oefeningen voor o.a. tempocontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:54

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds een paar weken op een hele gave Fries van 9 jaar. We moeten nog wel aan elkaar wennen en wederzijdse vertrouwen ontwikkelen. We krijgen wekelijks les van zon drie kwartier. Rechtsom vindt hij moeilijker om te buigen als linksom , bij sommige oefeningen , zoals wijken probeert hij eronderuit te komen door harder te gaan lopen. Mijn instructrice zegt dat ik hem bezig moet houden en af en toe een stapje terug moet nemen ( bijv. Als ik in galop ben geweest en ik wil even later weer aanspringen in galop dat hij zo enthiousiast wordt om dan even in stap te gaan en vanuit de stap verder te werken.) En als hij echt te rennerig wordt om dan naar de stap of zelfs halthouden te gaan. Hebben jullie nog handige tips ?
Laatst bijgewerkt door Veronique_sn op 11-07-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:58

Wat ik geleerd heb, is op het moment dat hij te rennerig wordt terug gaan naar stap. 5 passen stappen en dan weer aandraven. Als hij weer te rennerig wordt, weer terugnemen en dit herhalen tot hij het gewenste tempo gaat, òf totdat je nog maar een halve ophouding hoeft te geven en hij weet al hoe laat het is, dat hij te hard gaat. Succes :)

Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:00

Dat ga ik de volgende keer zeker proberen!! Dankjewel!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:01

Misschien moet je dit vaak herhalen in het begin. Geduld hebben dus ;) Maar uiteindelijk dringt het wel door hoor :D

_Lou

Berichten: 143
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:11

Wij hebben ook zo'n paard op de manege. Wat wij dan moeten doen is ze laten weten wie er de baas is en niet het paard mag beslissen hoe hard ie gaat, door halthouden, voltes rijden, op zit rijden ipv teugels (wat eigenlijk sowieso moet maar niet alle ruiters op de manege kunnen) en ophouding maken-los laten dus niet vast blijven houden. En dit blijven herhalen, succes :P Hoop dat je er wat aan hebt :)
Laatst bijgewerkt door _Lou op 11-07-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:14

Totdat je zo'n meedenken paard heb als ik :D
Ik moet constant afwisselen, geen 3x hetzelfde doen want dan let ie niet op. Laatst een nieuw dingetje aangeleerd: rennen=halthouden + achteruit. Regelmatig overgangen rijden en dan afwisselen tussen halt, stap, draf en galop. Tussendoor nog veel andere oefeningen doen en steeds een andere plek opzoeken om weer iets te vragen. Succes!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:16

Martine_R schreef:
Wat ik geleerd heb, is op het moment dat hij te rennerig wordt terug gaan naar stap. 5 passen stappen en dan weer aandraven. Als hij weer te rennerig wordt, weer terugnemen en dit herhalen tot hij het gewenste tempo gaat, òf totdat je nog maar een halve ophouding hoeft te geven en hij weet al hoe laat het is, dat hij te hard gaat. Succes :)

Dit! Een paar jaar geleden heb ik ook een pony gereden is ontzettend heet was.
Als je dit doet, dan komt het uit eindelijk wel goed! Verwacht niet dat heb binnen 1 dag lukt, maar uit eindelijk moet het knopje bij je paard omgaan :)

Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:24

Ik heb zeker wat aan alle tips!! Ik heb ondertussen ook bij hem wel echt gemerkt dat ik heeel consequent moet zijn! Dus been is vooruit , en hij mag niet vooruit gaan zonder dat ik been geef! Ik heb sowiezo liever een paard dat zelf vooruit wil lopen dan een paard die niet wilt lopen!

Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

Re: oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 20:09

Heeft iemand anders nog handige tips?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:18

Gaat hij niet harder vanwege een balans probleem? Zeker in galop en bij wijken moeilijk doen duidt op problemen in de balans.

Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 20:39

gekvanfleur schreef:
Gaat hij niet harder vanwege een balans probleem? Zeker in galop en bij wijken moeilijk doen duidt op problemen in de balans.



Dat zou natuurlijk ook kunnen , dat hij het lastig vindt en er zo onderuit wil komen,maar het is niet alleen bij de galop en bij het wijken. Ook bij andere oefeningen wilt hij harder lopen. Ik ga het in ieder geval erover hebben met mijn instructrice! Bedankt voor het meedenken !

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:56

Ik denk dat je moet bekijken waar het vandaan komt. Een heet paard of een paard met overmaat aan energie is voortdurend loperig en daarbij moet je leren om energie op een andere manier te kanaliseren. Merk je dat het paard het juist in bepaalde oefeningen doet, dan heeft het vaak te maken met bijvoorbeeld stijfheid, gebrek aan balans of onvoldoende kracht om het gevraagde uit te voeren.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:23

Veronique_sn schreef:
Ik rijd sinds een paar weken op een hele gave Fries van 9 jaar. We moeten nog wel aan elkaar wennen en wederzijdse vertrouwen ontwikkelen.

Rechtsom vindt hij moeilijker om te buigen als linksom, bij sommige oefeningen, zoals wijken probeert hij er onderuit te komen door harder te gaan lopen.

Mijn instructrice zegt dat ik hem bezig moet houden en af en toe een stapje terug moet nemen en als hij echt te rennerig wordt om dan naar de stap of zelfs halthouden te gaan.


Ten eerste moet je je inderdaad je paard maar ook jezelf de tijd geven aan elkaar te wennen.
Dat zal jullie het beste lukken als je niet gaat zitten "dressuren" met je paard.
Rustig eenvoudig rechtdoor stappen en draven in de houding en het tempo van je paard.
Vraag niets anders dan gewoon lopen.
Moedig je paard aan voor alles wat hij doet, ook al is het in jouw ogen helemaal fout, klets gezellig en vriendelijk tegen hem.
Maak alles zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk.
Het gedrag van je paard is ontwijk/vlucht gedrag, denk daar over na, waarom zou hij dat doen?

Dat links en rechts ongelijk zijn hebben alle paarden.
Het wordt aanzienlijk versterkt door onzekerheid en angst, want hierbij maakt een paard zich stijf, hij houdt zich vast.
Mensen doen dat ook.
Het heeft geen zin daar aan te gaan zitten prutselen, eerst moet je paard voldoende vetrouwen hebben en zich los laten, pas dan kun je succesieflijk en langzaam aan beginnen met het werken aan, eerst stelling en dan buiging.
Wijken moet je nog mee wachten, dat brengt een paard uit zijn evenwicht en hij zal zich daar in eerste instantie schrap tegen zetten waardoor je meer druk moet uitoefenen en dat maakt je paard weer onzeker en angstig.

Bij onbevestigde paarden moet je de zaken simpel houden, kort werken en veel belonen zelfs als het er maar een beetje op lijkt.

Bezig houden is murw rijden, dat kun je beter vermijden.
Werk niet tegen de verlangens en angsten van je paard maar help hem om zoveel vertrouwen en zelfvertouwen te krijgen dat hij uit zichzelf wil gaan werken.
Paarden vinden werken in harmonie helemal geen probleem, dat is hun aard als kuddedier, ze hebben er verschrikkelijke hekel aan werken onder druk, daar lopen ze van weg, zelfs als hun probleem op hun rug zit....

Veronique_sn
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-06-15

Re: oefeningen voor o.a. tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:33

Ik vind het erg leuk en super leerzaam dat jullie allemaal meedenken! De volgende keer kan ik hier mee aan de slag gaan :)