dikke buik en witte wormpjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 16:51

Hoi
Vandaag zag mijn paard eruit alsof hij op springen staat.
Zijn buik is erg bol.
In zijn verse mest kon ik 2 zeer kleine (1cm lang) witte wormpjes zien.

Rond zijn anus is niks te zien dus aardworm is het al niet denk ik dan.
De paarden zouden deze maand sowieso ontwormd worden.
Tot nu toe is mijn paard de enige met een bolle buik.

Ik ken rode bloedwormen maar deze witte leken er ook wel op.

Leef en laat leven.


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:54

Waarschijnlijk spoelwormen. Heb je een foto?

Wormenkuur halen dus.

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:55

En weer een topic... Wat wil je hier mee bereiken? Breng mest naar de da. Laat hem kijken wat voor wormen het precies zijn en ontworm met het middel wat je voorgeschreven krijgt..

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:01

Dus, als er wormen zijn ontworm je zsm en niet pas ergens deze maand. Ook ik snap dit topic niet echt.

Dikke buik en witte wormen, ja, dat zijn wormen. Bel de dierenarts en regel het met hem/haar.

Wist niet dat bokt alleen voor rijtechnische problemen was. :+

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:05

Ik bedoelde meer dat er geen vraag in je op staat....dus wat wil je met je topic bereiken? Maar goed. Ik ga je reactie naar mij toe even temmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:13

Wat verwacht je dan? Denk je dat hier mensen zijn die hier, zonder een foto of wat dan ook te zien, je kunnen vertellen welke wormen het zijn? En je zinnig advies kunnen geven over wat je moet doen?

Ik sluit me aan bij het advies van Sure_Lee. Veel zinnigers kan ik er ook niet over zeggen, sorry. Behalve dan dat ik ook even met de veearts zou bespreken hoe je dat doet mbt de ontworming van de andere paarden. Met name welk middel nu nodig is en hoe vaak.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 12-07-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerder verwijderd bericht.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:18

Ik sluit me volledig aan bij Sure_Lee! Het is in principe vrij logisch als je paard een bolle buik heeft en je ziet witte wormen dat je dan hoognodig moet ontwormen. Je kunt inderdaad het beste even met je DA overleggen welk middel nu het beste is. Daarnaast vind ik je reactie echt niet kunnen. Als je de waarheid niet wilt horen kun je beter geen topic aanmaken...

Just because you're traveling a well marked trail, doesn't mean whoever made it knew where they were going. - Cowboy's Wisdom

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:19

Eeen het is vakantie. Pennymeisjes op bokt vervelen zich een beetje en gaan topics maken die niet zoveel nut hebben.

Voor wormen bel je de dierenarts. Wij kunnen niet door de computer zien welke het zijn.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:19

Naar de DA en een wormenkuur halen. En dan niet ergens deze maand maar morgenochtend om 8 uur.

En houd er alsjeblieft rekening mee wélke kuur hij de voorgaande keren heeft gehad én geef 'm alsjeblieft voldoende voordat je m dalijk resistent hebt tegen de wormenkuur.

En tegen iemand die je probeert te adviseren 'hou gewoon je kop' is niet bepaald netjes.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:32

Ts je maakt zo veel topic's... en dat mag ook want daar is bokt voor. Maar je maakt er veel in korte tijd. Ik snap mensen ook wel dat ze denken dat er weer een topic komt. Maar ik snap jou ook. Dat je dol word van de reacties. Maar om daar nu zo boos over te worden? Nee.....
Ik zou de DA bellen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:47

Wat is nou je vraag? Welke wormen het zijn en wat je moet doen? Kunnen we niet zeggen zonder foto. Het kunnen rode bloedwormlarfjes zijn, die zijn wat lichter van kleur. Maar het kunnen ook allerlei andere soorten zijn. Stop ze in een potje, breng het naar de veearts en ga naar huis met een gerichte wormenkuur (voor alle paarden! Ze staan in hetzelfde weiland dus dikke kans dat ze allemaal besmet zijn). Geef hem genoeg, liever iets te veel dan te weinig.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:49


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:00

MaricoGraphy schreef:
Rond zijn anus is niks te zien dus aardworm is het al niet denk ik dan.


Dat sluit niet uit dat er aarsmaden zijn hoor.

Schuurt hij aan zijn staart? Want dan zou ik dat ook even melden bij de dierenarts. Dat kan een reden zijn om extra op aarsmaden te onderzoeken. Aarsmaden zie je bij regulier mestonderzoek niet, omdat ze geen eitjes uitscheiden in de mest. En ze reageren slecht op sommige ontwormingsmiddelen, dus worden niet door elke wormenkuur gedood.

WildDreams

Berichten: 2422
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:09

LadyMadonna schreef:

Hier heeft ts wat aan :)

Ik denk ook aarsmaden, gezien het formaat en de beschrijving.

Elke keer weer de reactie "bel de da" zou ik waarschijnlijk ook een beetje flauw van worden (net als anderen), denk dat TS zelf ook wel weet dat er een mestonderzoek aan te pas moet komen, en bovendien is dit een forum waar je vragen mag stellen. Wat is er erg aan om even mee te denken, op een optisch en duidelijk iets? (Wat anders dan pijn in de rug bijvoorbeeld, wat niet van buitenaf zichtbaar is en zo van alles zou kunnen zijn)
Geen aanval op niemand niet hoor :)


WANDERLUST België - Frankrijk - Duitsland - Engeland - Spanje - Portugal - Slovenië - Italië - Kreta - Kroatië - Turkije - Egypte - Thailand - Zakynthos - Zuid-Afrika - eSwatini

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:11

Bij aarsmaden heb je toch geen opgezette buik omdat die beestjes niet in de buik zitten maar in het einde van de endeldarm? Allé Ddat denk ik hé.

Maar aangezien ik hier Verneem dat de larve van de bloedwormen lichter van kleur zijn zou het dit wel kunnen zijn aangezien de wormpjes op dezelfde manier bewogen en ook hetzelfde eruit zagen.

Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:24

MaricoGraphy schreef:
Bij aarsmaden heb je toch geen opgezette buik omdat die beestjes niet in de buik zitten maar in het einde van de endeldarm? Allé Ddat denk ik hé.


Nee, maar dat hij er vandaag opeens uit ziet alsof hij op springen staat, met een bolle buik, vind ik ook vreemd. Lijkt mij dat zoiets niet in één dag ontstaat als het door wormen komt.

Citaat:
Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.


Ik snap het niet.... Het is toch jouw paard? Dan ga je toch zelf naar de dierenarts? En bepaal je toch zelf of hij ontwormd wordt en wanneer?

Wanneer zijn ze eigenlijk voor het laatst ontwormd? En waarmee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:28

Heb je de link bekeken? Bij aarsmaden kan de buik heus wel opgezet zijn. Volwassen wormen zitten idd meer achterin, maar dit kan het hele maagdarmsysteem beinvloeden. Zo was mijn paard heel erg opgeblazen omdat hij maagproblemen had, dit had invloed op zn darmen namelijk. Medische zaken zijn jammergenoeg niet zo eenvoudig en zwartwit.
Zoals ik al zei, het kunnen meerdere soorten zijn. Alleen met een duidelijke foto kunnen wij hier iets zinnigs over zeggen. Het beste blijft om de wormpjes aan de dierenarts te laten zien.

Wat ik dan niet begrijp... Het is jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Wat heeft jouw kennis ermee te maken? Jij kan zelf gewoon hiermee naar de dierenarts en zelf die wormenkuur geven. Waarom geef je zulke belangrijke zaken juist uit handen aan iemand die NIET verantwoordelijk is voor jouw paard?

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:35

safina schreef:
Citaat:
Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.


Ik snap het niet.... Het is toch jouw paard? Dan ga je toch zelf naar de dierenarts? En bepaal je toch zelf of hij ontwormd wordt en wanneer?

Wanneer zijn ze eigenlijk voor het laatst ontwormd? En waarmee?


Als ze bij die zus en der broer staat op stalling mag ze misschien niet zelf beslissen wanneer ontwormen zonder dat zij het hebben bekeken. Hier op onze stal mag je ook niet zelf beslissen wanneer je ontwormd, dit doe je als groep.

En idd, bel je da ff voor mestonderzoek en google zelf nog ff door op mogelijkheden, geen aannames doen want je bent geen dierenarts maar kijken kan geen kwaad

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:37

Harley heb ik sinds januari en toen om de paar weken moeten ontwormen. Laatste x was in maart dacht ik. En een groen doosje van Equest als ik het me goed herinner.

Ik ben deze week niet naar Harley kunnen gaan door nieuw werk en veel papieren in orde maken daardoor.
Maar hij was ook al dikker door het gras. (Grasbuik). En mijn betrouwbare kennis was tot zojuist in Duitsland en kon dus ook niks zien.
En haar broer is al helemaal stom, enige wat bij doet is zorgen voor hooi en water. Verder kent hij geen symptomen van wormen of ziekte.
Daarom ook dat ik verleden week merkte dat de fjord ziek was en te vaak ging liggen. Hij had het niet opgemerkt terwijl hij wel de waterkuip net bijgevuld had.

Tja kweet het ik zou Harley ergens kunnen zetten waar ze sneller zulke dingen opmerken maar dat wil ik nu ook weer niet veranderen. Harley staat hier goed op het land. Enige nadeel is dus de onkunde van die ene man.

Vorige week schuurde hij zijn staart maar zag ik geen wormpjes. De fjord schuurt ook maar heeft zomer eczeem. Ik kijk bij elk paard naar de mest als die toevallig mest wanneer ik het zie.

Leef en laat leven.


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:42

Kan je antwoord geven op onze gerichte vragen ipv er omheen te praten? Waarom ga je niet zelf even met de wormpjes naar de dierenarts? Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

Dat je geen wormpjes ziet zegt niks. Daarvoor doen ze de zogenaamde plakbandtest, want het zijn met name de eitjes die rond de anus worden gelegd die zo jeuken en die zie je niet met het blote oog.

Je kan nu wel die man afkraken, maar het is toch echt jouw keus om jouw paard daar neer te zetten. Ik vind het niet echt netjes hoe je over hem praat, terwijl je wel van zijn land gebruikt maakt en hij dus ook jouw paard verzorgt wat betreft hooi en water.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:46

MaricoGraphy schreef:
En haar broer is al helemaal stom, enige wat hij doet is zorgen voor hooi en water. Verder kent hij geen symptomen van wormen of ziekte.

Ik denk dat je toch even wat meer moet oppassen met wat je zegt.
Je zit hier hou je kop te schrijven en dit dan ook nog.
Dat hij het niet weet maakt hem toch niet stom? Wees blij dat hij zorgt voor hooi en water.

Verder is alles al gezegd, ga naar de DA toe.

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:49

Ik vermoed serieus dat Bart deze TS betaald om Bokt bezig te houden, ik klik altijd je topics aan omdat er altijd wat te beleven valt *-:)

TS, wat is het ontwormingsschema geweest tot nu toe? Je zegt tussen januari en maart 'een paar keer' ontwormd heb, hoe vaak precies?

En hoe worden de paarden in het land van Harvey ontwormd?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:50

Sluit spoelwormen ook niet uit, dat is een typische worm bij jonge paarden.

Ook mijn advies, morgen even bellen met de da voor overleg en het ophalen van de wormenkuur. Als het even kan ook direct de rest mee ontwormen.

"Een draver, is gaver" :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:50

Waarom ik niet zelf ga? Omdat ik een werkend mens ben en mijn kennissen niet en de DA dicht bij hen woont. Ik woon op 30min rijden van de paarden en op 45min rijden van de DA.
Harley had weer gemest maar hierin zag ik niks dus kon ik geen wormpjes in een potje doen.
Morgen ben ik toevallig wel op de wei. Zal Harley dan laten mesteN door hem te laten lopen en dan met de mest meegaan naar de DA.

Hij doet het wel tegen zijn zin en "vergeet" vaak om hooi te geven. Hij slaat de paarden (vooral de haflinger waardoor deze naar hem stampt) en dan is hij verbaasd dat ik elk paard aan kan. Zelfs de fjord die ik vandaag netjes van een wei naar een andere kon zetten. Iets wat hem niet lukt want dan trekt de fjord zich los.

Leef en laat leven.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:53

TS, erg lief van je om andere mensen 'dom' te noemen en te zeggen dat ze er niks van weten. Maar wie opent op Bokt heel vaak topics voor info?

Pak mest, breng het naar je DA en die onderzoekt het en dan weet je welke wormen hij heeft. Er hoeven niet eens wormen in te zitten.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ComscoreBot, Dries1990, Esther_r20, jen, Jonnekee, Muronia, Reeltje_5, Rianneko, xPearl en 63 bezoekers