Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 14:30

Normaal kopen wij altijd ons vlas in kleine hoeveelheden in op de momenten dat we het nodig hebben. Bijvoorbeeld iedere twee maanden. Onze paarden staan alleen in de 'wintermaanden' (oktober-maart) op stal.

Nu betaalden we aan het begin van de winter 4,50 per pak en tegen het eind 5,- per pak. Bedacht me dus dat een voorraad inslaan geen gek idee is (hoewel we wel last van ratten/muizen hebben).

Als echte hollander vraag ik me alleen af wanneer nu het beste moment is om goedkoop in te slaan. Nu? Iets later? Als er geoogst is? En wanneer wordt vlas geoogst dan? Of toch vlak voor het eind van het weideseizoen?
Iemand die raad weet?

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:46

Ik zit nu ook al prijzen te bekijken. Of ik het nu heb staan of pas voor de winter maakt mij niet zoveel uit. Maar ik zie dat er nog geen prijsverschil in zit. Dus lees even mee, ben benieuwd of er nog prijsverschil komt!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:25

ik zou het nu gaan regelen.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 22:56

Waarom nu friesiszwart? Is er net geoogst? Of omdat de vraag nu laag is?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:08

Ben heel benieuwd naar meer ervaringen :)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:23

Voor dat kleine verschil zou ik niet het risico willen lopen dat een grote voorraad aangevreten wordt c.q. de ruimte kwijt zijn waar ik dan liever hooi zou hebben liggen.
Anders wordt het als er een (jaarlijks) tekort dreigt, dan kun je best wat op voorraad hebben.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 11:30

Ruimte tekort hebben we gelukkig niet, mede omdat we voordroog voeren en de opslag van het open pak in een andere plaats is. We hebben een lege box voor de opslag van het vlas. Het aanvreten is wel een ding en vervelend, maar het gebeurd dus ook als we maar enkele pakken hebben. Omdat het binnen opgeslagen staat kunnen we het gelukkig gewoon door naar de box vegen.

We gebruiken denk ik zo'n 10 pakken in de maand, dus kan me wel voorstellen dat een wintervoorraad te klein is om echt verschil te maken in prijs als we het in één keer kopen.

Kaffez
Berichten: 67
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:26

Vlas wordt in augustus geoogst, hennep in september... vorig jaar was het in augustus koud en nat, dus 3x raden aan het begin van het stalseizoen stijgende prijzen. De maand september 2014 was een prima maand en hennep had dus nergens last van, daar zijn de prijzen dan ook gelijk gebleven. Voor dit jaar gaan alweer de verhalen ronde dat stro en vlas wel eens duurder konden worden... de oorzaak hiervan is de droogte van afgelopen tijd en volgende maand breekt het oogstseizoen voor stro en vlas alweer aan.

Wij gebruiken hennep in plaats van vlas... en sinds wij hennep met eucalyptusolie gebruiken hebben wij geen last meer van aangevreten balen. In het verleden had ik ook last van aangevreten balen vlas, maar ik kan mij niet meer herinneren dat wij dit probleem hadden met hennepstrooisel zonder eucalyptusolie

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:33

Je geeft het zelf toch eigenlijk al aan? Aan het begin van de winter is het goedkoperdus zou het in die tijd inkopen. Als je inderdaad genoeg ruimte hebt zou ik het voor de hele winter inkopen. Scheelt toch aardig wat in geld.
Veel succes!

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:55

Ik heb het in mei gekocht, vlas is net als stro, het gaan niet kapot.
Ik heb 100 pak thuis laten leveren voor (vind ik) weinig geld.
De verkoper kwam het keurig brengen en met elkaar hebben we het gelijk op de zolder gelegd.
Ik heb de balen op pallets liggen met muizen gif onder de pallets, volgens mij kan er dan weinig gebeuren. Vorig jaar had ik het 'gewoon' op zolder liggen (niet op pallets) en hebben de muizen er de hele winter lol van gehad :-(

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:17

Ik koop nooit meer vlas op voorraad! Hier ook uit zuinigheid een keer 8 pallets tegelijk laten komen. Wat een spijt heb ik er van gehad. De muizen hadden het wel ontzettend naar hun zin, echt vreselijk. Als je muizen hebt in de schuur, niet doen is mijn advies!

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:07

Kaffez schreef:
Vlas wordt in augustus geoogst, hennep in september... vorig jaar was het in augustus koud en nat, dus 3x raden aan het begin van het stalseizoen stijgende prijzen. De maand september 2014 was een prima maand en hennep had dus nergens last van, daar zijn de prijzen dan ook gelijk gebleven. Voor dit jaar gaan alweer de verhalen ronde dat stro en vlas wel eens duurder konden worden... de oorzaak hiervan is de droogte van afgelopen tijd en volgende maand breekt het oogstseizoen voor stro en vlas alweer aan.

