Voorbereiden op evt fokken, ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Voorbereiden op evt fokken, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 15:34

Hoi bokt! Heb wel een topic uit 2008 gevonden of niet goed genoeg gezocht, sorry als er al een topic over is..

Inmiddels ben ik al weer 1,5 paardloos en onlangs ook mn verzorgpaard die ik als eigen kon beschouwen laten inslapen.. Omdat ik het eigen paard hebben toch wel heel erg mis ben ik al regelmatig aan het kijken op de markt, maar een leuk (sport)paard aanschaffen brengt toch wel de nodige kosten met zich mee, en dan vooral in de aanschaf.
Nu ben ik net een tijdje samenwonend en begin ik in september weer met een studie, dus eigenlijk allemaal vrij onzeker wat betreft tijd die ik ga hebben voor een eventueel paardje.

Nu heeft mijn opa een hele mooie, luxe friese merrie staan die al eerder veulens heeft gehad. Het veulen van 5 jaar geleden zou in eerste instantie ook voor mij zijn maar is toch verkocht. Dit was een erg luxe merrieveulen en zou het zeker leuk doen in de sport!

Dat heeft me aan het denken gezet en ik raak eigenlijk steeds enthousiaster. Wat nou als ik opa zo ver krijg dat ik haar nog een keer mag laten dekken.. En het veulen dan echt voor mezelf zou zijn..
Eerst wil ik even het een en ander bij elkaar krijgen en dan ga ik in overleg met opa. Als blijkt dat ik de kosten onderschat zal ik het namelijk niet eens voorstellen aan opa :+

Allereerst natuurlijk de dekking. Merrie zal sowieso geïnsemineerd worden. Dan scannen, voor hengstigheid en later dracht. Merrie is niet alle keren in 1 keer drachtig gekregen dus misschien vaker insemineren/scannen? Uiteraard zal de merrie extra brok moeten krijgen, ook dat moet in de begroting. Paspoort, entingen, chip veulen etc.

Dan, áls er een veulen komt, gaat hij/zij de opfok in.
Ook zal het veulen natuurlijk naar de hoefsmid moeten, vanaf welke leeftijd moet dit regelmatig gebeuren?

Mijn vraag aan bokt, wat waren jullie aan het veulen kwijt voordat het überhaupt geboren werd, en de jaren daarna?

Uiteraard hou ik er rekening mee dat er ook dingen fout kunnen gaan tijdens bevalling, of dat het veulen ziek wordt en er hogere DA kosten bij komen kijken. Potje voor onvoorziene kosten zou er bij aanschaf van een dier ook zijn dus nu natuurlijk ook. Stalling kan buiten beschouwing worden gelaten hier omdat die in bezit zijn :j

Puur hypothetisch dit dus, ik kijk uit naar jullie ervaringen! :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!



carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:39


MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Voorbereiden op evt fokken, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 15:45

Dankje! Dus inderdaad niet goed gezocht.. Kan ik weer even verder met zoeken!
Ervaringen zijn nog steeds welkom :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31281
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voorbereiden op evt fokken, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 02:14

KS -> F-AM

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 331 dgn / Nina x Vaderland 274 dgn (17-4)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers