Zand/klei eten en overal aan likken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:38

Hoi,

Ik weet dat er altijd wordt gezegd dat een paard tekorten heeft als hij overal aan likt( oa hout) en zand eet. Maar waaraan dan tekorten ?
Paar weken geleden bleek uit bloedonderzoek dat mijn paard een tekort heeft aan zink, dus dat krijgt hij nu extra bij ( en ook extra koper etc ). Maar het likken is nog niet over. Geen idee of dat wel over kan zijn in een paar weken hoor. Wie weet hier meer over ?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:49

Ik denk dat als het door de tekorten komt dat die eerst aangevuld moeten zijn wil dat gedrag afnemen.
Dat kan best een poosje duren.
Dus het zand eten is nu niet meer maar wel het likken? Dan zou ik al blij zijn dat zand eten niet meer gedaan word en afwachten wat een tweede bloedonderzoek zegt mbt de tekorten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 16:08

hij likt/eet nog steeds zand/klei ! Hij graaft gewoon gaten op de wei en gaat staan eten of likken.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:36

Hmmm mijn Tinker deed dat ook en zij had een flink tekort aan magnesium.
Nu dat bijna weer goed op nivo is doet ze dat ook niet meer.
Hoe was de magnesium bij jouw paard?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 18:35

Magnesiumwaarde was goed in het bloed.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:09

Ik zou het zo ook niet weten waar het dan aan schort.
Hier is het gelukkig gedaan met zand likken.
Ben zeer tevreden over Liquihorse, welke geef jij?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:31

Your horse trace geef ik nu.

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:33

Ik geef gewoon de multivitamine van pavo. Bij mij is het geheel afgelopen.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:39

Hier doen ze dit altijd aan het einde van de winter..
Zodra ze op het gras staan stoppen ze acuut ermee
Lijkt idd op een mineralen gebrek

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:50

Het kan miss zijn dat er geen tekorten in het bloed te zien zijn omdat hij die had aangevuld door aan bepaalde dingen te likken. Had die het zelf al deels aangevuld. Als het likken in eerste instantie geen zin heeft, waarom zou die het dan doen? Het kan nu een gewoonte zijn natuurlijk.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:59

Sarah_Elise schreef:
Het kan miss zijn dat er geen tekorten in het bloed te zien zijn omdat hij die had aangevuld door aan bepaalde dingen te likken. Had die het zelf al deels aangevuld. Als het likken in eerste instantie geen zin heeft, waarom zou die het dan doen? Het kan nu een gewoonte zijn natuurlijk.


Sorry, ik snap je reactie niet helemaal ?

Zou dat zand eten na 3 weken een goed supplement voeren over moeten zijn ?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:01

Vaak kunnen het mineralen zijn. Heeft hij een liksteen die mineralen bevatten?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:39

Dat klopt wat nicje87 zegt magnesium is slecht meetbaar in bloed dus als je daar tekort in ziet dan is er al een giga tekort want het duurd lang eer je meteen via bloed zoiets kunt constateren.

Verder vind ik vloeibare vit. en min. beter werken dan bijv. poeders.
Een paard doet niks uit gewoonte vaak is er iets aan de hand.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:21

Maris schreef:
Sarah_Elise schreef:
Het kan miss zijn dat er geen tekorten in het bloed te zien zijn omdat hij die had aangevuld door aan bepaalde dingen te likken. Had die het zelf al deels aangevuld. Als het likken in eerste instantie geen zin heeft, waarom zou die het dan doen? Het kan nu een gewoonte zijn natuurlijk.


Sorry, ik snap je reactie niet helemaal ?

Zou dat zand eten na 3 weken een goed supplement voeren over moeten zijn ?


Ik ga er van uit dat het paard likt om tekorten aan te vullen. Als hij dit (deels) bereikt door het likken, zul je bij een bloedtest de tekorten minder goed zien omdat het paard zelf al wat bij heeft gevuld. Ik weet natuurlijk niet of dit zo is ;) Ik zou nog eens goed het voer onder de loep nemen en bv tijdelijk een vitaminebrok extra bijvoeren om te kijken of je verschil merkt.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:45

Er zijn meer redenen als paarden aan zand of klei likken.
de eerste is inderdaad mineralen aanvullen, dit doet elk paard en meestal meer tijdens periodes dat ze verharen.
maar als een paard al een uitgebalanceerd vitaminepreparaat krijgt zou het geen reden hebben om aan zand te likken toch?
Mij is wel vertelt dat ze het ook doen om zouten aan te vullen en inderdaad nu ik standaard een zoutblok heb liggen zie ik die van mij nooit meer aan zand likken :)

,maar paarden likken ook zand omdat in zand bestanddelen kunnen zitten die de maag tot rust brengen.
Er word wel gezegd dat paarden met een maagzweer zand eten, alleen is er nog niet veel onderzoek naar gedaan waarom dat precies zou zijn.

dan zou zand eten kunnen duiden op inwendige parasieten,maar bij goed ontwormen valt die reden dan eigenlijk ook weer weg.

Is je engels een beetje goed?
hier staat wel nuttige info.

Hoe komt jouw paard aan zink tekort, weet je dat zo???

http://holistichorse.com/health-care/eq ... -his-diet/

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:51

Sarah_Elise, hij krijgt nu dus al ruim 3 weken een vit en min mengsel erbij.

Ellepel, geen idee precies waarom hij een zinktekort heeft. Wel kreeg hij dmv zijn voer weinig zink etc binnen. Van wat ik begreep kan dat de reden dan al zijn, gewoon door te weinig voedingsstoffen in zijn dieet.
Zout zat ik ook al aan te denken als tekort. Hij gaat zijn liksteen nu vaker/langer krijgen. Maar elektrolyten ( zouten dus ) waren in zijn bloed wel gewoon goed.
Mest zal ik weer eens weg brengen voor controle op eitjes. Maar hij is in ieder geval een week of 9 geleden nog ontwormt.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:36

Ja je weet het soms niet he
is soms wat zaken uitproberen om te kijken of het wrrkt.
heb je niet standaard een zoutblok liggen dan?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:40

Nee, als ik het zoutblok in zijn stal hang b.v. dan likt hij er zo 100 gram per dag van, beetje veel.....

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:48

Ja de meningen daar over zijn verdeeld he, word wel gezegd dat als een dier dat doet het toch nodig heeft en zo lang het voldoende drinkt het in orde is.en dat ze stoppen als ze merken dat ze genoeg hebben
maar 100 gram is wel veel ja, kan me voorstellen dat je het dan niet laat liggen
Bij ons nemen ze weinig zout, ik heb een blok liggen,maar 5 paarden doen er wel 2 maand mee :j

Maar dat ter zijde, hopdlijk houd je dier er binnenkort mee op en is het allemaal weer in orde

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:57

De mijne heeft er ook een handje van. Ik heb zn bloed wel eens laten controleren en daar kwam niks uit. Dikke kans dat hij zn tekorten dus zelf oploste door het zand vreten. Hij maakte echt hele kuilen en kon heeeel lang staan likken, vooral rondom boomwortels. Hij is ermee opgehouden toen ik hem op beter voer heb gezet (kreeg vrijwel geen krachtvoer, nu sanequi colon voor zn gevoelige darmen) en een bak water met keltisch zeezout naast de reguliere waterbak heb gezet. Hier drinkt hij graag van. Een zoutblok vind hij minder fijn dan zand likken, maf paard. Mijn fjord gebruikt weer liever een zoutblok en drinkt het water nauwelijks.
Laatst heb ik zn voer weer verminderd omdat hij ook in de wei staat. Binnen twee weken was hij weer als een malle aan het zandlikken! Voer dus weer omhoog en likken word weer minder. Kan bij de mijne wel een paar weken duren voordat hij er echt mee stopt, maar bij hem heb ik dus meerdere malen gemerkt dat het heel erg samenhangt met zn dieet en de hoeveelhoud zout en mineralen die ik hem aanbied.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:00

Hoeveel keltisch zeezout doe je dan in ...Liter water ? En de sanequi was dat op advies van de dierenarts ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:13

Sanequi was vanwege zn andere problemen. Hij heeft last van zn maag gehad en door jarenlange bloedwormbesmettingen denken we (veearts en ik) dat zn darmen beschadigd zijn.
Maag hebben we opgelost met medicatie en is nu geen probleem meer, maar hij blijft erg gevoelig op voer. Ander voer en hij blaast op als een ballon. Met dit voer, wat idd op advies van dierenarts is, is dat probleem er ook niet meer.
Maar dat zand likken bleef alsnog, ook toen dus zn maag en darmen onder controle waren. Bij mij was dat zeezout dus de aanvullende maatregel die het likken heeft doen stoppen. Toch werkt dat niet voldoende blijkbaar, aangezien hij laatst dus weer begon te likken wegens minder voer. Dat vulde hij dus zelf niet aan met het water.
Qua dosering hou ik 1-3 gram per liter aan. Omdat ik heb gemerkt dat hij keurig naar behoefte drinkt en niet uit gewoonte of voor de lekker, ben ik niet zo kritisch op de hoeveelheid meer en mik ik dr gewoon wat in. Maar dat is wel de aangeraden dosering. Hij drinkt gemiddeld zo'n 20-30 liter per dag weg van dit spul. Dus aanzienlijke hoeveelheid zout, maar hij heeft het duidelijk nodig.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:22

Die van mij doen het ook volgens mij vinden ze het gewoon lekker...ze doen elkaar allemaal na...er is er een mee begonnen en hops ze doen het nu allemaal...PN liksteen, goede mineralen vit korrel, vers gras, goed hooi en toch...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:41

Tcm62 schreef:
Die van mij doen het ook volgens mij vinden ze het gewoon lekker...ze doen elkaar allemaal na...er is er een mee begonnen en hops ze doen het nu allemaal...PN liksteen, goede mineralen vit korrel, vers gras, goed hooi en toch...


En toch.... is dat niet normaal en ook niet goed. Als alle paarden hetzelfde gevoerd worden, hebben ze wellicht allemaal dezelfde tekorten ?!

Zwerte : dus alleen de colon maakte geen verschil voor het likken ? Wel het zeezout. Zou dan zo'n 20 tot 90 gram zout per dag zijn wat je extra bij geeft.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Zand/klei eten en overal aan likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:58

Nee met de colon heb ik geen verschil gemerkt, dat voer ik omdat zn darmen daar het goed op doen en hij dus veel minder gasvorming heeft. Ik heb eerst zn maag behandeld, dat remde zn likgedrag wel een beetje maar hij deed het daarna nog steeds veel. Toen de colon gestart, wat dus geen verandering gaf in het likken. Het zout gaf dus wel vrij snel flinke verbetering (week of 2 gok ik) en uiteindelijk heeft hij nu een paar maand lang vrijwel niks gelikt.
Maar het is blijkbaar bij hem wel de combi van de colon en het zoute water. Misschien zit er nog een stofje in de colon die hij ging missen en niet in het water zit. Maar hij krijgt verder alleen grof hooi en de colon is de enige aanvulling daarop want ook vitaminemixjes etc reageren zn darmen negatief op.