Pony loopt me haast omver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mieske200
Berichten: 210
Geregistreerd: 21-11-14

Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 09:28

Hallo!

Ik heb nogal een probleempje met mijn verzorgpony (shetlander). Ze komt steeds maar weer in mijn persoonlijke ruimte, ookal duw ik haar weg. Nu leek het me verstandig om haar achteruitlopen te leren, maar blijkbaar heeft ze daar niet echt zin in. Ik kreeg haar natuurlijk niet zonder hulpmiddel achteruit, dus heb ik heel rustig een zweepje tegen de borst aan gelegd (geen echte tik en zéker niet hard), maar alle aandacht ging naar het zweepje toe waar ze niet blij mee was. Toen heb ik direct de zweep weggelegd en ben ik maar gestopt. Maar ik zou toch willen dat ze eens blijft staan en niet dat ze me constant bij wijze van spreken omver loopt.

Hopelijk hebben jullie enkele tips :3

x


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:32

Ik ben bang dat je eens flink boos moet worden, ze heeft totaal geen respect voor je.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:35

Zoals ik dit lees is er geen respect voor jou, he moet wel oppassen met heel erg voor worden omdat het de situatie ook kan verergeren. Ik neem aan fat jr een halster + touw tot beschikking hebt, ga gewoon eens in de bak rond lopen en stop en waneer ze niet stopt haar terug zetten. Zo krijgen jullie meer respect voor elkaar, het komt altijd van 2 kanten :)

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

Mieske200
Berichten: 210
Geregistreerd: 21-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 09:38

Boos worden? In welke zin? Ik denk zelf dat woede/agressie nooit de oplossing is, er moet toch wel een andere manier zijn?

Gabyvkeulen; dankjewel voor de tip, ga ik zeker nog eens doen. De shet kan wel gewoon respectvol stoppen als ik dat ook doe, gelukkig. :)

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:39

Achteruit leren lopen en niet vragen op een vriendelijke manier, neem een zweepje in je hand en duw hem daar mee naar achteren. Komt hij in je ruimte dan steng zeggen, achter uit kom op achteruit. Boos worden bedoelen ze mee je stem verheffen.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:44

Ik heb trouwens nog een tip, weet niet of dit ook werkt bij en shetje. Mijn paard liep ook over mij heen, zo groot mogelijk maken ik deed het met een longeer touw en naar achter sturen je armen omhoog, en beetje zwieren met je longeer touw wanneer hij dit doet. Niet meteen 3 meter achteruit (bv) maar eerste 1 als hij dan niet luistert opbouwen naar 2. Dan wordt het achteruit gaan ren straf maar dit kun je later weer veranderen. Succes. Voor tips pb me maar gewoon :)

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:49

Zo zacht als het kan maar zo hard als het moet, als mijn paard goed weet dat ze iets doet wat niet mag durf ik best een tik uit te delen. Als ik dat niet doe gaat ze mij op voeden in plaats van ik haar, dat stadium hebben we namelijk al gehad.

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:51

Mieske200 schreef:
Boos worden? In welke zin? Ik denk zelf dat woede/agressie nooit de oplossing is, er moet toch wel een andere manier zijn?

Gabyvkeulen; dankjewel voor de tip, ga ik zeker nog eens doen. De shet kan wel gewoon respectvol stoppen als ik dat ook doe, gelukkig. :)


Ik denk niet dat ze woede/agressie bedoeld. Ik denk dat ze doelt op een keer goed streng zijn en misschien ook wel vaker streng zijn.

Succes ermee

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:54

Een keer goed boos worden heeft ook geen zin. Dat is een korte termijn oplossing en blijft hoogstens een dag hangen.
Opvoeden en consequent zijn.
Als je met haar loopt en ze wil je voorbij zet je haar stil en achteruit. Geef druk op het halstertouw en laat pas los als ze een pas gezet heeft. Herhaal dit totdat ze ver genoeg achteruit is gegaan. Hoe ver ze moet, ligt aan jou. Soms is alleen druk op het halstertouw niet genoeg, dan mag je dr best op de borst tikken met de rest van het halstertouw. Als het goed is zul je naarmate je dit vaker doet steeds minder nodig hebben om haar achteruit te krijgen. Zo niet dan gaat er wat fout en zul je even iemand moeten vragen mee te helpen die dit principe kent.

Iedere keer als ook maar een cm te ver vooruit wilt lopen (hoe ver dit is ligt wederom aan jouw wensen) herhaal je dit oefeningetje.

Ook als je stilstaat en ze loopt je omver, trekt je mee of loopt te drentelen doe je ditzelfde oefeningen steeds weer. Niet boos worden, gewoon rustig en consequent.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:01

Paardlief kan af en toe ook vrij lomp zijn. Dan krijgt hij ook een tik op zn neus van me hoor, laten weten dat ik dat niet accepteer. Je hoeft natuurlijk het paard niet kei hard af te slaan of zo, maar streng zijn.

Een keer hard "HEY" roepen helpt bij mij ook wel.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Mieske200
Berichten: 210
Geregistreerd: 21-11-14

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 13:30

Dankjulliewel voor de tips! Ik ga zeker strenger zijn, misschien laat ik nog wel eens weten hoe het ging :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:13

TAO -> OPG

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:19

Ik weet niet of je grondwerk doet. Dit zou je goed kunnen helpen. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn veel bokkers die je wel willen helpen. Net zoals ik wil ik je best helpen. Soms moet je je pony laten zien dat niet alles kan. Dit hoeft niet met geweld, maar je kunt het wel in je lichaamstaal zien.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:32

Elke keer als ze in je ruimte staat, gewoon lekker met je armen wapperen naar haar toe totdat ze voor jou achteruit of opzij gaat. Claim je eigen ruimte weer terug zonder fysiek geweld. Waarschijnlijk hoef je haar niet aan te raken om te zorgen dat ze dan voor je uitkijkt. Blijf dit gewoon consequent doen zonder heel boos te worden, gewoon vastberaden pony weer uit je persoonlijke ruimte wapperen.

Bij mijn paard werkte het al heel snel, die loopt nu gewoon netjes achter me aan en loopt niet meer over me heen in stal :)

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:00

Yellowgray: bij mij werkte dit indd ook, alleen zoals ze zei ze heeft een shetland. Werkt het daar ook bij :)

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:53

XGabyvkeulen schreef:
Yellowgray: bij mij werkte dit indd ook, alleen zoals ze zei ze heeft een shetland. Werkt het daar ook bij :)


Jahoor, dat denk ik wel. Mocht de pony toch heel erg brutaal zijn dan mag je 'm ook best een tik tegen zijn neus geven (met je vingers oid) om je punt duidelijk te maken. Maar voor de meeste paarden en pony's zijn drukke, onverwachtse bewegingen wel genoeg om ze terug te laten deinzen.

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:01

Idd jezelf flink groot maken Door met je armen te zwaaien. Mijn shet weet t nu maar al te goed en ook gewoon dwars door haar heen lopen, eisen dat ze aan de kant gaat. Als je dat een paar keer doet met een kruiwagen leren ze het gauw genoeg. Mijne rent inmiddels weg als ik hem op 1 meter nader met een kruiwagen en ook zonder gaat ie aan de kant als ik dat wil. Draai de rollen dus gewoon om, laat haar voor jou aan de kant gaan

Alex en Jorie <3


Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:46

Streng zijn is inderdaad niet direct erop los slaan, maar duidelijkheid scheppen. Net als met kinderen: als het nu niet mag, dan mag het nooit. Nee is nee. Zorg dat je een routine ontwikkelt die je te allen tijde inzet (paarden zijn gewoontedieren). Hoewel variatie in "werk" heel welkom is, moeten de basisregels hetzelfde blijven. Voer ook nooit en te nimmer uit de hand (snoepjes zijn killing bij Shetlanders, een uitzondering daargelaten), maar beloon het door een klopje op de schouder of een vriendelijk woord in combinatie met een aai over de hals. Pas ná het "werk" ligt er een appel of wortel in de voerbak op stal. Stoppen als het goed gaat, dus niet overvragen. Daar worden bijna alle paarden kriegel van en raak je je "leiderschap" kwijt. Tot slot: leiderschap is dus iets anders dan de baas zijn. Het paard moet jou vertrouwen en weten wat de basisregels zijn.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:41

Shenavallie schreef:
Streng zijn is inderdaad niet direct erop los slaan, maar duidelijkheid scheppen. Net als met kinderen: als het nu niet mag, dan mag het nooit. Nee is nee. Zorg dat je een routine ontwikkelt die je te allen tijde inzet (paarden zijn gewoontedieren). Hoewel variatie in "werk" heel welkom is, moeten de basisregels hetzelfde blijven. Voer ook nooit en te nimmer uit de hand (snoepjes zijn killing bij Shetlanders, een uitzondering daargelaten), maar beloon het door een klopje op de schouder of een vriendelijk woord in combinatie met een aai over de hals. Pas ná het "werk" ligt er een appel of wortel in de voerbak op stal. Stoppen als het goed gaat, dus niet overvragen. Daar worden bijna alle paarden kriegel van en raak je je "leiderschap" kwijt. Tot slot: leiderschap is dus iets anders dan de baas zijn. Het paard moet jou vertrouwen en weten wat de basisregels zijn.


Maar wat als je paard wel ineens over je heen wilt lopen? Zeg je dan gewoon foei? Op dat moment.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:49

Hier mijn ruin die vind dat mijn (jonge) merrie te brutaal is:



En ok... :+

Hij overdrijft...

Is wat theatraal.....

En een beetje belachelijk omdat ze uiteindelijk pomtidom al weg is... O:)

Maar het maakt wel duidelijk hoe paarden onderling kunnen reageren als ze vinden dat de ander te brutaal in hun ruimte komt..

Kortom: gewoon je zweepje pakken en 1 keer duidelijk zijn als ze te brutaal in jouw ruimte komt ( gewoon een korte, duidelijke tik, hoeft niet hárd, maar als het maar resoluut is..).


Iedereen een Connemara!!


.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:49

Azmay schreef:
Zo zacht als het kan maar zo hard als het moet, als mijn paard goed weet dat ze iets doet wat niet mag durf ik best een tik uit te delen. Als ik dat niet doe gaat ze mij op voeden in plaats van ik haar, dat stadium hebben we namelijk al gehad.


Dit. En het lijkt mij ook best gevaarlijk. Mijn paard doet dat als ik haar in stal zet. Dan sta ik tussen de deur opening en haar in en als ik het halster af doe, wilt ze wel eens mij zo om ver lopen en de stal in rennen. Dan geef ik haar een gigantische tik en zet haar daarna achteruit, als ze een paar seconden stil heeft gestaan beloon ik haar weer. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als ze niet gecorrigeerd wordt eigenlijk.. Nu is mijn paard geen shetlander, maar een flinke fries van 600 kilo, dat wil ik niet boven op mij hebben. Daarbij snapt een paard dit ook beter, dan dat je alleen maar foei zegt en met van die zweverige theorieën komt. Als een paard te dicht bij een ander paard komt krijgt hij ook een gigantische trap te verwerken van dat andere paard. En omdat dit duidelijker is, voelt het voor het paard uiteindelijk veiliger om bij je te zijn en zal hij/zij meer op jou gaan vertrouwen. Bijv in het verkeer doe jij niet zenuwachtig, dan zal er ook niks zenuwachtigs zijn.
Soms voelt het gewoon rot om je paard zo op zijn plek te moeten zetten (weet er alles van) maar als je dit onthoud, helpt het misschien wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:17

YellowGray schreef:
Elke keer als ze in je ruimte staat, gewoon lekker met je armen wapperen naar haar toe totdat ze voor jou achteruit of opzij gaat. Claim je eigen ruimte weer terug zonder fysiek geweld. Waarschijnlijk hoef je haar niet aan te raken om te zorgen dat ze dan voor je uitkijkt. Blijf dit gewoon consequent doen zonder heel boos te worden, gewoon vastberaden pony weer uit je persoonlijke ruimte wapperen.

Bij mijn paard werkte het al heel snel, die loopt nu gewoon netjes achter me aan en loopt niet meer over me heen in stal :)


Over het dikgedrukte: Totdat... Ik neem aan dat als je pony/paard dat in jou persoonlijke ruimte komt even vergeet dat jij er ook bent en over je heen wilt walsen je direct een meter op zij wilt zetten? Ik heb nu het idee dat je meer in discussie gaat met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:19

Punz schreef:
Hier mijn ruin die vind dat mijn (jonge) merrie te brutaal is:

[ Video ]

En ok... :+

Hij overdrijft...

Is wat theatraal.....

En een beetje belachelijk omdat ze uiteindelijk pomtidom al weg is... O:)

Maar het maakt wel duidelijk hoe paarden onderling kunnen reageren als ze vinden dat de ander te brutaal in hun ruimte komt..

Kortom: gewoon je zweepje pakken en 1 keer duidelijk zijn als ze te brutaal in jouw ruimte komt ( gewoon een korte, duidelijke tik, hoeft niet hárd, maar als het maar resoluut is..).



Dit vindt ik heel normaal (het filmpje) gebeurt ook bij mijn paard en haar weidemaatje. Als er een paard te dicht bij mijn paard komt en het maatje verneemt dat krijgt dat andere paard er behoorlijk van langs. :oo (van het weide maatje)

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pony loopt me haast omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:29

Is ook heel normaal, daarom plaats ik het hier ook voor TS.. Vind het alleen hilarisch hoe hij aan het eind nog in het rond staat te bokken...

En eigenlijk niet meer zo serieus wordt genomen door de dames :D :D


Iedereen een Connemara!!


.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:56

AmoorM schreef:
Shenavallie schreef:
Streng zijn is inderdaad niet direct erop los slaan, maar duidelijkheid scheppen. Net als met kinderen: als het nu niet mag, dan mag het nooit. Nee is nee. Zorg dat je een routine ontwikkelt die je te allen tijde inzet (paarden zijn gewoontedieren). Hoewel variatie in "werk" heel welkom is, moeten de basisregels hetzelfde blijven. Voer ook nooit en te nimmer uit de hand (snoepjes zijn killing bij Shetlanders, een uitzondering daargelaten), maar beloon het door een klopje op de schouder of een vriendelijk woord in combinatie met een aai over de hals. Pas ná het "werk" ligt er een appel of wortel in de voerbak op stal. Stoppen als het goed gaat, dus niet overvragen. Daar worden bijna alle paarden kriegel van en raak je je "leiderschap" kwijt. Tot slot: leiderschap is dus iets anders dan de baas zijn. Het paard moet jou vertrouwen en weten wat de basisregels zijn.


Maar wat als je paard wel ineens over je heen wilt lopen? Zeg je dan gewoon foei? Op dat moment.

Als je in de basis al goed bezig bent, zal je paard niet eens bedenken om over je heen te lopen. Kortom: begin opnieuw bij de basis. Eventueel kan TS ook een deskundige erbij halen die meer op de ruiter gericht is, want hoe een paard reageert komt (met uitzondering van schrikken door bijvoorbeeld vuurwerk) te allen tijde bij de houding/omgang van de ruiter vandaan.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers