Kallebas groeit binnenstebuiten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:01

Hoi hoi,

Ik heb voor het eerst kalebassen in mijn tuintje. Ik heb de basic soort waar kleine ronde en langwerpige groene en gele kalebassen aan groeien, behalve het feit dat ik veel blad heb weg moeten knippen op deze vanwege meeldauw, doen ze het enorm goed.

De andere, deze staan in een andere pot, heeft veel weelderige bladeren, geen problemen met meeldauw maar begon pas 3 weken later bloemen te geven terwijl ze gelijk geplant waren. Deze soort heeft van die grappige kroontjes en uitsteeksels.

Echter beginnen nu de eerste kalebassen er aan te groeien maar het lijkt wel alsof ze binnenste-buiten groeien. Is dit normaal? Of heb ik iets fout gedaan? En zo ja, kan ik er nog wat aan doen voordat er meer bloemen bevrucht worden?

Ik woon op een bovenverdieping, ze zitten dus in potten, terras is op het zuiden dus veel zon. Ik bemest ze regelmatig en doe niks anders met ze als met de andere kalebassen (ik heb alleen geen blad weg geknipt).

Ik kan er niks over op het Internet vinden dus ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:14

Heeft er niet iets aan gegeten? Muisjes? Insecten?

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:16

zijn het geen turkse mutsen? Die zien er ook vaak wat maf uit

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 00:21

Ik heb het even opgezocht, het is een mix van o.a. Crown of Thorns, Pattison en Galaxy of Stars.

De randjes van de vruchten zijn gaaf, het ziet er meer uit alsof ze niet dicht gaan. Also de "fontanellen" niet sluiten is misshien nog de beste omschrijving ^^. De scherpe randjes die je wel ziet ben ik zelf geweest, heb het oude bloemblad weg gescheurd om het probleem te laten zien.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:16

Ik laat ze even verder groeien, kijken wat er gebeurt. Heb eens beter gekeken maar het lijkt maar bij 1 rank het geval te zijn. Een andere begint nu ook een vrucht te groeien maar die lijkt wel goed te zijn...

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:18

Hihi...ik heb er echt geen verstand van, maar het lijken wel een soort mutantjes! Ik ben benieuwd hoe ze verder groeien hoor! :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kallebas groeit binnenstebuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:06

Haha inderdaad ^^. Ze zien er nog steeds hetzelfde uit, maar als er verandering is zal ik weer foto's posten.