Recreatie verzorgpaardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 13:31

Hallooo!
Hier mijn eerste topic dus sorry als niet alles duidelijk is, moet zelf nog een beetje uitvinden hoe alles werkt;)

Ik rijd nu ongeveer 3 jaar een heel leuk paardje ik rijd hem zelf 1x in de week (de rest rijd de eigenaar). In 3 jaar tijd zijn we vooruit gegaan. Voordat ik op hem ging rijden reed ik alleen nog manege pony's dus het was wel een hele overstappen voor een 12 jarige meisje. Maar ik wil heel graag veder komen in het rijden ookal rijd ik niet echt wedstrijden. Dus nu is hierbij mijn vraag of jullie tips hebben? Ik rijd hier met slof daar wil ik geen commentaar op want dat moet ik. Ik weet zelf dat ik op mijn hakken laag houden moet letten en me ontspannen in mijn lichaam zodat ik minder straks ben ik mijn bewegingen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:58

Geen commentaar op de slof... Maar het is ontzettend storend en je kán er gewoon niet omheen; Je gebruikt de slof verkeerd en helpt hiermee je paard de vernieling in. Dat de slof bij de halshouding van dit paard nog steeds strak staat, is verschrikkelijk belachelijk. Sorry, ik kan er niks anders van maken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:03

Leuk paardje!
Toch dingetje over de slof, net zoals mijn voorganger, als je hem eraan moet hangen van de eigenaar geen enkel probleem.
Als je hem goed gebruikt ook geen enkel probleem, maar jij gebruikt hem niet goed, hij staat constant op spanning, laat hem lekker los en doorhangen met boogje erin, dan is het geen enkel probleem.
Heb je wel eens les? Zo niet neem eens paar lesjes, wordt je zoveel handiger van en leer je vaak heel veel van ook hoe je een slof correct kan gebruiken.

Pas met goed lessen ga je nog een stuk vooruit in je rijden, dus investeer daar in, als je verder wilt komen met paardrijden is dat echt de moeite waard.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Eef_Bam

Berichten: 4075
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:06

Ook al moet je met een slof rijden (van de eigenaar?), dan kan je hem wel wat vriendelijker gebruiken. Als het paard zo zijn hoofd afbuigt (nageven kan ik het niet noemen) hoort de slof niet meer strak te staan, dat doet hij bij jou wel. Ik zou dus als je per se met slof moet rijden, hem in ieder geval een stuk langer houden.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:10

Leuke pony en wat de andere ook zeggen slof een stuk losser....dit is vrij streng.
Handen hoger dragen en beugels gaatje of wat langer ga je ook beter je hakken uitdrukken.
Neem wat lessen dan ga je vanzelf beter rijden en is de slof misschien wel helemaal niet meer nodig!
Veel plezier met je pony...

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:10

Ik dacht in eerste instantie dat je alleen op de slof reed, niet op de teugel.
Lekker loslaten dat ding, hij moet om maar zo strak?

Verder: beugels mogen wel een of 2 gaatjes langergok ik. Dan gaan je hakken ook beter meewerken :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:15

Hallo ts! Leuke pony!
Over de slof ga ik een dingetje zeggen. Op foto 2 zie ik dat je de slof een beetje strakker hebt dan je gewone teugel. ( kan ook vertekenen hoor). De slof zou als je paard zo loopt mooi los moeten hangen. Waarom moet je de slof gebruiken? Bijv. Als het paard een sterrenkijker is dam zou ik je aanraden om een machtegaal om te doen. Daarbij hem lekker los werken en veel overgangen rijden zodat hij je hand op zoekt. Als het voor het omlaag rijden is, is dit helaas niet de goede manier. Ik zou dit met de eigennaar bespreken en les nemen. Ook lijkt het zadel voor jou te groot.
Jullie zijn een leuk duo!

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 14:25

Bedankt! Ik kan hier wel aardig wat mee ik zal de slof losser pakken en mijn beugels langer doen en dan mijn handen dragen zijn er veder nog tips wat veder niet over de dingen gaat die ik hierboven genoemd heb?

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:28

Ik ga mee met de voorgangers. Mss kan je best es foto's laten nemen als je met doorhangende slof rijdt? Dan is het makkelijker tips geven. Paard kijkt nu wat treurig, maar mss kijkt ie direct wat vrolijker met loshangende slof.

Check ook of de sperriem los genoeg is: kan het paard nog wel ontspannen kauwen en de mond wat openen? Er moeten zeker 2 vingers tussen kunnen.

Oor, schouder, heup en hiel van de ruiter moeten op één lijn, en dat komt al aardig in de buurt. Met langere beugels zal dit denk ik nog makkelijker gaan.

Mocht het zadel idd iets te groot zijn, kan je een wolletje erop leggen, dat scheelt ook weeral iets (en is lekker zacht en warm in de winter :) )
Laatst bijgewerkt door hwn op 12-07-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 14:30

De sperriem zit niet te strak hij kan gewoon kauwen en er kunnen 2 vingers tussen

Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:39

Cas123 schreef:
Hallo ts! Leuke pony!
Over de slof ga ik een dingetje zeggen. Op foto 2 zie ik dat je de slof een beetje strakker hebt dan je gewone teugel. ( kan ook vertekenen hoor). De slof zou als je paard zo loopt mooi los moeten hangen. Waarom moet je de slof gebruiken? Bijv. Als het paard een sterrenkijker is dam zou ik je aanraden om een machtegaal om te doen. Daarbij hem lekker los werken en veel overgangen rijden zodat hij je hand op zoekt. Als het voor het omlaag rijden is, is dit helaas niet de goede manier. Ik zou dit met de eigennaar bespreken en les nemen. Ook lijkt het zadel voor jou te groot.
Jullie zijn een leuk duo!


Dat ding heet toch echt een martingaal.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:40

Supervixen schreef:
Cas123 schreef:
Hallo ts! Leuke pony!
Over de slof ga ik een dingetje zeggen. Op foto 2 zie ik dat je de slof een beetje strakker hebt dan je gewone teugel. ( kan ook vertekenen hoor). De slof zou als je paard zo loopt mooi los moeten hangen. Waarom moet je de slof gebruiken? Bijv. Als het paard een sterrenkijker is dam zou ik je aanraden om een machtegaal om te doen. Daarbij hem lekker los werken en veel overgangen rijden zodat hij je hand op zoekt. Als het voor het omlaag rijden is, is dit helaas niet de goede manier. Ik zou dit met de eigennaar bespreken en les nemen. Ook lijkt het zadel voor jou te groot.
Jullie zijn een leuk duo!


Dat ding heet toch echt een martingaal.



Dat bedoelde die

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:17

Supervixen schreef:
Cas123 schreef:
Hallo ts! Leuke pony!
Over de slof ga ik een dingetje zeggen. Op foto 2 zie ik dat je de slof een beetje strakker hebt dan je gewone teugel. ( kan ook vertekenen hoor). De slof zou als je paard zo loopt mooi los moeten hangen. Waarom moet je de slof gebruiken? Bijv. Als het paard een sterrenkijker is dam zou ik je aanraden om een machtegaal om te doen. Daarbij hem lekker los werken en veel overgangen rijden zodat hij je hand op zoekt. Als het voor het omlaag rijden is, is dit helaas niet de goede manier. Ik zou dit met de eigennaar bespreken en les nemen. Ook lijkt het zadel voor jou te groot.
Jullie zijn een leuk duo!


Dat ding heet toch echt een martingaal.

Sorry, ik wist niet hoe je het moest schrijven. We weten wat ik bedoel ;)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:32

Moderatoropmerking:
Op HAW is het enkel toegestaan om opbouwend rijtechnisch commentaar te geven. Herhalingen van dit commentaar zijn niet toegestaan. Over de slof is al voldoende geschreven. Reacties daarover zonder verdere toevoegingen zullen dan ook verwijderd worden.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:41

Blijf over je paard heen kijken. Je kijkt vaak naar beneden maar dat heeft een groot effect op je houding. Cliché, maar blijf rechtop zitten en kijk naar waar je heen wilt.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:16

Handen recht op en een beetje blijer kijken ;)

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:36

heb je ook nog foto's dat je iets anders aan het doen bent dan stappen? dan kunnen we je toch net wat meer tips geven.
wat ik er nog aan toe kan voegen is om te proberen je handen recht op te houden. Je neigt hier en daar wat naar pianohandjes, daardoor blokkeer je meer in je pols

Dat je moeite hebt met de slof is misschien ook niet zo raar, rijden met slof is nu eenmaal lastig en vraagt de nodige ervaring. En wanneer de eigenaar dat wil heb je niet veel keuze, wat je ook zou kunnen overleggen met de eigenaar is om de slof als bijzet vast te maken. Dan werkt hij alleen in als hij zijn hoofd te ver omhoog doet, wat ook eigenlijk de bedoeling is. En hoef jij niet zo bang te zijn dat je hem verkeerd gebruikt.

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 08:39

Persevero schreef:
heb je ook nog foto's dat je iets anders aan het doen bent dan stappen? dan kunnen we je toch net wat meer tips geven.
wat ik er nog aan toe kan voegen is om te proberen je handen recht op te houden. Je neigt hier en daar wat naar pianohandjes, daardoor blokkeer je meer in je pols

Dat je moeite hebt met de slof is misschien ook niet zo raar, rijden met slof is nu eenmaal lastig en vraagt de nodige ervaring. En wanneer de eigenaar dat wil heb je niet veel keuze, wat je ook zou kunnen overleggen met de eigenaar is om de slof als bijzet vast te maken. Dan werkt hij alleen in als hij zijn hoofd te ver omhoog doet, wat ook eigenlijk de bedoeling is. En hoef jij niet zo bang te zijn dat je hem verkeerd gebruikt.


Hoe maak ik de slof als bijzet vast?

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:41

Ik vraag me af waarom je perse met slof moet rijden?

bibabennie

Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Nijmegen

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:51

Hoi,

Leuke combinatie zijn jullie!

Wat ik als tip mee wil geven:
Probeer je paard als je rechtuit gaat ook recht in zijn hals te stellen. Op alle voltes heeft je paard stelling naar binnen, maar als je rechtuit gaat moet je paard ook recht zijn! (tenzij je alleen op de volte rijd, dan heb ik niks gezegd!).

Verder kun je proberen je been meer van je paard af te houden (niet constant er tegen aan) alleen als je een hulp geeft: been en dan je been weer er van af.

Succes ermee!

Online Marketeer & Public Relations ANKY® ATC

Houding & Zit #TeambyJill - Centered Riding Certified Instructor
YT: https://www.youtube.com/channel/UCTPCs1 ... bU_AyQeKyA


eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 15:17

bibabennie schreef:
Hoi,

Leuke combinatie zijn jullie!

Wat ik als tip mee wil geven:
Probeer je paard als je rechtuit gaat ook recht in zijn hals te stellen. Op alle voltes heeft je paard stelling naar binnen, maar als je rechtuit gaat moet je paard ook recht zijn! (tenzij je alleen op de volte rijd, dan heb ik niks gezegd!).

Verder kun je proberen je been meer van je paard af te houden (niet constant er tegen aan) alleen als je een hulp geeft: been en dan je been weer er van af.

Succes ermee!


Dankjewel! Op deze foto's reed ik steeds in bochten, maar toch bedankt!

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:43

De slof als bijzetteugel gebruiken doe je door hem aan de zijkant van de singel vast te maken in plaats van de onderkant. Vlak onder het zadelblad.
Dit paard maakt zich heel sterk (harde mond) en door de slof kun je meer kracht zetten, waardoor je paard nog stugger word van voren, dat is een groot nadeel van de slof.
En je kan dan zelf ook niet soepel meebewegen met je handen.
Dus probeer zo weinig mogelijk druk op de slof te houden. :)
Dat kun je bereiken door wat actiever te gaan rijden, veel overgangen maken en daarbij heel streng zijn dat je paard goed en snel reageert op je been.
Dan heel goed blijven opletten dat je dan niet teveel tegen houdt van voren.
En om je benen lang te houden kun je zonder beugels oefenen!
Succes!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 15:47

MirandaFuego schreef:
De slof als bijzetteugel gebruiken doe je door hem aan de zijkant van de singel vast te maken in plaats van de onderkant. Vlak onder het zadelblad.
Dit paard maakt zich heel sterk (harde mond) en door de slof kun je meer kracht zetten, waardoor je paard nog stugger word van voren, dat is een groot nadeel van de slof.
En je kan dan zelf ook niet soepel meebewegen met je handen.
Dus probeer zo weinig mogelijk druk op de slof te houden. :)
Dat kun je bereiken door wat actiever te gaan rijden, veel overgangen maken en daarbij heel streng zijn dat je paard goed en snel reageert op je been.
Dan heel goed blijven opletten dat je dan niet teveel tegen houdt van voren.
En om je benen lang te houden kun je zonder beugels oefenen!
Succes!


Heel erg bedankt! Ik ga dit ook zeker gebruiken!hij is af en toe ook idd wat traag van begrip maar ga hier zeker aan werken en ook zonder beugels

eline27
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 15:57

Hier nog wat extra foto's om ook op rechte stukken en draf te kunnen beoordelen. Zelf heb ik hier het gevoel dat mijn beugels niet langer hoeven, wat vinden jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Recreatie verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:00

Oke, ligt het zadel wel goed? Ik vind het paard gespannen ogen. Probeer veel overgangen te rijden :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuperSuup en 19 bezoekers