b of bixie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 19:52

Vraagje aan de juryleden. Mijn dochter van elf vindt het erg leuk om te starten bij de knhs. Nu rijdt ze al erg netjes op een lease pony. De pony loopt echter nog niet netjes aan de teugel. De pony is wat moeilijk hiermee en mijn dochter heeft nog niet de vaardigheid om dit voor elkaar te krijgen. Ze trainen netjes en hoofdje omlaag mag van mij geen doel op zich zijn. Ik leer haar juist dat de pony de hand op moet gaan zoeken. Nu heeft ze voor het eerst een b proef gereden op een onderlinge. Onderaan protocol stond, heel netjes gereden maar nu het knikje nog, als dat voor elkaar is maken jullie een grote sprong. 181 punten. Heel mooi, maar ik was wat verbaasd dat het "knikje" blijkbaar in de b al nodig is. Nu wilde ze graag knhs starten. Bixie B1 ingeschreven omdat de pony dus nog niet aan de teugel loopt. Dit ging erg goed. Ruim 93% en opmerking : heel netjes, jij bent klaar voor de B! Nu weet ik het even niet meer. Is aan de teugel nu wel of niet noodzakelijk voor de b? In de bixie starten terwijl je in de b thuishoort voelt niet goed, maar in de b starten en niet voldoende punten kunt rijden ivm onvoldoende aanleuning ook niet. Hoe kijken de juryleden hier tegenaan?
Laatst bijgewerkt door Daatje op 05-07-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:56

Is de onderlinge wedstrijd wel beoordeeld door een officiële jury? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen vanwege het commentaar.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:04

Vaak wordt er wel al gekeken naar dat "knikje" in de B. Nageeflijkheid behoort in mijn ogen ook wel tot de basis. (Weet niet hoe ervaren je dochter is ;) )

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:11

Een knikje is sowieso niet goed. Het is van belang dat de pony 'aan de teugel' is. Dus in aanleuning.

Jannie, never forget you

Smoothie02

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-15
Woonplaats: Overijssel

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:17

Ik heb in de b altijd hoge punten gereden (lees : boven 190) zonder aan de teugel te rijden. Pas vanaf de L1 kreeg ik er commemtaar op. En ik vind ook niet dat het in de B al moet. :n

~ Mijn lieve paardje, mijn trouwe maatje, soms ondeugend maar toch lief, je hebt mijn hart gestolen, Jij bent mijn hartendief ♡ ~

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:18

Eens, ik dacht ook dat alleen aanleuning van belang was en was dus verbaasd over het knikje zoals dat benoemd werd....

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:19

[quote="Anoeska27"]Is de onderlinge wedstrijd wel beoordeeld door een officiële jury? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen vanwege het commentaar.[/quote

ja, officiele jury....

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:20

Ik begreep laatst dat er behoorlijk verschil zit qua niveau tussen starten bij de pony's of bij de paarden. Bij de pony's wordt er in de B nog niet zo streng op nageeflijkheid gelet (bij de pony's is dat vanaf L1 pas zo belangrijk), bij de paarden wel vanaf de B.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:22

Ik denk dat het niet noodzakelijk verplicht is, maar wel handig omdat aan de teugel rijden toch ook bij aanleuning hoort. In ieder geval zal het wel minder punten opleveren dan iemand die wel nageefelijk rijd.


Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:23

Een "knikje" vind ik inderdaad ook een verkeerde bewoording. "Aan de teugel" ben ik ook geen fan van, maar dan begrijp je in elk geval wat er bedoeld wordt :=.

Aan de teugel hoeft inderdaad nog niet in de B, maar de aanleuning is wel een onderdeel van de basis. Dus dan komt het er op neer dat bijvoorbeeld sterrenkijkers in principe wel onderaan eindigen (want totaal geen aanleuning) en de combinaties die wel een correcte aanleuning hebben meer bovenin zitten. Dat wil niet zeggen dat de combinaties die tussen het sterrenkijken en een correcte aanleuning zitten nooit hoge punten kunnen scoren in de B.
Maar je moet ook niet verwachten dat als de aanleuning niet voor elkaar is, dat je hoge punten scoort omdat een Bixie jurylid heeft aangegeven dat het kind klaar is voor de B. Dat is een klein beetje irreëel. Als je dochter een superstrakke proef neerzet, lekker voorwaarts en ontspannen, dan zou ze leuke punten kunnen rijden, maar dat gaat allemaal vaak samen met een aanleuning die wat meer voor elkaar is.

Ik zou het commentaar dat ze kreeg aannemen als een leuk compliment, eigenlijk, met een tip voor torenhoge punten in de toekomst. Zulk soort tips geef ik ook regelmatig mee, ruiters zijn daar vaak wel blij mee. Ik zou het niet opvatten als iets dat vereist is, want dat is het niet en volgens mij was dat ook de bedoeling van het jurylid niet.
Je dochter krijgt ook niet voor niets 181. Het is dan weliswaar net aan een winstpunt, maar toch, ze lijkt zonder correcte aanleuning toch een leuke proef te kunnen rijden. Wees daar trots op en blijf lekker verder oefenen zoals jullie dat doen, want in mijn oren klinkt dat prima.

Het is toch ook niet erg als je dochter een paar keer wat minder punten rijdt, omdat je misschien een jury treft die meer waarde hecht aan "aan de teugel"? Het is elke keer weer een ervaring en wedstrijden rijden is leuk! Ik zou dat meer benadrukken dan iets anders..

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:26

Ik snap je vraag. Ik heb zelf weinig wedstrijdervaring. Heb een keer gestart op een b proef bij een rijden met een knipoogwedstrijd (geen startkaart nodig maar wel officiele jury). Ik kreeg het ook niet voor elkaar de haflinger waar ik meer reed compleet in een boogje te laten lopen, werd eerste met 191 punten met als comeptaar dat ik nu klaar was voor meer wedstrijden en werken kon aan meer ontspanning. Waarbij ik dat laatste niet zozeer lees als ik een boogje trekken maar meer in het omlaag werken. Volgens mijn gevoel is het aan de teugel lopen iets waar je naar toe gaat werken in de b.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:28

Wat is de maat van de pony?
Sectie A, B en C zijn soepeler omdat daar veel jonge kinderen in rijden. Bij sectie D en E heb je ook bijv. zestienjarigen die al een heel leuk stukje sturen soms.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:54

Waarom niet eerst bixie starten en als dat echt een paar keer fijn gaat de overstap maken? Bixie startkaart is gratis, dus je hebt er geen dubbele kosten aan. Mooi beginnetje om wat kilometers in de ring te maken.

Mijn ervaring is wel dat ze bij de bixies wat overdreven positief zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:50

Niobe schreef:
Een "knikje" vind ik inderdaad ook een verkeerde bewoording. "Aan de teugel" ben ik ook geen fan van, maar dan begrijp je in elk geval wat er bedoeld wordt :=.

Aan de teugel hoeft inderdaad nog niet in de B, maar de aanleuning is wel een onderdeel van de basis. Dus dan komt het er op neer dat bijvoorbeeld sterrenkijkers in principe wel onderaan eindigen (want totaal geen aanleuning) en de combinaties die wel een correcte aanleuning hebben meer bovenin zitten. Dat wil niet zeggen dat de combinaties die tussen het sterrenkijken en een correcte aanleuning zitten nooit hoge punten kunnen scoren in de B.
Maar je moet ook niet verwachten dat als de aanleuning niet voor elkaar is, dat je hoge punten scoort omdat een Bixie jurylid heeft aangegeven dat het kind klaar is voor de B. Dat is een klein beetje irreëel. Als je dochter een superstrakke proef neerzet, lekker voorwaarts en ontspannen, dan zou ze leuke punten kunnen rijden, maar dat gaat allemaal vaak samen met een aanleuning die wat meer voor elkaar is.

Ik zou het commentaar dat ze kreeg aannemen als een leuk compliment, eigenlijk, met een tip voor torenhoge punten in de toekomst. Zulk soort tips geef ik ook regelmatig mee, ruiters zijn daar vaak wel blij mee. Ik zou het niet opvatten als iets dat vereist is, want dat is het niet en volgens mij was dat ook de bedoeling van het jurylid niet.
Je dochter krijgt ook niet voor niets 181. Het is dan weliswaar net aan een winstpunt, maar toch, ze lijkt zonder correcte aanleuning toch een leuke proef te kunnen rijden. Wees daar trots op en blijf lekker verder oefenen zoals jullie dat doen, want in mijn oren klinkt dat prima.

Het is toch ook niet erg als je dochter een paar keer wat minder punten rijdt, omdat je misschien een jury treft die meer waarde hecht aan "aan de teugel"? Het is elke keer weer een ervaring en wedstrijden rijden is leuk! Ik zou dat meer benadrukken dan iets anders..


Dank! We hebben ook nog voor bixie ingeschreven. Maar ik was een beetje bang dat ik de tip van de jury te letterlijk moest opvatten: hoort niet in deze klasse. Ik vind absoluut een nette aanleuning belangrijk en niet de "knik". Brrr ik kreeg rillingen van die term.

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:51

Urielle schreef:
Wat is de maat van de pony?
Sectie A, B en C zijn soepeler omdat daar veel jonge kinderen in rijden. Bij sectie D en E heb je ook bijv. zestienjarigen die al een heel leuk stukje sturen soms.



Het is een D pony

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:53

Als ze niet tegen de hand zijn, en wel goed gesteld en gebogen en de proeven worden netjes afgewerkt krijg je echt wel winstpunten in het b hoor. Winnen zul je misschien niet.

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:05

fokfanaat schreef:
Als ze niet tegen de hand zijn, en wel goed gesteld en gebogen en de proeven worden netjes afgewerkt krijg je echt wel winstpunten in het b hoor. Winnen zul je misschien niet.



Winnen is ook niet belangrijk hoor! Maar ik zou het sneu vinden als ze echt verlies zou rijden hierop. Maar ook rot als je bixie start en de jury het gevoel geeft dat ze daar ook niet thuis hoort

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:38

Misschien een keer een oefendressuur wedstrijd rijden in de B om te kijken hoe t gaat? Dat is vaak wel met officiele jury's. :j

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:42

Vaak is zulk commentaar van de bixiejury opbouwend bedoeld hoor!
Je mag zelfs B en bixie naast elkaar starten, pas als je promoveert naar het L1 mag je niet meer meedoen aan de bixie dressuur ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:25

Daatje schreef:
fokfanaat schreef:
Als ze niet tegen de hand zijn, en wel goed gesteld en gebogen en de proeven worden netjes afgewerkt krijg je echt wel winstpunten in het b hoor. Winnen zul je misschien niet.



Winnen is ook niet belangrijk hoor! Maar ik zou het sneu vinden als ze echt verlies zou rijden hierop. Maar ook rot als je bixie start en de jury het gevoel geeft dat ze daar ook niet thuis hoort


Ik ben KNHS jury. Net als in veel andere topics lees ik hier veel verschillende termen door elkaar, zoals aanleuning, aan de teugel, knikje. Wat de meesten bedoelen met aan de teugel is 'in de krul', neus strak op de loodlijn. Maar in principe kun je aan de teugel in elke hoofd-halshouding bereiken, dus ook laag en lang. Aan de teugel is dus op dat moment niets anders dan in aanleuning gaan. Het woord knikje zou verboden moeten worden, als een paard knikt gaat het negen van de tien keer achter de loodlijn.

Ik ben het eens met fokfanaat. Als ik een pony in de ring krijg die vriendelijk voorgesteld wordt, met een ruiter die er netjes op zit en niet zit te rukken en te plukken, maar waarvan de pony nog niet helemaal netjes in de buurt van de loodlijn komt, kan deze combinatie prima met winst naar huis gaan. Eerder nog dan een pony die met harde hand in de krul getrokken wordt.

En Daatje, geen zorgen, in de B kun je geen verlies rijden. Maar om te proberen, kun je eens meedoen aan een impulsrubriek of oefendressuur, ze worden steeds vaker georganiseerd, ook in Ermelo bijvoorbeeld.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: b of bixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 23:43

Dank kleinvosje, hier kan ik iets mee.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:41

Daatje schreef:
Winnen is ook niet belangrijk hoor! Maar ik zou het sneu vinden als ze echt verlies zou rijden hierop. Maar ook rot als je bixie start en de jury het gevoel geeft dat ze daar ook niet thuis hoort


Je kan op de KNHS site de proefjes inzien voor de B-dressuur. Als ze de proefjes gewoon volgens het protocol kan rijden (dus de overgangen tussen de aangegeven letters, de lijnen en hoeken enigszins correct) zou ik gewoon starten!

Ik startte ook al jong bij de pony's en nooit ingezeten over de punten hoor! Was gewoon blij als mijn punten hoger waren dan de keer ervoor. :) En als er een complimentje op stond was mijn dag helemaal goed. :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers