help, mijn paard is een extreem hengstige (nacht)merrie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelien96
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-07-15

help, mijn paard is een extreem hengstige (nacht)merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:30

hallo,
Ik heb mijn merrie reeds 3jaar en merkte van in het begin dat ze nogal makkelijk hengstig stond, ik dacht dat dit kwam doordat het vroeger een kweekmerrie was, niet dus... Haar karakter zelf was van in het begin niet van de liefste dat je je kan inbeelden (oren leggen, chagrijnig doen, tanden tonen,...) Maar toch werd het dit paard omdat ze fantastisch sprong! Nu, het laatste jaar werd dit extreem en begon ze met de stal letterlijk af te breken (rubberen matten hangen tegen de stalmuren, maar deze klopt ze kapot en de planken vliegen de stal af, deur heeft ze kapot geholpen op 1 of andere manier,...) Dit hadden we aan de DA vermeld, deze schreef Regumate voor. Na 2 weken dit mijn merrie te geven wou ik opnieuw rijden met haar (deed dit wekelijks, voor de Regumate reageerde ze enkel lastig op mijn been als ik het aanleg, opnieuw oren plat dan), ik stapte op maar ze bokte direct weg met mij en wou niet meer stoppen, met alle gevolgen van dien dat ik tegen de grond lag, de keer daarna, net hetzelfde, waardoor ik er nu niet meer mag opkruipen (zowel van de merrie zelf als van de mama). We hebben gebeld naar De Morette (dierenkliniek Asse), heel dit scenario uitgelegd, en deze DA zegt dat het in haar hoofd zit aangezien zelf de Regumate niet helpt... Weet iemand soms wat ik met mijn merrie kan doen om dit op te lossen? Haar longeren is al een risico nemen, aangezien ze je de hele weide toont terwijl je aan de longe hangt en bokt in het wilde weg, ook naar mijzelf... Ik zou graag weer kunnen genieten van het paardrijden, weet iemand een oplossing..?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:34

Ik zou de merrie inwendig laten nakijken en niet afgaan op regumate.
desnoods bij een andere kliniek dan deze die zegt dat het in haar hoofd zit, ik geloof daar niet zo in namelijk
ik heb zelf een merrie gekend met hetzelfde gedrag en deze bleek een tumor op de eierstok te hebben wat het gedrag verklaarde.
laat haar dus goed nakijken wat er precies aan de hand is
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-07-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:34

Is ze al eens helemaal onderzocht door een DA? Klinkt alsof ze pijn heeft.
Heeft ze verder genoeg mogelijkheid tot beweging en sociaal contact? Ik vind het nooit gek dat paarden chagrijnig worden en sloopneigingen krijgen als ze 20 uur op een stalletje staan.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:38

Ik zou haar inderdaad verder laten onderzoeken, er zijn genoeg merrie's die endoscopisch geholpen moeten worden omdat de regumate niet voldoende is.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:42

Inderdaad even een bezoekje kliniek om het één en ander te laten nakijken / uitsluiten.
Liep laatst nog een topic over een merrie met een tumor op de eierstok... :7

Evelien96
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:49

ze staat 24/24 bij onze ruin (wel in aparte weide want anders slaat ze deze ook mank), aangezien de merrie vervoeren ook al geen optie meer is... Heb het ook al is gedacht dat het een tumor zou kunnen zijn, daarom hadden we naar dierenkliniek gebeld, maar deze zei dat het wss tussen de oren zit aangezien regumate niet helpt :/ paard kan ook binnen en buitenlopen naar de weide wanneer ze wil... Ze werd elke week gereden, maar dit was dus tot kort niet meer mogelijk.. In de omgang was ze, zoals ik zei, al eerder een boze merrie, maar dit verbeterde, bij het rijden dacht ik ook dat het pijn kon zijn, maar DA zei dat dit haar karakter was...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:52

Andere kliniek zoeken....iets wat bij een paard '' tussen de oren zit '' geloof ik geen barst van. Een dier kan niet redeneren, alles gaat voort op instinct.
Als ze niet te vervoeren is, misschien een goede paardendierenarts contacteren die echo en co aan huis kan maken.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:54

Ik zou ook voor een second opinie gaan, een paard afschrijven via een telefonisch consult vind ik sowieso not done.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:54

Ik denk van mij Pandora2.

Laat ze inderdaad best scannen. Mijn merrie was toen ik ze net kocht altijd wat chaggy bij haar hengstigheid. Zijn wel meer merries dus maakte hier geen problemen van.
Paar maand later had ik een merrie met gevaarlijk gedrag: Bijten, steigeren en soms zelfs aanvallen. Ben zelfs een keer de piste moeten uitrennen.
Iedereen, ook DA's en osteo, zei dat het in haar hoofd zat en dat ik meer de baas moest worden. Dus tijd enkel grondwerk gedaan en superstreng en kordaat naar haar toe geworden. Werd enkel erger, merrie werd woedend en ontplofte als ik haar corrigeerde. Bij andere paarden kon ze niet meer staan, ze sloeg en beet stukken eruit
Uiteindelijk merrie gescand omdat ze lang hengstig stond en ik dit raar vond, beestje had een tumor ter grootte van een vuist. Die tumor maakte hormonen aan waardoor mijn merrie zich helemaal hengst waande.

Ik heb haar laten opereren en we zijn nu net de revalidatieperiode uit. We zijn nu sinds een week het werk onder het zadel aan het opnemen. Ze is superbraaf, pakt alles goed op, zet geen poot verkeerd. Op de grond volgt ze mij als een hondje, ze is terug flauw en geniet van de aandacht die ze krijgt.
Mijn nachtmerrie is terug een lief engeltje geworden waar ik terug veel plezier mee heb, terwijl ik voor de operatie elke dag schrik had dat ze mij in het kliniek zou slagen

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:31

xLes Klopt ! :j Moest direct aan dat topic denken toen ik dit las...

Evelien96
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-07-15

Re: help, mijn paard is een extreem hengstige (nacht)merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:32

Oke, bedankt! Ik zal sowieso eens laten kijken voor die tumor of andere dingen aan haar eierstokken! Hopelijk vinden ze de oorzaak! Wat je beschrijft komt enorm goed overeen met mijn merrie, weet je soms ook een DA die dat doet? Of gewoon mee naar de dierenkliniek gaan?
bedankt!

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: help, mijn paard is een extreem hengstige (nacht)merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:56

Moet je zeker niet voor naar de kliniek gaan ;). Gewoon even je DA bellen of die een scanapparaat heeft. De meeste wel. Bij mij heeft mijn eigen DA de scan gemaakt en op basis daarvan doorverwezen naar de kliniek omdat mijn merrie effectief een tumor had en eraan geopereerd moest worden

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: help, mijn paard is een extreem hengstige (nacht)merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:59

Weet je al meer?