Trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kellyenluna
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-09-14

Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 19:32

Hallo,
Ik rijd wedstrijden ga vaak met me paard op vakantie naar de Veluwe en dan moeten we 1,5 tot 2 uur rijden.. Mijn paard wordt vaak erg onrustig en gaat stampen/schrapen enzo en dan gaat de hele trailer heen en weer dus of iemand tips heeft?
Zelf hebben we al een rubberen mat voor de benen gehangen, een ochtend geen eten en in de trailer dan een hooinet gehangen, muesli in de bak met tennisballen. En dit al werkt best slecht.... _/-\o_
Alvast bedankt



ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:29

kellyenluna schreef:
Hallo,
Ik rijd wedstrijden ga vaak met me paard op vakantie naar de Veluwe en dan moeten we 1,5 tot 2 uur rijden.. Mijn paard wordt vaak erg onrustig en gaat stampen/schrapen enzo en dan gaat de hele trailer heen en weer dus of iemand tips heeft?
Zelf hebben we al een rubberen mat voor de benen gehangen, een ochtend geen eten en in de trailer dan een hooinet gehangen, muesli in de bak met tennisballen. En dit al werkt best slecht.... _/-\o_
Alvast bedankt

Wanneer gaat hij stommelen en schrapen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kellyenluna
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:06

Vaak binnen een uur met hooi en zonder hooi meteen. En met hooi ook in bochten :\


Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:20

Zou je hem voor zo'n lange rit om op vakantie dan niet gewoon een kalmeringspasta o.i.d. kunnen geven. Neem aan dat je na zo'n lange rit toch niet meteen op het paard stapt dus dan kan zoiets best.
Nouja fijnste is natuurlijk als je niet elke keer zo'n pasta hoeft te halen.

Wat wedstrijden betreft, weet ik niet in wat voor trailer je het paard hebt staan, je zou eens een andere maat kunnen proberen. Geen tweepaard maar anderhalf paard trailer of andersom.
Al eens geprobeerd of het verschil maakt als de raampjes open of dicht staan, zeiltje dicht of open.

Heb je bodembedekking in de trailer liggen ja of nee, zo nee, zou ik eens met proberen en anders eens zonder. Misschien andere bodembedekking.

Foto* Guinness, Bojengel x Oscar
Guinness denkt: Wat sil dit boeke!

kellyenluna
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-09-14

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:30

Kalmeringspasta zou wel kunnen. Maar wij hebben alleen een anderhalf paard trailer met een rubber mat i.v.m met schrapen en mesten. Het is een fries, alleen stond er een half jaar geleden een pony bij maar die is verkocht.. sinds toen gebeurt t steeds..... We krijgen wel in de winter een geit we weten alleen nog niet of dat gaat werken omdat ze alleen staat.


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:41

kellyenluna schreef:
Vaak binnen een uur met hooi en zonder hooi meteen. En met hooi ook in bochten :\

Dan valt er in ieder geval iets aan te merken op jouw rijstijl.
Langzaam rijden is een ding, smooth rijden is waar de meeste mensen de fout ingaan.

Meer hooi en betere rijstijl lijkt dan zo op het eerste gezicht de oplossing.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kellyenluna
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-09-14

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:50

Het hooinet zit al erg vol en ze begint soms als t nog niet op is, en ik rijd daarom al heel rustig door de bochten.. Op de snelweg rijd ik nooit harder dan 90 vaak 80.....


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:56

kellyenluna schreef:
Het hooinet zit al erg vol en ze begint soms als t nog niet op is, en ik rijd daarom al heel rustig door de bochten.. Op de snelweg rijd ik nooit harder dan 90 vaak 80.....

Maar volgens je paard maak je de bochten kennelijk te abrupt of zo, anders zou ie er niet op reageren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:16

kellyenluna schreef:
Het hooinet zit al erg vol en ze begint soms als t nog niet op is, en ik rijd daarom al heel rustig door de bochten.. Op de snelweg rijd ik nooit harder dan 90 vaak 80.....

Al ga je op een snelweg 140 rijden, het zal je paard een zorg zijn want dat is rechtdoor.

Rustig en soepel door de bochten is veel belangrijker. Laat je snelheid op tijd terug zakken, kijk vooruit, schakel op tijd en zonder terugslag en beperk remmen tot een minimum.

Staat hij gewoon te klieren of te drammen dan lekker laten staan tot hij rustig is en dan pas afladen.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:18

Waar hangt dat hooinet? Als hij hoog hangt kan het in de bochten een boksbal worden. Ook bij elke ruk die het paard eraan geeft gaat dat net heen en weer als je m niet goed vast hangt.
Een net met kleine mazen is minder snel leeg dan met grote mazen.

De bochten moet je echt heel langzaam nemen en pas als de trailer helemaal de bocht om is weer gaan optrekken. Anders krijgt de trailer een zwieper.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:38

Gloa schreef:
kellyenluna schreef:
Het hooinet zit al erg vol en ze begint soms als t nog niet op is, en ik rijd daarom al heel rustig door de bochten.. Op de snelweg rijd ik nooit harder dan 90 vaak 80.....

Al ga je op een snelweg 140 rijden, het zal je paard een zorg zijn want dat is rechtdoor.

Rustig en soepel door de bochten is veel belangrijker. Laat je snelheid op tijd terug zakken, kijk vooruit, schakel op tijd en zonder terugslag en beperk remmen tot een minimum.

Staat hij gewoon te klieren of te drammen dan lekker laten staan tot hij rustig is en dan pas afladen.

Als ie echt staat te klieren dan wil het nog weleens helpen om even heel kort te remmen, zodat je wel even een schok in de combi krijgt maar niet dat je echt vertraagt. Let wel op het overige verkeer als je dat doet, dat er niet iemand achter je rijdt die dan van schrik allerlei rare dingen gaat doen!!

Zo'n aanpak verdient geen schoonheidsprijs, maar in een enkel geval is het wel een oplossing. Weet dus wel heel zeker dat ie staat te klieren en niet dat er toch iets anders speelt, zoals hierboven al beschreven wordt.

Over het rijgedrag geldt hetzelfde. Zie hierboven. Aanvulling: ik daag je uit voor de chocomeltest. Ik weet dat ik het kan (ik heb sloten koffie gedronken, onderweg naar en van les), dus ik weet waarvoor ik je uitdaag..........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kellyenluna
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-09-14

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 12:03

FF zachtjes op de rem trappen heb ik geprobeerd maar ze ging gwn door met stampen


mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:14

Wij hebben er ook zo eentje. Bochten blijven moeilijk voor hem dus daar moet ik echt mijn rijstijl op aanpassen. Zolang ik op gelijkmatig rustig tempo ruime bochten rijd, gaat het prima. Bij stil staan gaat hij echt etteren. Ik zorg altijd voor voldoende afstand als ik zie dat het stoplicht op rood staat zodat ik nog een tijdje heel langzaam kan blijven rijden. En sta ik toch stil en meneer begint de trailer te verbouwen, laat ik de auto iets rollen en trap ik op de rem. Werkt altijd. Als hij het nu nog zou onthouden ook zou ik helemaal blij zijn. Na veel geprobeerd te hebben zijn wij er wel achter dat hij het beste staat in een twee paards met het tussenschot erin. Zo smal mogelijk vindt hij het prettigste. Geen bodem bedekking en veel hooi in een slowfeeder.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:30

kellyenluna schreef:
FF zachtjes op de rem trappen heb ik geprobeerd maar ze ging gwn door met stampen

Nee, je moet er dan echt even op rammen, niet van dat benauwde, maar heel kort.

Of je hebt er zoeentje als wij hebben. Die is met enig onaardig aandringen op de trailer gezet en heeft vervolgens een uur door die trailer staan springen. Wij belden in die tijd onze instructrice om te melden dat we onderweg waren. Oh, dat springen houdt na een uur op. En verdomd als het niet waar is, na een uur was het stil en de rest van de rit (nog 1,5 uur) hebben we niks meer gehoord en ze kwam relaxed en droog van de trailer.......

@Mamamier: lesje bochtenwerk?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:42

Haha ikke, jij bent net zo erg als mijn man volgens mij. Weer je Hoe vaak hij me met volle emmers water in de trailer op pad gestuurd heeft? Pffff... De pony is echt wel een beetje extreem hoor. Het paard van mijn zusje is veel makkelijker, heeft ook veel beter evenwicht. Je merkt niet eens dat hij in de kar staat.
De truc is vooral de gelijkmatigheid in het rijden van bochten. Als ik vanuit stilstand de bocht in moet is het nog het moeilijkste voor hem. Maar gelukkig mag hij vaak oefenen haha en gaat hij nog steeds graag mee. We kregen hem met een lichtelijk trailer traumaatje maar dat is er nu wel uit. Hij vindt nu alleen bochten nog lastig en stil staan haat hij.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 06:04

mijn ervaring is juist met eten op de trailer onrust. Hooinet evt na aankomst.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:38

Mijn paard schraapt ook op de trailer, vooral als het te lang duurt naar zijn zin. Hij heeft gewoon moeite met stilstaan, tja, wat doe je eraan? Ik kan hem alleen in en uitladen, hij heeft hooi etc. alleen geen geduld :D Bij korte stukjes doet hij het niet. Moet hij bij aankomst bv dan alsnog wachten op de trailer, dan begint het gesodemieter.

Dat korte remmen heb ik ook wel eens gedaan maar dat helpt maar een paar tellen.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:38

@ts: inderdaad proberen veel smoother te rijden. Test eens met een tweepaards met tussenschot. Spmmige paarden hebben liever meer steun. De mijne hebben liever een tweepaards zonder tussenschot. Anders breken ze de boel af...

@Ikke: ik daag je uit voor de chocomeltest op belgische wegen :D

Afbeelding

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:42

Duhelo schreef:
@ts: inderdaad proberen veel smoother te rijden. Test eens met een tweepaards met tussenschot. Spmmige paarden hebben liever meer steun. De mijne hebben liever een tweepaards zonder tussenschot. Anders breken ze de boel af...

@Ikke: ik daag je uit voor de chocomeltest op belgische wegen :D

[ [url=m/sDvHUg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe lang mag ik over dat stuk doen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:50

Als het paard van ouderdom is komen overlijden heb je er iets té lang over gedaan ;)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:58

Rex_Rolfo schreef:
Als het paard van ouderdom is komen overlijden heb je er iets té lang over gedaan ;)

_O- _O-

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:16

Ik heb inderdaad ook al meegemaakt dat sommige paarden veel rustiger staan in een twee paards trailer. Daarbij kunnen ze meer aan de zijkanten leunen, terwijl ze bij een anderhalf paards trailer helemaal zelf hun evenwicht moeten behouden.
Ik zou het in ieder geval eens proberen.

En let op: links laden als je dan met 1 paard rijdt.


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:41

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als het paard van ouderdom is komen overlijden heb je er iets té lang over gedaan ;)

_O- _O-

Haha :D
Kleine nota: ALLE wegen in belgie zijn praktisch zo.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:51

Duhelo schreef:
ikke schreef:
_O- _O-

Haha :D
Kleine nota: ALLE wegen in belgie zijn praktisch zo.

Nounou, zo erg is het ook weer niet gesteld met de wegkwaliteit in België. Het is niet zo goed als in NL, maar nu maak je het wel heel erg.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:07

Nee, idd, het is niet zo erg, maar vergeleken met nederland is belgie erbarmelijk. Je voelt precies wanneer je de grens nederland belgie overgaat...
Woesh ... Bok bok bok bok :D
Maargoed, zijn we wel behoorlijk offtopic aan het gaan :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers