Vingers helemaal open, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L0veMyHorse

Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:18

Hoi bokkers!
Ik rij altijd met handschoenen, puur omdat ik niet zonder kan. Vroeger kon ik juist niet met handschoenen rijden maar het zijn nu mijn beste vrienden tijdens het rijden.
Nou, vandaag was het wederom een warme dag en besloot ik eind van de middag te gaan rijden. Mijn instructrice verklaarde me voor gek (zoals altijd) dat ik met het warme weer met handschoenen wilde gaan rijden. Ik zei van ja dan gaan mijn handen helemaal open, maar nee dat zou niet gebeuren, ach prima.
Lekker gereden, nergens last van gehad tot ik de teugels lang laat, een extreme pijn in mijn vingers, helemaal aan het bloeden.

Nu heb ik er nogsteeds erg veel last van, het prikt en mijn vingers tintelen en kan ik bijna niet recht buigen. Het bloeden is wel opgehouden en er komt nu een raar doorzichtig vocht uit.
Het ziet er uit als een blaar die ontstaan is tijdens het rijden en gelijk helemaal open gesprongen?!

Nu is dus het probleem, morgen heb ik wedstrijd maar erg veel last van mijn vingers. Heeft iemand hier tips voor?
Ik heb op het moment rondom de wonden een verkoelende zalf gesmeerd en ik probeer rustig mijn vingers te bewegen.

Ik hoor graag tips van jullie!! :)
(Sorry voor de lange tekst)

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:21

Dat doorzichtige vocht is wondvocht! Ik zou persoonlijk niks doen aan de wondjes. Door de frisse lucht komen er vanzelf korstjes op. Wel ontzetten vervelend op die plek zeg. Voor de wedstrijd morgen zou ik wel even pleisters op de wondjes doen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:24

Niks aan doen behalve zorgen dat je het schoon houdt. Doe morgen eventueel wat gewone pleisters overheen. Ik heb altijd hetzelfde probleem zonder handschoenen en dan direct mijn handen open liggen.

Als de blaar open is kun je er geen blaarpleister op doen.

Als de wond droog wordt en gaat trekken kun je er wat vaseline op doen ofzo.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:27

Medisch is voor medische problemen bij het paard. Ik zal je topic verplaatsen naar MWS.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:30

Je kunt weken in water met biotex. Dan is het helemaal schoon en dan voor morgen je vingers even verbinden, zodat je kunt rijden. Daarna zou ik het zo veel mogelijk bloot laten, omdat het dan meestal het snelste heelt.
Heel veel sterkte!

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:30

meschien dat je kan koelen ik weet niet of je iets van een ice pack heb in huis toevallig

L0veMyHorse

Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:36

Super bedankt voor de tips! Ik had er pleisters op zitten maar die zijn er nu snel af. Ik heb er ook een icepack op liggen nu, niet op de wonden maar er omheen

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:40

Oooh wat een pijnlijke les!! Gewoon nooit weer zonder rijden hoor! Temperatuur maakt mij niets uit, je krijgt het niet warm van twee handschoentjes :P

Inderdaad schoonhouden en laten drogen! Weken in biotex is denk ik wel lekker, dat is lekker zacht voor de wonden en zuiverend. Wel de groene, niet de blauwe ;)

En op je tanden bijten. Y;(

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:42

Ik weet natuurlijk niet hoe je rijd of wat voor paard je hebt, maar komen die blaren. Niet door het vele trekken/sjorren. Excuses als dit niet zo is, veel sterkte morgen met de wedstrijd ;)

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:46

Niet meer naar je instructrice luisteren meer in ieder geval! Ik rijd zelf ook altijd met handschoentjes, wordt ook altijd voor gek verklaard maar met deze heb ik er nog nooit last van gehad:
http://www.ej.nl/ruiter/kleding-accesso ... _1475.html
Gewoon de simpelste eigen merk handschoenen van EJ, zitten heerlijk en geen zweethanden! :)

L0veMyHorse

Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:26

Iedereen bedankt voor de tips!!
Ik ben aan het zoeken naar biotex, ik weet dat we het hebben maar waar... :Y) Dat komt ook nog wel goed haha

Qua handschoentjes rij ik met de standaard BR handschoentjes, prima maar voor de zomer redelijk warm dus ik ga gelijk even kijken naar die handschoentjes bij EJ!

tabaflab schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe je rijd of wat voor paard je hebt, maar komen die blaren. Niet door het vele trekken/sjorren. Excuses als dit niet zo is, veel sterkte morgen met de wedstrijd ;)

Nee dat zeker niet! :)
Ik rij mijn paard altijd ontspannen en laag en daardoor zijn wij beiden lekker ontspannen. Trekken of iets in die richting komt dan ook zeker niet tot de orde ;)

WildDreams

Berichten: 2424
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:29

Ik heb precies hetzelfde gehad, pas na met handschoenen rijden voor drie weken ging het weg... Bij mij zat daarop ook nog is een brandblaar doordat ze toen ik het wondje al had de rubberen teugels ui mijn handen trok, lekker gevoel :+
Weken met biotex of in mijn geval soda, deed wonderen!

Rijd sinds dien niet meer zonder handschoenen, man ik kon mijn vinger niet meer bewegen, niet schrijven, niet rijden, niks... En ik heb niet zo snel pijn :')

Edit: die van mij is ook heel zacht in de mond maar jeukte om de zoveel tijd door de vliegen en trok daardoor de hele tijd hard aan de teugels of ze uit mijn hand
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 11-07-15 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:31

Calendulazalf. Een flinke klodder en dan pleister of een gaasje met pleistertape en afplakken. Calendula werkt geweldig tegen (brand) wonden. Ook bij wondjes bij het paard ;)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:43

Tere vingertjes en linnen teugels zijn een goed recept voor flinke blaren. Daar hoef je echt niet voor te trekken. Sterker nog, zonder handschoenen laat je dat helemaal wel hahahaha

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:46

Even met je handen in de biotex. Mocht je nog dichte blaren hebben, prik ze alsjeblieft met een steriele naald door, dan kan het vocht eruit, is dedruk eraf en zijn ze morgen droog en heb je nergens last meer van. Vooral niet met pleisters gaan werken.

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:48

:(:) Mijn jonge paard schrok vanmiddag toen ik hem aan een touwtje had. Ik weet wat je voelt.
Ik heb er maar een bio gaasje opgedaan en een pleistertje.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:50

Floortz schreef:
Calendulazalf. Een flinke klodder en dan pleister of een gaasje met pleistertape en afplakken. Calendula werkt geweldig tegen (brand) wonden. Ook bij wondjes bij het paard ;)


Dit dus...vooral ter voorkoming van het vastplakken van de pleister aan je wond...dat wil je dus ECHT NIET!

Ik heb voor de zomer de zomerhandschoentjes van Roeckl. Die laten ook uv stralen door (zeggen ze). Bovenkant is daardoor van een soort gaas, binnenkant is van een gewone handschoen.
Meisje dat ik ken rijdt altijd met de leren handschoentjes van EJ in de zomer (die waar de vingertoppen uit steken) en zegt dat die ook erg fijn zijn.
Zelf rijd ik nooooooooit zonder handschoenen...ik heb springteugels en ringen en anders liggen mijn handen echt open.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:57

Wat voor teugels heb jij? Ik vind het namelijk heel raar dat je bij gewoon rijden zo'n wonden aan je vingers krijgt. Een nylon of rubber teugel kan heel erg gaan schuren, maar een zacht leren teugeltje mag je volgens mij toch geen blaren van krijgen :\

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:57

Ik had dat ook altijd. Bij mij komt dat doordat ik allergisch ben voor rubber en had het bij gladde leren teugels(bijv stangteugel van s&t) niet. Ook alleen mijn vingers. Dus ook ik reed altijd met leren handschoentjes

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:01

Blarenpleisters gebruiken, dat dekt af houdt de wond schoon en ze genezen er bij mij mooi snel onder

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:26

Niks op / aan / mee doen! Gewoon aan de lucht laten drogen. Ik heb precies hetzelfde gehad. Flink pijnlijk. Het idee is dat de blaren moeten drogen, en dat lukt natuurlijk niet als je er zalf op doet, ze in een sopje houdt of er pleisters op plakt. Zorg dat je het goed schoon houdt door even te wassen met water en zeep, daarna goed droog deppen en dan lekker laten zoals het is :) Sterkte!

Edit: en voor je wedstrijd morgen: overwegen om te rijden met je teugel tussen je ring- en middelvinger ipv je ringvinger en je pink.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:36

Denk er om dat er maar 1 soort biotex geschikt is. De ander is te agressief voor de huid. Ik google nog even welke het beste is. Groen is het beste voor je handen

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Vingers helemaal open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:05

de groene biotex ik heb handschoenen van roeckl de meredith michaels vind ik zelf heel fijne

maar hoe is je wedstrijd vandaag gegaan

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:09

He bah, ikzelf rijd afwisselend. Maar heb het nooit gehad, wat vervelend -O-

Ik zou het ontsmetten als het diep is, of vies oogt.
Dan laten 'luchten' en dan met de wedstrijd pleisters er op zodat het minder pijn doet :j