paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
donsje
Berichten: 208
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: tzeeuwse:)

paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:05

Ik ben niet zo van het topics openen maar nu weet ik het echt niet meer.

Mijn verhaal; het is redelijk lang.. excuus :o

Al een jaar ben ik aan het sukkelen met mn paard. Ze is 9 jaar, we rijden Z in de wedstrijd en ZZ in training. Haar normale rantsoen is;
O:kilo basisbrok plus 50 gr nastrop vitaminekorrel
M: Kilo slobber plus magnesium, vit e, fenegriek, 2 wortels en 200 ml maisolie.
A: kilo basisbrok plus 50 gr nastrop vit korrel.

verder zga onbeperkt voordroog.
In de zomer van 9 tot 5 in de wei, in de winter van 10 tot 5 paddock. Om de dag nog een uur in de stapmolen. We trainen 4/5x per week. Max 40 min per x maar vaker niet langer dan 30 min. 2x echt krachttraining, 1x conditie en en 1x longe. Verder regelmatig buitenritje of extra dag vrij.

Hier deed ze het super op. Heb lang moeten vogelen voor ik de goede combi van voer had gevonden.

Nu heeft ze vorig jaar wat staan sukkelen met hoesten.. ze werd wat mager en oogde niet fit. Dit was in de zomer. We konden niet direct een oorzaak vinden, ze hebben in haar keel en longen gekeken en zagen niets bijzonders. Ze heeft toen even op AB gestaan en tijdelijk op merriebrok gestaan om wat aan te komen (ze is amper op gewicht te houden nl) dit ging even goed, tot ze weer wat zwakjes oogde. Ditmaal zonder hoest. Bloed laten afnemen en door vit tekort stond ze bijna spierbevangen en waren haar leverwaardes niet goed. Weer onder behandeling van DA en hier is ze weer mooi uitgekomen. Geef nu extra geconcentreerde vit e en extra vit korrels.

Echter een maand later kreeg ze een bloedinfectie door mok en stonden we weer stil. Weer DA, weer medicatie en weer liep ze uiteindelijk als een trein. Tot ze weer een hoestje kreeg en wat onzuiver liep. Even rust gehad en ondertussen geënt. Echter heeft de DA (niet mijnes) haar een spuit corticosteroïden erbij gegeven omdat ze van een enting 3 weken ziek en stijf is. Ik wist niet dat ze corticosteroïden kreeg, normaal krijgt ze een homeopatisch middel. Gevolg--》 hoefbevangen. Dit was afgelopen februari.

Met maandenlang op medicatie en rantsoen vermindering en een supersmid, loopt ze nu weer goed.

Maar nu.. ze hoest weer vreselijk, heeft mok, loopt wat stijf, vermagert, slechte huid en duidelijk niet lekker in haar vel. We zijn er achter dat ze een stro allergie heeft en staat dus op vlas. Nu al 2 wkn 24 u buiten. Maar ze hoest steeds erger. Mok krijgt ze als de weerstand laag is, is een bekend probleem van haar.

Haar rantsoen is nu; sinds bevangen zijn;
O: handje brok, 50 gr vit korrel
M: halve kilo slobber, magnesium, fenegriek, vit e, 2 wortels, olie. Dit pas sinds ze weer goed loopt. Nu een maand/anderhalf
A: handje brok, handje luzerne, 50 gr vit. Korrel
hele dag hooi, onbeperkt. Geweekt als het wat stoffig is. Ze staat sinds 2 wkn dag en nacht buiten en heeft het echt naar haar zin buiten. Ze staat op een stukje zonder gras, 3 sprieten en ze ksn altijd wat knabbelen. Ze heeft contact met anderen en staat vrolijk buiten. Al een week of 3 weer volledig stil. Ik heb haar sinds haar bevangenheid miss 10x kunnen rijden. Elke x kwam er weer iets bij, terugval, ijzer af en nu het hoest en algemene maleise.

DA komt vanmiddag, haar temp is 38. Is voor haar iets hoog. Koud uit de regen getrokken zou ze rond de 37.6 moeten zitten ong.

Help bokkers.. wat mis ik? Wat zie ik over het hoofd? Wat is er mis met mn meisje? Ik ben wanhopig, weet het niet meer!!! Ik kom 2x per dag, zoek voer/wei/hooi uit.. alles onderzoek ik voor ik haar iets geef. Ik loop al een jaar vol van stress om mn maatje.. ik weet het gewoon niet meer.. ze is zo gevoelig. Wat doe ik fout?????

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:08

Ik zou even stoppen met die vitamine E....dat zit namelijk in foenegriek ook en ook in je vitamine korrel.Ik zeg niet dat het daardoor komt maar het lijkt mij niet goed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:12

Mok kan door suikers komen. Ik zou eens kijken of je de wortels en de slobber kunt weglaten of vervangen door iets suikerarms. En krijgt ze rijk of arm hooi? Hoe reageert ze als ze gras bv in strookbegrazing krijgt. Hoe korter het gras hoe suikerrijker het is eigenlijk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:22

paard is wel goed ontwormd neem ik aan?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:25

Staat ze op stro? Kan het niet zijn dat ze een stro allergie heeft?
Mijn merrie had dat ook.
Ze heeft heel lang gehoest, op een gegeven moment met groene snot en al...
Totaal geen conditie meer, want zodra we ook maar iets deden begon ze verschrikkelijk te hoesten. Dus echt weken op rust moeten zetten. Was echt behoorlijk mager geworden.(met maïsmeel was dat nog wel wat onder controle te houden) Uiteindelijk na alles te hebben gehad erachter gekomen dat ze een stro allergie heeft.
Had haar op zaagsel gezet en na een tijdje merkte ik echt weer een goede verbetering. Heeft wel lang geduurd hoor.
Wel stond ze in een buitenstal zodat ze extra ventilatie had.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:31

Ianrowan2009 schreef:
Staat ze op stro? Kan het niet zijn dat ze een stro allergie heeft?
Mijn merrie had dat ook.
Ze heeft heel lang gehoest, op een gegeven moment met groene snot en al...
Totaal geen conditie meer, want zodra we ook maar iets deden begon ze verschrikkelijk te hoesten. Dus echt weken op rust moeten zetten. Was echt behoorlijk mager geworden.(met maïsmeel was dat nog wel wat onder controle te houden) Uiteindelijk na alles te hebben gehad erachter gekomen dat ze een stro allergie heeft.
Had haar op zaagsel gezet en na een tijdje merkte ik echt weer een goede verbetering. Heeft wel lang geduurd hoor.
Wel stond ze in een buitenstal zodat ze extra ventilatie had.

Iets beter lezen :) er staat in de OP dat het paard idd stro allergie heeft.
Edit:
Citaat:
We zijn er achter dat ze een stro allergie heeft en staat dus op vlas.
Laatst bijgewerkt door Yenni op 13-07-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:31

Even de rest aftypen, staan er andere paarden op stro dan wel kan het ruwvoer ermee in contact komen. Staat ze op een stoffige wei/paddock? Dit kunnen oorzaken zijn van blijven hoesten. Eventueel kun je ene longspoeling/endoscopie laten doen om te laten nakijken wat een oorzaak is en of er inwendig een afwijking zit. Ook een slechte lever kan mok veroorzaken trouwens.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:31

is het ruwvoer getest? hoe zit het met het selenium gehalte? welke vit e voer je? er zit nogal een verschil in natuurlijke of syntetische vit e wbt opname.
heeft ze na al deze behandelingen al eens een probiotica kuur gehad?

donsje
Berichten: 208
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: tzeeuwse:)

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:43

Ik probeer op iedereen antwoord te geven.. allereerst, de vit e kan ik echt niet stoppen. Ze heeft eerder door vit e tekort bijna spierbevangen gestaan en heeft dit echt nodig. Dit heeft ze ook echt altijd gehad, ook toen ze helemaal fit en gezond was.

Paard is goed ontwormd. Ze staat niet op gras en krijgt echt amper suikers binnen. Die 2 wortels zullen het niet doen aangezien ze wel iets van suiker moet binnenkrijgen. Slobber is zga suikervrij (mengsel van mn stalhouder, dus geen prefab pavo etc.)

Hooi is arm hooi. Al 4 verschillende soorten gehad en dit eet ze en heeft DA goedgekeurd. Ze staat niet in een stoffige paddock en komt niet in aanraking met ruwvoer/stro van andere paarden. Alles staat 24/7 buiten en ze voeren niet bij.

donsje
Berichten: 208
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: tzeeuwse:)

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:47

Endoscopie heeft ze al gehad en was niets op te zien. Lijkt wel echt uit dr luchtwegen te komen. Geen snot etc.. ook alleen bij werk dat ze hoestte.. alleen nu echt erg vaak. Ook als ze gewoon stil staat. Ze heeft wel al 2 wkn medicatie van DA tegen de hoest.

Ik voer vit e van DA. Geen sectolin/pavo etc. Het heet equi 4S lite als ik t goed heb. Extra geconcentreerd.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:52

Kwam er nog iets uit de bloedwaarde vorige keer?

Misschien nog een second opinie op een kliniek?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:54

Wijst bloedonderzoek iets uit?
Uitgebreid bloedbeeld laten bepalen? Wellicht meteen PPID meenemen. Komen daar tekorten uit naar voren?

Hoe is ze mentaal verder?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:58

Ik zou in iederr geval zorgen dat ze gauw iets krijgt voor het hoesten van de dierenarts.
Anders is het strak chronisch als het dat al niet is.

Heeft ze geen bronchitis of iets in die richting ?
Mijn knollie is ook erg gevoelig op haar longen. Vorig jaar 3 kuren hoest siroop.
Staat ze nu op sinfonie van marstall(voor luchtwegen)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:40

vitamine E overdosis ben ik niet zo bang voor (voor paarden geen maximum tegengekomen. Bij mensen kan je 50-100x ADH zonder problemen innemen), dat komt eigenlijk niet voor. Seleniumoverdosis wel bij zo veel supplementen, want een dubbele dosering selenium kan al voor problemen zorgen (2-3x ADH is al schadelijk).

Een chronische selenium vergiftiging kan leiden tot spierstijfheid, verlammingen, haaruitval (met name staart en manen), veranderingen in de hoef en gewichtsverlies.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... -vitaminen

Ik zou hier dus even goed naar kijken, bevat jouw vitamine E-supplement selenium? Zo ja, dan zou ik daar mee stoppen en vervangen voor een vit. E-supplement zonder selenium.

Bijvoorbeeld: https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-paard.html

NAS-TROP bevat: 5,76mg selenium (ik denk per kg)
(Fenegriek bevat 0.0063mg selenium per 100g)
Pavo basic-plus bevat 0.3mg selenium per kg
Pavo slobber bevat 0.35mg selenium per kg
Marstall vit E+selenium bevat 0.5mg selenium per dosering
Vente vit E+selenium bevat 2mg selenium per dosering
Pharmahorse vit E+selenium bevat 0.34mg selenium per dosering
(jouw vit E supplement kan ik niet vinden)
Hooi bevat tussen de 0.1 en 0.2mg selenium per dosering.

Een paard heeft 0.2(tot maximaal 0.3mg) selenium per 100kg paard nodig. Dus jouw paard (die ik nu schat op 600kg) heeft 1.2 selenium nodig. Ik zou dus niet meer dan 2.4mg selenium geven. Selenium bouwt zich op in het lichaam, dus te veel in het verleden kan nu nog steeds problemen geven.

10kg hooi is 1.5mg selenium
0.1kg NAS-TROP is 0.57mg selenium
2kg basisbrok is 0.6mg selenium
1kg slobber is 0.35mg selenium
Vit E+selenium supplement is 0.5mg selenium

1.5+0.57+0.6+0.35+0.5= 3.62mg selenium. Dat is dus 3x zoveel selenium als je paard nodig heeft als je inderdaad een gematigd vit E+selenium supplement voert. Bij Vente voeren zou je zelfs op 5.1mg uitkomen. Het is jammer dat ik jouw vit E supplement niet kan vinden. Dus je moet zelf op de verpakking kijken.

Als jouw vit. E supplement selenium bevat, zou ik dat zeker tijdelijk stopzetten en vervangen door een vit. E supplement zonder selenium.

Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:46

Graag wil ik even volgen. Ik heb ook al een tijdje het gevoel dat mijn paard niet helemaal lekker in zijn vel zit en ook heeft hij erg last van mok.
Ik heb hem van buitenaf geprobeerd te behandelen, maar hij begint inmiddels al te slaan als ik er ook maar naar kijk. Daarom heb ik even op internet gezocht naar een middel dat van binnenuit werkt.
Ik heb besloten hem NAF Mud Gard Supplement te geven, omdat ik gelezen heb dat dit een goed middel is tegen mok, maar daarnaast bevat het ook anti-oxidanten voor een goede weerstand. (ook kan het door het voer heen gegeven worden, wat ik erg ideaal vond) Ook heb ik er twee weken geleden een osteopaat bij gehad en ook zij zei dat hij waarschijnlijk van binnen niet helemaal lekker was. Ik zei dat ik NAF wilde geven en ze was erg benieuwd naar de bestanddelen. Ik heb ze allemaal opgenoemd en ze was het met me eens dat dat waarschijnlijk wel een goed idee was. (ze heeft bij elk bestanddeel opgenoemd waar het voor was, maar helaas ben ik dat weer vergeten) Daarbij stelde ze ook voor om hem, als het supplement op was, "op te schonen". Dit had ik zelf ook al bedacht, in de vorm van Drainage Compositum of iets dergelijks, maar dat durfde ik niet aan, omdat een paard daar wel goed gezond voor moet zijn. Ze was het volledig met me eens, en doet het daarom orgaan voor orgaan; Nieren, lever, darmen en lymfen in aparte kuren.
Ik ben nu nog bezig met het supplement, en ik heb wel het idee dat het iets helpt, maar nog niet genoeg. Hopen dat de kuren van de osteopaat wel het gewenste effect hebben, en hem er weer helemaal bovenop helpen.
Misschien is dat ook wat voor jouw merrie?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:14

Ik heb een paard van nu 23 die op haar 8e zowel in Emmeloord als in Utrecht in de kliniek is afgekeurd omdat ze maar bleef hoesten en haar longen aangetast waren, dampig dus en ze zeiden dat ik het beste op korte termijn in kon laten slapen.
Toen kwam er net iemand op het erf die met homeopathie (horse body balance) werkt en haar gevraagd naar mijn paard te kijken.
Zij constateerde een toxische belasting en gaf druppeltjes en ja, na 3 dagen was ze van haar hoesten af!

Ik zal niet zeggen dat het bij jouw paard ook zo zal zijn, maar als je er al langer mee bezig bent dan is het misschien wel iets om eens verder te kijken.
De schade aan de longen hersteld helaas niet meer, maar mijn paard heeft nog jaren een goede kwaliteit van leven er bij gekregen.
In eerste instantie was ik helemaal "om" en dacht ik dat ongeveer alles met homeopathie opgelost kon worden en dat viel toch tegen, maar tegenwoordig laat ik gewoon de DA komen, maar als we ergens niet uit komen, dan kijk ik zeker nog even verder! (het nadeel is wel dat er echt veel kwakzalvers rond lopen..)

donsje
Berichten: 208
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: tzeeuwse:)

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:36

Ff snel reactie.. uit bloedwaarde kwam vorige x dus tekort vit e en te hoge leverwaarde. Ppid ook getest en was het niet. Extra vit e gehad en spulletje voor lever. Is ze goed uit gekomen.

Ze krijgt alleen selenium uit nastrop, heb vit e (muscle protect eigenlijk) met weinig selenium. Deze is idd niet te krijgen in de nl winkels. Kan je alleen bestellen of in buitenland kopen. Omdat deze extra geconcentreerd is. Aan de vit e die genoemd word, heeft ze niet genoeg. Nastrop ga ik idd ff stop zetten of flink verminderen. Zeg 50 gr p.dag. ook fenegriek is zo goed als op dus laat ik even voor wat het is.

ze krijgt ook niets van pavo. Geen brok en geen slobber. En ook niet meer de hoeveelheden van 1 kg slobber en 2 kg brok. Ze krijgt halve kg brok en halve kg slobber per dag. De slobber is een mengsel van stalhouder en geen prefab met suikers/melasse etc.. zal s vragen qua hhoeveelheid selenium.

donsje
Berichten: 208
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: tzeeuwse:)

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:37

Zal vanavond even verder antwoorden. DA net weg en op mn mob gaat t wat lastig. Iig al super bedankt voor alle reacties!!!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:03

Bloed al laten onderzoeken?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:20

Als ik jou was zou ik zeker geen droog hooi geven, als ze maar ietsje gevoelig is voor stof kan ze daar gemakkelijk van gaan hoesten en minder weerstand krijgen.
Dus standaard het hooi een uur laten weken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:55

Citaat:
Ditmaal zonder hoest. Bloed laten afnemen en door vit tekort stond ze bijna spierbevangen en waren haar leverwaardes niet goed. Weer onder behandeling van DA en hier is ze weer mooi uitgekomen. Geef nu extra geconcentreerde vit e en extra vit korrels.


Is er ook iets gevonden waardoor de lever niet goed werkt?

De bloedtest s inmiddels alweer een jaar terug zeg je...ik zou zeggen laat het nog eens nakijken.

Staan of hebben er ook schapen/koeien bij je op de wei gelopen, al dan niet een tijdje geleden of bv alleen in de winter?
Leverbot kan namelijk ook vele vage klachten geven en word nog niet door elke da herkent of aan gedacht.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:58

Is er al een longspoeling gedaan? Zo ja, wat kwam daar uit? En haar leverwaardes, die zijn nu oke?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:06

Ik zou zeker nogmaals uitgebreid bloedonderzoek laten doen en dit ook elke 2 a 3 maanden herhalen (duur grapje, maar de moeite waard). Dan zie de waardes, het verloop ervan en leer je ook wat haar normaalwaardes zijn.

Het hoesten hoeft niet zozeer alleen een oorzaak te hebben in de longen, maar kan ook een symptoom van algehele slechte weerstand zijn.
Een volledig suikerarm dieet zou zeker te proberen zijn, maar ook daarin moet je uitproberen welke variant goed aanslaat. Mijn merrie met PSSM en daardoor dus ook zeer gevoelig op suikers heb ik eens een goede muesli zonder suikers en toevoegingen gevoerd (Mueldorfer), maar juist daar kreeg ze een allergische reactie op en zat meteen onder de bulten. Ik voer nu al jaren Subli Zonder en daar doet ze het prima op en haar spierwaardes zijn ook goed.

Ook nogmaals mest- en urineonderzoek kan nuttig zijn.

Let er op dat alle supplementen, zoals de vitamine E, zuiver zijn en geen toevoegingen bevatten. Bijna alle supplementen en vooral ook vitamine E bevatten dextrose.

Ze is gevoelig voor bevangenheid zeg je. Dan is het de vraag of veel weidegang goed voor haar is. Zeker momenteel nog hebben we dagen met veel warmte overdag en koude nachten, waardoor er meer fructaan in het gras zit. Veel paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid zijn dat ook voor hoefbevangenheid, dus ik zou ook naar het weide-regime kijken.

Je geeft slobber van stal. Ik zou niet zomaar voer geven waarvan je de exacte samenstelling niet zelf kent.

Hoe voer je het voordroog? Vanaf de grond, uit een ruif of een hooizak? Dat maakt ook verschil qua stofinname.
Staat ze op een stalling waar ook paarden op stro gestald staan, dat heeft natuurlijk ook veel invloed. Mijn ruin heeft een luchtwegallergie en hoestte ook, sinds we op een stal staan waar alle paarden uitsluitend op zaagsel staan heeft hij nooit meer gehoest.

Wat voor type paard heb je? Bepaalde rassen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor de ziekte PSSM, wellicht moet je dat ook meenemen in je onderzoeken.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips! Sterkte met je paardje!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:27

Ik zou er eens naar laten kijken door een craniosacraal therapeut. Zij kunnen heel veel betekenen voor de weerstand. Lijkt allemaal erg zweverig. Maar het werkt!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: paard lage weerstand? help, radeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:51

Ik wil absoluut niet elk topic nu bestrooien met wat ik zelf heb meegemaakt, maar de symptomen en het proces qua medicijnen en herstel loopt best wel gelijk met de uiteindelijke diagnose die ik kreeg. Dus met het risico dat ik je gruwelijk ongerust maak: Lees de symptomen
die horen bij een auto-imuunziekte in mijn topic eens door :o

Allergie, huidproblemen, leverproblemen, darmproblemen, luchtwegproblemen en de sufheid/vermagering, het matcht allemaal.

In een van mijn laatste posts staat een engelse beschrijving van de ziekte, misschien heb je er wat aan :) ?