De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:14

En niet zomaar lastdieren, maar o.a. mijn 2 pony's Martje en Jackie 8-) .

Vorige week donderdag werd ik gebeld of ik met mijn 2 koudbloed pony's wilde helpen op de marine-dagen in Den Helder. De manege waar deze mariniers hun pony's lenen zat in Apeldoorn en ze vonden het te warm om de pony's te komen brengen dus gingen de mariniers op zoek naar lokale pony's die ze konden gebruiken voor hun demonstratie's tijdens de Marine-dagen.

Via via hebben ze ook mij gebeld en gevraagd of ik met mijn 2 pony's naar Den Helder kon komen van vrijdag tot zondag. Doordat Jack weigerde de trailer op te gaan heb ik hem donderdag avond al naar Den Helder gereden waar ik om kwart over 11 s'avonds aankwam op de marine basis. Martje ging wel de trailer in en die stond ons daar al op te wachten.

Vrijdag ochtend werden ze uit hun stalletjes gehaald waar ze elke avond weer in gingen. Ze kwamen overdag in een groot weiland te staan, samen met nog 2 paarden die ook kwamen helpen.
Meet:
Fjord Martje
Tinker Jack
tinker/Shire Spot
KWPN Creasure (alleen vrijdag aanwezig)
Afbeelding

Maar na een paar uurtjes vreedzaam naast elkaar te hebben gestaan, besloten Martje en Spot dat ze elkaar toch niet zo aardig vonden en kreeg Martje een hele harde trap. Vervolgens wilde mevrouw wraak nemen maar hebben we ze heel snel uit elkaar gehaald.
Vervolgens Besloten Jack en Spot dat ze in het weiland omringt door toeschouwers wel eventjes heel wild konden gaan racen. Zo wild dat we die 2 ook uit elkaar hebben gehaald }> .
Afbeelding
Jack en Martje hebben toen 2 uurtjes in dit nood, paddockje gestaan tot dat we met prikpaaltjes de wei door 2e hadden gesplitst. In die 2 uur tijd heeft Jack de hele kuil baal uit elkaar gehaald en lag hij er heerlijk in te eten :Y) .

Voordat het militaire tuig op de paarden kon, moesten de mariniers wel eerst de paarden verzorgen.
Afbeelding

Dit is het "zadeltje" wat de mariniers gebruiken om hun spullen aan te hangen en te vervoeren te paard.
Afbeelding

Spot en Martje vonden het tuig meteen prima, alleen vond Jack het een iets minder groot succes. Na deze foto trok hij zichzelf los en heeft een paar rondjes als een konijn door het weiland gesprongen.
Afbeelding

Zodra hij gekalmeerd was, en ze de broek riemen iets losser hadden gedaan vond hij het helemaal prima en heeft hij het hele weekend ook geen last meer gehad van angsten, wel heb ik uit voor zorg eerst zelf met hem elke keer een rondje met het tuig op gelopen voordat ik er een marinier mee liet lopen.
Afbeelding
Voor het eerst met een "lading".

Dag 2

Zaterdag besloot ik om wat spulletjes mee te nemen, zodat ik in de tussentijd lekker met Jack kon spelen. Ook waren de mariniers best wel benieuwd naar "schriktraining" en zo kon ik de hele dag met Jack een beetje bezig zijn als hij en ik niks te doen hadden.
Afbeelding

Afbeelding

Net als donderdag tuigden de mariniers de paarden weer op, alleen begon het rondje zo standaard te worden en waren de paarden echt extreem braaf. De hele dag en ook de dag ervoor hoorden ze knallen en hebben ze helikopters over zien vliegen.
De Kapitein vroeg aan mij of ze met mijn 2 pony's misschien een klein rondje over het terrein mochten lopen om te kijken hoe dat zou gaan. Ik vond het prima, maar bleef voor de zekerheid wel naast Jack lopen.
Afbeelding

We liepen langs de schietbaan, de tanks, het demonstratie terrein en uiteindelijk zijn we de steiger op gewandeld de pony's waren zo braaf.
Afbeelding

Alleen toen we op de steiger stonde begon er net een demonstratie met een helikopter die zo over ons heen vloog, dat was het enige moment dat de pony's het een beetje spannend vonden maar uit eindelijk beleven ze toch rustig en konden we gewoon terug naar het weiland lopen. En hebben we dat een uurtje later over gedaan met Spot, Jack en Martje.

dag 3

Zondag had ik een demonstratie met Jack in Schagen, jammer genoeg kneusde ik op zaterdag mijn pols (dankzij Martje die schrok van een sponsje waar we haar mee wilde afsponsen }:0 ). Ik had daarom besloten om hem ook de zondag op de marine-dagen te houden, aangezien het voor mij lichamelijk niet z'n goed idee was om van Den Helder naar Schagen te rijden.

Zondag werd het rondje over het marine-terrein een normale bezigheid voor de pony's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het zelf echt heel erg gaaf om te doen, en heb ook echt hel hele weekend door gebracht tussen de marinier's en ben er altijd bij geweest als ze wat met de pony's gingen doen. Ze hebben de dieren echt extreem goed behandeld.

Ik vond het zelf een heel gaaf avontuur!
Afbeelding

Samen met mijn vriend heb ik een filmpje gemaakt, vond ons avontuur tijdens de marine-dagen.


Meer informatie over paarden weer terug het leger in:https://magazines.defensie.nl/allehens/2014/04/lastdier-training

Vragen over de bepakkingen, dagen, trainingen zijn meer dan welkom. Ik snap dat sommige mensen anders denken over het gebruik van lastdieren maar, Ik zal alle vragen met respect beantwoorden :j .

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:18

Wauw! Wat gaaf. Ik heb zelf ook even een kijkje genomen, maar ik heb jullie niet gezien. Jammer..

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:19

echt, wat ontzettend knap van je pony's, heel veel respect voor :-), prachtig te zien, leuk verslag! dank je :-)

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:19

uggy schreef:
Wauw! Wat gaaf. Ik heb zelf ook even een kijkje genomen, maar ik heb jullie niet gezien. Jammer..


Wij stonden ook erg goed verstopt, naast de grote muziek tent en in de zelfde straat als de schietbaan (die ook al zo moeilijk te vinden was).

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:28

teiger150 schreef:
uggy schreef:
Wauw! Wat gaaf. Ik heb zelf ook even een kijkje genomen, maar ik heb jullie niet gezien. Jammer..


Wij stonden ook erg goed verstopt, naast de grote muziek tent en in de zelfde straat als de schietbaan (die ook al zo moeilijk te vinden was).



Ow, ja daar ben ik inderdaad niet geweest!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:32

Leuk zeg! Ben opgegroeid in Den Helder en blijf het mooi vinden daar :j

Spot volgens mij nog als manegepaard in de les gehad vroeger. Leuk dat die daar ook was.
En jouw ponies zijn ook superstoer geweest!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:35

Wat een leuke ervaring. En nog knappe mannen gespot ;)

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:38

Wow leuk om te zien hoor!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:39

Wat een leuk topic. Gaaf dat je met je ponies mee kon doen met dit evenement. Ze zien er stoer uit met die bepakking.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:17

gomir schreef:
Leuk zeg! Ben opgegroeid in Den Helder en blijf het mooi vinden daar :j

Spot volgens mij nog als manegepaard in de les gehad vroeger. Leuk dat die daar ook was.
En jouw ponies zijn ook superstoer geweest!


Spot was vroeger inderdaad van manege Noot :j .

@Wesco Mijn vriend was mee dus dat kon ik niet al te opvallend doen haha :P

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:58

Ontzettend leuke foto's en filmpje! Brave paarden. Interessant om te zien wat voor soort "wapentuig" ze dan dus moesten meetorsen. Tegelijk een mooie schriktraining voor de paarden.

Was het niet (met name zaterdag) verschrikkelijk bloedheet?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:05

Ontzettend leuke foto's. Bedankt voor het delen. :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:07

Jeetje dan heb ik jullie gemist

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:14

Wat leuk om te zien dat je paardjes mee hebben gedaan! Stoer :D

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:11

terpentijn schreef:
Ontzettend leuke foto's en filmpje! Brave paarden. Interessant om te zien wat voor soort "wapentuig" ze dan dus moesten meetorsen. Tegelijk een mooie schriktraining voor de paarden.

Was het niet (met name zaterdag) verschrikkelijk bloedheet?


Ik was eigenlijk erg blij dat ze met die hitte op het marine-terrein stonden, doordat er nog nooit paarden hebben gestaan was er geen mug/vlieg te bekennen *\o/* .

Ook hadden ze hier meer beschutting als op mijn eigen weilandje :j . We hebben op zaterdag in totaal 3 keer wat met de paarden gedaan en dat duurde op zijn langst (inclusief op en af tuigen) een uurtje. Tijdens dat uurtje werd er alleen gestapt of stonden ze stil. Het optuigen deden we naast een vrachtwagen of onder een boom zodat we in de schaduw stonden. Nadat we bezig waren geweest spoten we de paarden af met een brandslang, alleen mijn Fjord niet die maakten we nat met een sponsje.

Ook ging ik zelf rond een uur of 1 met Jack onder de brandslang staan, had het zelf ook te warm :Y) .

Iedereen bedankt voor de leuke reactie's!! Ik had eerlijk gezegd mijn twijfels of ik wel een topic zou aanmaken, omdat ik tijdens het lopen heel vaak te horen heb gekregen "AAhh What Zielug!!!". Mensen vonden het veel te zwaar, terwijl Martje vaak maar met 53 kilo op rond liep (en ik ben zelf echt wel zwaarder dan dat :7 ).

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:16

Wat een onwijs gave ervaring en geweldige foto's heb je er aan over gehouden!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:18

"AAhh Wat Sielug".....

Wat doe je die arme paarden aan!

Nee hoor....geintje..
Wat geweldig stoer en wat een geweldige ervaring.

Juist door zulke ervaringen blijven ze ook fris in het koppie. Iedere dag hetzelfde rondje vind ik veel zieliger.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 13:33

Heike schreef:
"AAhh Wat Sielug".....

Wat doe je die arme paarden aan!

Nee hoor....geintje..
Wat geweldig stoer en wat een geweldige ervaring.

Juist door zulke ervaringen blijven ze ook fris in het koppie. Iedere dag hetzelfde rondje vind ik veel zieliger.


Super bedankt voor je reactie :-)! Dat is ook precies hoe ik er over denk, ik probeer altijd alles uit met mijn pony's om te kijken wat we nu echt "leuk" vinden.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:43

Wat leuk.
Ik ben zondag ook geweest maar ik heb ook geen paarden gezien :=
Rond hoe laat was dit?
Wij zijn rond 4u weggegaan toen het zo begon te regenen en waaien.

gwnmario
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:33

@Wesco ik hoop dat ze slechts 1 knappe man gespot heeft anders ga ik me toch zorgen maken |(

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:12

Mannen in uniform èn paarden! <<)
Wat wil je nog meer? :P

Leuke foto's! Zoiets zie je niet iedere dag.

Enne... Fjorden zijn ook van alle markten thuis hè? :D

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:58

gwnmario schreef:
@Wesco ik hoop dat ze slechts 1 knappe man gespot heeft anders ga ik me toch zorgen maken |(


hihi Mario ik heb zaterdag en zondag maar 1 knappe jongen gespot met een camera. :P .

@ClaudiaHS we hadden niet echt een speciaal tijdstip we gingen gewoon als er geen demonstratie's waren (soms liep een demo uit dan zaten we er wel tussen). Ik weet dat we op zondag in de ochtend hebben gelopen (gokje 11 uur) en in de middag 2 keer voor de regenbuien.

@mairead De kapitein die mijn pony's huurde was echt helemaal weg van Fjorden :j . Hij wil er zelf nu 11 aanschaffen, heb ik gehoord.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: De lastdieren tijdens de marine-dagen in Den Helder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:04

Oh wat leuk, mijn merrie zou dit helemaal fantastisch vinden denk ik. Wat een aandacht. Het lijkt mij dus juist best leuk voor je paarden.

Goeie oefening voor de mariniers ook, in oorlogsituaties zullen ze het ook met lokale dieren moeten doen begreep ik? :D

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:09

Gypsy schreef:
Oh wat leuk, mijn merrie zou dit helemaal fantastisch vinden denk ik. Wat een aandacht. Het lijkt mij dus juist best leuk voor je paarden.

Goeie oefening voor de mariniers ook, in oorlogsituaties zullen ze het ook met lokale dieren moeten doen begreep ik? :D


Mijn pony's vonden de aandacht inderdaad heerlijk :j .

De mariniers willen inderdaad lokale dieren gebruiken, en hier niet speciaal dieren voor gaan trainen. Omdat lokale dieren gewend zijn aan het terrein, temperatuur en het ook een stuk goedkoper is en ze sneller in te zetten zijn dan geïmporteerde dieren.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:43

teiger150 schreef:
@mairead De kapitein die mijn pony's huurde was echt helemaal weg van Fjorden :j . Hij wil er zelf nu 11 aanschaffen, heb ik gehoord.


11?
Heeft hij zich niet vergist in de sport. Wil hij een voetbalelftal?