in benen,veel gapen,hoesten,apatisch en strekkende benen tijdens stilstand.
Ik heb direkt zijn zadel afgedaan en hij wilde gaan liggen aan de kant van de weg.
Paard is in zeer goede conditie en ong 21 jaar oud.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 06:11

Wie heeft die diagnose gesteld?
Lijkt mij dat hij voor verder onderzoek naar een kliniek moet?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 12:32

de dierenarts en ja ik kan kiezen voor een kliniek,nadeel is alleen dat hij daar een zware inspanning moet gaan doen voor ze een echo kunnen maken...
daar zit dus al een grote angst....
verder krijg ik daar te horen dat zijn hart dus niet goed is en dat weet ik nu dus al.
medicijnen zijn er niet voor

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:38

Heeft hij bloed getrokken connie?Mijn paard kreeg ook eens zulke verschijnselen en na onderzoek bleek het een kalium te kort wat dus ook hartklachten kan veroorzaken.
Maar je zal wel geschrokken zijn .

Babootje

Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:39

Tja ik vrees dat ie aan pensioen toe is. Lijkt me een te groot risico om daar nog op te gaan zitten.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:41

Hoe weten ze nu al dat het hart niet goed is? is dat door gewoon luisteren of is er al een hartfilmpje gemaakt of een echo gedaan? Ik herken in het gebeuren een eigen meegemaakt iets, alleen daar is de oorzaak niet van gevonden en zijn we na een aantal weken rust (vanwege letsel door een val daarbij) weer verder gegaan waar we waren gebleven. Hartonderzoek zou pas zinvol zijn als het opnieuw zou gebeuren. We zijn nu 1,5 jaar verder en er is niets meer voorgevallen nadien (klop nu af.....).

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 13:07

uiteraard ben ik enorm geschrokken....dacht echt dat hij ter plekke dood neer zou vallen..vreselijk akelig om te zien en je voelt je reddeloos!
Bloed was pas geleden getrokken en alles was prima in orde.
Aan bloed kunnen ze overigens niet zien of zijn hart goed is.
Eigenlijk loop ik al een jaar met zo n onderbuikgevoel,er is iets met m en kan er absoluut mijn vinger niet op leggen.
Moe,futloos,kop hangt,struikelen etc.
dat rillerige heeft hij ook al een paar keer gehad en ik snapte er toen al niks van.....

michelette, de da heeft dat geconstateerd,kan dus ook zonder echo of hartfilmpje.

Hij heeft geen pijn dus voorlopig laat ik m met rust.
Het is een zeer hard paard dus ik neem dit wel heel serieus bij hem,hij zal nooit laten blijken dat er wat is,zoals ik hem gister zag gaf ik geen dubbeltje meer voor hem.

Babootje

Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:58

Michellette schreef:
Hoe weten ze nu al dat het hart niet goed is? is dat door gewoon luisteren of is er al een hartfilmpje gemaakt of een echo gedaan? Ik herken in het gebeuren een eigen meegemaakt iets, alleen daar is de oorzaak niet van gevonden en zijn we na een aantal weken rust (vanwege letsel door een val daarbij) weer verder gegaan waar we waren gebleven. Hartonderzoek zou pas zinvol zijn als het opnieuw zou gebeuren. We zijn nu 1,5 jaar verder en er is niets meer voorgevallen nadien (klop nu af.....).


Ik denk dat ze het wel kunnen horen als ze naar het hart luisteren.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:46

Ik heb dit gehad na een endurance wedstrijd. Mijn paard had last van Artium Fibrilatie. Dit houdt in dat de bovenkant van het hart geen pompbeweging maakt.
Ik ben naar Utrecht geweest voor een echo en een telemetrie onderzoek en heb uiteindelijk ook daar de behandeling laten doen.

It's the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it - Aristotle

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:56

Jeetje Connie, dat is niet niks........ Snap dat je je rot geschrokken bent!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:17

connie64 schreef:
de dierenarts en ja ik kan kiezen voor een kliniek,nadeel is alleen dat hij daar een zware inspanning moet gaan doen voor ze een echo kunnen maken...
daar zit dus al een grote angst....


Zeer waarschijnlijk zal er dan een inspanningstest gedaan worden. ECQ apparatuur om en dan voorzichtig het paard zich laten inspannen en monitoren wat er gebeurt. Komen ze afwijkingen tegen dan zullen ze stoppen een echo maken om meer te weten te komen. Ze zullen hem heus niet volledig opjagen tot hij inklapt en dan pas hem in de gaten gaan houden dmv echo.

Ik snap trouwens volledig dat je erg bent geschrokken! In jouw positie zou ik hem eerst rust gunnen en dan toch voor die test gaan. Dan weet je in elk geval wat er loos is en of je er wat aan kan doen.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:40

De echo hoeft geen zware inspanning voor geleverd te worden, wel voor het telemetrie onderzoek.
Bij de echo kijken ze naar de doorbloeding van het hart, bij het telemetrie onderzoek kijken ze naar de belastbaarheid van het hart bij inspanning.

http://www.diergeneeskunde.nl/klinieken ... rdiologie/

It's the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it - Aristotle

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:53

Is er niet een kliniek die bij je op stal kan komen voor een echo/hartfilmpje?
Geen idee of bijvoorbeeld e-digit dit kan?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 22:00

maaike, de da heeft een hartprobleem vastgesteld en daardoor slechte doorbloeding.
een echo maakt dan naar mijn mening weinig verschil.
de uitslag gaat t zelfde zijn......

klinkt kortaf maar zo is de uitslag van de da

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:44

connie64 schreef:
maaike, de da heeft een hartprobleem vastgesteld en daardoor slechte doorbloeding.
een echo maakt dan naar mijn mening weinig verschil.
de uitslag gaat t zelfde zijn......

klinkt kortaf maar zo is de uitslag van de da


Das niet helemaal correct. De DA kan vaststellen dat er een hartruis of verminderde pompfunctie is, maar hij kan niet door je paard heen kijken om te zien waar de problemen bij jou paard zitten. Door een echo kan de doorbloeding van het hart worden bekeken en kan worden gekeken of het aan de uitstroom of instroom kant ligt. Dit alles wordt in stilstand gedaan.
Tweede deel van het onderzoek is een keus, dit is telemetrie dat houdt in dat het paard inspanning moet leveren en aan de hand van een ECG wordt bepaald welke inspanningsbelasting het hart nog aan kan.

It's the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it - Aristotle

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 16:48

brighteyes dank je voor je antwoord...
maar wat maakt t voor verschil of de in of de uitstroom niet goed is?
puur info hoor ;)
en inspanningsbelasting is 0, omdat hij dus weer een soort van hartaanval kan krijgen als ik er op zit...

heb van da begrepen dat er weinig tot niets met medicijnen gedaan kan worden, paardje is ong 22 jaar dus operatie zit er sowieso niet in


11je12je
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-07

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:26

Wat vervelend voor je paardje en wat zul je geschrokken zijn.
Een van onze oudjes had ook zulk soort verschijnselen, en is zelfs tot 2x toe op straat in elkaar gestort.
We hebben bloed laten onderzoeken en daar kwam uit dat ze Cushing had. Ook als je op de bokt wiki kijkt bij cushing zie je dat zulk soort aanvallen 1 van de symptomen KUNNEN zijn van Cushing. Dat is vaak nog goed onder controle te houden met dagelijkse medicatie. Beter worden ze welliswaar nooit meer.
Misschien toch verstandig om je DA te vragen daar ook nog op te testen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 19:20

dank je 11je12je maar bloed was al onderzocht...

11je12je
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-07

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:32

maar is het specifiek voor de ACTH-test onderzocht? Want dat moeten ze wel apart testen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hartklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 17:54

nee dat is niet gedaan,da zegt dat t zelfs uit test niet hoeft te blijken dat hij een versleten hart heeft.Het heet een bloedsomloopcollaps wat hij heeft gehad.
vandaag heb ik hem nog eens gesproken en tis voor 100%duidelijk dat ik niet meer mag rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, BeFunny, champie2, Elin_, Freekfuchs, lauret, Rainer, TamaraFloor en 75 bezoekers