zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 13:33

We hebben binnenkort iets meer dan 1 hectare voor ons huis en onze toekomstige 2 a 3 pony's.

We dachten aan een sterke zitmaaier zodat we daar de tuin (2000m2) en heel af en toe het land (8500m2) mee kunnen maaien/slepen etc.? Of beter een goedkopere zitmaaier en een losse simpele minitrekker?

Voorkeur gaat uit naar een goede zitmaaier (minstens 14/15 pk dacht ik, evt met trekkerbanden?) maar ik weet niet zeker of het wel verstandig is. Grond is vrij droge zandgrond, redelijk egaal.


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:42

Wij hebben ook ongeveer een hectare land gehad, en dat ook altijd met een goede zitmaaier bijgehouden. En dat ging prima!

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Animal

Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:56

Voor een hectare is een goede zitmaaier inderdaad voldoende :)
Bij mijn ouders hebben we 1 hectare land dat we zelf bijhielden met maaien en daarbij nog een lap grond
(ongeveer 0,7 hectare) om de boerderij en schuren heen wat we met een zitmaaier maaien.

De rest van het land (we hebben nog een paar hectare) wordt onderhouden door een veehouder uit de buurt die ook de opbrengst mag houden. Wij zitten trouwens op kleigrond, maaien 1x per week en zijn daar ongeveer een uurtje of 3 mee bezig. Dat is dus die hectare, alle stukken grond rondom de boerderij en de berm langs de weg naast onze boerderij.

Beat drums, not people!

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:47

Hier ook een zitmaaier, maar dan alleen voor de mestplekken.
Als je te veel gras hebt dan zou ik er liever voor kiezen om een of twee keer per jaar een gedeelte te (laten) hooien.
Een mini-tractor is erg duur. Wij hebben een oldtimer tractor, en die zijn erg leuk :) niet duur, niet al te groot, en ze zijn prima voor wat simpel weidewerk, cultiveren, bak slepen (dat lukt niet met een zitmaaier), weide slepen en zware karren trekken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:16

Zitmaaier en een sleepje erbij maken dat je kan trekken ermee. Wij hebben een vrij zwaar ijzeren hek wat de zitmaaier over het land kan slepen, gaat prima. Je maait eerst de mest en dan wordt het nog eens gesleept, je bent ook meteen van je hoge gras af als er plukken blijven staan. :-) Zeer tevreden met m'n gele monster.

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 19:30

Klinkt goed! Je gele monster is een stiga? Daar denken wij ook aan. Mag ik vragen welk type je hebt?

Annienke

Berichten: 581
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:43

Ik heb ook een zitmaaier voor mijn landje, een 17,5 pk MTD. Vind het ideaal, niet te zwaar en goed wendbaar. Sleepnet geen probleem, heb er ook nog een strooiwagentje bij voor (kunst)mestkorrels en kalkkorrels uit te rijden.

Things are only impossible until they are not

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 21:10

We hebben de stiga tornado 3098h besteld, met 15,5 pk. Nu maar hopen dat hij bevalt.. :) bedankt voor de tips!

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:57

Wij hebben hier een minitractor boor het slepen van de rijbak. Maar toch is een kleine knikshovel nog iets handiger omdat je dan ook spul kan verplaatsen zoals kuilbalen, of dergelijke..

Hier zijn we ook druk voor aan het sparen. Daar kan je ook sleepjes, of maaiapparatuur voor kunnen aanschaffen... Denk alleen dat maaien van zo'n oppervlak daarmee beetje lastig wordt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:48

BjornB schreef:
Wij hebben hier een minitractor boor het slepen van de rijbak. Maar toch is een kleine knikshovel nog iets handiger omdat je dan ook spul kan verplaatsen zoals kuilbalen, of dergelijke..

Hier zijn we ook druk voor aan het sparen. Daar kan je ook sleepjes, of maaiapparatuur voor kunnen aanschaffen... Denk alleen dat maaien van zo'n oppervlak daarmee beetje lastig wordt

Aan welke prijscategorie moet ik denken voor zo'n kleine knikshovel?

koeien op de weg...

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:16

zitmaaier is stuk goedkoper, ik heb een 2e handse, maai de te hoge plekken onkruis en mestgras ermee, kan kunstmest en kalk me uitstrooien met een karretje. Bak slepen heb ik nog niet geprobeerd doe ik met de auto.
Ik zou liever tractor hebben, ook om kuilbalen mee te verplaatsen maar dat is helaas echt veel te duur

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:22

Onze tractor kostte rond de 2000 euro. Ik vind dat best meevallen. Een zitmaaier kost ook al snel 1500 euro.
Maar met een simpele, ouderwetse tractor kun je helaas geen balen optillen/verplaatsen. Dan heb je inderdaad weer zo'n echte, moderne nodig.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:29

maar bij die tractor heb je alweer meer dingen nodig, maaier ets, bij zitmaaier zit dat er al bij en een strooikarretje kost 35- euro. Dan ben je zonder extra spullen nog steeds goedkoper uit. Enige wat handig is is als je voorlader hebt en die kost veel meer

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 12:18

Waar vind ik zo'n goedkoop strooikarretje? Ik dacht dat die dingen veel duurder waren..

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:50

Cranenbroek :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:23

Hier ca. 2 hectare die we bijhouden met een zitmaaier gaat prima.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:27

Het ligt er echt compleet aan wat je er mee wilt gaan doen..

Als het alleen het maaien en mest strooien is kom je met een zitmaaier best uit. Wil je ook slepen enz dan is een tractortje wel handiger denk ik...

Wij houden van die veilingsites als BVA of Epic auctions meestal in de gaten. En dan moet je wel een beetje geluk hebben...

Nieuw zijn die knikshoveltjes best aan de prijzige kant dus dat zal nog even doorsparen worden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:50

8nnemiek schreef:
Cranenbroek :j


idd daar omt de mijne ook vandaag. Hebben trouwens ook zitmaaiers maar daar ben ik geen ervaring mee. Maar vergis je niet meer 1 hectare is het nog best lang rondjes rijden voor je alles gehad hebt

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:57

NiFallor schreef:
BjornB schreef:
Wij hebben hier een minitractor boor het slepen van de rijbak. Maar toch is een kleine knikshovel nog iets handiger omdat je dan ook spul kan verplaatsen zoals kuilbalen, of dergelijke..

Hier zijn we ook druk voor aan het sparen. Daar kan je ook sleepjes, of maaiapparatuur voor kunnen aanschaffen... Denk alleen dat maaien van zo'n oppervlak daarmee beetje lastig wordt

Aan welke prijscategorie moet ik denken voor zo'n kleine knikshovel?


Ik denk dat je al snel rond de 100 en 6500,-! Tis ook een beetje wat je zoekt natuurlijk. Je kan het zo gek maken als dat je wilt

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:04

Wij houden het land ongeveer 1 hectare ook bij met de zitmaaier. De paarden kunnen het gras lang niet op. Het gras moet niet te lang worden want dan heeft de zitmaaier er teveel moeite mee om er doorheen te komen. Ik maai nu elke week de overtollige stukken met de mulser erop zodat er ook geen gras blijft liggen. Voordeel ervan is dat de grasmat wel weer veel mooier dichtgroeit met gras en minder onkruid.
Dus het is goed te doen als je het gras niet te lang laat worden. Een oude trekker kan ook maar die maait het niet zo fijntjes als de zitmaaier. Maar oude trekkers zijn meestal ook niet heel goedkoop dus persoonlijk zou ik dan liever een goede zitmaaier nemen.

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 08:24

Ik was niet van plan om wekelijks de hele wei te maaien. Het gaat meer om bijhouden en een beetje kunnen onderhouden. Wat de paarden laten staan etc. Ik laat nog wel weten hoe het bevalt!

Cranenbroek zit helaas niet in de buurt. Woon in noord-Nederland.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:36

ik bedoel ook met kunstmest strooien en kalk, dan zul je toch wel de hele wei moeten doen? Of je moet de weilanden verdeeld hebben in stukken en zo de een voor de andere doen, gebeurd hier ook zo.

Misschien via bekende laten versturen? Kunstmeststooier zit in een doos verpakt

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 11:04

Ja ik wilde inderdaad de weide opdelen in een aantal stukken en dan om de beurt kalken/bemesten/maaien/slepen etc. Om het een beetje leuk te houden.

Via een bekende regelen klinkt slim inderdaad, moet ik eerst iemand zien te vinden.. Ik kan ze nog niet ergens anders vinden zo goedkoop.

Veilingen zijn ook een goede tip (voor de volgende keer) heb nu al besteld en hij wordt vanmiddag geleverd! Hadden wat haast ivm dat de tuin echt niet bij te houden is met onze huidige mini duwmaaier. Schoot echt niet op. 1500m2 gras denk ik.

Ik weet nog niet zo goed wat ik met de mest aan moet . Slepen? Opruimen lijkt me erg veel werk en we hebben een baby dus niet zo veel tijd. Of is opruimen echt nodig? Ik zal de eerste maanden ook nog geen mestput hebben. Huis moet nog gebouwd worden namelijk. Vraag me al af hoeveel mest er in een gft container past haha. A pony en een grote D.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:20

Opruimen vind ik persoonlijk echt nodig ja.
Ten eerste vanwege de wormbesmettingen.
De paarden kregen hier rotstraal van het steeds maar door de mest moeten lopen.
Ze eten hier geen gras wat naar mest ruikt, dus de mestplekken zijn gewoon verloren stukken grond. Houd je het bij, dan eten ze het gras beter.
En je krijgt een enorme vliegenplaag en insectenoverlast met een beetje pech.

Wij hebben een grote aanhanger, een kiepkar, die we elke maand legen. Dat is ideaal.
Met twee kleine pony's kun je prima met een kleine aanhanger vooruit.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:23

Ik ruim wel op, heb ook 2 kinderen, als je elke dag doet is het een kruiwagen per keer met een A en een D pony
Zeker als je stukken opdeelt valt het mee met de ruimte die je moet lopen, ik heb 3 stukken van 20/25 are en ruim binnen 10 min alle mest op ( 2 x per dag maar 4 stuks A, D en 2x E)
Met grasmaaier kun je evt zelfs nog een karretje erachter maken kun je rijden, helaas heb ik de wei niet aan huis en heb de grasmaaier ivm diefstal thuisstaan anders deed ik dat ook ipv met een kruiwagen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RoRo44 en 28 bezoekers