Springhengst voor kleine merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:03

Ik zit zelf niet zo in de hengsten dus ik kan wel een goed advies gebruiken. Eerst wat info.

Waarom dekken?
Ik heb zelf een springgefokte merrie (2009) die ik al vanaf de geboorte heb en zelf heb beleerd en ingereden. Een supermak, bomproof en fijn paard onder het zadel en in principe had ik haar voorlopig nog niet bij de hengst willen doen omdat ik liever blijf rijden. Helaas heeft ze 1.5 maand geleden in de wei een zware peesblessure opgelopen en ze moet heel erg lang op rust, waarbij het niet 100% zeker is of ze helemaal herstelt. Wel was het volgens de da een goed idee om haar bij de hengst te doen.

Beschrijving van mijn paard
Springgefokt, stamboeknaam Elektraniki, afstamming v. Alba 69 x Corland x Goodtimes x Pericles x Sinaeda x Omutus x Gerolstein x Zidzard x Oberon x Rolandszoon x Wilfried x Walster x Apollo :+
Supermak, een beetje aan de flegmatieke kant. Ideaal boscrosspaard want blijft altijd kalm, misschien niet altijd het meest ijverige paard maar ik ben er superblij mee. Ze kan heel netjes lopen en voor de blessure waren we met oefeningen voor het L2 aan het oefenen. Ze is aan de kleine kant (1.60). Ik heb zelf geen verbeterpunten maar ben ongetwijfeld als eigenaar niet kritisch genoeg. Hier een filmpje van kort geleden https://www.youtube.com/watch?v=iZgAYyuRah8

Nog wat foto's,

Als veulen
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11127222_825231757514413_1437974791017791028_n.jpg?oh=84b4f167144705f9391c42767002fbd3&oe=562B427C

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/10985868_823995390971383_1112918916881775629_n.jpg?oh=c1f4432e52395b5a64ad549dc55318e4&oe=5628E330

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11350629_839535752750680_2355126422368667196_n.jpg?oh=bcd1dc5edecac38e92521ace33a40df9&oe=565636A7

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10310525_734253423278914_3610927226970344050_n.jpg?oh=274c8a6e6d334ac454249da28770ee49&oe=56231939

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10449539_700837956620461_2533289103106006825_n.jpg?oh=b1cf06f529b1872f3902be84d01b0f49&oe=561320F7

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/1503382_743726988998224_2200337979116132679_n.jpg?oh=7bdaca5297c1cacfae3a1acff54bec33&oe=56229D00

Samen met haar opfokmaatje en halfzusje
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/1526294_605598399477751_120944288_n.jpg?oh=46408c8fc414a269c504b443960935a2&oe=56289106

Springfoto
Afbeelding

Wat zoek ik?
Ik zou het liefst een paard willen fokken precies zoals mijn eigen merrie, maar dan misschien iets groter :) Ik zoek een goedgekeurde springhengst, liefst kwpn maar ik wil ook wel naar andere stamboeken kijken (bijv. AES). Zoals ik het nu zie fok ik een paard voor mezelf, als rijpaard. Ik wil daarom het liefst een hengst waarvan het karakter goed is. Het hoeft niet perse een dooie te zijn want mijn paard is zelf al mak genoeg, maar ik zoek wel een werkwillig en ijverig karakter. Verder zoek ik een hengst die aardig aan de maat is en langbelijnd is. Verder wil ik wel graag een mak paard, zoals mijn eigen merrie, maar ik hou niet van logge langzame paarden met grof beenwerk. De paarden met meer bloed spreken mij het meest aan.
Zelf was ik daarom al aan het kijken naar Albaran, en Famous (zoon van Albaran), ook vanwege de goede karakters, maar dit is misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor een merrie die niet langbelijnd en wat klein is. Ook ben ik bang dat ik dan achteruit ga op bewegingen en springkwaliteit.

Tips en adviezen zijn meer dan welkom!

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:59

Ik heb de foto's en het filmpje bekeken. Wat je merrie, behalve maat, ook goed kan gebruiken is souplesse. Je merrie heeft een strakke bovenlijn en mag wat meer lengte hebben en daardoor mist ze souplesse. Daar zou ik naar op zoek gaan.
Een jonge KWPN hengst die heel sympathiek lijkt, is Hermantico. Hij past wel in jouw plaatje.
Een AES hengst met maat, souplesse en een goed karakter is Tallmann TN
Quality time geeft veel bloed en souplesse en echte sportpaarden.

Dit zijn maar een paar voorzetten, geef maar eens aan wat jij zelf vindt. Misschien heb je nog wel andere hengsten in gedachten?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:53

Ik vind haar wel mooi gefokt, met v Alba die uit dezelfde moederlijn als Corland komt, als ik de afstamming van je merrie bekijk heeft de hele moederlijn niet veel maat.
Hermantico lijkt mij ook wel te passen, al weet je nu nog niet hoe deze fokt. Ik zou zelf Grandorado TN ook wel wat vinden.
Als je van lijnenteelt houd eventueel ook Dexter R..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:50

Ik heb dit jaar uit mijn glennridge x triton x pericles merrie een veulen van Emir R. Mijn merrie kan ook wat lengte gebruiken en ik fok liever ook wat groter. Het veulen is zo goed bevallen dat ze nu weer drachtig is van Emir.
Emir is zelf maar 1.67m, maar de nakomelingen die ik van hem heb gezien zijn eigenlijk allemaal goed aan de maat! Hij heeft lengte in zijn lijf en wordt in de sport uitgebracht.

Mijn veulen (op de foto rond de 2 weken oud)

Afbeelding

Afbeelding

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:11

Hermantico zou ik niet durven bij deze merrie. Het is een jonge hengst met comme ik fout als vader, de vader is niet groot of langelijnd en kwa karakter staan zijn nakomelingen ook niet bekend als 'de' amateur paarden.
Emir r met coleman als vader zou ik dan de voorkeur geven, maar daar verwacht ik geen bloederig type van.
Bloederig type en wel groot, langelijnd vind ik zelf niet zo makkelijk.
Famous is zelf een halfbloed daar is de vraag of de vaders kant(volbloed) of moeders kant sterker vererft. F1 producten(eerste generatie volbloed x warmbloed) zijn niet makkelijk vorspelbaar als het gaat om vererving, voor het eerste veulen ook niet ideaal.
Een vriendin van mij heeft dit jaar een veulen van a.lbaran xx, als je foto's wil zien stuur mij maar een pb. Prachtig veulen maar je krijgt er niet meer massa door.
Kijke dan eens naar de nakomelingen van duke of hearts xx, de hengst zelf is ook niet mijn type maar de nakomelingen +:)+ daar zitten echt toppers tussen, ook kwa karakter.
Kijk eens naar asca z daar hoor ik veel goede verhalen over = goede amateurpaarden en hij voegt maat toe.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 00:17

carika schreef:
Emir r met coleman als vader zou ik dan de voorkeur geven, maar daar verwacht ik geen bloederig type van.

Dat dacht ik eerst ook, maar heb dit jaar veel veulens van hem gezien (waaronder een aantal uit de Niki-stam) en dat lijken stuk voor stuk aansprekende veulens met ruim voldoende bloed!
Ik heb hem zelfs niet durven gebruiken op mijn bloederige Abke-merrie, omdat ik juist een iets minder bloederig veulen wil fokken.

Van Asca Z ken ik dan weer veel kleintjes, maar dat kan toeval zijn?

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 00:53

Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen als ik achter mijn computer zit uitgebreid reageren. Grappig dat emir r genoemd wordt, die stond eerst bovenaan mijn lijst. Ik was zelf weer aan het twijfelen nu en had hem nadat ik filmpjes heb gezien al weer van mijn lijst gehaald. Hermantico lijkt erg geschikt maar mss is het bij zo'n jonge hengst idd ook een goed idee om naar de opa te kijken.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:15

Hinke schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen als ik achter mijn computer zit uitgebreid reageren. Grappig dat emir r genoemd wordt, die stond eerst bovenaan mijn lijst. Ik was zelf weer aan het twijfelen nu en had hem nadat ik filmpjes heb gezien al weer van mijn lijst gehaald. Hermantico lijkt erg geschikt maar mss is het bij zo'n jonge hengst idd ook een goed idee om naar de opa te kijken.



Vittorio kan je ook nog naar kijken ;)
Ik ben benieuwd en hou ons op de hoogte wat je favorieten zijn dan kunnen we met je mee kijken.
Zou je ook een hengst willen gebruiken die in het buitenland staat?

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:32

@Donja mooie veulens! Emir R is ook wel een mooie hengst. Mijn paard is alleen wel al van zichzelf iets op de voorhand en misschien is Emir dan geen goede combi. Ik hou hem wel nog in mijn achterhoofd.

@Sportfokker - wat betreft de souplesse; dat is wss een reden om toch maar niet voor een volbloed te gaan hoewel ik Albaran en zijn nakomelingen leuke paarden vind :j Wbt Tallmann TN; die is lekker aan de maat dus dat zit goed, maar ik kan niet veel over hem vinden (iig geen filmpjes). De standfoto spreekt mij niet meteen aan.
Quality time zal een veilige keuze zijn als je een goed springpaard wilt, en hij is goed aan de maat. Ook las ik dat zijn karakter goed is. Ik zet hem op mijn lijstje :)

@Carika ik ben al een beetje teruggekomen vd volbloeden. Wss gaat het met mijn paard geen goed springpaard geven. Wbt Asca Z -die hengst kende ik niet, maar ik vind hem erg leuk! Kan er alleen geen verrichtingsrapporten ed van vinden omdat hij niet kwpn ggk is. Ik zal een update posten zodra we een beslissing hebben gemaakt :)
@Gomir zou kunnen dat asca z klein fokt, maar ik kan er niks over vinden. Hij is zelf wel aan de maat.

@Martichr ik geloof je meteen als je zegt dat ze mooi gefokt is :D Ik heb er geen verstand van. Dexter r hebben we ook overwogen maar ik word zelf niet helemaal wild van zijn exterieur.

@Carika Duke of hearts spreekt mij ook niet zo aan qua exterieur. Vittorio zal ik naar kijken. Hij had wel een 6 voor dressuuraanleg, terwijl ik ook graag een paard wil die een beetje nageeflijk is en een dressuurproef kan lopen, zoals mijn eigen merrie. Lastig!

Hermantico is nog steeds een serieuze mogelijkheid. Grote hengst en karakter is ook goed. Een hengst uit het buitenland is eigenlijk geen optie, want ik wil geen diepvriessperma - ik wil mijn paard liever niet in de kliniek neerzetten nu ze de peesblessure heeft. Als ze gek gaat doen daar dan zijn we verder van huis.

Een aantal van de hengsten waar ik zelf nog aan dacht:
Quint (AES, quintender x chico's boy)
Connect (KWPN, connor x contender)
Grodino (KWPN, eldorado van de zeshoek x celano)
Grand Slam Vdl (KWPN, cardento x heartbreaker)

Dit weekend ga ik de knoop doorhakken- woensdag komt de da.

Iig super bedankt voor alle tips tot nu toe! Genoeg om over na te denken nu.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 17:58

Emir R is toch ook nog een optie :) Het wordt alleen maar lastiger met zoveel hengsten.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:04

Wat je ook kunt doen is contact opnemen met een hengstenhouderr om advies te vragen. Albaran, famous, Quint en connect staan bij watermolen :)

Galantje

Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:05

Misschien Whitesnake? Geeft veel maat door en veel vermogen.

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:21

Ik heb een kleine (1.61m) Asca Z uit een merrie van 1.67m. Maar er zit ook meteen een kanttekening aan, het is een embryotransplantatie paard en ik weet niet in wat voor draagmerrie hij heeft gezeten. Als dat een kleintje is geweest kan hij daar best naar gegroeid zijn immers. Niet helemaal mooi vergelijkingsmateriaal. Hij springt wel fantastisch, daar kunnen weinig tegenop :P het is geen makkelijk paard maar dat schijnt uit de moederlijn te komen. https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56150422

Verder heb ik geen fokadvies maar ik dacht dat dit wellicht een handige aanvulling kon zijn.

Dszjj
Berichten: 783
Geregistreerd: 12-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:32

Calvino Z heb ik mee gemaakt op een stage (paar jaar terug)
Hele lieve hengst. Fijn te corrigeren aan de hand wanneer hij hengsten gedrag begon te vertonen.
Echt een knuffel hengst en hij is echt wel aan de maat (vond ik) en body ondanks dat hij niet meer gereden kon worden door zijn blessure.
Was echt fan van hem :-)

Topic nakomelingen: [FB] Nakomelingen Calvino Z.

http://www.dinkelhoeve.com/index.php/nl ... /calvino-z
Calvino Z vooruitbetalen: €700,- Op rekening: €850,-

Mocht je interesse hebben wil ik nog wel foto's van hem opzoeken maar die staan op m'n oude laptop :-)

MachoPabloJarig
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:34

Ik zou niet weten ben in de kwpn niet thuis. .weet dat veel leuke kwpn hengsten zyn waar je op merrie veel leuk zal staan zal heel gaaf veulen uit komen

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 00:16

carika schreef:
Wat je ook kunt doen is contact opnemen met een hengstenhouderr om advies te vragen. Albaran, famous, Quint en connect staan bij watermolen :)


Dat is toevallig, ik heb precies vanmiddag een mail gestuurd naar ze :D

@galant ik kende de hengst niet maar het lijkt me niet een typisch bloedpaard, eerder een wat grovere hengst, klopt dat?

@mistid dank je voor je reactie! Altijd nuttig om te horen. Jammer is dat ik naast wat youtube filmpjes niet heel veel van asca kan vinden omdat hij bij zangersheide ggk is. De kwpn hengsten hebben allemaal een heel rapport met een omschrijving. Van asca z weet ik nu alleen dat het een goed springpaard is.

@stalduindam bedankt voor je reactie. Calvino z is een hele aansprekende hengst, maar niet het type waar ik in eerste instantie naar op zoek ben. Het is een vrij grof en groot paard.

@moonforever dat is juist het probleem :) er zijn teveel hengsten om uit te kiezen.

Ik ga morgen eerst eens een overzicht maken. Ik ben er nog niet uit dus ik denk dat ik ipv morgen pas dinsdag een beslissing ga maken.

Galantje

Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:33

hij iets grover idd, goedgekeurd bij het kwpn. Ken een aantal nakomelingen, geeft veel maat en vermogen door. Hadden ook allemaal een goed karakter :)

bij Tewis en van Kooten staan trouwens nog veel meer leuke hengsten.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:46

Ik heb op youtube even door geklikt naar je andere filmpje waarop ze springt. En ik ben het ermee eens dat ze meer souplesse mag hebben, ik vind haar zowieso vrij middelmatig ogen en een echte Corland. Ik zou een hengst zoeken die flink bloed toevoegt, niet alleen maat maar ook souplesse, springtechniek en reflexen op de sprong.
Quality Time werd al genoemd geloof ik, dat is wellicht een overweging als je het niet te bloederig wilt hebben. Supergave hengst.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:40

Galantje schreef:
hij iets grover idd, goedgekeurd bij het kwpn. Ken een aantal nakomelingen, geeft veel maat en vermogen door. Hadden ook allemaal een goed karakter :)

bij Tewis en van Kooten staan trouwens nog veel meer leuke hengsten.


Bedankt voor de tip! Goed om te weten dat de karakters van whitesnake goed zijn.

@Anneliesdj je adviseert om een hengst met heel veel bloed te kiezen en vervolgens adviseer je quality time die weinig bloed heeft :o?
Overigens is veel meer bloed er in fokken ergens wel lastig want die van mij heeft al 46 % xx/ox (als dat is hoe je bloed definieert). De meeste hengsten die ik tot nu toe heb gevonden (op de engels volbloeden na uiteraard) hebben een lager volbloed percentage.
En mijn kwpnertje mag misschien middelmatig zijn (springfilmpje waar je op doelt was haar allereerste keer onder het zadel springen als 4 jarige) toch zou ik nog het liefst een (misschien iets grotere) kopie van mijn eigen paard willen. Ieder zijn eigen fokdoel toch?

Omdat ik wel weet dat dat niet mogelijk is en je niet achteruit wilt gaan in kwaliteit kijk ik nu natuurlijk wel naar lengte en souplesse. Ik ben er nog niet uit :+
Laatst bijgewerkt door Hinke op 12-07-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:44

Entertainer geeft hele leuke veulens en daarbij heel vriendelijk .
We hebben diverse jonge entertainers op t werk staan en de oudste is nu ruim 1 jaar en flink aan de maat .

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 23:20

@zinzijewel bedankt voor je reactie :) Ik weet niet of entertainer goed gaat werken. Mijn paard en entertainer hebben dezelfde opa. Daarbij zijn zijn verrichtingscijfers niet heel hoog, hoewel ik het wel een aansprekend paard vind.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springhengst voor kleine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:41

En Entertainer is zelf dan wel 1.67m, maar hij komt uit een moeder van 1.62. Dat zou ik ook niet durven op jouw merrie :n

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 23:45

@Gomir, dat had ik nog niet eens gezien :) Ik moet zeggen dat ik steeds alleen naar de hengsten heb gekeken en niet eens naar de stokmaat vd moeder, ik zal er vanaf nu op letten.

Ik heb nu voor de hengsten die hier genoemd zijn (voor zover het kwpn is) de verrichtingscijfers op een rij gezet. Wat mij op valt: er zit niet zoveel variatie in het cijfer voor rijdbaarheid/instelling. Dat zit allemaal rond de 8. Misschien betekent dat dat dit cijfer niet zo heel veel zegt omdat een lastig paard met een goede ruiter nog steeds goed loopt?

Weet iemand of er van zangersheide hengsten ook keuringsrapporten te vinden zijn? Ik zou bijv. graag meer willen weten van Asca maar ik kan geen rapporten en zelfs niet een goede standfoto vinden.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:51

Ik heb nu een jaarling van Lord Chin. Heel leuk paardje en goed aan de maat. Zijn moeder was ook maar 1m60. Lord Chin is qua model wel een iets klassiekere hengst. Verder heb ik ook een jaarling van Hintrico Bormes (Contact vd heffinck), die momenteel al zeer groot is. Zijn wel geen kwpn'ers maar geven super karakter door en voldoende maat.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:58

Hinke schreef:
Galantje schreef:
hij iets grover idd, goedgekeurd bij het kwpn. Ken een aantal nakomelingen, geeft veel maat en vermogen door. Hadden ook allemaal een goed karakter :)

bij Tewis en van Kooten staan trouwens nog veel meer leuke hengsten.


Bedankt voor de tip! Goed om te weten dat de karakters van whitesnake goed zijn.

@Anneliesdj je adviseert om een hengst met heel veel bloed te kiezen en vervolgens adviseer je quality time die weinig bloed heeft :o?
Overigens is veel meer bloed er in fokken ergens wel lastig want die van mij heeft al 46 % xx/ox (als dat is hoe je bloed definieert). De meeste hengsten die ik tot nu toe heb gevonden (op de engels volbloeden na uiteraard) hebben een lager volbloed percentage.
En mijn kwpnertje mag misschien middelmatig zijn (springfilmpje waar je op doelt was haar allereerste keer onder het zadel springen als 4 jarige) toch zou ik nog het liefst een (misschien iets grotere) kopie van mijn eigen paard willen. Ieder zijn eigen fokdoel toch?

Omdat ik wel weet dat dat niet mogelijk is en je niet achteruit wilt gaan in kwaliteit kijk ik nu natuurlijk wel naar lengte en souplesse. Ik ben er nog niet uit :+

Ik doel meer op bloederigheid qua exterieur maar ook in karakter kan ze 't wel gebruiken denk ik. Maar omdat jij zegt dat je er zo erg tevreden mee bent gokte ik dat je dat niet zou willen en daarom noem ik QT, ik zeg er ook al bij; als je 't niet te bloederig wilt hebben ;)
Beetje alternatieve optie wellicht; Calvados, geeft je zeker meer maat en wat meer lengte, maar ook daar geen bloederigheid ;)

Je zou eens moeten rondneuzen wat goed combineert met Corland qua maat want dat kleintjes fokken is hem wel eigen en een grote hengst nemen geeft je geen garantie. Grand Slam bijvoorbeeld zit Heartbreaker achter, die fokt ze ook wel vaker klein.
Je kunt in de hengstendatabase ook zoeken op oa stokmaat, ideetje?

Oke laatste edit: dat kun je ook voorleggen bij de hengstenhouder, die weten perfekt wel lijntje je met welk lijntje moet combineren en welke juist niet. Moet je wel naar een grotere hengstenhouder gaan, vdl heeft Corland ook staan, dus die kunnen je zeker goed advies geven.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-07-15 00:06, in het totaal 3 keer bewerkt