Wij gebruiken hennep in plaats van vlas... en sinds wij hennep met eucalyptusolie gebruiken hebben wij geen last meer van aangevreten balen. In het verleden had ik ook last van aangevreten balen vlas, maar ik kan mij niet meer herinneren dat wij dit probleem hadden met hennepstrooisel zonder eucalyptusolie


Hennep is in verhouding duurder toch? Heb je het idee dat je er langer mee doet? Vlas bevalt uitstekend en paardlief is erg schoon, dus kan zuinig met mijn vlas doen. Dat is altijd voordelig, kan het geld ergens anders heen ;)
Zal binnenkort eens een rondje bellen over de kosten van een pallet vlas nu, zien of het werkelijk scheelt.


snuffie123 schreef:
Je geeft het zelf toch eigenlijk al aan? Aan het begin van de winter is het goedkoperdus zou het in die tijd inkopen. Als je inderdaad genoeg ruimte hebt zou ik het voor de hele winter inkopen. Scheelt toch aardig wat in geld.
Veel succes!


Nouja, het is het eerste jaar dat het me opgevallen is. Jaar daarvoor betaalden we het gehele jaar dezelfde prijs. Daarom vroeg ik me af of het andere mensen ook op valt of dat we voordeel kunnen halen uit nu al bestellen.


haan schreef:
Ik heb het in mei gekocht, vlas is net als stro, het gaan niet kapot.
Ik heb 100 pak thuis laten leveren voor (vind ik) weinig geld.
De verkoper kwam het keurig brengen en met elkaar hebben we het gelijk op de zolder gelegd.
Ik heb de balen op pallets liggen met muizen gif onder de pallets, volgens mij kan er dan weinig gebeuren. Vorig jaar had ik het 'gewoon' op zolder liggen (niet op pallets) en hebben de muizen er de hele winter lol van gehad :-(


Wij hebben ze niet op zolder, maar wel altijd op pallets staan. Alsnog zijn de onderste pakken aangevreten. Vooral vervelend, niet zo zeer door veel verlies, want het vlas valt wel bij elkaar te vegen, maar omdat er weer extra werk aan zit. Gif onder de pallets is een goed idee.

Ipsilonka schreef:
Ik koop nooit meer vlas op voorraad! Hier ook uit zuinigheid een keer 8 pallets tegelijk laten komen. Wat een spijt heb ik er van gehad. De muizen hadden het wel ontzettend naar hun zin, echt vreselijk. Als je muizen hebt in de schuur, niet doen is mijn advies!


Oh jee, wat vervelend! Inderdaad, met oog op aanvreten is het wel verleidelijk het gewoon bij de leverancier te houden...

xAntoinettex
Berichten: 322
Geregistreerd: 01-10-14

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:15

Wij slaan ook een voorraad in, maar hier maakt t in de prijs niet uit. Maar over die muizen, stapel het gewoon op een pallet. Nergens last van!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:36

Bij mij stond het ook op pallets. Alleen als de muizen dan de onderste pakken tot hun huizen bombarderen.... Dan valt de pallet om!

xAntoinettex
Berichten: 322
Geregistreerd: 01-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:38

Ipsilonka schreef:
Bij mij stond het ook op pallets. Alleen als de muizen dan de onderste pakken tot hun huizen bombarderen.... Dan valt de pallet om!


Oh oeps.. zulke terror-muizen hebben wij niet :D

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:40

Wij hebben het dus ook op pallets staan waar het alsnog wordt aangevreten. Maar kan zijn dat het niet alleen maar muizen zijn, gezien we ook al eens ratten gespot hebben...

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:43

Bij mij zaten ze gewoon in de pakken vlas :( (stond ook op pallets) sindsdien heb ik niet eens meer een kleine voorraad. Was elke keer te bang dat er een muis uit het pak zou vliegen :')

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:03

xAntoinettex schreef:
Ipsilonka schreef:
Bij mij stond het ook op pallets. Alleen als de muizen dan de onderste pakken tot hun huizen bombarderen.... Dan valt de pallet om!

Oh oeps.. zulke terror-muizen hebben wij niet :D


_O-
wij hadden ook niet echt van die terror muizen maar ze zaten er wel. Ik vind het fijn om wat op voorraad te hebben en hou de muizengif-stand goed in de gaten. Ik hoop dat mijn pakken nu wel allemaal heelhuids door de winter komen.

Kaffez
Berichten: 67
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:40

Hennep is dacht ik in zijn geheel genomen iets duurder... bij de Welkoop zie ik het liggen voor € 7,95, maar wij hebben het voor € 6,01 geleverd aan huis (bij afname van één pallet met 27 baaltjes) bij 2 pallets zit de prijs op € 5,60

Vlas zie ik ook liggen voor € 6,50 maar af en toe zie ik ook topics voorbij komen met lagere prijzen, zowel voor hennep als vlas geldt... de prijs is afhankelijk van je leverancier :)

Persoonlijk vind ik hennep prettiger omdat het grover is van structuur en daardoor minder glad dan vals, dit vind ik belangrijk voor onze pasgeboren veulens. Deze worden op stro geboren, maar na een week gaat al het stro eruit en staan ze alleen op hennep

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wanneer beste tijd om pallet vlas te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:23

@kaffez: maar wat betaal je dan aan bezorgkosten ??

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:26

Ik vind dat nog best behoorlijke prijzen. Ik koop vlas voor 4,00 en meer ga ik er ook echt niet voor betalen (liever minder :P )

Kaffez
Berichten: 67
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:11

DubbelDun schreef:
@kaffez: maar wat betaal je dan aan bezorgkosten ??


De prijs van € 6,01 is inclusief bezorgkosten en BTW en dan heb ik het over Hempbed met Eucalyptus, voor zonder Eucalyptus betaal ik € 5,86