kat eet hondeneten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:48

hoi bokkers!
Vorige week zondag ben ik mijn nieuwe kitten Phoenix op gaan halen. Het gaat erg goed tussen hem en mijn 12-jarig hondje. Dit was een zeer positieve verassing, want mijn hondje (maltezer) is altijd alleen geweest. Op het begin wou mijn hondje kitten-eten eten. Na enkele correcties doet ze dit echter niet meer. Nu is het probleem dat mijn kitten de hele tijd de brokjes van de hond eet, terwijl zijn brokjes maar een paar meter verder staan. We zetten ehm nu consequent telkens bij zijn voerbakje, en als er even niemand thuis is (wat slechts enkele uurtjes op dinsdagnamiddag s) dan zetten we het eten weg.

De kitten is jammer genoeg een volhoudertje en blijft koppig hondenbrokken eten, dit zijn seniorenbrokken, dus dit kan volgens mij gewoon niet gezond voor de kitten zijn. Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:50

Geen eten laten staan.
Paar keer per dag voeren en het daarna weer weghalen.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:51

welk kattenvoer geef je?

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:00

Ik zou het honden eten weghalen en een paar keer op de dag voeren. Zodat de hond het gewoon in 1 keer op eet.

De kitten eet het liefst wanneer het hen uitkomt dit is ook het meest gezond dus dat zou ik lekker "onbeperkt" laten staan. Als het honden eten weg is kan de kitten goed aan zijn eigen voer wennen en dat zo opnemen in zijn routine om daarvan te eten. Het honden voer is immers geen verleiding meer, overigens zou het ook gewoon onduidelijkheid kunnen zijn hoor van de kitten. Die kiest gewoon wat hij het lekkerst vind, weet hij veel.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 11-07-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:01

Mijn honden snoepen regelmatig kattenbrokjes en andersom ook :+
Wij hebben nu de kattenbrokjes op de tafel staan zodat de honden er niet bij kunnen maar de kat wel.

Kun je de hond niet voeren in een andere ruimte? En hij eet zijn brokjes niet in èèn keer op dus?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:27

de hond krijgt haar hele leven al onbeperkt voer en is een moeilijke eter, om dit nu te veranderen lijkt me niet aangewezen? ze is echt al bejaard in haar doen de hond krijgt deze brokken: http://www.topdierenshop.nl/royal-canin-mini-light-8-kg en de kitten krijgt deze http://www.topdierenshop.nl/royal-canin-kitten-36-10-kg aangevult met 1/4 bakje natvoer van gourmet om de 2 dagen.

Het is niet dat de kitten zijn brokjs niet ust, want daarvan eet hij ook de hele tijd en gaat hij ook vanuit zichzelf wel eten.

Het eten staat in de woonkamer van beide dieren. De kat komt ook enkel in de woonkamer/keuken (open) en in de veranda. De hond komt overdag in dezelfde ruimtes,maar ' nachts zit die in mijn slaapkaer terwijl de kat beneden blijft. Voeren in een andere ruimte is dus moeilijk

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:39

Wij hebben ook katten die best hondenbrokoen lusten.
Ik voet mijn honden 3x per dag.
Eten ze hun bak leeg en ruim ik de bakken op.

Waarom kan je je hondje niet aanleren om op vaste tijden te eten?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:41

ze is al 12 en echt bejaard in haar doen. Ook is ze nogal een moeiijke eter (heeft jaren van tafel meegegeten omdat ze brokjes weigerde te eten), ze eet door de dag uit kleine hoeveelheden. Ik ben bang at ze niet goed gaat reageren op de verandering.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:42

De kat bij m'n ouders heeft z'n hele leven alleen maar hondenbrokjes gegeten omdat hij niets anders wilde :') is 20 geworden.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:49

Officieel zou een kat tekorten oplopen als hij alleen hondenvoer zou eten, maar volgens mij valt dat nog best mee in de praktijk. Ik weet niet of er in hondenvoer rekening is gehouden me o.a. stoffen als taurine?

Tips zijn er al gegeven, helaas vind ik katten iets afleren best moeilijk :')
Zo koppig die beesten soms

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:01

Ja hoor hIer ook, die kluiven zelfs op de botten. :Y) Als het niet goed valt kotsen ze het wel weer uit.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 17:04

dus jullie denken dat het geen kwaad kan? :) dan laat ik alles hoehet is :) mensne in mijn omgeving zeiden echter dat het schadelijk kon zijn

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:09

Die van ons vreten al twee jaar mee aan die brokken, buiten dat ze er soms teveel van vreten en kotsen, nog geen enkel probleem mee gehad.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:35

Bij de opleiding dierenarts assistente heb ik geleerd dat hondenbrokken teveel zout bevat voor katten en daarom ongezond voor ze is wanneer ze dit lange tijd eten.

Uiteraard heb je altijd uitzonderingen van katten die wel oud worden terwijl ze veel hondenbrokken eten maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het kan namelijk enorm impact hebben op de nieren.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:24

C_arola schreef:
Bij de opleiding dierenarts assistente heb ik geleerd dat hondenbrokken teveel zout bevat voor katten en daarom ongezond voor ze is wanneer ze dit lange tijd eten.

Uiteraard heb je altijd uitzonderingen van katten die wel oud worden terwijl ze veel hondenbrokken eten maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het kan namelijk enorm impact hebben op de nieren.


Ik heb dit even nagekeken maar de gehaltes zijn vrijwel gelijk.

Kattenvoer: 0.6% kalium, 0.5% natrium
Hondenvoer: 0.7% kalium, 0.3% natrium

Ik zou het zelf niet zo snel doen, de kitten moet 20% meer voer eten van het hondenvoer dan van het kittenvoer, ze zal er meer van poepen en er zit maar krap de helft aan taurine in (1100mg/kg t.o.v. 2600mg/kg). Over het algemeen wordt minimaal 2000mg/kg aanbevolen.

Je kan taurine wel supplementeren. Taurine kan je niet snel overdoseren, je mist ongeveer 75mg taurine, dat maakt doseren wel lastiger. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ine/145953

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:53

Bedankt voor de informatie, dat is wat anders dan wat ik geleerd heb tenzij ze de hoeveelheden hebben aangepast in de afgelopen jaren.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:15

Dankjuliewel voor de info! De kitten eet ook zeker nog voldoende van zijn eigen brokken, dus die voedingsstoffen moeten goed komen!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:40

Ik was voor iets anders bezig met voedingsrichtlijnen van honden en katten en toen dacht ik aan dit topic. Zowel FEDIAF als AAFCO, de 2 grote voedingsrichtlijnen, geven als minimum 1g Taurine/kg droogvoer voor katten, zowel volwassen als kitten.

Met jouw hondenvoer zit je daar dus ook al op (1.1g/kg). Nog even ter extra geruststelling en om de eerdere tekst van mij recht te zetten. Dat was gewoon los gegoogled, deze gegevens zijn wetenschappelijk onderbouwd.

AAFCO: http://www.aafco.org/Portals/0/SiteCont ... ofiles.pdf
FEDIAF: http://www.fediaf.org/fileadmin/user_up ... elines.pdf

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:42

dankje voor meer uitleg! De kitten eet nu ook meer zijn eigen brokjes na heb elke keer te corrigeren, soms betrappen we hem nog bij de hondenbrokjes, maar dit wordt steeds minder

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:46

Toppie! Dat is uiteindelijk toch het beste lijkt me.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:47

Onze kat heeft onbeperkt voer staan en water en de honden niet.
Maar zodra de honden gevoerd worden staat hij al de hondenbrokken te eten. :')
Denk dat het dus weinig kwaad kan haha.
kat doet dit nu al 3 jaar :p

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kat eet hondeneten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:01

vandaag weer naar de dierenarts geweest voor zijn chip en spuitjes. it keer had ik min vaste arts in de praktijk. Die dacht dat hij zeker geen 12 weken kon zijn aan de hand van zijn lichaam Mar voor zijn grote was hij prima op gewicht (1.140 kg).

Hij ligt nu heerlijk op de bank te slapen, helemaal versuft van zijn avontuur naar de dierenarts.