OCD operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 16:58

Ik weet niet of het hier goed staat, anders graag verplaatsen

5 weken geleden is er OCD vastgesteld in de rechterachter knie bij mijn paard. Het betreft een 6 jarige ruin van 1.70 m
4.5 week geleden is hij hieraan geopereerd. Deze operatie is goed verlopen en na 4 dagen mocht hij naar huis om vervolgens 2 weken op stal (incl dagen op kliniek) te staan. Hierna werden de hechtingen eruit gehaald en mochten we opbouwend elke dag gaan stappen aan de hand. We moeten nu nog 1.5 week.. dan zou hij twee weken op een paddockje mogen, maar helaas hebben we hier én de mogelijkheid niet voor én zal hij daaruit springem. Toen we dit zeiden tegen de DA die hem heeft geopereerd kregen we omduidelijk advies met "dan laat je hem nog maar een paar weken op stal" .. we weten nu dus niet goed hoe en wat.

Nu is mijn vraag, wie heeft zijn paard hieraan laten opereren en wat was de exacte revalidatie?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar voor mij werd er niet veel duidelijker.

In mijn andere topic kun je lezen hoe het is geconstateerd en fotos.

:)


Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:38

Niemand?

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:47

Mijn paardje is paar jaar geleden geopereerd aan beide achterbenen. Hij heeft 3 weken boxrust gehad. Daarna 3 weken in zijn box en 2 x per dag 10 min aan de hand stappen. Daarna mocht hij de wei weer op

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 20:26

Dankjewel voor je reactie
Raar hoe dat verschilt per DA eigenlijk.. :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9288
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:32

Hier 2 weken boxrust, dan 2 weken stappen, dan 2 weken stappen en draven en dan weer opbouwen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:41

Onlangs een paard laten helpen . Niet van mezelf
Maar daar was t advies 2 weken volledig boxrust . Dan hechtingen eruit . Nieuw verband erom . Mocht hij of handstappen of in de molen 2 x 20 min uitbouwen na 2 x 30 min
En 6 weken na de operatie eerst gecontroleerd meer bewegen en dan werk oppakken en weide op .
Als je denkt dat jou paard gaat flippen geef hem dan wat tranquigel voor je hem loslaat

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 12:53

Dank jullie voor de reacties!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:57

Mijn merrie werd gek binnen. Eerst paar dagen op kliniek, daarna 2 weken thuis in box met een maatje.

Daarna meteen op een minimaal afgezet stukje land tussen de rest gezet. Ze kon er geen sprintje trekken, maar voor haar was het belangrijk om tussen de rest te staan, ging super.

Op zoek naar de zon!!!

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:58

Hebben mensen ook ervaringen met paarden die ocd hebben en geen operatie krijgen?

[o]

kiwiwitje

Berichten: 20102
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:02

Wij lieten opereren in Belgie, daar keeg je dit mee:
3weken box rust
3 weken stappen aan de hand
3 weken recht uit stappen onder het zadel. Daarna de training weer opbouwen. Vaak gingen ze hier na die 3 weken stappen weer de wei op of in de paddock. Eerder als ze op stal en aan de hand anders niet te handelen waren. Ervaring hier is. Als ze 1 keer gek hebben mogen doen buiten. Dat ze daarna allemaal weer rustig aan de hand zijn. En ook weer relax zijn als je er op gaat zitten. Zowel 3 jarige als oudere.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:06

Michell, nakomeling van mijn eigen merrie bleek ook ocd te hebben op 3 jarige leeftijd.
Er is tot op heden niks aan gedaan en ze loopt de sterren van de hemel. Er is ook niks te zien.
Ze is voor weinig geld verkocht met de eis dat ze wel geopereerd wordt als het gaat opspelen (zijn vrienden van ons dus echt een fijne deal voor deze merrie)

Geen dik been, geen vocht oid

Dat was bij mijn eigen merrie wel anders. Die is 2x geopereerd aan ocd. DA gaat er vanuit dat bij de 1e operatie een stukje is vergeten.
Ze heeft nagenoeg altijd een overvuld spronggewricht, maar loopt er geen dag kreupel op.

Op zoek naar de zon!!!

kiwiwitje

Berichten: 20102
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:13

Op het moment dat er een OCD in de sprong zit en die verwijderd is dan blijft die 9 vd 10 keer overvuld, maar dat is geen probleem inderdaad.. Van de knie en kogel ga je over het algemeen niks meer zien.:)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:17

mijn paard had een 8mm chip in kootgewricht voorbeen
heeft na de operatie 6 weken boxrust gehad
mocht er met mesten even uit en mocht dan naast stal grazen
na 3 weken boxrust wel 5 min stap
na 7 weken [ heb het weer toen afgewacht ] weer op de wei
en ben er na 6 mnd weer opgestapt

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:33

Het is dat mijn paard er wat last van heeft in combinatie met artrose. Hij staat op medicijnen en natuurlijk op controle van dierenarts

[o]

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:31

Jij zei in je openingspost dat het hier een OCD in dse knie betreft, is niet zo vaak daar voorkomend hoor, meestal betreft het in het sprongewricht ( de sprong ).
Als je over medische dingen praat is een juiste plaats locatie toch al zeker een eerste vereiste toch.
Beweging is na de eerste herstel periode vrij belangrijk, maar dit zou toch zo rustig mogelijk opgebouwd moeten worden, daarom het advies van een vrij kleine paddock of uitloop, als je het niet hebt dan is soms een beetje timmerwerk de oplossing, en anders idd verlengde stalrust maar dan met vrij regelmatig een wandelingetje aan de hand als het kan zelfs 3 tot 4 keer per dag.
Als er na verwijdering van de losse deeltjes geen te erge beschadigingen aan de rest is , tjaaaa dan is de verdere prognose vrij gunstig.
Als er wel echt schade aangericht was, dan is dat een heel ander verhaal, want dan zal zich daar idd artrose gaan ontwikkelen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 17:07

aeolusnr1 schreef:
Jij zei in je openingspost dat het hier een OCD in de knie betreft, is niet zo vaak daar voorkomend hoor, meestal betreft het in het sprongewricht ( de sprong ).
Als je over medische dingen praat is een juiste plaats locatie toch al zeker een eerste vereiste toch.
Beweging is na de eerste herstel periode vrij belangrijk, maar dit zou toch zo rustig mogelijk opgebouwd moeten worden, daarom het advies van een vrij kleine paddock of uitloop, als je het niet hebt dan is soms een beetje timmerwerk de oplossing, en anders idd verlengde stalrust maar dan met vrij regelmatig een wandelingetje aan de hand als het kan zelfs 3 tot 4 keer per dag.
Als er na verwijdering van de losse deeltjes geen te erge beschadigingen aan de rest is , tjaaaa dan is de verdere prognose vrij gunstig.
Als er wel echt schade aangericht was, dan is dat een heel ander verhaal, want dan zal zich daar idd artrose gaan ontwikkelen.


Het zat inderdaad in de knie, niet in het spronggewricht. Dus vraag me af wat je bedoelt aangezien ik gewoon correct over dit praat?
1 fragment en verder geen beschadigingen. 3 a 4 keer per dag wandelen kunnen we helaas niet realiseren aangezien wij zelf nog op vakantie gaan plus we elke keer 20 min heen en 20 min terug naar stal moeten rijden met de auto.

Iedereen bedankt voor de reacties!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers