wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:51

Ik mest elke dag de wei uit, ontworm 3 keer per jaar, heb een vaste kudde maar sinds 3 weken staat er een nieuw paard bij ingestald. Alle paarden worden normaal gesproken tegelijkertijd ontwormd en een nieuw paard wordt meteen bij aankomst ontwormd. Dit is bij deze nog steeds niet gebeurd.

Nu is er sinds 3 weken een nieuw paard bij, die ook weer weggaat doordat deze is afgekeurd. Eigenaar wil daardoor niet ontwormen, probeert al 2 weken het paard weg te krijgen naar verkoper die moeilijk doet.
Zij heeft wel aangeboden die 3 van mij te willen ontwormen als haar huidige afgekeurde paard weer weg is.

Nu vraag ik mij af, hoeveel kans er op wormbesmetting is. Dit paard staat momenteel met 1 pony samen op de wei tot deze weg is, maar hierna komen de andere 2 ook op dat stuk te staan. ( zijn 3 weilanden en wordt tussen gewisseld )

Moet ik nu extra ontwormen of is die kan op wormen nu door het hete weer en mijn uitmesten minder ?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:18

VSW -> MD

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:21

Dat valt wel mee. Geen paard zonder wormen, wormen zijn vooral schadelijk in grote hoeveelheden. Dus als jij je gewone schema aanhoud is er niets aan de hand.

Bejaarde bokkers weten meer

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:11

Ik denk ook dat het wel meevalt. Desnoods haal je vanaf nu 2 keer per dag de mest van de weide

Alles wat je aandacht geeft groeit..

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:30

Denk ook dat het wel zal meevallen. In de warmte is er idd minder kans op wormen: als je gaat slepen, droogt de boel netjes op.

Al snap ik de logica van de eigenaar niet: ze is wel bereid om jouw 3 paarden te ontwormen, dan lijkt het me toch financieel interessanter om die nieuwe te ontwormen?

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:34

Wat een aantal zeggen is inderdaad waar, mits het paard in een paddock staat.
Helaas staat dit paard in de wei en je hebt dus geen idee of het paard een serieuze besmetting heeft.
Zorgen dat iedere dag de wei goed uitgemest word is het enige wat je kan doen op het moment.
Warm weer of koud weer, sommige wormeitjes kunnen 5-7 jaar op het land overleven.
En tuurlijk heb je altijd wel wat wormen, een gezond paard is daar ook goed tegen opgewassen.
Maar met extreme besmettingen word het wel een ander verhaal.

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 19:14

Paard staat overdag op de wei en s`nachts op paddock, ik mest s`morgens en in avond uit, dus gemiddeld ligt de mest er 12 uur, maar komt soms voor dat ik een keer oversla en dan is het 24 uur. Ik weet niet wanneer dit paard voor het laatst ontwormd is, is pas in januari van de renbaan afgehaald dus vermoed dat daar ook meteen de laatste keer is geweest.
De wei wordt trouwens niet gesleept, ik mest uit en rij met zitmaaier onkruid en lang gras af

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:19

Kun je niet een beetje mest vangen van de nieuwkomer en een eitelling laten doen? Dan heb je in elk geval een beetje een idee hoe en wat..

Paar keer per jaar 'blind' ontwormen vind ik een beetje ouderwets en is bij een vaste kudde en jouw nette uitmestgedrag echt onnodig. :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 20:19

Die nieuwe gaat weg en is niet van mij maar van een "pensionklant"

Normaal is het standaard op dag 1 ontwormen maar daar houdt de eigenaar zich niet aan. Het is een goede kennis van mij en heb nu aantal keren netjes gevraagd en haar reactie afgewacht.Paard is schraal, geen bespiering meer maar ook echt te licht ondanks dat hij onbeperkt hooi krijgt en weidegang ( al zijn de weilanden nu vrij dor en kaal)

Het paard zou morgen weer teruggaan naar verkoper. Zij wil er geen geld meer insteken na hoop gedoe bij afkeur en terugmoeten naar de eigenaar. Ook is zij bang dat hij hier moeilijk om gaat doen als zij het paard ontwormd wat dus niet meer van haar is. Is helaas alleen hoop gedoe met het terugbrengen en al aantal keren geprobeerd maar steeds afgekapt en ik ben steeds "te aardig"om het terugbrengen af te wachten maar die 3 dagen zijn inmiddels ruim 3 weken geworden.

Ik vraag mij alleen af of ik nu niet straks de heel wei vol eitjes heb omdat ik dus niet weer of deze voldoende ontwormd is. Zij zou zodra het paard wegwas ontworminspasta voor die van mij halen.

Eitelling hoor ik vaker slechte verhalen over dat ze toch wormen blijken te hebben. Horzellarven hebben die van mij vaak wel, na het ontwormen zie ik soms larfjes in de mest zitten. Minder ontwormen durf ik daardoor niet

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:31

Lynn_Nikita schreef:
Eitelling hoor ik vaker slechte verhalen over dat ze toch wormen blijken te hebben. Horzellarven hebben die van mij vaak wel, na het ontwormen zie ik soms larfjes in de mest zitten. Minder ontwormen durf ik daardoor niet


Laat je niet te bang maken door allemaal spookverhalen. Met een stabiele kudde en regelmatig mest onderzoek hoef jij je echt geen zorgen te maken. Een keer per jaar ontwormen tegen horzellarven is prima. Meerdere keren blind ontwormen is niet echt nodig en werkt alleen maar resistentie in de hand.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:21

Nou, als het paard er zo slecht bij staat, lijkt het me meer aangewezen om die te gaan ontwormen? Paard kan er toch niets aan doen dat ie afgekeurd is en de verkopers moeilijk doen? Dier kan er mss wel van opknappen, wordt iedereen beter van, en hoeft niet gelijk met de duurste ontworming te zijn daarom.

Of anders kan jij die ontwormen, en dan de kosten op haar verhalen? Ze hoort zich ook aan jouw reglementen te houden toch, kennis of geen kennis?


Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 22:27

Ik ga geen paard ontwormen dat niet van mij is zonder dat ik daar toestemming voor heb.

Afspraak was dat paard vandaag opgehaald zou worden maar is weer afgezegd.
loopt niet heel erg lekker zo.

Ik heb vorige week toen er erg veel dazen waren het paard al een vliegendeken opgelegd maar al commentaar op gekregen omdat t paard klein schuurplekje op schouder Had na een week de deken gedragen te hebben. T plekje was en minimaal plekke maar heb nu " verbod" op deken opleggen gekregen

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:37

Als het paard vol wormen zit en je ontwormt heb je ook nog kans op koliek en dan ben je verder van huis, helemaal als de eigenaar al moeilijk doet. Ik zou er ook voor passen.


Wij hebben hetzelfde 'probleem'. Een maand een paardje erbij gehad, die nu weer is vertrokken. Twijfel over de betrouwbaarheid van de wormtelling die de eigenaar daarbij deed.
Aan het eind van het weideseizoen ontwormen we ze sowieso weer en na eerste vorst ook denk ik. Twijfel over een bloedonderzoek daartussen, ook ter controle van andere zaken.

"Een draver, is gaver" :D

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: wormen? hoeveel kans op besmetting door nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 02:42

kan je geen stukje wei afzetten voor dat ene paard? dan blijven de besmette drollen iig op 1 plek

Paarden-thermografie
thermografisch onderzoek op locatie
www.paarden-thermografie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, Cowgirl83, Dido2316, GoogleAdsense, JoyenUnory, Luna2013, mala26, maxie, Plonspony, pyrrhus, SentiBot, stefanie33, SUSANNEx, xkmmtjeee en 97 bezoekers